niet alles wat we doen is besmet met zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2004 13:56

Het Weermannetje schreef:Hoe weet jij dat die teksten gaan over mensen die verkeerde dingen doen? Dat geldt trouwens altijd. Als jouw lichaam nog zondig is, hoe kan jij dan de goede intenties hebben?

En als je wedergeboren bent en je wil/hart is verandert (mag je dan verder leven als zondaar?). Moet je dan niet dankbaar zijn dat God jou alles heeft afgenomen en een nieuw leven heeft gegeven? Dat jij opnieuw geboren bent, en dus ook een ander persoon bent geworden.

Als jij wedergeboren bent, dan ben je heilig voor God. Dan ben je geen zondaar meer. Alles wat jij als nieuw mens doet is goed! (omdat God zelf jou een nieuw mens heeft gemaakt)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 14:21

Het Weermannetje schreef:Hoe weet jij dat die teksten gaan over mensen die verkeerde dingen doen? Dat geldt trouwens altijd. Als jouw lichaam nog zondig is, hoe kan jij dan de goede intenties hebben?

Dat weet ik omdat ik ze nagekeken heb.

En mijn lichaam is niet zondig. Alleen de geest die in dat lichaam zit.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 mei 2004 14:51

Aragorn schreef:

Dat weet ik omdat ik ze nagekeken heb.

En mijn lichaam is niet zondig. Alleen de geest die in dat lichaam zit.

jep

19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 08:09

hijwel schreef:

En als je wedergeboren bent en je wil/hart is verandert (mag je dan verder leven als zondaar?). Moet je dan niet dankbaar zijn dat God jou alles heeft afgenomen en een nieuw leven heeft gegeven? Dat jij opnieuw geboren bent, en dus ook een ander persoon bent geworden.

Als jij wedergeboren bent, dan ben je heilig voor God. Dan ben je geen zondaar meer. Alles wat jij als nieuw mens doet is goed! (omdat God zelf jou een nieuw mens heeft gemaakt)

Ik denk dat als je wedergeboren bent, dat je dan pas recht gaat inzien wat je God hebt aangedaan. En dat je dan God idd dankbaar bent.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 13 mei 2004 08:35

Even over het doen van goede werken, ze zijn wel goed en we moeten ze ook doen tot verheerlijking van God en ook ter beproeving van ons geloof.

Maar uit ons zelf kunnen we geen goede werken doen en is alles met zonde bevlekt, zie jesaja 64:6 en 7

6 Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed; en wij allen vallen af als een blad, en onze misdaden voeren ons henen weg als een wind.
7 En er is niemand, die Uw Naam aanroept, die zich opwekt, dat hij U aangrijpe want Gij verbergt Uw aangezicht voor ons, en Gij doet ons smelten, door middel van onze ongerechtigheden.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 09:12

Dus, het goede werk op zich is goed, maar met een verkeerde bedoeling is het in zijn geheel fout.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2004 10:09

Wat teksten uit Jakobus:

16 Broeders, verlaat dus nooit de weg van God. 17 Alles wat goed en volmaakt is, wordt ons door God gegeven; Hij is de bron van alle licht. Hij is een en al licht en verandert nooit. 18 Hij heeft ons, volgens Zijn plan, nieuw leven gegeven door ons de waarheid bekend te maken. Zo zijn wij als het ware de eerste kinderen van Zijn gezin geworden. 19 Beste broeders, vergeet niet dat het goed is om veel te luisteren, weinig te zeggen en niet snel kwaad te worden; 20 want door kwaad te worden, kunnen wij Gods doel niet bereiken. 21 Reken dus voorgoed af met alles in uw leven wat vuil is of wat maar de schijn heeft slecht te zijn. Wees dankbaar voor het geweldige nieuws dat wij ontvangen hebben, want daardoor kan onze ziel gered worden. 22 Maar naar dat nieuws moet u niet alleen luisteren, u moet er ook naar handelen. 23 Misleid uzelf niet. Want als u alleen maar luistert en niets doet, lijkt u op iemand die in de spiegel heeft gekeken en 24 meteen daarna weer vergeten is hoe hij er uitziet. 25 Maar als u blijft kijken naar Gods wet voor vrije mensen, zult u die niet alleen goed onthouden, maar er ook naar leven en God zal u zegenen in alles wat u doet. (Hoofdstuk 1)

14 Broeders, wat voor zin heeft het te zeggen dat u christen bent als dat niet blijkt uit wat u voor anderen doet? Kunt u door zo'n geloof gered worden? 15 Als uw vriend niet genoeg te eten krijgt en bijna geen kleren heeft en u zegt tegen hem: 16 "Het beste ermee, hoor! Vat geen kou en zorg dat je niet verhongert", is dat toch zinloos als u hem niet geeft wat hij nodig heeft? 17 Het is wel duidelijk dat geloof alleen niets te betekenen heeft. U moet het ook laten blijken uit wat u doet. Geloof dat niet uit daden blijkt, is geen geloof; het is dood en zinloos. 18 Iemand zou kunnen zeggen: "Och, het hangt er maar van af hoe je het bekijkt. De één legt de nadruk op het geloof, de ander op de daden." Wel, als dat zo is, hoe kunt u mij dan uw geloof laten zien, als dat niet uit uw daden blijkt? Ik zal u mijn geloof laten zien uit wat ik doe. 19 Durven sommigen van u nog te beweren dat 'geloven alleen' genoeg is? Gelooft u dat er maar één God is? Dat is goed, maar dat geloven de boze geesten ook; zij beven van angst voor Hem! 20 Dwazen! Wanneer zult u eens leren dat 'geloven' geen zin heeft als u niet tegelijk ook doet wat God van u vraagt? Geloof dat niet met daden samengaat, is geen echt geloof. (Hoofdstuk 2)

1 Maar hoe komt het dan dat u altijd ruzie maakt en vecht? Omdat er slechte verlangens in u zijn, die u daartoe aanzetten. 2 U verlangt naar iets wat u niet hebt; u bent tot moord geneigd en jaloers en dat levert u niets op. U bent strijdlustig en oorlogszuchtig. Maar de enige reden dat u niet hebt wat u wilt, is omdat u God er niet om vraagt. 3 Of u bidt Hem er wel om, maar krijgt niets. Wel, dan hebt u het Hem op een verkeerde manier gevraagd. Als u Hem alleen iets voor uw eigen genoegen vraagt, geeft Hij het niet. 4 Bedriegers, weet u niet dat als u vriendschap met de wereld sluit, dit gelijk betekent dat u een vijand van God bent? Wie voor de wereld kiest, kiest God als zijn vijand. 5 Er staat niet voor niets in de Boeken: "God wil de geest die Hij in ons liet wonen, helemaal voor Zich alleen hebben." (A) 6 Maar Hij geeft ons steeds meer kracht om die slechte verlangens de baas te worden. In de Boeken staat het zo: "God is genadig voor de nederige mensen, maar Hij verzet Zich tegen hoogmoedigen." (B) 7 Onderwerp u dus aan God, maar verzet u tegen de duivel en hij zal van u wegvluchten. 8 Als u dichter bij God komt, komt God dichter bij u. Was uw handen, zondaars, u die op twee gedachten hinkt; laat uw hart zuiver voor God zijn. ((Hoofdstuk 4)
Laatst gewijzigd door Marnix op 13 mei 2004 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2004 10:15

Marnix uit welke bijbel haal je dit? Bij mij staat het er heel anders.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 10:16

Volgens mij uit Het Boek! :wink:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 mei 2004 10:20

Het Weermannetje schreef:Volgens mij uit Het Boek! :wink:

o, we kunnen het beter maar bij de bijbel houden!!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2004 12:35

Ikke21 schreef:
Het Weermannetje schreef:Volgens mij uit Het Boek! :wink:

o, we kunnen het beter maar bij de bijbel houden!!

Het boek is ook de bijbel hoor... :roll:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 mei 2004 14:02

Zeker weten van niet! :wink: Maar goed, daar ging het hier niet over.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 mei 2004 16:06

Ikke21 schreef:Marnix uit welke bijbel haal je dit? Bij mij staat het er heel anders.

Sorry, ik had kunnen weten dat ik niet serieus geworden zou worden als ik een wat modernere vertaling die het zelfde zegt erbij pak... :) Laatste stuk is trouwens hoofdstuk 4 ipv 5. Zal het ff aanpassen in vorige post.

Daarom:

16 Dwaalt niet, mijn geliefde broeders!
17 Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.
18 Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn [als] eerstelingen Zijner schepselen.
19 Zo dan, mijn geliefde broeders, een iegelijk mens zij ras om te horen, traag om te spreken, traag tot toorn;
20 Want de toorn des mans werkt Gods gerechtigheid niet.
21 Daarom, afgelegd hebbende alle vuiligheid en overvloed van boosheid, ontvangt met zachtmoedigheid het Woord, dat in [u] geplant wordt, hetwelk uw zielen kan zaligmaken.
22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende.
23 Want zo iemand een hoorder is des Woords, en niet een dader, die is een man gelijk, welke zijn aangeboren aangezicht bemerkt in een spiegel;
24 Want hij heeft zichzelven bemerkt, en is weggegaan, en heeft terstond vergeten, hoedanig hij was.
25 Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, [zeg] [ik], zal gelukzalig zijn in dit zijn doen.

14 Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?
15 Indien er nu een broeder of zuster naakt zouden zijn, en gebrek zouden hebben aan dagelijks voedsel;
16 En iemand van u tot hen zou zeggen: Gaat henen in vrede, wordt warm, en wordt verzadigd; en gijlieden zoudt hun niet geven de nooddruftigheden des lichaams, wat nuttigheid is dat?
17 Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
18 Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
19 Gij gelooft, dat God een enig [God] is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
20 Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?

1 Van waar [komen] krijgen en vechterijen onder u? [Komen] [zij] niet hiervan, [namelijk] uit uw wellusten, die in uw leden strijd voeren?
2 Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert [naar] [dingen], en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt.
3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
4 Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is? Zo wie dan een vriend der wereld wil zijn, die wordt een vijand van God gesteld.
5 Of meent gij, dat de Schrift tevergeefs zegt: De Geest, Die in ons woont, heeft Die lust tot nijdigheid?
6 Ja, Hij geeft meerdere genade. Daarom zegt [de] [Schrift]: God wederstaat de hovaardigen, maar den nederigen geeft Hij genade.
7 Zo onderwerpt u dan Gode; wederstaat den duivel, en hij zal van u vlieden.
8 Naakt tot God, en Hij zal tot u naken. Reinigt de handen, gij zondaars, en zuivert de harten, gij dubbelhartigen!

Ik lees hier onder andere dat we werken van het geloof kunnen doen, door het geloof, sterker nog, dat ons geloof doos is zonder werken. Ik lees ook dat we ons aan God kunnen onderwerpen... En dat we zonden af kunnen leggen.. omdat de Geest in ons woont. We kunnen doen het goede dankzij Hem doen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sapman
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sapman » 15 mei 2004 22:45

Als je over straat loopt, ben je een levend bewijs van Gods genade, zondig je dan? Nou ik denk het niet hoor! In je lopen/bewegen eer je God onbewust!
Wie als vriend hier binnengaat, komt nooit te vroeg, altijd te laat!!! :D

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 17 mei 2004 12:24

Gods algemene genade ja...

Terug naar “Archief”