jij gaat niet meer dood! geloof je dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 jun 2004 21:19

surfer schreef:
de bijbel een dood sprookjes/geschiedenis boek is, kan ik me goed voorstellen dat je niet begijpt dat mensen kunnen geloven op basis van wat geschreven is. Maar als het een communicatie middel tussen jou en een persoonlijk God, kan iedereen hoog en laag springen dat het fantasie is, maar dan weet jij wel beter. God heeft iets voor de mensen achtergelaten: de bijbel en Zijn Geest. En daarom is het voor mij geen fantaseerwerk, God is een realiteit in mijn leven die ik zelf nooit had kunnen bednkeen.
maar het aardige is dat een gelovige moslim precies hetzelfde zou kunnen zeggen (en ook zegt, maar dan in andere bewoordingen waarschijnlijk) over zijn geloof in Allah en de Koran. En dat geldt ook voor een Hindoe, etc. Dit als antwoord op je vraag in een ander topic dat christenen en moslims niet zover bij elkaar vandaan liggen.

Ja, ik weet het, ik weet dat de moslims en de boedhisten dat ook zeggen.
En andere vormen van godsdiensten die een hogere macht aanbidden.
Maar wat wil je daar mee zeggen? Waarin het christendom verschilt van andere godsdiensten: God die door Jezus naar deze waarde kwam, onder de mensen kwam en onze zonden droeg, dat is het punt wat voor mij het christendom de ware religie is. Ik heb ervaren tot in het diepste van mijn ziel waarom ik Jezus nodig hebt en dat Hij er dan ook is dat Hij echt de weg terug naar God is als je Hem volgt. Daarin vind ik het bestaan, de antwoorden op mijn grootste vragen die ik in andere godsdiensten absoluut niet vind. Ik geloof dat Jezus Gods zoon was, daarom ben ik christen. Ik ben niet christen omdat ik dat wel de meest relaxte godsdienst vind. Maar dat is heel persoonlijk. Ik kan daar niet iemand van overtuigen zoals je iemand er van overtuigt dattie PVDA moet stemmen.
Ik geloof het, een moslim denkt dat oik verkeerd zit, een atheist denkt dat en een boedhist ook. En andersom denk ik dat weer van de anders-gelovigen en niet-gelovigen.
Maar wat wil jij daar mee zeggen dan in het kader van God bewijzen, leven na de dood ect?
Laatst gewijzigd door meschianza op 08 jun 2004 09:42, 2 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 jun 2004 21:24

Aragorn schreef:[

Waarom Prediker zo treurig doet? Omdat het hier niet mooi IS. Juist in het perspectief van eeuwige volmaaktheid is het hier vergankelijk en tijdelijk. Als er geen notie van eeuwigheid zou zijn zou je daar ook minder oog voor hebben denk ik zo.

Amen. Daarom vind ik Prediker een van de mooiste boeken, ik kan me er goed in vinden, het is zo nuchter. Ik herken er veel in Het leven hier op aarde is niet tof, en iedereen vergaart maar schatten, waarom?
Dat is de vraag van Prediker: waarom, wat is de zin van ons bestaan? De bijbel moet je niet per boek bekijken vind ik, maar in zn geheel. Ieder boek geeft zijn eigen stukje in wat de bijbel maakt voor wat het is.

Hier een aardig, kort citaat uit een interview met Martin Ros:

En dat, terwijl het joodse geloof nauwelijks een hiernamaals kent. Een jood zet zich voort in zijn kinderen, niet zozeer in een leven na de dood. Daar is het christendom, met zijn leven na de dood, bijna een schrale troost bij. Het jodendom is zo'n solide, het hele leven doortrekkende godsdienst, die eigenlijk geen enkel perspectief biedt dan een vraagteken. Maar het leven leven volgens de joodse regels, en je kinderen ter wereld brengen, dat is de eeuwigheid in de joodse gedachtengang.'

Ik vraag me af of de interpretatie/visie van 1 man ophet jodendom representatief is voor alle Joden. Misschien wel, daarvoor weet ik te weinig van het jodendom. Ik vraag me alleen af waarom de Joden dan op de Messias wachten die hn zal verlossen.
Hoedan ook, ik herken die visie niet als ik het OT lees. Het OT zie ik als aanloop tot het NT. In het OT spreekt God via het volk Israel, indirecct ook tot de volkeren rond Israel. Misschien is het OT wel een grote vraag jah, maar ik lees ook over verwachting, vooral duidelijk in de profeten en de psalmen. Zo uitzichtloos vind ik het OT absoluut niet. Zou het NT dan niet het antwoord zijn op de grote vragen en de vervulling van de verwachting?
Laatst gewijzigd door meschianza op 08 jun 2004 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 23:07

meschianza schreef:Ik kan daar niet iemand van overtuigen zoals je iemand er van overtuigt dattie PVDA moet stemmen.

Dat laatste is trouwens ook onmogelijk als je met een zelfstandig denkend persoon te maken hebt... 8)

Terug naar “Archief”