Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:18

ja, dat is als christen makkelijk om te zeggen, en jacobh eigenlijkj wil ik je nog wel vragen om je mening te geven

en dan nog een vraag, op basis waarvan geloven jullie dan? op basis van wat je in de bijbel alleen leest? vind ik wat raar, waarom is dat wel waar en een ander boek niet

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 10:22

thespiritisinsideus schreef:ja, dat is als christen makkelijk om te zeggen, en jacobh eigenlijkj wil ik je nog wel vragen om je mening te geven

en dan nog een vraag, op basis waarvan geloven jullie dan? op basis van wat je in de bijbel alleen leest? vind ik wat raar, waarom is dat wel waar en een ander boek niet

geloof is niet gebaseerd op de traditionele wetenschap. Het is mystiek, daarom voor de Jood een ergenis en voor de griek een dwaasheid. Maar pure werkelijkheid voor hen die het mogen GELOVEN.

ik zeg brrr omdat je mijn God voor een leugenaar houdt. Maar wat hijwel aangeeft bedoel ik ook. Het is nog niet zo ver gekomen dat je je zelf onvoorwaardelijk overgeeft. En dat kan een mens ook niet. Het lossnijden moet God doen. (dat ergert je, niet?)

Het is het allermooiste wat je kan overkomen. Menen om te komen, en dan te worden gevangen door Christus Zijn armen. Vaag? Toch is het zo.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:27

dank je wel, zonder enige ironische ondertoon kan ik hier dus wel wat mee

dit geeft namelijk aan dat het dus inderdaad van god moet komen, waar ik inderdaad alleen mee zit is dat je je moet overgeven aan iets of iemand wat je nooit ervaren hebt, dat doet niemand in het dagelijks leven en de mensen die dit doen in hun geloof zijn altijd al gelovig opgevoed, mensen komen namelijk alleen tot bekering als ze god wel ervaren

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jun 2004 10:28

Dus wel in God willen geloven maar dan op jou of haar condities!
En dat is nu juist geloven niet.
Geloven is alles achter je willen verbranden, achter Hem aan.

Geloven is niet een ik geef iets nu moet U ook weer iets aan mij geven.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 10:33

thespiritisinsideus schreef:dank je wel, zonder enige ironische ondertoon kan ik hier dus wel wat mee

dit geeft namelijk aan dat het dus inderdaad van god moet komen, waar ik inderdaad alleen mee zit is dat je je moet overgeven aan iets of iemand wat je nooit ervaren hebt, dat doet niemand in het dagelijks leven en de mensen die dit doen in hun geloof zijn altijd al gelovig opgevoed, mensen komen namelijk alleen tot bekering als ze god wel ervaren

God is overal. Wil je dat zien, dat is de vraag.

Ga eens op een stil plekje in de natuur zitten. En bedenk dat daar een Meester Brein achter zit. Daar begint dan al gelijk de eerste keuze. Is dit toevallig of bestaat er toch een God, die dit bestuurt?

Mediteren is een ondergeschoven begrip geworden. Neem je stille tijd, overdenk. Lees in de bijbel. En zoek er een goede verklaring bij. Studeer, neem de tijd er voor.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:37

ok, maar dit is nog steeds geen antwoord op de vraag op basis waarvan jullie dan geloven. jacobh, jijn ziet god overal, dat is dus toch die godservaring zeg maar, die andere mensen dus missen, dan is het toch logisch dat iemand zonder die beleving zich niet kan overgeven rucksichtlos

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 10:43

thespiritisinsideus schreef:ok, maar dit is nog steeds geen antwoord op de vraag op basis waarvan jullie dan geloven. jacobh, jijn ziet god overal, dat is dus toch die godservaring zeg maar, die andere mensen dus missen, dan is het toch logisch dat iemand zonder die beleving zich niet kan overgeven rucksichtlos

Ik weet niet of ander ze missen.

Geef je er wel ruimte voor? wat doe je dan met je geweten. Hoe is dat dan genetisch ontstaan?

ik kan het niet bewijzen, daar ben ik heel eerlijk in. Maar ik ben tot in mijn diepste vezel overtuigd dat de God die ik aanbidt de enige God is die er bestaat. En dat weet ik uit de bijbel en uit de natuur.

Je laatste zin klopt als een bus. Maar wacht niet af. Zoek er naar. Het is echt te vinden. Het overgeven komt dan ook. dat weet ik zeker.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:45

maar dan zijn we toch weer terug bij het begin van de discussie, de vriendin die werkelijk heel oprecht zoekt, maar die ervaring niet vindt

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 15 jun 2004 10:53

m.i. zijn dat situaties die beter verdienen dan een forum.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:54

daarom houd ik het ook zo anoniem mogelijk, maar ze diende nu even als illustratie en ik ken haar goed genoeg om te weten dat ze dat niet erg vindt

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 10:59

thespiritisinsideus schreef:maar dan zijn we toch weer terug bij het begin van de discussie, de vriendin die werkelijk heel oprecht zoekt, maar die ervaring niet vindt

of wat in de bijbel staat is waar of wat je vriendin zegt is waar.

het is een van tween. Werkelijk ik denk niet dat de bijbel liegt. Ik zou je vriendin en jou trouwens ook de serie's van ds Vreugdenhil over geloof en bevinding willen aanbevelen. www.prekenweb.nl onder het kopje THEMA'S

brand ze op CD, heb je gelijk weer eens wat anders in je walkman :wink:

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 11:06

nog afgezien van t feit dat mn koptelefoon kapot is, ik zal er over nadenken

maar het probleem is dus idd zoals jij t weergeeft, maar ik heb de oprechte zoektocht van mn vriendin ervaren, en de bijbel minder, voor jou ligt dat dus andersom en daar heb ik begrip en respect voor

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 jun 2004 11:08

Spirit goes gergem :mrgreen:

Nee... das zeker een goede serie van Vreugdenhill. Ik heb ze ook gedownload... en daar zitten raken klappen in...

Het lijkt alsof de discussie in circeltjes blijft draaien, en dat is ook zo. Dat is eigenlijk misschien ook wel de grap... wij snappen niet zo veel van bekering en God's werk uitleggen gaat ons bar slecht af. De Heilige Geest echter snapt het heel goed en stuurt je gewoon naar Jezus. Uiteindelijk ligt daar het antwoord wat velen van ons al kennen, maar niemand echt kan verwoorden...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 jun 2004 11:18

thespiritisinsideus schreef:ok, maar dit is nog steeds geen antwoord op de vraag op basis waarvan jullie dan geloven. jacobh, jijn ziet god overal, dat is dus toch die godservaring zeg maar, die andere mensen dus missen, dan is het toch logisch dat iemand zonder die beleving zich niet kan overgeven rucksichtlos

kzal proberen antwoord te geven op je vraag..

op basis waarvan ben ik gaan geloven in God?
Eigenlijk niet moeilijk te beantwoorden. Ik heb door veel naar de kerk te gaan, met Christenen om te gaan een diep verlangen van binnen gekregen om ook te leven zoals zij het beleefde. Ik kreeg van God een verlangen in mijn hart dat God ging zoeken. Ik geloofde (met mijn verstand) in de God van de bijbel. Maar diep van binnen wist ik ook dat Hij bestond.
De basis van mijn geloof is: dat ik zeker weet dat God het beste met mij voor heeft. En dat ik me daarom volkomen wil overgeven aan Hem.
Ik ben niet te vertrouwen zonder God, ik kan mezelf niet beheersten (zoals elk mens) zonder God. Ik kan niet mezelf zijn zonder God (leegte in je hart). Ik ben pas echt gaan leven, ben God pas echt gaan ervaren toen ik mijn hart volkomen aan God heb mogen geven.

khoop dat je het een beetje kunt volgen
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jun 2004 11:19

Ik ben het eens met Spirit. Als je niet christelijk bent opgevoed, is het christendom helemaal niet zo vanzelfsprekend. Er zijn zoveel mensen die de waarheid zoeken... Ik vind het lastig om anderen duidelijk te maken waarom ik nou precies dit geloof. Aan de ene kant kan ik het glashelder uitleggen, aan de andere kant weet ik ook niet waarom mensen zomaar kanker krijgen en God niet iedereen geneest.

Terug naar “Archief”