geloof alleen, en gij zult behouden zijn.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 aug 2004 19:27

Invincible schreef:
Invincible schreef:De tekts fascineert mij omdat niet wordt vermeld of de man geloofde in wie Yeshua zei dat Hij was.

Of zie ik iets over het hoofd?

Jah boy :? je ziet over het hoofd dat de man aankomt met 'Goede Meester' maar bovenal dat hij het niet onprettig of vreemd vind Yeshua na te volgen nadat hij alles zou hebben verkocht.

Okay, de man was dus 'gelovig'/volgeling van Yeshua. Mijn laatste alinea's in vorige post blijven staan. Er wordt gezegd dat je eeuwig leven kan krijgen door de geboden te onderhouden.
Ja maar dat klopt dit, GOd zij bij de 10 geboden al: doe dit en leef. Alleen paulus legt uit dat er nog nooit iemand dat voor elke gekregen heeft (behalve dus..)

(als bovenstaande stuk over de rijke gelijkenis gaat) blijkt later dat hij ze niet ten volle gehouden heeft, niet alles gedeeld hebbende lijkt mij dat hij dus uitendelijk toch meer van zichzelf hield dan van zijn naaste (wat uitendelijk de vervulling van de wet was). Of zit ik nou in een verkeerde richting te zoeken?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 14 aug 2004 20:14

@mic schreef:
Invincible schreef:
Invincible schreef:De tekts fascineert mij omdat niet wordt vermeld of de man geloofde in wie Yeshua zei dat Hij was.

Of zie ik iets over het hoofd?

Jah boy :? je ziet over het hoofd dat de man aankomt met 'Goede Meester' maar bovenal dat hij het niet onprettig of vreemd vind Yeshua na te volgen nadat hij alles zou hebben verkocht.

Okay, de man was dus 'gelovig'/volgeling van Yeshua. Mijn laatste alinea's in vorige post blijven staan. Er wordt gezegd dat je eeuwig leven kan krijgen door de geboden te onderhouden.
Ja maar dat klopt dit, GOd zij bij de 10 geboden al: doe dit en leef. Alleen paulus legt uit dat er nog nooit iemand dat voor elke gekregen heeft (behalve dus..)

(als bovenstaande stuk over de rijke gelijkenis gaat) blijkt later dat hij ze niet ten volle gehouden heeft, niet alles gedeeld hebbende lijkt mij dat hij dus uitendelijk toch meer van zichzelf hield dan van zijn naaste (wat uitendelijk de vervulling van de wet was). Of zit ik nou in een verkeerde richting te zoeken?
ik denk dat je in de goede richting zoekt. De ziel die zondigt zal sterven. En tenzij dat onze gerechtigheid overvloediger is dan die van de Farizeen en Schriftgeleerd, kunnen wij het Koninkrijk niet beerven. En reken maar dat die netjes leefden. Maar hun hart was niet recht voor God, dat was ook het mankement bij de rijke jongeling. Jezus wist dat, Hij is alwetend, en liet dit openbaar komen door Zijn vraag.
The one thing you can give and still keep is your word.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 18 aug 2004 14:22

Okay, ik ga met jullie mee.

Toch vind ik het interessant of hij heel de wet heeft gehouden. Het verkopen van alles wat je hebt is geen wet, geen onderdeel van de 613 geboden, en dus was hij daar ook niet toe verplicht!

Hij hield heel de wet, maar toch miste hij iets.
..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2004 23:10

Liefde.

Al hield ik me aan alle geboden, maar had de liefde niet, ik zou nog een hoop missen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 19 aug 2004 05:22

Marnix schreef:Liefde.

Al hield ik me aan alle geboden, maar had de liefde niet, ik zou nog een hoop missen.

Een hoop? Dan zou je alles missen.

Toch kan deze jongeling niet heel de wet gehouden hebben, want er is toch niemand rechtvaardig? Hij kan heel burgerlijk zijn geweest, en zich nog wel hebben krom gewerkt ook onder de wet, maar zonden had hij toch. Ook hij was in het nageslacht van Adam begrepen die het verbondshoofd was van het werkverbond voor hem en al zijn nakomelingen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 aug 2004 09:00

caprice schreef:
Marnix schreef:Liefde.

Toch kan deze jongeling niet heel de wet gehouden hebben, want er is toch niemand rechtvaardig? Hij kan heel burgerlijk zijn geweest, en zich nog wel hebben krom gewerkt ook onder de wet, maar zonden had hij toch. Ook hij was in het nageslacht van Adam begrepen die het verbondshoofd was van het werkverbond voor hem en al zijn nakomelingen.

Ja, blijkbaar hield hij wel de letter van de wet en niet de geest. Terwijl Jezus juist het accent van de letter naar de geest kwam verschuiven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 aug 2004 14:48

Ik zei het op deze manier omdat Jezus tegen die jongeling niet zegt: Je mist alles... of: Dat is zinloos.... Hij zegt namelijk: Er is nog 1 ding wat ontbreekt. (en dat was de liefde als drijfveer)

Maar hoe kon iemand dan gered worden voordat Jezus zichzelf had geofferd? Abraham had ook zonden... maar Hij geloofde en het werd hem tot gerechtigheid gerekend.... ondanks dat Abraham ook zondig was.

Hoe zit dat?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 20 aug 2004 10:44

Iedereen die gered is, is gered op basis van de dood er opstanding van Yeshua. Of dat nou nu of 2000 vChr was.
..

Terug naar “Archief”