Race406 schreef:Ik lees de reacties over dit topic, maar ik begrijp het niet helemaal. Het topic gaat over wie een dominee kent die van kerkverband is geswitcht. Vervolgens komt het allemaal neer op gescheld en geknetter op ds. Hakvoort (wie is dat eigenlijk? Er staat me zoiets bij dat ik hem goed moet kennen, maar waar ik hem dan van moet kennen??) Dat hij in Alphen veel problemen heeft meegemaakt / veroorzaakt, dat weet ik. Maar misschien is het wel heel anders dan sommige mensen denken dat het is gegaan. Misschien zijn er wel mensen die hebben gedacht dat ze een jonge dominee wel even konden "bewerken" zodat ze een minder zware dominee zouden krijgen (want de vorige, ds. van der Meij, is geen lichte jongen.... Hoewel het wel een hele beste man is!). En misschien dat ds. Hakvoort zich dus mooi niet liet "bewerken"........ Feit is dat veel mensen in Alphen hem graag mochten horen, maar misschien dat er wat mensen zijn geweest die er anders over dachten (wat moet mogen en kunnen!!)?
En de reacties over het niet kunnen danwel niet willen vergeven: Het kan erg moeilijk zijn, maar schuif de schuld niet af op alleen de dominee. Waar er 2 ruzie maken hebben er ook 2 schuld. Schuld die beleden moet worden (tegenover God en tegenover elkaar!!!!). En wat er gebeurd is, daarvan moet ds. Hakvoort straks verantwoording afleggen tegenover zijn Zender. Maar de andere kant is ook waar: Wat jij zegt over ds. Hakvoort moet jij straks ook verantwoorden tegenover God (de Zender van ds. Hakvoort). En bedenk dat je nooit zomaar goedkoop slecht kunt praten over een dominee (wat hij dan ook maar gedaan zou hebben!), want als je aan Gods dienaren komt, dan kom je aan Hem Zelf. Klinkt zwaar, nietwaar? Maar denk er maar eens over na. En denk ook maar eens aan de tekst over het vergeven uit de Bijbel waar Jezus zegt dat je niet 7 maal, maar zeventig maal zeven maal moet vergeven. Hoe moeilijk dat ook kan zijn, en dat kan bijna onmogelijk zijn! Bij God is niets te wonderlijk, ook niet jou de kracht geven om mensen te vergeven wat er is gebeurd of wat ze hebben gedaan.
Dank je wel voor je reactie.

(niet uit het ambt gezet, maar zelf zijn ambt neergelegt.)
Maar wat je schreef over ds. van der Mey vs Hakvoort is niet waar. Het is juist andersom de kerkenraad wilde een zwaardere dominee omdat ds van der mey licht was in hun ogen. (ze hebben zelfs gezegt: dit nooit meer) Vergelijk beide broeders maar in hun preken dan zul je zien dat het niet waar is wat je beweerde.
Idd kan ik de schuld niet alleen maar op Hakvoort schuiven. de kerkenraad heeft evengoed schuld en op de gemeenteavonden zijn door beide kanten dingen tegen elkaar gezegt die ook niet door de beugel kunnen. Nee het is allemaal niet zo christelijk geweest.
Er staat Gods volk

Ik praat niet goedkoop slecht over een dominee...

God zal mij idd oordelen, maar ik ben ook blij dat Hij me goed kent.
Maar wat je schreef over vergeven, vondt ik erg mooi dank je wel. Het is idd met de Heere niet onmogelijk