Geswitchte dominees

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 jun 2004 08:52

Race406 schreef:Ik lees de reacties over dit topic, maar ik begrijp het niet helemaal. Het topic gaat over wie een dominee kent die van kerkverband is geswitcht. Vervolgens komt het allemaal neer op gescheld en geknetter op ds. Hakvoort (wie is dat eigenlijk? Er staat me zoiets bij dat ik hem goed moet kennen, maar waar ik hem dan van moet kennen?? :? ) Dat hij in Alphen veel problemen heeft meegemaakt / veroorzaakt, dat weet ik. Maar misschien is het wel heel anders dan sommige mensen denken dat het is gegaan. Misschien zijn er wel mensen die hebben gedacht dat ze een jonge dominee wel even konden "bewerken" zodat ze een minder zware dominee zouden krijgen (want de vorige, ds. van der Meij, is geen lichte jongen.... Hoewel het wel een hele beste man is!). En misschien dat ds. Hakvoort zich dus mooi niet liet "bewerken"........ Feit is dat veel mensen in Alphen hem graag mochten horen, maar misschien dat er wat mensen zijn geweest die er anders over dachten (wat moet mogen en kunnen!!)?
En de reacties over het niet kunnen danwel niet willen vergeven: Het kan erg moeilijk zijn, maar schuif de schuld niet af op alleen de dominee. Waar er 2 ruzie maken hebben er ook 2 schuld. Schuld die beleden moet worden (tegenover God en tegenover elkaar!!!!). En wat er gebeurd is, daarvan moet ds. Hakvoort straks verantwoording afleggen tegenover zijn Zender. Maar de andere kant is ook waar: Wat jij zegt over ds. Hakvoort moet jij straks ook verantwoorden tegenover God (de Zender van ds. Hakvoort). En bedenk dat je nooit zomaar goedkoop slecht kunt praten over een dominee (wat hij dan ook maar gedaan zou hebben!), want als je aan Gods dienaren komt, dan kom je aan Hem Zelf. Klinkt zwaar, nietwaar? Maar denk er maar eens over na. En denk ook maar eens aan de tekst over het vergeven uit de Bijbel waar Jezus zegt dat je niet 7 maal, maar zeventig maal zeven maal moet vergeven. Hoe moeilijk dat ook kan zijn, en dat kan bijna onmogelijk zijn! Bij God is niets te wonderlijk, ook niet jou de kracht geven om mensen te vergeven wat er is gebeurd of wat ze hebben gedaan.

Dank je wel voor je reactie. :wink: jammer dat het geen naar ik aanneem dat je mij bedoelt overkomt als gescheld en geknetter op hakvoort, want dat is helemaal niet de bedoeling :oops: geloof me of niet maar ik heb altijd goed met de beste man kunnen opschieten, vandaar dat die scheuring, zo uit het niet, zoveel heeft beschadigt. en dat ik het niet kan hebben dat hij onze gemeente in de steek liet en gg werd.
(niet uit het ambt gezet, maar zelf zijn ambt neergelegt.)
Maar wat je schreef over ds. van der Mey vs Hakvoort is niet waar. Het is juist andersom de kerkenraad wilde een zwaardere dominee omdat ds van der mey licht was in hun ogen. (ze hebben zelfs gezegt: dit nooit meer) Vergelijk beide broeders maar in hun preken dan zul je zien dat het niet waar is wat je beweerde.
Idd kan ik de schuld niet alleen maar op Hakvoort schuiven. de kerkenraad heeft evengoed schuld en op de gemeenteavonden zijn door beide kanten dingen tegen elkaar gezegt die ook niet door de beugel kunnen. Nee het is allemaal niet zo christelijk geweest.

Er staat Gods volk :wink: wie Gods volk aanraakt raakt Gods oogappel aan.

Ik praat niet goedkoop slecht over een dominee... :? (pff je had het allemaal zelf moeten meemaken misschien dat je me dan beter zou begrijpen in deze. )

God zal mij idd oordelen, maar ik ben ook blij dat Hij me goed kent.

Maar wat je schreef over vergeven, vondt ik erg mooi dank je wel. Het is idd met de Heere niet onmogelijk :wink: hoop idd dat er een moment komt dat ik de dominee en kerkenraad kan vergeven.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 jun 2004 09:04

ja joh, drie-verbonden joch :mrgreen:

ff serieus: de impact is volgens mij groot geweest in alphen en ik weet er te weinig van om er iets over te roepen. maar we moeten idd wel uitkijken hier geen scheld- en afzeikforum van te maken. dan zijn we idd verkeerd bezig :!:

nee joh geen drie verbonden leer :mrgreen: cgk kent geen leeruitspraken zoals de gg die wel kent. ds Baars bv. preekt ook twee verbonden leer niemand die daar moeilijk over doet. :wink:
en ds Egas ook volgens mij. 8)
zal mij een worst wezen of ze nu twee of drie verbondenleren geloof in geen van beide... ma ja... dat is mijn mening...
maar het is zo dat in de cgk over het algemeen drie verbonden wordt gepreekt. maar hiervoor kunnen we geen dominee afzetten die het anders brengt. is heel duidelijk gezegt op de gemeenteavonden na die scheuring. :wink:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 jun 2004 09:34

Ik denk dat een kerkverband veel te trots is als een dominee overstapt. De reden van de overstap is dan ineens niet zo belangrijk meer.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 23 jun 2004 09:53

Oké mensen, wat mij betreft komt er een flink slot op dit topic. Verhalen over geswitchste dominees zijn natuurlijk geweldig interessant, maar als je wat op ze tegen hebt, zeg je dat maar tegen henzelf en niet zo achter hun rug om. Ik heb gezegd, ugh!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 jun 2004 10:06

Sjaan schreef:Oké mensen, wat mij betreft komt er een flink slot op dit topic. Verhalen over geswitchste dominees zijn natuurlijk geweldig interessant, maar als je wat op ze tegen hebt, zeg je dat maar tegen henzelf en niet zo achter hun rug om. Ik heb gezegd, ugh!

Wie zegt dat dat niet gebeurd is?

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 23 jun 2004 10:14

Als dat wel is gebeurd zie ik geen enkele reden om dat hier nog eens over te doen.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 jun 2004 10:15

Sjaan schreef:Als dat wel is gebeurd zie ik geen enkele reden om dat hier nog eens over te doen.

*is met sjaan eens*
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 23 jun 2004 10:22

hijwel schreef:
Sjaan schreef:Als dat wel is gebeurd zie ik geen enkele reden om dat hier nog eens over te doen.

:roll: doe helemaal niks over, maar ik zal er verder niks meer over zeggen. God is rechtvaardig en Hij heeft het allemaal gezien. (toen)
Hij weet ook mijn intenties en als die niet zuiver waren hoop ik dat Hij het me vergeven wil.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 23 jun 2004 10:45

Oké, wij weten ook niet hoe jij dat allemaal ervaren hebt. Maar het stuit me gewoon tegen de borst, hoe hier over dominees gepraat wordt.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 jun 2004 14:45

ik ben het met Sjaan en Hijwel eens, dat was ook de reden waarom ik reageerde eerder in dit topic
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 23 jun 2004 16:49

Sjaan,

Het stuit je tegen de borst hoe er over dominees gepraat wordt. Dat is heel edel en nobel van je. Toch moet je wel bedenken dat dit heel ingrijpende dingen kunnen zijn. Daarbij is het dan heel schadelijk als er dan niet over een dominee gesproken kan worden. Alsof die persoon heilig is en niet een fout kan maken. Ik hoop dat je begrijpt dat een dominee (Ik doel nu beslist niet op een specifiek persoon) ernstige fouten kan maken. Deze moeten niet verdoezeld worden of weggeschermd, ze hoeven van mij ook de straat niet op. In de regel is het laatste vaak de oorzaak van het eerste. Als iemand eerlijk zijn zonden belijdt dan komen ze vaak niet in alle breedte de straat op.

Laten we van een dominee ook geen halve heiligen maken*1en hun zo aanbidden. Ik denk dat dat oorzaak 1 is dat ze struikelen. Het zijn mensen die bijzonder ouderling zijn, meer niet. Volgens de bijbel en het formulier te bevestiging van ambsdragers staat een diaken bijvoorbeeld niets lager als een ouderling, dus ook niet als een dominee. Dat maken wij in de geref. gezindte er wel vaak van, wat soms negatieve gevolgen heeft voor een gemeente en de persoon zelf.

*7 Ter illustratie: Op de bonsdag (JBGG) zat iemand achter mij die zij: Hé Els ik heb nu al 4 dominees gezien: van Eckeveld, Kattenberg, Schreuder en Mulder. Heb jij Vischer of een andere al gezien? Oh kijk daar komt Driessen ook binnen met zijn vrouw. enz.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 23 jun 2004 17:14

wat je zegt is wel waar Hein, maar waar het in dit topic (en al in eerdere topics!) uit uitdraait is gewoon afkatten en ordinair afzeiken van (een) dominee(s).
en dát stuit mensen tegen de borst.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 24 jun 2004 10:18

Juist! En overigens vind ik het ook niet goed als er over ouderlingen of wat voor soort mensen dan ook op deze manier gepraat wordt. Natuurlijk maken dominees ook (ernstige) fouten, maar ga dan naar de man zelf en hou er verder je mond over.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 24 jun 2004 11:19

Heb ik het bij het verkeerde eind wanneer ik denk dat er opvallend vaak dominees van Chr. gereformeerd overstappen naar Ger. gemeente?
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 24 jun 2004 12:25

Ja, maar wat zegt dat?
Ken uzelf.

Mijn web-log!