Het grote EOJD lezingen bekritiseer en prijs topic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 11:05

hijwel schreef:
Marnix schreef:Waarom zou er een tegencultuur moeten worden gecreeerd. Een tegencultuur is iets waarbij je tegen een cultuur ingaat, waarbij je tegen de dingen die daar veel worden gedaan aanschopt. Traditionele kerken zijn een tegencultuur.

Maar is muziek, radio en televisie, een stadion vol mensen, wat hardere muziek en daarbij vuurwerk en vette lichteffecten.... is dat slecht? Tuurlijk hoeft dat niet slecht te zijn... Je kunt met dingen die momenteel in zijn echt wel het evangelie vertellen... en die mensen die aan die cultuur gewend zijn bereik je dan vaak veel eerder met de boodschap.

tuurlijk mag je het mooi maken, (en dat mag in de kerken wel iets meer gebeuren). Maar je houd mij thuis met al die licht effecten licht, vuurwerk enz. Al die show heeft niks te maken met het eeuwige geluk, Gods wijsheid, Gods kracht. This leuk als het er een beetje leuk uitziet, maar je kan natuurlijk doorslaan. Volgens mij kan het best wat minder.

Het KAN wel ja, maar HOEFT toch niet? De een voelt zich er wel prettig bij en de ander niet, en het wordt altijd lastig als je dingen gaat afmeten aan hun relatie met eeuwig geluk en Gods wijsheid. Dan kun je je ook afvragen waarom de dominee een toga aanheeft, waarom er torens bij onze kerken staan, waarom we uberhaupt in zo'n luxe gebouw gaan zitten, etc. etc. Heeft ook allemaal niks te maken met Gods wijsheid en almacht, maar daarom kan het toch nog wel een andere functie hebben?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 11:08

@mic schreef:
@tlantis schreef:
Invincible schreef:Fantastische toespraken.
Fantastische dag.
Ook de afterparty met ThirdDay in Zwolle! 8)
Third Day concert was zeker cool...

Verder heb ik toespraken alleen maar gelezen. Klinkt in grote lijnen goed, zelf heb ik het niet zo op die massa "kom naar voren en kies" gebeurtenissen. Mensen zijn nou eenmaal groepsdieren en volgens mij is dat allemaal een beetje gevaarlijk... Toch geloof ik dat als je heel bewust en vol overtuiging kiest het zeker gezegend kan worden...

Een vraagje: als je de enige was die naar voren wilde... was je dan ook gegaan?

Maar diep respect voor al die mensen die zich inzetten om het evengelie te verkondigen in deze tijd!
Nou ja er was toch minstens 1 iemand de eerste, en waarschijnlijk hebben de eerste paar het sowieso niet van elkaar gezien.
Goed punt, ik wil ook niet wantrouwend zijn. Alleen lijkt het me duidelijk dat er ook een groot psychologisch effect meespeeld... en das gevaarlijk.

Dat is overigens in veel traditionele bijeenkomsten ook zo. Als je maar ernstig kijkt en met een oprecht gezicht psalmen zingt en veel bijbelgedeelten aanhaald wordt je vanzelf wel gezien als een echte christen en ga je je zo voelen ook...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 11:13

Aragorn schreef:
hijwel schreef:
Marnix schreef:Waarom zou er een tegencultuur moeten worden gecreeerd. Een tegencultuur is iets waarbij je tegen een cultuur ingaat, waarbij je tegen de dingen die daar veel worden gedaan aanschopt. Traditionele kerken zijn een tegencultuur.

Maar is muziek, radio en televisie, een stadion vol mensen, wat hardere muziek en daarbij vuurwerk en vette lichteffecten.... is dat slecht? Tuurlijk hoeft dat niet slecht te zijn... Je kunt met dingen die momenteel in zijn echt wel het evangelie vertellen... en die mensen die aan die cultuur gewend zijn bereik je dan vaak veel eerder met de boodschap.

tuurlijk mag je het mooi maken, (en dat mag in de kerken wel iets meer gebeuren). Maar je houd mij thuis met al die licht effecten licht, vuurwerk enz. Al die show heeft niks te maken met het eeuwige geluk, Gods wijsheid, Gods kracht. This leuk als het er een beetje leuk uitziet, maar je kan natuurlijk doorslaan. Volgens mij kan het best wat minder.

Het KAN wel ja, maar HOEFT toch niet? De een voelt zich er wel prettig bij en de ander niet, en het wordt altijd lastig als je dingen gaat afmeten aan hun relatie met eeuwig geluk en Gods wijsheid. Dan kun je je ook afvragen waarom de dominee een toga aanheeft, waarom er torens bij onze kerken staan, waarom we uberhaupt in zo'n luxe gebouw gaan zitten, etc. etc. Heeft ook allemaal niks te maken met Gods wijsheid en almacht, maar daarom kan het toch nog wel een andere functie hebben?
Waarom zou een licht show en vuurwerk niets met God's macht te maken hebben. Toen de tabernakel ingericht moest worden met allerlei mooie versiersellen enzo kregen sommige mensen toch ook speciale gaven van de Heilige Geest om kunst te maken. (weet niet meer waar het staat) Ik denk dat kunst een veel belangrijkere plaats zou moeten krijgen in kerken... Typisch geval van het kind met het badwater weggegooid in de reformatie...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 11:17

Aragorn schreef:Het KAN wel ja, maar HOEFT toch niet? De een voelt zich er wel prettig bij en de ander niet, en het wordt altijd lastig als je dingen gaat afmeten aan hun relatie met eeuwig geluk en Gods wijsheid. Dan kun je je ook afvragen waarom de dominee een toga aanheeft, waarom er torens bij onze kerken staan, waarom we uberhaupt in zo'n luxe gebouw gaan zitten, etc. etc. Heeft ook allemaal niks te maken met Gods wijsheid en almacht, maar daarom kan het toch nog wel een andere functie hebben?

Ja ik vindt het persoonlijk heel overdreven al die show er om heen. Het houd mij iig thuis, en vast nog wel meer mensen. Ik denk ook niet dat het goed is om door middel van de eo jongerendag zo'n kloof te scheppen tussen de tradiotionele kerken en de eo jongerendag.
Ik vindt het niet echt gek dat er zoveel mensen in de tradiotionele kerken negatief kijken naar de eo jongerendag vanwege al die show, geluid enz.
Al die show lijd volgens mij af van de kern van de boodschap, en daadoor ontstaat er blijft er een kloof tussen de mensen uit de tradiotionele kerken (vooral ouderen) en bijv mensen die regelmatig een jeugd kerk bezoeken. De show, lichten, geluid moet een middel zijn om de boodschap duidelijk naar voren te brengen. Maar naar mijn mening is het niet goed dat de show de overhand gaat voeren.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 11:21

@tlantis schreef:Waarom zou een licht show en vuurwerk niets met God's macht te maken hebben. Toen de tabernakel ingericht moest worden met allerlei mooie versiersellen enzo kregen sommige mensen toch ook speciale gaven van de Heilige Geest om kunst te maken. (weet niet meer waar het staat) Ik denk dat kunst een veel belangrijkere plaats zou moeten krijgen in kerken... Typisch geval van het kind met het badwater weggegooid in de reformatie...

tuurlijk kan dat.
Maar mijn probleem hierbij is dat het de overhand kan gaan voeren. (overdreven veel show zeg maar)

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 11:24

hijwel schreef:
@tlantis schreef:Waarom zou een licht show en vuurwerk niets met God's macht te maken hebben. Toen de tabernakel ingericht moest worden met allerlei mooie versiersellen enzo kregen sommige mensen toch ook speciale gaven van de Heilige Geest om kunst te maken. (weet niet meer waar het staat) Ik denk dat kunst een veel belangrijkere plaats zou moeten krijgen in kerken... Typisch geval van het kind met het badwater weggegooid in de reformatie...

tuurlijk kan dat.
Maar mijn probleem hierbij is dat het de overhand kan gaan voeren. (overdreven veel show zeg maar)
Hmmm... volgens mij gaat het op de eojd erg veel over geloof... en mensen die zich af laten schrikken door lampen en muziek zijn gewoon kortzichtig. Best begrijpelijk, want dat zijn we allemaal wel op een bepaald punt (we weten alleen zelf nooit waar), maar toch zeker niet goed te praten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 11:28

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Het KAN wel ja, maar HOEFT toch niet? De een voelt zich er wel prettig bij en de ander niet, en het wordt altijd lastig als je dingen gaat afmeten aan hun relatie met eeuwig geluk en Gods wijsheid. Dan kun je je ook afvragen waarom de dominee een toga aanheeft, waarom er torens bij onze kerken staan, waarom we uberhaupt in zo'n luxe gebouw gaan zitten, etc. etc. Heeft ook allemaal niks te maken met Gods wijsheid en almacht, maar daarom kan het toch nog wel een andere functie hebben?

Ja ik vindt het persoonlijk heel overdreven al die show er om heen. Het houd mij iig thuis, en vast nog wel meer mensen. Ik denk ook niet dat het goed is om door middel van de eo jongerendag zo'n kloof te scheppen tussen de tradiotionele kerken en de eo jongerendag.
Ik vindt het niet echt gek dat er zoveel mensen in de tradiotionele kerken negatief kijken naar de eo jongerendag vanwege al die show, geluid enz.
Al die show lijd volgens mij af van de kern van de boodschap, en daadoor ontstaat er blijft er een kloof tussen de mensen uit de tradiotionele kerken (vooral ouderen) en bijv mensen die regelmatig een jeugd kerk bezoeken. De show, lichten, geluid moet een middel zijn om de boodschap duidelijk naar voren te brengen. Maar naar mijn mening is het niet goed dat de show de overhand gaat voeren.

Die kloof is natuurlijk niet de schuld van de eojd. Ook niet direct van de traditionele kerken, maar zijn zijn wel degenen die dat niet kunnen accepteren. Jammer, maar toch vooral HUN probleem als zij daardoor zo'n kloof ervaren dat ze niet meer met eojd-gangers door 1 deur kunnen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 11:59

Aragorn schreef:Die kloof is natuurlijk niet de schuld van de eojd. Ook niet direct van de traditionele kerken, maar zijn zijn wel degenen die dat niet kunnen accepteren. Jammer, maar toch vooral HUN probleem als zij daardoor zo'n kloof ervaren dat ze niet meer met eojd-gangers door 1 deur kunnen.

This niet alleen HUN probleem, maar het is vooral Gods probleem, en het probleem met van de eojd-gangers. God vindt het enorm erg dat navolgens van Jezus niet door 1 deur kunnen.
Vreeselijk toch als 2 zonen van je elkaar niet kunnen uitstaan? En bij welke zoon ligt nu het probleem? Bij de ene zoon graag zijn eigen tradities in stand wil houden, en alles wat buiten zijn tradities komt afkeurt. Of bij de zoon die tegen de tradities ingaat, en alles doet waar zijn broer moeite mee heeft?

Ik heb altijd geleerd, waar er 2 kijfen hebben er 2 schuld. De ene zoon, zal zich meer moeten richten op wat zijn andere broer bezig houd, en waarom hij zo doet. De andere broer zal moeten proberen te luisteren naar zijn broer, en het goede er uithalen. En zichzelf een beetje aanpassen aan zijn beleving. Of wat dan ook, iig allebij zullen wat moeten inleveren zodat ze dichter bij elkaar kunenn komen. Want God jou en mijn Vader vindt het vreselijk dat onze broers niet met elkaar door 1 deur kunnen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 12:01

@tlantis schreef:Hmmm... volgens mij gaat het op de eojd erg veel over geloof... en mensen die zich af laten schrikken door lampen en muziek zijn gewoon kortzichtig. Best begrijpelijk, want dat zijn we allemaal wel op een bepaald punt (we weten alleen zelf nooit waar), maar toch zeker niet goed te praten.

je kan je broer (traditonele kerkganger) verwijten dat hij korzichtig is.. Maar God leert ons om eerst bij jezelf(eojd ganger) te kijken wat jou relatie met je broer in de weg staat.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 12:26

hijwel schreef:
@tlantis schreef:Hmmm... volgens mij gaat het op de eojd erg veel over geloof... en mensen die zich af laten schrikken door lampen en muziek zijn gewoon kortzichtig. Best begrijpelijk, want dat zijn we allemaal wel op een bepaald punt (we weten alleen zelf nooit waar), maar toch zeker niet goed te praten.

je kan je broer (traditonele kerkganger) verwijten dat hij korzichtig is.. Maar God leert ons om eerst bij jezelf(eojd ganger) te kijken wat jou relatie met je broer in de weg staat.
Maak je mij nou uit voor EOJD ganger??????

LEKKERE BROER BEN JIJ!

:mrgreen:

Dat "waar twee kijfen hebben twee schuld", mag dan misschien vaak waar zijn... toch niet altijd (lijkt me ook niet echt een bijbelse gedachten, of had Jeremia\Zacharia\Elia ook schuld rondom de conflicten die hij had met de traditionele kerk???).

Tuurlijk zullen beide broetjes wel iets fout doen, maar dat korzichtige is (mijns inziens) toch de grootste misser die hier begaan wordt.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jun 2004 12:28

hijwel schreef:

Kvind het hier wat complexer liggen. Het is inderdaad gebruikelijk dat de sterkere in het geloof (die in geloof meer kan verantwoorden) zich aanpast aan de minder sterkere. (zie rom 15). Tprobleem is alleen dat als de EOjd zich aan gaat passen naar de mensen die er problemen aan hebben, het zijn doel voorbij schiet, namelijk degenen aanspreken die midden in die wereld leven. Ze kunnen er weer wel een 'brave' dag van gaan maken à la 30 jaar geleden (waar de mensen toen waarschijnlijk ook bezwaren hadden), maar dat soort dingen zijn er al zat. De EOjd moet gewoon blijven doen waar ze goed is: Jongeren die langs de rand van de wereld/ kerk leven aanspreken. En dát zie je ook duidelijk terugkomen in de preken als de vormen die gebruikt worden.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 13:56

hijwel schreef:
Aragorn schreef:Die kloof is natuurlijk niet de schuld van de eojd. Ook niet direct van de traditionele kerken, maar zijn zijn wel degenen die dat niet kunnen accepteren. Jammer, maar toch vooral HUN probleem als zij daardoor zo'n kloof ervaren dat ze niet meer met eojd-gangers door 1 deur kunnen.

This niet alleen HUN probleem, maar het is vooral Gods probleem, en het probleem met van de eojd-gangers. God vindt het enorm erg dat navolgens van Jezus niet door 1 deur kunnen.
Vreeselijk toch als 2 zonen van je elkaar niet kunnen uitstaan? En bij welke zoon ligt nu het probleem? Bij de ene zoon graag zijn eigen tradities in stand wil houden, en alles wat buiten zijn tradities komt afkeurt. Of bij de zoon die tegen de tradities ingaat, en alles doet waar zijn broer moeite mee heeft?

Ik heb altijd geleerd, waar er 2 kijfen hebben er 2 schuld. De ene zoon, zal zich meer moeten richten op wat zijn andere broer bezig houd, en waarom hij zo doet. De andere broer zal moeten proberen te luisteren naar zijn broer, en het goede er uithalen. En zichzelf een beetje aanpassen aan zijn beleving. Of wat dan ook, iig allebij zullen wat moeten inleveren zodat ze dichter bij elkaar kunenn komen. Want God jou en mijn Vader vindt het vreselijk dat onze broers niet met elkaar door 1 deur kunnen.

Hm, ik vind de vergelijking niet zo op gaan. Dat zou namelijk betekenen dat we geen verschil van mening meer zouden mogen hebben...

Het gaat erom hoe je met die verschillen omgaat en zolang het geen zwaar principiele verschillen zijn die de kern van het geloof aangaan ligt het probleem in de eerste plaats bij degene die er een probleem van MAAKT.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 15:12

Aragorn schreef:Hm, ik vind de vergelijking niet zo op gaan. Dat zou namelijk betekenen dat we geen verschil van mening meer zouden mogen hebben...

Het gaat erom hoe je met die verschillen omgaat en zolang het geen zwaar principiele verschillen zijn die de kern van het geloof aangaan ligt het probleem in de eerste plaats bij degene die er een probleem van MAAKT.

tuurlijk mag je verschil in mening hebben.. maar die verschillen moeten er niet voor gaan zorgen dat je geen toenadering meer tot elkaar heb.

de mensen die problemen maken tegen de eojd, worden meestal afgeschikt en geschokt door de manier van geloofsbeleving e.d. En ik denk zelf ook dat er op de eojd vaak de grens wordt overschreden. Als ik hoor in een toespraak: oke, hij speeld dus even God. Dan denk ik van... beetje meer eerbied mag wel hoor! Als ik mensen al stuiterd over het podium zie gaan denk ik: "stuiteren ze nou voor God, offe voor een beetje fun". Enne al die show is het om God groot te maken of is het om een beetje mensen te trekken?

Jij zegt dat als iemand ergens problemen mee heeft en het niet om de kern van de boodschap gaat is het zijn probleem. Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Respect, toenadering voor elkaars opvattingen en beleving is heel goed.
Van een standaard ger. gemmer kun je niet verwachten dat ze positief uit de eo jongerdag komen als ze stuiterende mensen zien op het podium, oneerbiedig voor hun beleving omgegaan wordt met God, keiharde muziek horen. En dat is nou juist Gods bedoeling niet! Hij wil zo graag dat we als Christen 1 zijn, (Zelfs in het gevoelen). Als je expres bezig ben om deze kloof te vergoten ben je fout bezig!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 15:15

Hebben "standaard gergemers" dan niet de roeping om alle dingen te beproeven of ze uit God zijn en hun eigen mening daaraan aan te passen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 15:19

@mic schreef:Kvind het hier wat complexer liggen. Het is inderdaad gebruikelijk dat de sterkere in het geloof (die in geloof meer kan verantwoorden) zich aanpast aan de minder sterkere. (zie rom 15). Tprobleem is alleen dat als de EOjd zich aan gaat passen naar de mensen die er problemen aan hebben, het zijn doel voorbij schiet, namelijk degenen aanspreken die midden in die wereld leven. Ze kunnen er weer wel een 'brave' dag van gaan maken à la 30 jaar geleden (waar de mensen toen waarschijnlijk ook bezwaren hadden), maar dat soort dingen zijn er al zat. De EOjd moet gewoon blijven doen waar ze goed is: Jongeren die langs de rand van de wereld/ kerk leven aanspreken. En dát zie je ook duidelijk terugkomen in de preken als de vormen die gebruikt worden.

opzich heb je wel een punt te pakken, maar je kunt je afvragen waar deze mensen die uit de wereld komen behoefte aan hebben...
Weer aan shows, lichten, enorme harde muziek? Ik denk dat deze mensen duidelijk willen horen wat het Christendom nou is, en wat het voor hun kan betekenen (in de toespraken kwam dit heel mooi naar voren!).

Terug naar “Archief”