Moderator: Moderafo's
Nu, wij mensen zondigen iedere dag weer. God is het er niet mee eens (haat de zonde, inderdaad!), maar omdat wij zo eigenwijs zijn laat Hij het toe.
Ikke21 schreef:Kunnen wij nog wel kiezen tussen het goede en het kwade?
In het paradijs konden Adam en Eva zelf kiezen, ze hoefde niet van de boom te eten, maar deden het wel, ze waren dus vrij om te kiezen voor het goede en het kwade.
Maar daarna, kan een mens dan nog wel kiezen?
Ik weet niet precies waar, maar er staat in de bijbel; Hetgeen ik wil dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat dat doe ik!! (ben kwijt waar het staat en hoe precies)
Ichtus schreef:Ikke21 schreef:Kunnen wij nog wel kiezen tussen het goede en het kwade?
In het paradijs konden Adam en Eva zelf kiezen, ze hoefde niet van de boom te eten, maar deden het wel, ze waren dus vrij om te kiezen voor het goede en het kwade.
Ik weet niet precies waar, maar er staat in de bijbel; Hetgeen ik wil dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat dat doe ik!! (ben kwijt waar het staat en hoe precies)
Jazeker kunnen wij nog kiezen. Ik bedoel als jij erge trek hebt en je staat voor een snoepkraam, dan kun je ervoor kiezen om een snoepje te kopen of te jatten.
johannes1 schreef:Ichtus schreef:Ikke21 schreef:Kunnen wij nog wel kiezen tussen het goede en het kwade?
Jazeker kunnen wij nog kiezen. Ik bedoel als jij erge trek hebt en je staat voor een snoepkraam, dan kun je ervoor kiezen om een snoepje te kopen of te jatten.
terwijl je voor het kraampje staat bega je de zonde al. je denkt zelfs al aan om die zonde te doen. de keuze is om het snoepje te kopen of door te lopen.
rosekapje schreef:Ik denk ook dat wij zelf kunnen kiezen. En ben je er echt van overtuigd dat een mens alleen maar kwade dingen kan doen???? Hoe zit het dna met de niet christenen of degenen met een ander geloof, dat zijn alleen maar mensen die kwade dingen doen, want God werkt niet in hun dor middel van De Heilige Geest? Ik geloof dat niet, ik denk dat de mens prima in staat is om te kiezen voor '' het goede of het kwade'. We zijn toch geen marionetten, die constant verkeerd bezig zijn en als God het wil, toch een keer wat goeds doen.
Thamara schreef:Wat me opvalt is dat het grootste gedeelte van de mensen op dit forum gelooft, dat al het kwade in de mens van een satan komt, en al het goede van God.
De mens is dan zelfs niets, puur een speelbal van het lot: als de satan hem boze dingen influistert doet hij iets slechts, als God zich met hem bemoeit, kan hij weleens tot goede daden komen.
Maar is het niet gewoon zo dat de mens 'zelf' enorm slecht is? Hierbij wil ik nog niet eens ingaan op het probleem wat slecht is en wat niet, ik ga even uit van de algemeen aanvaarde westerse normen en waarden.
Mijn mening is namelijk dat de mens niet in staat is iets te doen, dat onbelangeloos goed is. Als hij iemand helpt, dan krijgt hij daar altijd wat voor terug, al is het alleen maar het gevoel dat hij iets goeds gedaan heeft. Ik wil het zelfs zo stellen: omdat de mens er anders een slecht gevoel bij heeft, helpt hij de ander.
Wanneer mijn stelling namelijk waar zou zijn, kun je daar de volgende conclusie uit trekken: er zijn geen goede daden, dus er is ook geen God die mensen goede daden laat doen.
Ik ben werkelijk benieuwd, wie mij een voorbeeld kan geven van belangeloze daden van een mens.
Ikke21 schreef:Kunnen wij zelf kiezen? Wij kunnen toch alleen maar kwade dingen doen?! In een mens ligt geen goed, dus als wij het goede willen doen, doen wij toch het kwade!!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten