Het Kerkraad en vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 23 jul 2004 13:22

johannes1 schreef:ik ook wel

... ik ook wel :mrgreen:
(toch wel heerlijk dat een vrouw niet in het ambt hoort, als ik het zou moeten zou ik nooit meer slapen van zaterdag- op zondagnacht :( Daarbenevens draag ik 's zondags liever geen zwart pak)
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 24 jul 2004 22:38

Mariamagdalena schreef:Dat is onzin, want het is hier geen kerk of tempel.
Paulus zei dat vrouwen in de tempel moeten zwijgen, en niet op fora of op straat of zo...........snappievoe?

Waar lees je kerk of tempel? De kerk was er nog niet en de tempel gingen ze niet naar toe. De bijeenkomsten waren gewoon bij de mensen thuis.

Dit spreekverbod geldt voor de gemeente in het algemeen. Beetje gek zou het wel wezen dat men op een paar vierkante meters grond iets niet mocht doen en daar buiten wel. Dus het geldt wel zeker op fora en op straat.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 sep 2004 04:58

Mogen vrouwen niet spreken via hun man? Hij is het hoofd van het gezin, en vertegenwoordigt dus iedereen van het gezin. Dan moet er wel gepraat worden als er bijvoorbeeld een tweetal is ter verkiezing van een ambtsdrager.
Zo ging het vroeger ook nog met de verkiezingen. De man ging stemmen als hoofd van het gezin.

De vrouwen hebben een ander heel belangrijk werk. Zij mogen in het gebed de mannen ondersteunen, en in het bijzonder hen die een ambt hebben ontvangen. Ook dragen zij voor een belangrijk deel de zorg voor de opvoeding. Dit zijn toch ook zeer belangrijke en gewichtige taken?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 sep 2004 07:47

caprice schreef:Mogen vrouwen niet spreken via hun man? Hij is het hoofd van het gezin, en vertegenwoordigt dus iedereen van het gezin. Dan moet er wel gepraat worden als er bijvoorbeeld een tweetal is ter verkiezing van een ambtsdrager.
Zo ging het vroeger ook nog met de verkiezingen. De man ging stemmen als hoofd van het gezin.

De vrouwen hebben een ander heel belangrijk werk. Zij mogen in het gebed de mannen ondersteunen, en in het bijzonder hen die een ambt hebben ontvangen. Ook dragen zij voor een belangrijk deel de zorg voor de opvoeding. Dit zijn toch ook zeer belangrijke en gewichtige taken?

Heej Caprice,

hoe doen we het nou als de man is overleden. Is dan het recht van het gezin weg? En hoe gaat het bij alleenstaande vrouwen?

Ik vind het persoonlijk maar een vreemde regel dat een vrouw niet mag stemmen. Ze mag de gemeente niet leren/onderwijzen. Maar er staat nergens dat ze niet mag stemmen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 22 sep 2004 08:42

Bookman schreef:Vrouwen zijn geweldige bestuurders. Niemand zal dat kunnen ontkennen. Overigens zijn er ook uitzonderingen. Ik heb dan ook geen enkele moeite om orders van vrouwen te krijgen. Vanuit de verpleging is dat ook vrij gewoon. Een bestuursfunctie voor vrouwen? Prima! Wat de SGP in dezen leert is onbijbels. In de Schrift heeft de Heere aangetoond dat vrouwen kunnen regeren. Zie de richteressen. Hilkia ging in 2 Kronieken naar Hulda, een vrouw en niet naar Jeremia.
Maar in het nieuwe Testament wordt ons gezegd dat het lelijk is voor de vrouw om in de gemeente te spreken. Maar dat geldt dan ook alleen maar voor het kerkelijke werk. Aan de andere kant kun je tegenwerpen dat Abraham niet zei dat Sara aan het werk was elders. Maar toen hem gevraagd werd waar Sara was, zei hij: In de tent, :wink:
En niet in een bestuursfunctie. Ze was gewoon in de tent. Dus voor beiden is wel wat te zeggen. Maar niet als het over kerkelijk regeren gaat. Dat komt de vrouw volgens het N.T. niet toe, integendeel het staat nog lelijk ook. :roll:

Mee eens. (alleen het Sara-in-tent-verhaal vind ik niet zo sterk :wink: )
In de bijbel slaat de orde die God geeft betreft de taken van man en vrouw altijd op de kerkelijke gemeente en het gezin.
En eigenlijk zou de kerkelijke gemeente een soort gezin moeten zijn, en het gezin ook een soort kerk.
Het lijkt er dus zeer duidelijk op dat God het van belang vind dat we daar waar het een waardevolle gemeenschap betreft waarin we een christelijke gemeenschap vormen en God dienen, de kerk en in het gezin, dat we ons daar houden aan de opgegeven taken.
Idd geen vrouwen in het leidinggevend kerkelijk ambt, maar zij heeft de belangrijke taak om zorg te dragen voor het welzijn van gemeenteleden. EN in het gezin zie ik de man als eindverantoordelijker, een voorzitter. Als ik een projectgroep, de voorzitters stem telt niet zwaarder, maar hij neemt wel de eindverantwoording over beslissingen. (En als de man wegvalt of het niet aankan, vanzelfsprekend de vrouw)

Daarom vind ik het zo jammer dat veel mensen, oa de SGP, dit doortrekken naar heel de samenleving: politiek en economie. Ik vind dat niet terecht.
Natuurlijk mag een vrouw ook stemmen en natuurlijk mag ze een goede functie in het bedrijfsleven bekleden. Vrouwen barsten van de talenten, net zo goed als mannen. Ik geloof echt dat ik er niet verkeerd aan gedaan heb de talenten die ik heb gekregen te gebruiken om te studeren. En niet om uiteindelijk alleen mijn gaven in het gezin te besteden, maar ook om met mijn talenten de samenleving te dienen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 sep 2004 08:43

Volgens mij is het leren/onderwijzen in deze tijd alleen voor ouderlingen en dominees en voorgangers. Vrouwen kunnen dus prima kerkvoogd of diaken zijn.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Kerkeraad en vrouwen.

Berichtdoor cornelis » 22 sep 2004 19:10

Alles wat ik hier op deze topic over leest is wel heel leerzaam.
Maar het schept ook verwarring,want de ene is er voor,en misschien ook wel getoets aan de Heilige schrift en de ander is weer tegen opgrond van die zelfde Bijbel.
Ik heb ooit eens van een predikant gelezen,die al meer dan vijftig jaar in het ambt stond,dat de vrouw in het ambt een tijdsverschijning is.
Maar ik voel vanuit mijnzelf mij meer getrokken naar het nee,dan naar het ja.
Daar ik ook wel weet,dat de Bijbel wel groen licht geeft voor vrouwelijke diakenen.
En ook wel voor profetes.
Was niet Paulus op bezoek bij iemand,wiens dochters profetessen waren.
Wat deden deze vrouwen nu precies,gaven ze Gods woorden door?
Ik heb moeite met de vrouw in het ambt,omdat de Bijbel mij daar voor ruimte geeft.
Nog even over die verwarring,ik was lid van de Ned,herv,kerk,en daarin waren voorstanders en tegenstanders,azoals ook nu in de Pkn.
Maar wat is nu naar Gods wil,wist ik het maar,want ook ik heb een vrouwelijke ouderllinge,waar ik nu bedankt heeft voor bezoek,dus ik zit zonder ouderling,vandaar mijn vraag wat moet ik doen.?
Vriendelijke groeten van Cornelis.
HEERE! maak Uw wegen bekend,leer mij uw paden.Leid mij in uw waarheid.Psalm 25.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 sep 2004 12:53

Als de vrouw in de gemeente moet zwijgen - had niemand geweten van de Opstanding of veel later.
Jezus toonde Zich als eerste aan vrouwen, die het gingen vertellen aan de discipelen, die het op hun beurt weer niet konden (wilden???) geloven...

Wat m.i. vaak verward wordt is wat Paulus zegt en wat er door God en Jezus gezegd of gedaan werd/wordt.
Paulus was een mens zoals wij allemaal, met alle lek en gebrek.
Maar soms "verdenk" ik veel mensen ervan - veel predikanten ook - dat wat Paulus gezegd en gedaan heeft belangrijker is dan wat Jezus ons leerde.

Er is veel gezegd in deze topic over het voor en tegen van de vrouw in het ambt. (welk ambt dan ook). Over het spreken van de vrouw.

Een vrouw was in de dagen van Paulus iemand die zich uitsluitend in de vrouwenvertrekken bevond, kinderen baarde (het liefst zonen) en verder was ze nergens goed voor. Paulus komt in Corinthe en veel mannen én vrouwen bekeerden zich. De vrouwen kwamen voor het eerst van hun leven uit de vrouwenvertrekken en in de diensten. Daar hoorden zij allerlei dingen waarvan ze niets begrepen. Ze vroegen hun man om uitleg en dat werkte storend. In die context heeft Paulus gezegd dat de vrouw er goed aan deed te zwijgen: vraag thuis om uitleg en niet tijdens de dienst... daar kwam het op neer.
Dat Paulus met dit vermaan niet wil zeggen dat een vrouw in de kerk nooit het woord zou mogen krijgen, wordt duidelijk als je naast dit gedeelte (1 Cor. 14:34) de verzen uit hoofdstuk 11 legt, waar Paulus schrijft over de vrouwen die bidden en profeteren.
Ik heb zo het vermoeden dat wanneer Paulus nu zou zien wat wij van zijn teksten gemaakt hebben - hoe we ze uitgelegd hebben - hij er opnieuw een lange preek over zou houden... om ons te vetellen dat hij het totaal anders bedoeld heeft.

Riska

cornelis
Kapitein
Kapitein

Het kerkeraad en vrouwen.

Berichtdoor cornelis » 09 okt 2004 20:26

Wie kan mij zeggen wat in het nieuwe testament profetessen deden?
Mag je dit gelijk trekken met vrouwelijke ouderlingen en predikantes?
Ik bebn benieuwd?

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Het kerkeraad en vrouwen.

Berichtdoor Cathy » 11 okt 2004 12:25

cornelis schreef:Wie kan mij zeggen wat in het nieuwe testament profetessen deden?
Mag je dit gelijk trekken met vrouwelijke ouderlingen en predikantes?
Ik ben benieuwd?

Profeten/profetessen geven imo G.ds Woorden door. De profetes Anna was de hele dag aanwezig in de tempel met vasten en bidden. (Luk 2:37)
En verder weet ik dat met Pinksteren G.ds Geest is uitgestort over alle vlees. Zonen en dochters zullen profeteren.
Door wedergeboorte zijn wij allemaal geroepen tot profeet, priester en koning, worden we allemaal bekwaam gemaakt om dienaars te zijn van het NT (2 kor 3 :6) We mogen allemaal ijveren om de geestelijke gaven. (1kor 14:1)
En ik geloof dat wanneer we leren luisteren naar wat de Geest tegen ons zegt, we zullen komen op de plaats waar G.d de Vader ons hebben wil.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jan 2005 21:21

Parsifal schreef:Riska wil dus mod worden , maar volg haar link maar en discusieer daar verder.

Nee hoor, weet niet eens hoe bepaalde dingen wat dat betreft moeten, maar ik had wel zoiets van: waarom helemaal opnieuw beginnen als er al vier pagina's vol zijn geschreven? :wink: :wink:

Hierboven vinden jullie wat dat betreft mijn standpunten uiteengezet: ik zie niet in waarom een vrouw niet in het ambt mag...

Riska

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2005 22:20

Ook ik heb interesse in de beide kanten van het verhaal.

Wel sluit ik me aan bij de vraag: waarom Debora wel als profetes? En er zijn meer profetessen in de Bijbel (ik kan even niet op de namen komen). Verder, de verkondiging is de verkondiging van Christus. De eersten die verkondigden dat Christus glorievol verrezen was, waren vrouwen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mikhaila
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mikhaila » 27 jan 2005 12:10

Als vrouwen niet in het priesterambt gewijd kunnen worden, hoe kan Paulus dan spreken over een vrouwelijk diaken? Een diaken is ook gewijd in het priesterambt.

Rom.16:1-2
Ik beveel u onze zuster Febe aan, diaken van de gemeente te Kenchreeën.
Ontvang haar in de Heer zoals christenen past, en sta haar bij in alle zaken waarin zij uw hulp nodig heeft. Want zelf is zij voor velen, en ook voor mij, een beschermster geweest.

Agape,
Mikhaila
Wie is als de Heer, onze God? Hij troont in de hemel daar boven, Hij zorgt voor de aarde beneden. Wie is als Hij in hemel en op aarde? (Psalm 113:5,6)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 jan 2005 14:04

Romeinen 16: 1 en 2
En ik beveel u Febe, onze zuster, die een dienares is der Gemeente, die te Kenchreen is;

Opdat gij haar ontvangt in den Heere, gelijk het den heiligen betaamt, en haar bijstaat, in wat zaak zij u zou mogen van doen hebben; want zij is een voorstandster geweest van velen, ook van mijzelven

die zuster waar paulus over spreekt die de kranken verzorgde, 1 Tim. 5:9,10, òf, hetwelk waarschijnlijker is, die de gemeente diende in het ontvangen en herbergen van de verjaagde Christenen, en ook van de apostelen en leraars, gelijk blijkt uit romeinen 16:2

een vrouw kan niet in het ambt bevestigd worden: Namelijk niet in den dienst van prediken; want die wordt aan de vrouwen verboden, 1 Cor. 14:34, en 1 Tim. 2:12,
1 Cor. 14: 34 en 35
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

1 Tim. 2:12-14
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 jan 2005 17:12

johannes1 schreef:
Romeinen 16: 1 en 2
En ik beveel u Febe, onze zuster, die een dienares is der Gemeente, die te Kenchreen is;

Opdat gij haar ontvangt in den Heere, gelijk het den heiligen betaamt, en haar bijstaat, in wat zaak zij u zou mogen van doen hebben; want zij is een voorstandster geweest van velen, ook van mijzelven

die zuster waar paulus over spreekt die de kranken verzorgde, 1 Tim. 5:9,10, òf, hetwelk waarschijnlijker is, die de gemeente diende in het ontvangen en herbergen van de verjaagde Christenen, en ook van de apostelen en leraars, gelijk blijkt uit romeinen 16:2

een vrouw kan niet in het ambt bevestigd worden: Namelijk niet in den dienst van prediken; want die wordt aan de vrouwen verboden, 1 Cor. 14:34, en 1 Tim. 2:12,
1 Cor. 14: 34 en 35
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

1 Tim. 2:12-14
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.

Ik had er ook een discussie voor geopend, sorry daarvoor! Ik had dit toppic niet gezien :oops: Ik ben er ook op tegen. Jezus' discipelen waren toch ook mannen? En het is wat deze twee Bijbelstukken zeggen. Niet toegestaan!
Afbeelding

Terug naar “Archief”