geen kinderen egoïstisch??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 13 aug 2004 14:57

Zou ook het weest vruchtbaar en bevolk de aarde tegenwoordig niet minder opgaan, omdat de wereld al overbevolkt is?

joepie

Berichtdoor joepie » 13 aug 2004 16:23

Volgens mij is de aarde nog niet overbevolkt, alleen woont iedereen op hetzelfde plekje ;-) En ook hierin zal God dan voorzien.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 13 aug 2004 16:56

als je eens goed gaat zitten denken wat je een kind aandoet als je hem op de wereld zet... nou dan word ik gewoon bang :!: alleen maar oorlog, aanslagen, godsdiensthaat, verleidingen en noem maar op!

zo'n feest is het niet op aarde :(

het lijkt mij ook wel leuk om later kinderen te hebben maar of ik HUN daar een plezier mee doe :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 13 aug 2004 18:00

marcel081276 schreef:als je eens goed gaat zitten denken wat je een kind aandoet als je hem op de wereld zet... nou dan word ik gewoon bang :!: alleen maar oorlog, aanslagen, godsdiensthaat, verleidingen en noem maar op!

het lijkt mij ook wel leuk om later kinderen te hebben maar of ik HUN daar een plezier mee doe :roll:

Wij zetten geen kind op aarde! Laat dat duidelijk wezen. En als God de aarde goed genoeg vind voor een kind wie zijn wij om dan te bepalen dat het een aarde is waar geen kinderen meer mogen geboren worden. Je krijgt kinderen van God voor de eeuwigheid. En dat gun je toch ieder kind? Eeuwig bij God mogen leven? En zolang als God deze aarde in stand houd zolang zal Hij ook kinderen geboren doen worden.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 13 aug 2004 19:33

marcel081276 schreef:als je eens goed gaat zitten denken wat je een kind aandoet als je hem op de wereld zet... nou dan word ik gewoon bang :!: alleen maar oorlog, aanslagen, godsdiensthaat, verleidingen en noem maar op!

dat vind ik geen argument, al die gebeurtenissen die je opnoemt zijn van alle tijden. ook al is het erg wat er gebeurt, zelf zal ik mn ouders nooit kwalijk nemen dat ze mij 'op de wereld hebben gezet'.
kijk niet alleen naar de negatieve dingen zou ik willen zeggen, vertel en leer kinderen ook over de mooie dingen in het leven.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 13 aug 2004 19:45

Ik vind het ook geen argument
Want stel je voor in de middeleeuwen, met de pest, pokken en golera, toen was het toch ook niet verantwoord om kinderen op de wereld te zetten? Maar goed dat ze het wel gedaan hebben, ander waren wij nu niet hier.

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 13 aug 2004 20:03

Ik ben mijn ouders dankbaar dat ze wel hebben gekozen voor kinderen.
Het is zo vaak wel een feest hier, en dan nog maar te zwijgen van het Feest later!
Ik ben blij dat ik mag leven, en zeer blij met de rol die God in mijn leven wil hebben.

Ik wil later ook zeker zelf kinderen, ik hoop dat ook dat in God's plan ligt.

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 13 aug 2004 20:55

ik zeg ook helemaal niet dat ik geen kinderen zou willen! maar als je goed na gaat denken (moeilijk misschien voor sommige :lol: ) moet je toegeven dat er extreem veel ellende op aarde is, als je dat niet ziet ben je wel vreselijk blind!
ik hoop later ook kinderen te krijgen en met Gods hulp groot te brengen laat dat duidelijk zijn, maar daarom kan ik nog wel mijn gezonde verstand gebruiken en zien in wat voor wereld ze komen. er zijn inderdaad veel leuke dingen in het leven maar als je het nieuws ziet en de krant leest... :(

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 13 aug 2004 21:00

dit is ook een mooi onderwerp voor degene die de uitverkiezing zo extreem aanhangen. is het wel verantwoordelijk om een kind te krijgen, stel nou eens voor dat God het niet uitverkoren heeft, dan is het jou schuld dat zo'n kind voor eeuwig verloren gaat :!:

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 13 aug 2004 21:34

joepie schreef:Volgens mij is de aarde nog niet overbevolkt, alleen woont iedereen op hetzelfde plekje ;-) En ook hierin zal God dan voorzien.

Sorry maar hier krijg ik een beetje het idee van dat je je verstand gaat uitschakelen.........kan best goed zijn maar God heeft ons denk ik niet voor niets verstand gegeven, en daarom mag je nadenken.

Je noemde eerder het argument dat je in de bijbel nergens staat over geen kinderen willen krijgen. Ik denk dat de tijd toen wel even iets heel anders was. Toen hoefden kinderen geen studies die weet ik hoeveel geld kosten en ga zo maar door. Je kunt zeggen zo moet je niet gaan rekenen, maar ik denk dat je ook je verstand moet gebruiken en dat je ook eigen verantwoordelijkheden hebt. Als je een kind bijvoorbeeld financieel niet onderhouden kunt dan vind ik dat je wel heel goed moet nadenken waar je dan aan begint.

Verder zijn er nog andere redenen waarom je kinderen krijgen niet wil of kunt. Denk bijvoorbeeld aan mensen met een lage intelegentie (hoeft niet fout te gaan maar ik kan me voorstellen dat ze geen 6 kinderen aankunnen) Of mensen die psychisch niet in orde zijn. Heb je wel eens nagedacht hoe zulke dingen voor de kinderen zelf zijn? Ik kan je uit eigen ervaring vertellen over de periode dat mijn eigen vader psychisch niet helemaal gezond was, ik vond het vreselijk. Om op zo'n moment te kiezen voor kinderen krijgen vind ik dan eerder egoistisch. (omdat je niet goed voor het kind kunt zorgen, en het kind er dus niet beter van word)

Geloof dat dit beetje vaag verhaal is geworden maar goed kan het ook nie helpen..........
He died for me, I life for Him!

André

Berichtdoor André » 13 aug 2004 21:50

Nuh, tis een duidelijk verhaal, ben het met je eens.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 14 aug 2004 02:53

mirjamvandorp schreef:
Je noemde eerder het argument dat je in de bijbel nergens staat over geen kinderen willen krijgen. Ik denk dat de tijd toen wel even iets heel anders was. Toen hoefden kinderen geen studies die weet ik hoeveel geld kosten en ga zo maar door. Je kunt zeggen zo moet je niet gaan rekenen, maar ik denk dat je ook je verstand moet gebruiken en dat je ook eigen verantwoordelijkheden hebt. Als je een kind bijvoorbeeld financieel niet onderhouden kunt dan vind ik dat je wel heel goed moet nadenken waar je dan aan begint.

in die tijd waar je het over hebt was het nog veel moeilijker om voor kinderen te zorgen. er was geen kinderbijslag, er was armoede, er waren geen sociale en andere voorzieningen, er kwamen veel meer ziektes voor, er stierven veel meer kinderen, veel vondelingen etc
zijn er in Nederland mensen die hun kinderen niet meer kunnen onderhouden? voor onze verwende maatstaven denken we dat misschien wel maar er is in dit land geen kind die omkomt van honger.
als je kinderen kunnen studeren later is dat heel fijn, maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet weggelegt voor iedereen. het lijkt wel of we recht hebben op studies maar zo is het gewoon niet.
we moeten gewoon vertrouwen dat het goed komt en dan komt het ook goed uiteindelijk.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 aug 2004 07:24

Er kunnen ook goede redenen zijn om even geen kinderen te krijgen. Of helemaal niet. Al vind ik die moeilijk aan te geven.
Maar toch vraag ik me af waar is nu eigenlijk ons vertrouwen gebleven.
We leven in een maatschappij die alles zelf regelt, van de wieg tot het graf.
Wij zijn zo gelukkig dat we het niet allemaal zelf hoeven te doen, we mogen onze lasten in Gods hand leggen. Laten we dat dan ook weer gaan doen. En naar de wereld een duidelijke boodschap geven, en weg doen alle wereld gelijkvormigheid.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 14 aug 2004 10:51

joepie schreef:Volgens mij is de aarde nog niet overbevolkt, alleen woont iedereen op hetzelfde plekje En ook hierin zal God dan voorzien.
Ik begrijp het dus goed wanneer ik denk dat jij ergens in het Siberisch binnenland woont? Het is makkelijk om te zeggen dat we met z'n allen op de verkeerde plek zitten, terwijl we zelf wel met z'n allen op die verkeerde plek blijven zitten.

Ik ben nog lang niet aan kinderen toe, maar ik zou volgens mij die verantwoording niet kunnen nemen, juist omdat ik christen ben. Als je zelf verschrikkelijk pessimistisch bent, regelmatig op het randje van een depressie zit terwijl je daar geen concrete reden voor hebt, is het dan verantwoord kinderen te krijgen die waarschijnlijk op je lijken?
En wat geef je je kinderen mee, niet alleen wat betreft de hoofdlijnen van het christelijk geloof, maar ook qua ethiek? Hoe kun je ze leren dat allerlei filosofiën (postmodernisme!, deconstructivisme) bijbels gezien niet juist zijn, terwijl je daar zelf niet van overtuigd bent? Of hoe ze met allerlei kunstuitingen om moeten gaan, wanneer je dat zelf niet eens weet? Dat kan toch niet goed zijn voor die kinderen zelf, het is ontzettend verwarrend; en wil je ze überhaupt op zo'n verrotte aarde laten leven?
Zoveel dingen waarin ik sowieso nog niet volwassen ben, en waarbij God je wil helpen; maar nemen mensen ook niet 'te makkelijk' kinderen?

Ik heb heel veel bewondering voor mensen die hun kinderen 'goed' op kunnen voeden en mooie wereldburgers 'maken' van hun kinderen!

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 aug 2004 11:19

columbus schreef:zijn er in Nederland mensen die hun kinderen niet meer kunnen onderhouden? voor onze verwende maatstaven denken we dat misschien wel maar er is in dit land geen kind die omkomt van honger.
als je kinderen kunnen studeren later is dat heel fijn, maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet weggelegt voor iedereen. het lijkt wel of we recht hebben op studies maar zo is het gewoon niet.
we moeten gewoon vertrouwen dat het goed komt en dan komt het ook goed uiteindelijk.

Ik geef toe dat het hier niet zoals in Afrika is, maar toch wordt het steeds moeilijker voor de echte minima.
De huren worden steeds hoger, huursubsidie steeds minder, of voor veel mensen helemaal niet (als je bv een inwonend kind hebt, van 23 jr of ouder, wordt die geacht ruim de helft van zijn salaris als kostgeld in te leveren, en krijg je ook geen huursubsidie meer, met je inkomen van 500 euro per mnd en je vaste lasten van ruim 700 euro)
En het gaat nog veel meer achteruit voor de minima hier, want men wil liefst alle sociale voorzieningen afbreken, zodat je, net als in Amerika, niet meer naar de dokter kunt als je geen geld hebt (zoals veel negers in Amerika in gettowijken zitten of gezinnen die dakloos zijn, en geen medische hulp krijgen)
Door de verrechtsing van de maatschappij, zal er steeds meer armoede komen.
Okee, kinderen zullen hier niet gauw honger hebben, maar ik ken wel moeders die honger hebben.

Ik ben het met Mirjam eens, zij denkt tnminste na. Heel volwassen!
Niet blindelings je instinct volgen.

En Windekind, jij zegt dat je nog niet volwassen bent, maar ik vind dat je juist wel wolwassen nadenkt. Als je niet volwassen was, zou je niet zo schrijven. Dan zou je gewoon denken: ik wil een kind, dat is mijn gevoel, dus ik ga zwanger worden. Zonder over de gevolgen na te denken.

Terug naar “Archief”