2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jun 2004 10:04

Weten we nog niet, dat ligt aan de plaats waar we gaan wonen ;) Misschien christelijk gereformeerd of Nederlands gereformeerd of iets totaal anders... je weet niet waar God je heen leiden zal he.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2004 10:49

Precies :) Tegen de tijd dat je gaat verhuizen gewoon es lekker rondkijken in je nieuwe plaats... komt vast wel goed dan :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jun 2004 10:51

Vreemd......

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: 2 geloven op 1 kussen

Berichtdoor rosekapje » 17 jun 2004 12:50

saartje schreef:Wat vinden jullie ervan als je van een jongen (of meisje) ben gaan houden die wel christelijk is opgevoed, maar daar nix meer aan doet. Die elke avond naar disco's enz gaat, die gewoon leeft van de wereld (kweet ff niet hoe k t anders moet zeggen). En diegene houd ook van jou, maar kan z'n vrienden niet loslaten. En diegene zegt dat het waarschijnlijk wel komt. Ik ken een meisje die in deze situatie zit.
Mensen oordelen heel snel: breken met zo iemand, want 2 geloven op 1 kussen....
maar dat meisje praat ook over t geloof met die jongen, en bid voor hem. Dat weet hij ook, en hij is er erg mee bezig.
Wat vinden jullie hiervan? Mag het eerlijk zeggen hor!

Ik persoonlijk vind dit erg moeilijk! Naar mijn idee kan je beter niet breken omdat hij wel aan het nadenken is... maar ik weet het gewoon niet!

hmm, toen ik de topcititel las, moest ik aan een heel ander 'probleem' denken, aan een relatie met en Moslim, Hindoeist, Boedhist, etc. Maar het gaat hier dus over een relatie met een ongelovige.

Hij zegt dus dat hij zijn vrienden niet los kan laten, maar dat dat nog wel komt, dat is net zoiets als stoppen met roken, maar dat ook telkens een maand uitstellen, dus gewoon klinklare onzin, wil hij er echt voor gaan, dan weet hij ook best dat hij moet stoppen en dat moet dan radicaal ineens. (nou vraag ik me af of die vrienden echt zo'n slechte 'invloed' op hem hebben, dat hij met ze moet breken..) Als hij voor haar gaat en naast har ook (weer) kiest voor God, dan zal hij zijn levensstijl aan moeten passen. Dat is wel iets waar hijzelf achter moet staan. En met zijn vriendin zal hij erover moeten praten. Ook over God en het geloof en de kerk. Misschien dat als hij echt wil ze samen een Alpha cursus (of iets dergelijks) kunnen volgen.

Ik denk wel dat de omgeving zich er niet teveel in moet mengen, hier moeten ze samen uit zien te komen. Met God!

Btw, ik zou er zelf voor gaan, mocht het in de loop van de tijd toch blijken dat hij niet voor mij gaat en met mij niet voor God, dan zou ik alsnog de relatie verbreken. Maar in eerste instantie zou ik er voor gaan!
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2004 14:02

joepie schreef:Vreemd......

Verklaar jezelf nader :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 jun 2004 14:07

Marnix schreef:
joepie schreef:Vreemd......

Verklaar jezelf nader :)

ja waarom vreemd? In Amsterdam wil ik best vrijgemaakt worden, maar in Enschede niet.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 17 jun 2004 15:22

Wat ontzettend leuk dat er zoveel reacties op zijn! Bedankt iedereen!
Weet je, het lastige is, dat die jongen een collega van haar is, dus ziet ze m ook vaak! En hij is echt bezig met alles. Maar hij zei een keer tegen dr: Als jij vraagt of ik met je mee naar de kerk ga, zou ik ja zeggen. Maar dan alleen voor jou, en dat vind ik niet eerlijk tegenover God.
Dus hij weet het heus wel!

(nogmaals bedankt! ik vind het fijn dat jullie hier zo serieus op ingaan!)
Psalm 25:2 (ber.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2004 15:59

Tja beter voor haar mee naar de kerk dan niet... Zou zo iemand zeker meenemen naar de kerk... en als hij/zij dat niks vind ergens anders heen, bijvoorbeeld een jeugddienst.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jun 2004 16:02

Marnix schreef:Tja beter voor haar mee naar de kerk dan niet... Zou zo iemand zeker meenemen naar de kerk... en als hij/zij dat niks vind ergens anders heen, bijvoorbeeld een jeugddienst.
dat begrijp ik dan weer niet, waarom moeten mensen die we meenemen naar de kerk meegaan naar een jeugddienst? Waarom niet naar een gewone, normale zondagse dienst? Maar goed, dat is weer een beetje off-topic.
The one thing you can give and still keep is your word.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 17 jun 2004 16:03

ja maar je moet toch eigenlijk niet voor elkaar maar voor jezelf gaan? (sorry hor, tis maar een vraagje... :oops: )

joris

Berichtdoor joris » 17 jun 2004 16:18

volgens mij is er niets mis mee als een ongelovige jongen met zijng elovige meisje meegaat naar de kerk. Al doet hij het alleen om hetmeisje, datis toch ook al een complimentje waard lijkt mij? Relatie is kwestie van geven en nemen immers ne je verplaatsen in de belevingswereld van die ander. En als die jongen echt openstaat voor de belevingswereld van zijn vriendin, dan doet God echt zijn werk werk wel. Wat denk je, een ongelovige die zegt: tuurlijk ga ik mee met je naar dekerk?Nee, meestal zeggen ze: amenooitniet. Deze zegt: oke, ik doe het voor jou.

Wat zou de lading daarvan zijn?

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 jun 2004 16:29

Marnix schreef:Tja beter voor haar mee naar de kerk dan niet... Zou zo iemand zeker meenemen naar de kerk... en als hij/zij dat niks vind ergens anders heen, bijvoorbeeld een jeugddienst.

Dus zij zou dan van kerk moeten veranderen als haar vriend een gewone kerkdienst niets vindt? Zou zij zichzelf daar niet heel veel mee tekort doen?
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 jun 2004 16:40

Behalve hetzelfde geloof, is het ook belangrijk om uit hetzelfde milieu te komen. Want dan heb je wel hetzelfde geloof, maar als bv de een uit een arbeidersnest komt en de ander uit een directeursnest zul je ook altijd problemen hebben, net zoals bij een ander geloof. Want dan kom je uit een andere cultuur, ook al ben je allebei Nederlanders. En dat botst vaak.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 17 jun 2004 17:35

Nou ik dacht zelf: God kan toch alle middelen gebruiken? Ook al gaat de jongen om het meisje mee naar de kerk? Maar daar ga je jezelf denk ik heel snel en makkelijk achter verschuilen. Want de eerste keren zal hij het met alle plezier voor het meisje doen, maar later? En als je samen kinderen krijgt? Je kan toch moeilijk tegen een kind zeggen dat hij iets niet mag, als z'n vader het wel doet!
Daarom blijf ik het moeilijk vinden!
Hij is er wel echt mee bezig, en daarom denk ik dat ze hem beter niet los kan laten, maar hij heeft er onwijs moeilijk mee. Hij houd van dr, maar kan z'n wereldje niet loslaten.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 jun 2004 18:53

saartje schreef:Nou ik dacht zelf: God kan toch alle middelen gebruiken? Ook al gaat de jongen om het meisje mee naar de kerk? Maar daar ga je jezelf denk ik heel snel en makkelijk achter verschuilen. Want de eerste keren zal hij het met alle plezier voor het meisje doen, maar later? En als je samen kinderen krijgt? Je kan toch moeilijk tegen een kind zeggen dat hij iets niet mag, als z'n vader het wel doet!
Daarom blijf ik het moeilijk vinden!
Hij is er wel echt mee bezig, en daarom denk ik dat ze hem beter niet los kan laten, maar hij heeft er onwijs moeilijk mee. Hij houd van dr, maar kan z'n wereldje niet loslaten.

Toen ik dat laatste las moest ik denken aan de rijke jongeling. Hij wilde Jezus volgen, maar kon z'n goederen niet loslaten met als gevolg dat hij Jezus toch niet volgde. Als die jongen echt zo vast aan z'n eigen wereldje vast zit dat hij het niet los kan laten en als hij ook bezig is met het geloof, dan moet hij toch wel zien dat dat niet samen kan gaan. Ik denk zelf dat in dat geval de uiteindelijke keus bij die jongen ligt. Heeft hij het wereldje liever, dan moet hij daar heen gaan, heeft hij het meisje (incl. geloof) liever, dan zal hij daar voor moeten gaan. Dat zal moeite kosten, maar het gebed daarvoor zal zeker kracht geven. Maar dan moet die jongen wel voor 100 % voor dat meisje willen gaan.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Terug naar “Archief”