"foute"muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 dec 2002 14:29

Dominees die hun positie misbruiken door kinderen die vertrouwen in hen hebben wijs te maken dat Rock'n'Roll duivelse muziek is (ongeacht of dat voor- of achteruit gedraaid wordt) verschillen voor mij niet van priesters die pedofilie plegen. Psychische mishandeling is echt niet minder erg.
Dit vindt ik wel een hele ernstige vergelijking... Dominees hebben vaak geen benul van muziek, maar ze bedoelen het goed. En NIET luisteren naar pop is zeker niet slecht voor je geest. Om dat te vergelijken met pedofilie...kunnen we dan je andere uitspraken nog wel serieus nemen Frank?

In mijn cd-collectie heb ik drie verschillende versies van Sympathy for the devil van de Rolling Stones. Ik denk dat ik het liedje zelf nu zo'n 20 jaar ken. Toch ben ik geen duivelsaanbidder, ga op zijn tijd zelfs naar de kerk
hieruit concludeer ik dat je liever het risico neemt om God te beledigen dan dat je dit spul gewoon niet in huis haalt. De titel is duidelijk genoeg, lijkt me. Dat je naar de kerk gaat zegt niks. De duivel aanbid je niet door een beetje ceremonieel met bloed te prutsen, maar door te doen waar hij voor staat.

Ik moet trouwens zeggen dat ik de beweringen van Johan Vreugdenhil ook niet echt overtuigend vindt. Ik denk dat hij het sterkst overkomt als hij zich houd bij zijn persoonlijke ervaringen met popmuziek, wat het met hemzelf deed etc.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 30 dec 2002 16:17

Het schenden van het gestelde vertrouwen acht ik even erg. De ontucht zal ongetwijfeld meer schade aanrichten aan/ingrijpender zijn voor het slachtoffer. Sorry als dit niet helemaal duidelijk uit het vorige stukje naar voren kwam.

Het niet luisteren naar rock muziek is niet beter of slechter voor je geest dan het wel luisteren naar deze muziek of het wel of niet beluisteren van klassieke muziek. Ook in rockmuziek zijn schitterende muzikale vondsten te vinden. Als die dominees geen verstand hebben van muziek, prima, maar doe er dan geen uitspraken over of verbiedt mensen niet het beluisteren van bepaalde muzieksoorten.

Voor het nummer op zijn titel te veroordelen (sympathy...) eerst even de tekst beluisteren. Die roept nou niet direct op om aan duivelaanbidding te gaan doen.

Ik sluit me aan bij diegenen die stelden dat als rock inderdaad een instrument van de duivel is, hij wel andere middelen zou kiezen om je aandacht te trekken dan teksten die achteruit gedraaid een verstaanbare boodschap zouden bevatten. Ik heb een kast vol met cd's die een aantal deelnemers hier waarschijnlijk als fout zou beoordelen. Ik luister nu zo'n 22 jaar naar dit soort muziek en heb nog nooit de neiging gehad een kruis op zijn kop in huis te hangen of duivelse dingen te doen, oftewel, zo die boodschap er zou zijn dan dringt die bij mij niet door.

Wat moet ik met een nummer als One of these days van Pink Floyd? Dit bevat slechts 1 zin die 1x wordt uitgesproken: "One of these days I'm gonna cut you into little pieces". Om dit te verstaan hoef ik het nummer niet achteruit te draaien. Wel staan in de studioversie de bekkens achteruit gedraaid op de plaat. Vraag me af of ik duivelskoren hoor zingen als ik dat nummer achteruitdraai of dat ik de bekkens weer "normaal" hoor.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 09 jan 2003 13:35

Ff een vraagje, heeft hier mischien niet zoveel mee te maken.
Maar t gaat hier ook over muziek achtersevoren luisteren, dat je dan vaak foute teksten enzo krijgt.
Maar ik zat te denken, als je nou je kind natasja noemt....
Als je dat omdraait, dan zit er ook satan in.....
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Niet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Niet » 09 jan 2003 15:21

Johanne schreef:Maar ik zat te denken, als je nou je kind natasja noemt....

Maar je doet het dan (neem ik aan ) niet om hiermee de satan te vereren! Eerder omdat je het een leuke naam vind. Met de muziek, dan doen ze het bewust, bewust voor de satan kiezen dus! Is dus denk ik iets heel anders........
Beetjuuuuuuuuuu jammer!!!!!!!!!!!

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 09 jan 2003 21:25

Ik vind popmuziek over het algemeen
al aan de linke kant. en daarom draai
ik het ook niet. Zelfs met gospel maak
ik een selectie. En dat komt vooral door
de manier van de muziek te brengen en
ik ben het ook vaak niet met de tekst eens.
Geef mij dan maar pianomuziek of dergelijk.
Daar heb je in ieder geval geen kans dat je
meezingt met een 'foute' tekst. :oops:

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 09 jan 2003 21:28

Frank: het is of God, of de dood.
Gooi die troep dan maar weg.
'Gij kunt niet God, en de Mammon dienen'.
Het is of - of. :(

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 09 jan 2003 22:41

of god dienen of de wereld
kan echt niet alletwee
gr connie

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 09 jan 2003 23:47

Niet schreef:
Johanne schreef:Maar ik zat te denken, als je nou je kind natasja noemt....

Maar je doet het dan (neem ik aan ) niet om hiermee de satan te vereren! Eerder omdat je het een leuke naam vind. Met de muziek, dan doen ze het bewust, bewust voor de satan kiezen dus! Is dus denk ik iets heel anders........

Das wel waar, je doet dat natuurlijk als ouders niet bewust...
Maar ik vraag me af of t in de muziek wel bewust gebeurt...
Misschien soms wel, maar ik denk dat in de meeste gevallen, de mensen die een nummer schrijven niet eerst er over na gaan zitten denken hoe het achterstevoren zou klinken...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: "foute"muziek

Berichtdoor Theodoor » 26 jun 2003 19:36

janneke schreef:Pas zat ik in de auto met Daan. Zat vrolijk mee te zingen met een liedje wat ik ontzettend leuk vond, zegt Daan opeens: Op Yorin zeiden ze dat je, als je het liedje 8eruit drait, je de duivel erin kan horen. Slik. Weg leuk liedje.

Wat doe jij in zulke gevallen, of als er gevloekt wordt in een liedje? Radio uit als het liedje erop komt, cd weggooien, of kun je de verleiding niet weerstaan en luister je het toch gewoon? En waarom?

liedje nooi 8eruit afspelen denk ik!!!
en je radio uit zetten als er word gevloekt vind ik ook een beetje overdreven!! als je iemand tegen komt die vloekt moet je het dan ook gewoon zeggen anders ben je tegenstrijdig bezig.
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

joris

Berichtdoor joris » 26 jun 2003 23:15

als de sfeer vanuit de radio mij niet aanstaat, soms kan ik het niet benoemen waarom, dan luister ik niet verder en druk ik snel mijn opwekking bandje weer in het aparaat!
vanavond kwam op radio 103, jawel de nieuwe zender, het liedje '' geef me vuur'' vorobij. In mijn examentijd zong ik dat altijd keihard mee vond het wel leuk. Maar nu kreeg ik er rillingen van!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 10:39

Luister niet vaak radio (sowieso weinig goeie muziek), en als het anti-christelijk wordt zet ik hem wel uit. Volens mij wordt je onbewust toch wel beinvloedt.

Ik vind het erg moeilijk, welke muziek kan wel, en wat niet.

Pas zag ik bijvoorbeeld in een krant de tegenstelling tussen EO jongerendag en een concert van Metallica, concert voor God en concert voor de duivel.
Nu vind ik Metallica gewoon goed, bepaalde nummers niet, maar veel teksten kunnen ook best.
Nja, ik vraag me dus af, moet je muziek van zulk soort bands luisteren (diegene met teksten die niet verkeerd zijn) als de band ook 'duivelse' muziek heeft?

Kan je zeggen, doe het gewoon niet, is het veiligst, maar het is wél goede muziek...
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joris

Berichtdoor joris » 27 jun 2003 10:41

De vijgeboom die geen vrucht meer voortbracht werd door JEzus vervloekt.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 10:44

ja

dank je.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 jun 2003 11:03

ik luisterde eerst overal en nergens naar de radio, nu luister ik alleen nog maar naar het nieuws, voor de rest echt helemaal niks. Er zit helemaal niks voor me bij, dus dan luister ik liever naar normale muziek, cd's van kinderkoren!!

Op mn werk staat nog wel hele dagen de radio aan, die krijg ik ook niet uit, want dan heb ik mn collega's op mn dak....Er is nu dus op die zender een reklame van; Wat zou jij doen als je voor 1 dag God was? O ik vind deze zin zo erg en iedere keer als ik hem hoor, schrik ik er van!!! Moet je hier ook wat van zeggen tegen je collega's, de radio gaat zo en zo niet uit, dat staat vast!!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 jun 2003 11:07

Ikke21 schreef:
Er is nu dus op die zender een reklame van; Wat zou jij doen als je voor 1 dag God was? O ik vind deze zin zo erg en iedere keer als ik hem hoor, schrik ik er van!!! Moet je hier ook wat van zeggen tegen je collega's, de radio gaat zo en zo niet uit, dat staat vast!!

Ja, die hoorde ik vanochtend. Luister hem zonder hoofdletter, en denk 'wat triest...'

Terug naar “Archief”