kHeb met verbazing de opmerkingen van Joepie zitten lezen wat betreft de uitvaartpreken. (sorry kweet dat het offtopic is maar mijn mond viel zo ver open van verbazing dat 'ik em graag weer dicht wil' door effe op joepie te reageren

).
Waarom sluit je je af voor de werkelijkheid? Waarom zo sterk de nadruk op alleen de liefde van God? Ja tuurlijk, moet er nadruk liggen op Zijn liefde maar dat is niet het enige accent wat moet vallen. Het heeft toch geen zin en het is toch vreemd als je alleen Zijn liefde preekt zonder aan te geven waarom we die liefde zo hard nodig hebben?!. En dat is niet omdat we zulke lieverdjes zijn. Hoeveel we ook van God (kunnen) houden. tIs nog altijd EN ellende EN verlossing EN dankbaarheid! Verlossing (Gods offer en liefde) is niet nodig als er geen ellende zou zijn. De tijdelijke dood (dus wel degelijk ons aller eind hier op aarde) komt door de zonde/ellende.
Uitvaartdienst is niet alleen afscheid van de overledene maar tegelijk 'roepstem' (om maar effe oude term te gebruiken) voor alle anderen om je bewust te worden van je eigen staat waarin je verkeert. Met God of zonder God. Ben je nog zonder God dan zul je erop gewezen moeten worden dat die relatie weer hersteld moet worden. En natuurlijk moet Gods liefde daarbij gepreekt worden. Maar dat gaat wel samen op.
Sorryyyyyyyyyyyyyyyy voor mn verhaal. Maar kmoest t effe kwijt.
Weer ontopic: Uiteraard moet elke familie dat zelf weten, maar ik zou het heel vreemd vinden als ze er voor kiest de kist niet in de kerk te zetten.
Zelf vind ik dat de kist er moet staan.