Jehovah's Getuigen - Discussies aan de deur DEEL I

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 11:26

En de Bijbel denk ik toch ook? God leert toch door Zijn Woord?

Gast123

Berichtdoor Gast123 » 26 mei 2004 11:37

Ik vond mijn eigen rijtje niet overtuigend want anders zou ik nu niet twijfelen.
Zal ik voor de gein eens een rijtje argumenten tegen de drie-eenheid opzoeken? Geef me even de tijd, dan geef ik je net zo'n mooi rijtje 'tegen' als ik net 'voor' heb gemaakt.

Groetjes van Anny

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 11:40

Ow via moslims heb ik al mooie rijtjes tegen gehad. :wink:

Maar ik geloof vast in de Drie-eenheid. Alleen moet jij erzelf na onderzoek achterkomen of je er ook in wil geloven of niet.

Maar zou het geen grote zonde zijn als je ontkend de Godheid van Jezus en de Heilige Geest??

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 11:42

Ik denk dat het wel een grote zonde is. Volgens mij maakt het niet uit of tie klein of groot is, je mag niet zondigen... :wink:

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 26 mei 2004 11:52

Ik denk dat als wij belijden dat God Zelf voor ons de straf heeft gedragen, en Zelf in het vlees gekomen is, dat dit wel een verschil maakt. Het is dan niet God zond een zondeloze profeet die vol van genade was, maar het was God Zelf die Zijn heerlijkheid op gaf en onder ons gewoond heeft. Dus WERKELIJK: Immanuel= GOD MET ONS! En het was God Zelf die straf heeft gedragen, Wauw, wat een God, die de voeten van zondaren wast! Niet een zondeloos goed mens, maar God Zelf. Voel het verschil!

Allah zond een profeet met regels om aan te houden om zo op te klimmen tot Allah.
Boedisme komt met regels en meditatie om god in jezelf te zoeken en op de klimmen in het goddelijke.
God, Jahweh, zond zijn Zoon, kwam onder ons wonen om ons op te zoeken en te verzoenen. Dat is genade!

Ja, het doet er toe! Alle eer aan Jezus, die heeft gezegd: Ik en de Vader zijn één, wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 11:55

Mooie getuigenis :wink:

Gast123

Berichtdoor Gast123 » 26 mei 2004 11:57

Het is dan niet God zond een zondeloze profeet die vol van genade was, maar het was God Zelf die Zijn heerlijkheid op gaf en onder ons gewoond heeft.

Dit is een andere discussie.
Ik geloof wel dat Jezus God's Zoon is en de Heilige Geest God's Geest. Maar de vraag is voor mij of het een drie-eenheid is. Zijn het drie personen die samen een God zijn?

Groetjes van Anny

Gast123

Berichtdoor Gast123 » 26 mei 2004 11:58

Alle eer aan Jezus, die heeft gezegd: Ik en de Vader zijn één, wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien!

Ja, maar geldt dat ook voor de Heilige Geest? Is dat ook een persoon?

Groetjes van Anny

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 26 mei 2004 11:59

Anny schreef:
Alle eer aan Jezus, die heeft gezegd: Ik en de Vader zijn één, wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien!

Ja, maar geldt dat ook voor de Heilige Geest? Is dat ook een persoon?

Groetjes van Anny

Lees Mattheus 12 maar over de zonde tegen de Heilige Geest, lijkt mij dat de Heilige Geest een Persoon is. (onvergeefbare zonde, de zonde tegen de Heilige Geest.)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:07

Als het alleen een kracht zou zijn, zou Hij niet in de gedaante van een duif kunnen nederdalen.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 26 mei 2004 12:09

De Heilige Geest is een kracht, maar ook een Persoon.

Hij heeft de kenmerken van een Persoon, want Hij heeft een wil (1 Cor.12:11) gevoelens (Rom.15:30), gedachten (1 Cor.2:10-16) en volgens Ef. 4:30 kan de Heilige Geest bedroefd worden.

Je kan geen relatie hebben met een kracht. Een kracht alleen is onpersoonlijk. Neem energie, of neem de zon. Ze kunnen niet liefhebben, geen relatie geven. De Heilige Geest is niet energie. Maar er zit een persoonlijkheid achter, die werkelijk iets wil: De Vader en de Zoon verheerlijken. Wel eens gedacht over de zegenbede: De genade van onze Heer Jezus Christus, de liefde van God en de gemeenschap met de Heilige Geest zij met u allen.

Je kan werkelijk leven met Gods Geest, een gemeenschap, relatie hebben. Dat kan m.i. alleen met een Persoon! Een Persoon die weet (persoonlijkheids kenmerk "weten") wat die doet (handelen)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 12:16

Anny schreef:Aragorn,

Jij zei:
Als ik nu bijv. hoor dat er verschillende versies van de grondtekst zijn, wie zegt dan dat wij de juiste te pakken hebben?

Ik heb hier een goede link voor je. http://home.hetnet.nl/~arjan26/Bijbelve ... 0index.htm

Groetjes van Anny

Oke, dankje!

Ik zal hem eens uitgebreid bestuderen. (Kreeg al wel enige aversie toen ik dit zag staan eigenlijk:
En dan te bedenken dat de grootste vijanden van Gods Woord zijn: WETENSCHAP, TRADITIE en FILOSOFIE.

:? :lol:

Btw: de drieeenheid is toch niet essentieel voor het christelijk geloof?

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 26 mei 2004 12:35

De term: "Drieeenheid" lijkt mij een menselijk dogma. Je komt deze term niet tegen in de Bijbel.

Maar dat de Vader, Zoon en Heilige Geest God zijn, kom je wel tegen in de Bijbel. En dat is van belang!! Want Jezus of de Heilige Geest degraderen tot mens of kracht, komt mij lasterlijk over, over Iemand die God gelijk is!

Tegelijkertijd staat in Bijbel heel vaak dat God één is (Bijv. Deut.6, belangrijkste geloofsbelijdenis voor Joden). God is één, er is maar één God, we dienen één God, dus niet drie verschillende Goden. In die zin is de gedachten van Drieeenheid een logische gedachte. Maar wel een menselijk "verzinsel" voor een gecompliceerd onderwerp. Ik kan me wel in de gedachten van drieeenheid vinden.

Beetje off topic:
Nog een tekst vanuit het OT over de Goddelijkheid van Jezus. Over Hem werd geprofeteerd:
Jesaja 9:6 Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God (Hebr. 'El'), Eeuwige Vader, Vredevorst.

(Hoe staat dat in de NWV?)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 26 mei 2004 13:31

HereIam schreef:De term: "Drieeenheid" lijkt mij een menselijk dogma. Je komt deze term niet tegen in de Bijbel.

In de bijbel staat: "en deze drie zijn 1.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 26 mei 2004 18:26

japijo schreef:
HereIam schreef:De term: "Drieeenheid" lijkt mij een menselijk dogma. Je komt deze term niet tegen in de Bijbel.

In de bijbel staat: "en deze drie zijn 1.

In de eerdere, orriginele manuscripten, staat deze tekst echter niet vermeld! Pas in veel latere handschriften wordt deze tekst uit 1 Joh.3 gevonden. Dus echt sterk is het niet om deze tekst als uitgangspunt te nemen voor de leer van de Drieeenheid. Volgens mij zet de NBV (nieuwe Bijbel Vertaling) daarom deze tekst ook niet meer in de Bijbel.

Shalom

Terug naar “Archief”