Synode Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 17 sep 2004 06:43

Maar jij vindt RD-journalisten dus vergelijkbaar met die van de Telegraaf? Hm, interessant om dat te horen uit de mond van een RD-insider.

Je zou een uitstekende Telegraafverslaggever kunnen zijn. ;-) Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd of geschreven heb. Mijn opmerking over de huiver bij de synode, staat in relatie tot de fantasie van "sommige journalisten" (en het dus niet toelaten van andere pers dan het RD). Overigens zitten ook RD-journalisten er wel eens naast. Lees de rubriek 't Was Anders maar eens.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 sep 2004 14:58

Omega schreef:
Maar jij vindt RD-journalisten dus vergelijkbaar met die van de Telegraaf? Hm, interessant om dat te horen uit de mond van een RD-insider.

Je zou een uitstekende Telegraafverslaggever kunnen zijn. ;-) Je legt me woorden in de mond die ik niet gezegd of geschreven heb. Mijn opmerking over de huiver bij de synode, staat in relatie tot de fantasie van "sommige journalisten" (en het dus niet toelaten van andere pers dan het RD). Overigens zitten ook RD-journalisten er wel eens naast. Lees de rubriek 't Was Anders maar eens.

Haha, ik ga me gelijk aanmelden.. :D

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt ja, het was ook niet helemaal serieus.

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 17 sep 2004 15:01

Toch is het 'uit de tent lokken' van een geinterviewde door zijn uitspraken kort door de bocht te interpreteren een gerespecteerde intervieuwmethode, zolang de persoon in kwestie maar direct de gelegenheid krijgt om dat het geschetste beeld te ontkrachten of nuanceren.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 21 sep 2004 11:20

Toch is het 'uit de tent lokken' van een geinterviewde door zijn uitspraken kort door de bocht te interpreteren een gerespecteerde intervieuwmethode, zolang de persoon in kwestie maar direct de gelegenheid krijgt om dat het geschetste beeld te ontkrachten of nuanceren.

Zeker, daarom maak ik zelf altijd de volgende afspraak met een geïnterviewde: Vooraf inzage mag, maar gezegd is gezegd. Alleen feitelijke onjuistheden kunnen gewijzigd worden. Tot nog toe heb ik maar eenmaal een probleem mee gehad.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Socrates
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Socrates » 21 sep 2004 13:58

Jij hebt het begrepen :)

Socrates, de bekende Griekse wijsbeer

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 02 mei 2005 18:06

Onderstaand bericht stond in het Nederlands Dagblad van 30 april.
Dit artikel spreekt voor zich, dat behoeft geen toelichting.
Wat ik vreemd vind, dat we in het RD hier niets over lezen. Als er bijvoorbeeld in de Chr. Geref. kerken er problemen zijn, ik denk dan aan de problemen die er waren in Zeewolde, dan wordt er uitgebreid over gepubliceerd. Problemen PKN verca HHK komen uitgebreid aan de orde en over de problemen in de GG lees ik niets. Rara hoe kan dat?

door onze redacteur Daniël Gillissen

Het is nog niet duidelijk hoe de Gereformeerde Gemeenten uiteindelijk oordelen over kerklid dr. Klaas van der Zwaag. Hij schreef het boek Afwachten of verwachten? en staat sinds die tijd onder censuur omdat de kerkenraad hem verwijt dat hij zijn kerkverband onder kritiek stelde.

De particuliere (provinciale) synode Oost van de Gereformeerde Gemeenten heeft donderdag een commissie ingesteld. De vijf leden gaan onderzoeken of de classis (regionale kerkvergadering) Barneveld het appŠlschrift van Van der Zwaag tegen de oplegging van censuur op kerkrechtelijk juiste gronden heeft afgewezen. Behalve de classis zal ook Van der Zwaag worden uitgenodigd voor een gesprek. De commissie bestaande uit de predikanten C.J. Meeuse, A. Schot en J.J. Tanis en de ouderlingen K.H. de Heer en mr.dr. J.T. van den Berg zal tijdens de vervolgzitting van de particuliere synode op 17 november advies uitbrengen. Van der Zwaag staat in beginsel positief tegenover de beslissing van de synode, laat hij weten. ,,Ik hoop alleen dat het behalve een formele en procedurele opdracht ook een inhoudelijke zal zijn. Op dat laatste zou ik willen aandringen.'' Dat zal echter niet gebeuren, vertelt commissielid ds. A. Schot, want inhoudelijke toetsing past niet bij de opdracht.

Kerkelijke organen binnen de Gereformeerde Gemeenten spreken zich over het algemeen niet snel inhoudelijk uit over kritiek van kerkleden op de officiële leer. Twee weken geleden nog verklaarde de particuliere synode Zuidwest een bezwaar niet-ontvankelijk dat tientallen kerkleden hadden ingediend tegen een artikelenreeks over Van der Zwaags boek Afwachten of verwachten? in De Saambinder, het orgaan van de Gereformeerde Gemeenten. Daarin uitte ds. D. de Wit scherpe kritiek op Van der Zwaag. De particuliere synode verwees de bezwaarden onder ander naar De Wit zelf en de redactie van het kerkblad. Daar hadden de kerkleden hun bezwaren echter al eerder kenbaar gemaakt.

Het verleden wijst bovendien uit dat hogere kerkelijke vergaderingen lagere organen eigenlijk niet vaak in het ongelijk stellen. Daarmee is de kans klein geworden dat de particuliere synode Oost Van der Zwaag zal zuiveren van alle blaam.

Van der Zwaag 2

Van der Zwaag moet nu nog een half jaar wachten op duidelijkheid, terwijl de kwestie al zo'n anderhalf jaar speelt. Het boek Afwachten of verwachten? kwam in september 2003 uit. Het bleek een flinke steen te zijn in de vijver van de Gereformeerde Gemeenten. In zijn boek gaat Van der Zwaag - in het dagelijks leven kerkjournalist van het Reformatorisch Dagblad - in op de toe-eigening van het heil: de vraag hoe een mens zeker weet dat Gods belofte ook voor hem is en op welke manier hij die zich eigen mag maken. Van der Zwaag stelt dat God ruimer 'nodigt' tot geloven dan in bepaalde reformatorische kerken - zoals de Gereformeerde Gemeenten - wordt gepredikt. Hij vergeleek daarbij de klassieke gereformeerde en puriteinse theologie met de leer van de Gereformeerde Gemeenten.

Door zijn kerkenraad in Barneveld werd Van der Zwaag in december 2003 van het avondmaal gehouden. In maart 2004 volgde censuur, wat inhield dat ook andere kerkelijke rechten hem voorlopig zijn ontnomen. Als redenen voerde de kerkenraad aan dat Van der Zwaag, door zijn kritiek in een boek te schrijven, niet de kerkelijke weg bewandelde. Hij ging daartegen in beroep bij de classis Barneveld die in februari 2005 besloot zijn appŠlschrift niet gegrond te verklaren. Als belangrijkste reden voerden zij aan dat Van der Zwaag ,,de leer van onze kerk niet meer hartelijk en ongeveinsd houdt voor de ware zaligmakende leer''. Bovendien ging het boek in tegen de belofte die de ateur had afgelegd bij zijn belijdenis en zorgde hij voor ,,wantrouwen, verwarring en onrust'' in het kerkverband. Tegen deze uitspraak ging Van der Zwaag in beroep bij de particuliere synode Oost.

©Nederlands Dagblad

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 mei 2005 18:33

Het is toch hopelijk wel mogelijk in de GerGem te discussiëren over theologische themata?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 02 mei 2005 19:38

Als ik het goed lees en probeer te begrijpen wat er gebeurt dan denk ik te zien dat van der Zwaag de kerkelijke weg probeert te bewandele m.b.t. de censuur die toegepast is. Hij bewijs daarmee mijns inziens dat hij ruggengraat heeft. Hij staat voor wat hij zegt en zal denk ik niet rusten totdat er een inhoudelijk oordeel is gevormd door het hoogste orgaan, de Generale Synode.

Ik ben bang dat het een kwestie van een lange adem is.
The one thing you can give and still keep is your word.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 mei 2005 22:32

Optimatus schreef:Het is toch hopelijk wel mogelijk in de GerGem te discussiëren over theologische themata?

Nauwelijks.
Ook hier blijkt weer dat men zich verstopt achter formaliteiten, om het inhoudelijke gesprek maar niet aan te hoeven gaan. Dat wordt zo lang mogelijk uitgesteld (ik las al ergens dat het wel tot 2013 kan duren voordat de synode zich inhoudelijk uitlaat over "Afwachten of verwachten"), en 't is maar de vraag of mensen die met vele vragen zitten zo en mogelijk zelfs onder censuur staan omdat ze kritische vragen hebben gesteld, willen wachten tot 2013.
Je gaat ten slotte naar de kerk om geestelijk voedsel te ontvangen...
~~Soli Deo Gloria~~

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 mei 2005 08:34

Optimatus schreef:Het is toch hopelijk wel mogelijk in de GerGem te discussiëren over theologische themata?

Een genuanceerde analyse kun je hieronder vinden:

Geref. Gemeenten en kritiek - een verklaring
15 januari 2005

Het omgaan met kritiek in de Gereformeerde Gemeenten wordt gestempeld door de wil hun eigen identiteit vast te houden en door hun andere wijze van theologie bedrijven. In het Het Katern van 14 januari geeft Jan Zwemer een schets van de manier waarop de leiders van de Gereformeerde Gemeenten met kritiek omgaan.

door Wouter Pansier

De volgende dag lezen we op de opiniepagina een weerlegging van de hand van ds. W. Visscher, en in het hoofdredactioneel commentaar wordt erop gewezen dat deze vorm van bejegening wel meer en niet alleen bij Gereformeerde Gemeenten voorkomt. Wat is hier aan de hand?

Voor een goed begrip is wat kennis van de geschiedenis van Gereformeerde Gemeenten onontbeerlijk, en vooral een poging het eigene van dit kerkgenootschap te formuleren. In het profileren van het nog jonge kerkverband (vooral ten opzichte van de christelijke gereformeerden) heeft ds. G.H. Kersten als typerend voor de Gereformeerde Gemeenten aangegeven dat de kring van het verbond identiek is aan de kring van de uitverkorenen. Dat heeft verstrekkende consequenties, vooral voor de doop. Immers, de gedoopte wordt niet beschouwd als verbondskind, maar als iemand die geboren wordt op het erf van het verbond. Of het ook tot het verbond behoort, is afwachten, dat weet je niet.

Het tweede typisch eigene van de Gereformeerde Gemeenten is de idee dat je wedergeboren kunt zijn en het geloof dus 'bezit', zonder dat je daar zelf weet van hebt. Er kan dus een tijd zitten tussen wedergeboorte en de verzekerdheid van het geloof. Dit is geen vinding van ds. A. Moerkerken, maar van Alexander Comrie. Verder valt nog te noemen dat de groei van geloof (of anders gezegd, de 'standen') een route volgt die te traceren valt met de christelijke feestdagen. De gelovige beleeft zijn Kerst, Goede Vrijdag, Pasen en wellicht Pinksteren. Zo de Borg, zo de kerk.

Kritiek

Geregeld wordt op een en ander kritiek op geoefend. Soms door eigen dominees (indirect vaak), meestal door gemeenteleden. Voorbeelden zijn Blaauwendraad en Van der Zwaag. Zij toetsen het bijbelse gehalte en gaan na of het beroep op de oude schrijvers klopt. Vooral Van der Zwaag gaat met wetenschappelijke precisie te werk. Zwemer schrijft terecht: critici krijgen nul op rekest en worden niet echt serieus genomen. De boeken worden wel gerecenseerd. Maar dat gaat in de trant van: a) het wijkt af van wat de Gereformeerde Gemeenten leren en b) we zullen nog eens uiteenzetten wat we als Gereformeerde Gemeenten leren. Nergens wordt gesteld dat de critici tegen Schrift of belijdenis ingaan. De discussie wordt niet echt aangegaan. Zoals het hoofdredactioneel commentaar aangeeft, treft veel critici dit lot. Denk aan de behandeling van ds. Hendrik de Cock in de Ned. Hervormde Kerk, aan de wijze waarop dr. J.G. Woelderink in de Gereformeerde Bond is aangepakt en aan de 'dialoog' tussen K. Schilder en de gereformeerde synode in de jaren veertig. Hoe komt dit?

Gezelschappen

Met ds. Visscher mogen we ervan uitgaan dat de Gereformeerde Gemeenten van harte kerk willen zijn op basis van de Bijbel en de belijdenisgeschriften. Toch weten ze critici niet van 'repliek' te dienen. De oorzaak ligt - naast een paar sociaal-culturele zaken die Zwemer noemt - in het ontbreken van een theologische traditie binnen Gereformeerde Gemeenten. Te wijzen is op:

- de Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan vanuit geestelijk gedachtegoed van de aloude gezelschappen. Deze waren doorgaans wars van degelijke exegese.

- In dit licht is ook de moeite te verstaan die ds. Kersten ondervond bij de oprichting van een predikantenopleiding. Lang niet iedereen vond dit nodig; dat leverde maar dode letterknechten op.

- De publicaties zijn beknopt en eenvoudig. Voorbeelden: de dogmatiek van ds. Kersten is helder en overzichtelijk, maar aanmerkelijk korter dan die van Van Genderen en Velema, die al beknopt heet. De onderbouwing van een cruciaal (want kerkscheidend) leerstuk, zoals het samenvallen van verbond en uitverkiezing, wordt in een boekje van nog geen 100 pagina's afgedaan (Genadeleven en genadeverbond). De publicatie Bethel en Pniël, die schriftuurlijke onderbouwing moet geven van de sluimertijd tussen wedergeboorte en geloofszekerheid, is een klein boekje met grote letter van 72 bladzijden. Na de perikelen rond Blaauwendraad is van synodewege alles nog eens op een rij gezet in Louter Genade: ook weer een werkje van zo'n 75 bladzijden. Tegenover dit staan boeken als van Van der Zwaag en ds. C. Harinck. Wie ze leest in vergelijking met het hiervoor genoemde, ontdekt dat dit een geheel andere soort theologie bedrijven is. Andere golflengte.

Daarom is niet te verwachten dat over de centrale leerstukken van de Gereformeerde Gemeenten een open discussie mogelijk is. De twee redenen zijn simpel: a) het zet de eigen identiteit op het spel en b) er is geen traditie op wetenschappelijke wijze theologie te bedrijven.

Reageren

Vraag is dan: hoe moeten we als christenen, niet behorend tot de Gereformeerde Gemeenten, daar tegenover staan? Zwemer vraagt een bidstond. Nu kan het nooit kwaad voor mensen te bidden.J. Douma heeft een pleidooi gevoerd voor een gereformeerde federatie, waarbij hij nadrukkelijk ook aan de Gereformeerde Gemeenten denkt. Grond voor zijn pleidooi is dat de Gereformeerde Gemeenten van harte op dezelfde belijdenis staan als de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).

Met ds. Visscher moeten we ook bedenken dat geen enkele kerk volmaakt is. De Geest doet zijn bekeringswerk op wijzen en plaatsen die we niet kunnen narekenen. Van de eigen, vrijgemaakte geschiedenis menen we nu ook wat zwakke momenten te kunnen aanwijzen: de veronderstelde wedergeboorte, de ware kerk- annex doorgaande-reformatiegedachte. Toch zullen we niet beweren dat het in die tijden onmogelijk was geworden voor de Geest mensen te bekeren. Deze gedachte lijkt me door te trekken naar de Gereformeerde Gemeenten.

Douma schrijft in het door ds. Visscher aangehaalde boekje dat hem de ernst bij Gereformeerde Gemeenten telkens trof. Diezelfde ernst vinden we terug in het artikel van ds. Visscher in de krant van zaterdag. Die ernst lezen we ook bij dr. A.N. Hendriks waar hij in De Reformatie waarschuwt tegen afnemend schuldbesef (8 januari). Douma zegt ook dat ons meer bindt dan verdeelt.

Resumerend: de trekjes die Zwemer beschrijft, zijn zeker wel aan te wijzen. Met hun critici zullen de leiders van Gereformeerde Gemeenten nooit echt in discussie gaan, hoe terecht en onderbouwd die kritiek ook is. En de onderscheidende Gereformeerde-Gemeentenkenmerken zullen ze niet gemakkelijk opgeven, hoe klemmend ook aangetoond kan worden dat het bijbelse fundament ontbreekt. Maar laten we er niet te zwaar over vallen. Dat doet het gros van de leden van Gereformeerde Gemeenten ook niet.

De grootste criticus op Gereformeerde Gemeenten, J.A. van Ruler, heeft eens gezegd dat sommige authentiek gereformeerde elementen waarschijnlijk het best bewaard zijn gebleven in de Gereformeerde Gemeenten (artikel in Wapenveld, 1971). Na enkele decennia van wat eenzijdig rationeel theologiseren zijn vrijgemaakt-gereformeerden nu weer op zoek naar vulling van de belevingskant en worden op grote schaal evangelische trekken geïmporteerd. Het kan geen kwaad te kijken of de eigen gereformeerde traditie in de loop der eeuwen ook niet op te delven valt. Met oog voor de klippen, maar die zijn overal.

Drs. W. Pansier woont in Ermelo.

©Nederlands Dagblad
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”