naar de kerk tijdens je vakantie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2004 18:59

SDG schreef:
caprice schreef:Als je de taal machtig bent moet je dat doen, ja, maar als je kinderen in het gezelschap hebt is het niet zo verstandig, omdat zij er waarschijnlijk nauwelijks of niets van kunnen volgen.

Eerlijk gezegd denk ik dat ze van sommige gelezen preken in ouderwets Nederlands minder meekrijgen - maar da's weer een ander topic... :roll:

Juist, daar moest ik ook meteen aan denken! Zo graaf je je eigen val caprice...

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 05:28

Lalage schreef:
SDG schreef:
caprice schreef:Als je de taal machtig bent moet je dat doen, ja, maar als je kinderen in het gezelschap hebt is het niet zo verstandig, omdat zij er waarschijnlijk nauwelijks of niets van kunnen volgen.

Eerlijk gezegd denk ik dat ze van sommige gelezen preken in ouderwets Nederlands minder meekrijgen - maar da's weer een ander topic... :roll:

Juist, daar moest ik ook meteen aan denken! Zo graaf je je eigen val caprice...

Waar slaat dat nou weer op. :roll:
Zeker nog nooit een herschreven oudvader gelezen?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 aug 2004 08:47

Ik kom uit een SoW-kerk en daar moest ik vanaf mijn elfde ongeveer elke maand een hele dienst in de kerk blijven en was er geen kindernevendienst voor mijn leeftijd. Ik snapte meestal niet zoveel van de preek, ook al was ik al veel bezig met m'n geloof. Kinderen onder de 10 krijgen volgens mij toch al niet zoveel mee van de preek, maar het maakt meer uit hoe de ouders de dienst beleven (even afgezien van nevendiensten). Dus dan maakt het ook niet zoveel uit in welke taal die preek wordt gehouden. Anders is het als de kids gewend zijn ff weg te mogen uit de kerkzaal en ze moeten nu ineens de hele tijd blijven en luisteren naar dingen die ze toch niet snappen...

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 20:41

Lalage schreef:Ik kom uit een SoW-kerk en daar moest ik vanaf mijn elfde ongeveer elke maand een hele dienst in de kerk blijven en was er geen kindernevendienst voor mijn leeftijd. Ik snapte meestal niet zoveel van de preek, ook al was ik al veel bezig met m'n geloof. Kinderen onder de 10 krijgen volgens mij toch al niet zoveel mee van de preek, maar het maakt meer uit hoe de ouders de dienst beleven (even afgezien van nevendiensten). Dus dan maakt het ook niet zoveel uit in welke taal die preek wordt gehouden. Anders is het als de kids gewend zijn ff weg te mogen uit de kerkzaal en ze moeten nu ineens de hele tijd blijven en luisteren naar dingen die ze toch niet snappen...

1x per maand maar onder de preek als je 11 bent. :shock:
Vind je het gek dat ze er dan niets van begrijpen? Dat moeten de kinderen van jongsaf horen, dan gaan ze vertrouwd raken met die woorden en uitdrukkingen.
Vanaf hoe oud komen kinderen dan bij jullie in de kerk?
Bij ons vanaf een jaar of 3, 4.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 aug 2004 21:30

3/4 jaar vindt ik wel erg jong denk pas als ze naar school gaan als ze in groep nul zitten das vanaf vier jaar, dat dan misschien de leeftijd is ze mee te brengen naar de kerk. maar verschilt denk ik ook erg per kind. het ene kind is drukker en draairiger dan de ander.

caprice

Berichtdoor caprice » 20 aug 2004 21:48

Yael schreef:3/4 jaar vindt ik wel erg jong denk pas als ze naar school gaan als ze in groep nul zitten das vanaf vier jaar, dat dan misschien de leeftijd is ze mee te brengen naar de kerk. maar verschilt denk ik ook erg per kind. het ene kind is drukker en draairiger dan de ander.

Ja, dat is waar. Mijn broertje ging pas 2 x mee toen hij 6 was, maar ik ken ook een meisje dat al naar de kerk ging toen ze 2 was.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2004 09:10

caprice schreef:
Lalage schreef:Ik kom uit een SoW-kerk en daar moest ik vanaf mijn elfde ongeveer elke maand een hele dienst in de kerk blijven en was er geen kindernevendienst voor mijn leeftijd. Ik snapte meestal niet zoveel van de preek, ook al was ik al veel bezig met m'n geloof. Kinderen onder de 10 krijgen volgens mij toch al niet zoveel mee van de preek, maar het maakt meer uit hoe de ouders de dienst beleven (even afgezien van nevendiensten). Dus dan maakt het ook niet zoveel uit in welke taal die preek wordt gehouden. Anders is het als de kids gewend zijn ff weg te mogen uit de kerkzaal en ze moeten nu ineens de hele tijd blijven en luisteren naar dingen die ze toch niet snappen...

1x per maand maar onder de preek als je 11 bent. :shock:
Vind je het gek dat ze er dan niets van begrijpen? Dat moeten de kinderen van jongsaf horen, dan gaan ze vertrouwd raken met die woorden en uitdrukkingen.
Vanaf hoe oud komen kinderen dan bij jullie in de kerk?
Bij ons vanaf een jaar of 3, 4.

Ik heb het nu over de kerk van mijn ouders. Ze zijn vanaf elke leeftijd welkom. Baby's en peuters gaan naar de creche, maar mogen aan het eind opgehaald worden voor de zegen. Van 4-12 jaar gaan ze naar de kindernevendienst tijdens de preek, de rest van de dienst maken ze wel mee. Ze krijgen daar een bijbelverhaal te horen in woorden die zij iig wel verstaan. En zo raak je langzaam wel vertrouwd met het jargon, al wordt er niet gepreekt in oud-Nederlands, zodat de preken voor volwassen buitenstaanders ook te volgen zijn.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 21 aug 2004 11:39

Rooms-katholieke kerk Luxemburg
Evangelische Kirche Dld./zwitserland
baptistchapel in Engeland.
Christchurch in Engeland.
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2004 18:43

Ben je toen ook in de Willibrordkerk in Echternach geweest, Thabita?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 06 sep 2004 10:15

In Canada 2 keer per zondag naar een gereformeerde kerk, die erg meelevend was.
In griekenland een grieks-orthodoxe kerkdienst bezocht. Dat hangt meer naar het katholieke in nederland toe. Je kan je er niet thuis voelen.
In Frankrijk helemaal geen kerk bezocht, omdat ze daar praktisch niets vergelijkbaars hebben, zoals in nl.

Als het mogelijk is, wil ik graag naar de kerk op een zondag. Dat mis je echt, als je het gewend bent
Aparte mensen, aparte dingen

De halve waarheid is de hele leugen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 10:21

Je hebt in Frankrijk vrij veel Églises Reformées...

Maar wat is er mis met het bezoeken van de plaatselijke kerk, zonder al teveel acht te slaan op de signatuur van die kerk?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 06 sep 2004 19:55

caprice schreef:........maar ik ken ook een meisje dat al naar de kerk ging toen ze 2 was.

Wsl weet ze dat niet meer als ze 6 jaar is, dus ik denk als het gaat om hoe eerder hoe beter, dit iets TE is.
4 jaar lijkt mij redelijk is ook wel fijn voor de mensen die achter zo'n lief kind zitten.
Want soms hebben ze veel weg van een draaimolen o.i.d.

sela

Berichtdoor sela » 06 sep 2004 20:00

u kunt, als het niet lukt om naar de kerk te gaan, ook een bezoek brengen aan http://www.tochnaardekerk.nl.

André

Berichtdoor André » 06 sep 2004 20:07

Als u het goed vind gaat mijn voorkeur uit naar deze site http://www.internetkerkdienst.nl/indexgr.html

Of had u het niet tegen mij?

sela

Berichtdoor sela » 06 sep 2004 20:09

Andre schreef:Als u het goed vind gaat mijn voorkeur uit naar deze site http://www.internetkerkdienst.nl/indexgr.html
Of had u het niet tegen mij?

mooie site. goed initatief.

Terug naar “Archief”