Kijk daar gaan we. Jij bepaald voor mij dat de stelling, dat witte magie duister is, geen feit is.
Ik zie het weldegelijk als vaststaand feit. Dat is voor mij een overtuiging. Net zoals er een man op de maan heeft gelopen of de aarde rond is.
Goed, ik zal eerlijk zijn en het anders omschrijven: ik vind de bewijzen voor het feit dat er een man op de maan heeft gelopen en dat de aarde rond is een stuk overtuigender dan jouw argumenten voor het feit dat witte magie ook duister is.
Videobeelden (en de wetenschap dat er in die tijd nog veel minder mogelijk was met bewerking en vervalsing) zijn mijns inziens redelijk overtuigend. Ook audio-opnamen. Foto's van de aarde, waaruit blijkt dat deze rond is. etc.
Ik geloof de vele getuigenissen die ik daarover gehoort heb (het eerder beschreven artikel van Joyce Foekema bijv. Ik ken Joyce persoonlijk),
Ik ken Jocye niet. Ik ken heksen. Ik ken ook ex-heksen. Ex-heksen die nu christen zijn maar ook ex-heksen die helemaal geen christen zijn o.i.d. maar die gewoon gestopt zijn etc. En ik vond dit artikel alles behalve overtuigend.
Toets het aan de Bijbel (een Boek wat voor mij betrouwbaar is gebleke, zeker als het gaat om geestelijke, spirituele zaken)
Dat is misschien ons verschil. Ik toets het niet meer echt aan de bijbel.
De persoonlijke ervaringen die ik zelf gehad heb op dit gebied. (Ik heb voor mijn ogen de demonische manifestaties gezien, ik was niet in een psychose!)
Het gekke is dat ik ook weet waar ik over praat en schijnbaar hebben we totaal verschillende ervaringen. Ik ben geen complete insider maar absoluut geen leek. En ik weet ook waar ik over praat.
Uiteindelijk geloof ik dat het tot verderf leidt. Hoe verder mensen gaan in Wicca, hoe ongezonder ik ook vind worden. Zeker als ik bijv. kijk naar bepaalde offers en inwijdingsrituelen die gedaan moeten worden. Niet de wiccans van de eerste orde, maar wel degene die hier verder in gaan.
Ik vind het gedoe omtrent de 'coven' ook vrij eng. Maar ik vind het gedoe omtrent bepaalde kerken en gemeenten ook heel eng.
Ik heb ook het een en ander gelezen en gehoord en mijn ervaring is dat er zeker zwarte magie voorkomt. Het is echter geen basis van Wicca. En ik ken er velen die het niet doen (zwarte magie). Ik zie het als: christenen doen ook dingen van Satan. (Ik praat het niet goed, het is een vergelijking).
En trouwens: het is Coert, Kurt of Kurtyo

(Alstjeblieft geen Koert).
Windekind:
Kurtyo, wiccans geven vaak zelf ook aan dat witte magie duister is. Op een goede manier duister, zegmaar. Misschien moeten we dat ook gewoon serieus nemen?
Zie de dingen hierboven. Daarbij denk ik dat we dan andere ervaringen hebben met Wiccans.