Evangelisch

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 04 aug 2003 19:25

Petertje schreef:Dank je wel voor je reactie. Inderdaad, die uitspraak deed ze toen we net tot geloof gekomen waren en wij over-enthousiast waren. Maar desalnietemin, in haar kerk wordt er erg voor gewaakt dat leden zelf de bijbel gaan onderzoeken.... bv bijbelkringen mogen niet, want je kunt elkaar zo makkelijk een verkeerde richting in praten.... Mijn inziens kun je alleen maar rijker worden door samen over de grote daden Gods te praten.

Met enige spijt moet ik je deels gelijk geven. Maar het is geen algemene regel dat bijbelkringen niet mogen. Elke gemeente maakt hier zijn eigen keuze in.

De reden dat kringen soms erg negatief bekeken worden, heeft inderdaad met een angst te maken dat mensen elkaar de verkeerde richting op praten.
Hoewel misschien niet 100% onterecht, gezien gebeurtenissen uit het verleden, lijkt het mij geen goede zaak.

Wat ik altijd wel grappig vind, is dat er soms nogal eens geageerd wordt tegen de Rooms Katholieke kerk en dat daar het simpele gemeente lid ook voor zijn eigen bestwil de Bijbel niet mocht lezen. Ik zie er wel een overeenkomst in met wat er in de GerGem gebeurd.

Hoewel je schoonzus ook weer helemaal ongelijk heeft, omdat iedereen wel aangemoedigd wordt om zelfstandig de Bijbel te bestuderen.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 05 aug 2003 10:11

dat vindt ik ook. de bijbel is op zichzelf een moeilijk boek waar je veel in moet lezen.
vooral het nieuwe testament bestaat uit gelijkenissen.
het komt niet op onze fouten aan, maar of wij god willen bidden onze ogen te openen voor zijn woord.
in een oprecht geloven worden onze zonden door het bloed van jezus
schoongewassen.

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 05 aug 2003 14:42

Omega schreef:

Ter aanvulling op wat Cor zegt. Wel zeker zijn er binnen de Ger. Gem. predikanten te vinden die Christus en Zijn borgtochtelijk werk in hun prediking voorop stellen.

Borgtochtelijk werk van Christus, wat een onzin. Iemand die op borgtocht wordt vrijgelaten is nog steeds verdacht, de rechtspraak moet nog volgen zonder zekerheid op vrijspraak. Het werk van Christus is dus helemaal niet borgtochtelijk. Door Zijn werk mag ik weten dat ik ben vrijgesproken van mijn zonden, omdat Christus de straf al heeft gedragen. God ziet mij niet meer als zondaar maar als een nieuwe schepping, die niet kan zondigen, in Christus.

Petertje schreef:
Maar desalnietemin, in haar kerk wordt er erg voor gewaakt dat leden zelf de bijbel gaan onderzoeken.... bv bijbelkringen mogen niet, want je kunt elkaar zo makkelijk een verkeerde richting in praten.... Mijn inziens kun je alleen maar rijker worden door samen over de grote daden Gods te praten.

Als God in Zijn woord zegt dat waar twee of drie vergadert zijn in Zijn Naam, dat Hij in hun midden is, dan ga je dus niet de verkeerde richting uit en wordt een ieder daar aanwezig verrijkt. Ben het dus met je eens Petertje.

Geertje schreef:
het komt niet op onze fouten aan, maar of wij god willen bidden onze ogen te openen voor zijn woord.

En gelukkig mogen we weten dat God's Heilige Geest in ons woont en het ons wil leren het Woord te verstaan.
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 05 aug 2003 19:32

Omega schreef:
Maar desalnietemin, in haar kerk wordt er erg voor gewaakt dat leden zelf de bijbel gaan onderzoeken.... bv bijbelkringen mogen niet, want je kunt elkaar zo makkelijk een verkeerde richting in praten.... Mijn inziens kun je alleen maar rijker worden door samen over de grote daden Gods te praten.

Van harte mee eens.

Ter aanvulling op wat Cor zegt. Wel zeker zijn er binnen de Ger. Gem. predikanten te vinden die Christus en Zijn borgtochtelijk werk in hun prediking voorop stellen. Ik durf zelfs te beweren dat hun aantal voorzichtig toeneemt. Je noemt er nu één, maar met hetzelfde gemak zou ik er wel tien kunnen noemen. En op een totaal aantal van ruim vijftig is dat toch een aardig percentage.

We hebben vaak een verkeerd beeld van elkaars kerk/gemeente al dan niet veroorzaakt door incidenten. Daardoor (ver)oordelen we te snel over anderen.

He Omega

Ben het volledig met je eens.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 05 aug 2003 19:34

Maartje schreef:
Cor schreef:Waarom kan de GerGem niet evangelisch zijn?

Als je een preek hoort van DS van der Net, nu dan praat je wel anders volgens mijns inzien is die namelijk erg evangelisch in zijn preken, zo gunnend, echt iedereen die dan in zijn dienst zit wil hij dan over de streep trekken, echt heel mooi dat die predikanten ook nog in de GerGem zijn.

Zijn er preken van hem op het net te vinden?

Volgens mij niet, ik denk dat hij de mensen de blijde Boodschap zelf wil vertellen.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 05 aug 2003 19:36

Cor schreef:
Maartje schreef:

Als je een preek hoort van DS van der Net, nu dan praat je wel anders volgens mijns inzien is die namelijk erg evangelisch in zijn preken, zo gunnend, echt iedereen die dan in zijn dienst zit wil hij dan over de streep trekken, echt heel mooi dat die predikanten ook nog in de GerGem zijn.

Volgens mij niet, ik denk dat hij de mensen de blijde Boodschap zelf wil vertellen.

. Dat is jammer, hij preekt dan alleen voor eigen volk, en ik mag aannemen dat die de blijde boodschap al kennen
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 05 aug 2003 19:38

Maartje schreef:
Omega schreef:
Ter aanvulling op wat Cor zegt. Wel zeker zijn er binnen de Ger. Gem. predikanten te vinden die Christus en Zijn borgtochtelijk werk in hun prediking voorop stellen. .

:( Borgtochtelijk werk???????? :(

Toen ik nog jong en reformatorisch was, heb ik tijdens heel wat preken de plafondbalken zitten tellen, ik snapte werkelijk geen hout van deze taal. Er is lijkt het nog weinig veranderd. De meeste jonge mensen die bij ons in de kerk een radicale keuze hebben gemaakt voor Jezus als hun Redder en Verlosser, kunnen héél goed uitleggen wat Jezus voor hen heeft gedaan. Maar bij deze term zal hun gezicht één groot vraagteken zijn.

Borgtochtelijk werk is, dat de Here Jezus voor onze zonden is gestorven aan het kruishout, alleen door Hem komen we tot God, Hij staat tussen God en de mensheid, als je Hem kent, ken je ook de Vader.

Ik vind het een troost dat we een Borg hebben.

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 05 aug 2003 19:40

Cor schreef:
Maartje schreef:
Omega schreef:
Ter aanvulling op wat Cor zegt. Wel zeker zijn er binnen de Ger. Gem. predikanten te vinden die Christus en Zijn borgtochtelijk werk in hun prediking voorop stellen. .

Toen ik nog jong en reformatorisch was, heb ik tijdens heel wat preken de plafondbalken zitten tellen, ik snapte werkelijk geen hout van deze taal. Er is lijkt het nog weinig veranderd. De meeste jonge mensen die bij ons in de kerk een radicale keuze hebben gemaakt voor Jezus als hun Redder en Verlosser, kunnen héél goed uitleggen wat Jezus voor hen heeft gedaan. Maar bij deze term zal hun gezicht één groot vraagteken zijn.

Borgtochtelijk werk is, dat de Here Jezus voor onze zonden is gestorven aan het kruishout, alleen door Hem komen we tot God, Hij staat tussen God en de mensheid, als je Hem kent, ken je ook de Vader.

Zeg dat dan, dan begrijpen onze jonge mensen én de onbekeerden in de gemeente het ook. :lol:
1 Petrus 2:9 Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 05 aug 2003 19:48

Maartje schreef:
Cor schreef:
Maartje schreef:

. Dat is jammer, hij preekt dan alleen voor eigen volk, en ik mag aannemen dat die de blijde boodschap al kennen

Je kan ook naar een dienst gaan waarin hij preekt :wink:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 05 aug 2003 19:50

Maartje schreef:
Cor schreef:
Maartje schreef:
Omega schreef:

Zeg dat dan, dan begrijpen onze jonge mensen én de onbekeerden in de gemeente het ook. :lol:

Tja ze hebben het wel over de tale kanaäns, een soort vak jargon voor in de kerk. :wink:

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 05 aug 2003 19:54

Cor schreef:
Maartje schreef:
Cor schreef:
Maartje schreef:

Je kan ook naar een dienst gaan waarin hij preekt :wink:

.Jezus sloot zichzelf ook niet in een gebouw op in de hoop dat er iemand toevallig naar Hem wilde komen luisteren. Hij zocht de mensen op waar ze waren. In deze tijd is dat de straat en/of het internet.
Wees eerlijk, wie bedenkt er op zondagnorgen nou om eens een kijkje in de gergem te gaan kijken? En dan heb ik het over jonge onbekeerde mensen

joris

Berichtdoor joris » 05 aug 2003 20:22

Maartje schreef:
Cor schreef:
Maartje schreef:

Wat is nu nog het verschil tussen evangelisch en gereformeerd/reformatorisch dan dacht je? Als een gergem evangelisch kan zijn? gaat het alleen over het ''gunnend'' zijn? (wat eenwoord trouwens)

Maartje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Maartje » 05 aug 2003 20:31

joris schreef:
Maartje schreef:
Cor schreef:
Maartje schreef:

Wat is nu nog het verschil tussen evangelisch en gereformeerd/reformatorisch dan dacht je? Als een gergem evangelisch kan zijn? gaat het alleen over het ''gunnend'' zijn? (wat eenwoord trouwens)

gunnend??????

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 aug 2003 07:17

Hemelburger schreef: Borgtochtelijk werk van Christus, wat een onzin. Iemand die op borgtocht wordt vrijgelaten is nog steeds verdacht, de rechtspraak moet nog volgen zonder zekerheid op vrijspraak. Het werk van Christus is dus helemaal niet borgtochtelijk.

Cor schreef: Borgtochtelijk werk is, dat de Here Jezus voor onze zonden is gestorven aan het kruishout, alleen door Hem komen we tot God, Hij staat tussen God en de mensheid, als je Hem kent, ken je ook de Vader.

Waarvan acte. Kortom, eerst bijbelstudie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=2636&postdays=0&postorder=asc&start=15 dan (ver)oordelen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 06 aug 2003 15:22

Inspector Morse schreef:
Een vrij zwaar boek vind ik en het wijkt af van mijn doorgaans vrijzinnige theologische literatuur.

mvg,

http://www.caenen.tk

vrijzinnig en rechtzinnig vind ik beide onzinnig. Met beide kom je geen stap vooruit

Terug naar “Archief”