Kerkelijke verdeeldheid: Satans werk?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 apr 2004 12:42

Ik denk zeker dat wij zelf de mogelijkheid heben om te kiezen tussen 'het goede en het kwade'
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 apr 2004 12:42

Nu, wij mensen zondigen iedere dag weer. God is het er niet mee eens (haat de zonde, inderdaad!), maar omdat wij zo eigenwijs zijn laat Hij het toe.

als je weet dat het zonde is, waarom blijf je het dan doen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Ichtus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ichtus » 27 apr 2004 12:43

Ikke21 schreef:Kunnen wij nog wel kiezen tussen het goede en het kwade?
In het paradijs konden Adam en Eva zelf kiezen, ze hoefde niet van de boom te eten, maar deden het wel, ze waren dus vrij om te kiezen voor het goede en het kwade.
Maar daarna, kan een mens dan nog wel kiezen?

Ik weet niet precies waar, maar er staat in de bijbel; Hetgeen ik wil dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat dat doe ik!! (ben kwijt waar het staat en hoe precies)

Jazeker kunnen wij nog kiezen. Ik bedoel als jij erge trek hebt en je staat voor een snoepkraam, dan kun je ervoor kiezen om een snoepje te kopen of te jatten.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 27 apr 2004 12:44

Ichtus schreef:
In het paradijs konden Adam en Eva zelf kiezen, ze hoefde niet van de boom te eten, maar deden het wel, ze waren dus vrij om te kiezen voor het goede en het kwade.

Ik weet niet precies waar, maar er staat in de bijbel; Hetgeen ik wil dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat dat doe ik!! (ben kwijt waar het staat en hoe precies)

Jazeker kunnen wij nog kiezen. Ik bedoel als jij erge trek hebt en je staat voor een snoepkraam, dan kun je ervoor kiezen om een snoepje te kopen of te jatten.

terwijl je voor het kraampje staat bega je de zonde al. je denkt zelfs al aan om die zonde te doen. de keuze is om het snoepje te kopen of door te lopen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 apr 2004 12:50

dank je johannes!!

Een stukje uit Romeinen 7
Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate werd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. 15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

Kunnen wij zelf kiezen? Wij kunnen toch alleen maar kwade dingen doen?! In een mens ligt geen goed, dus als wij het goede willen doen, doen wij toch het kwade!!

Ichtus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ichtus » 27 apr 2004 12:52

johannes1 schreef:
Ichtus schreef:

terwijl je voor het kraampje staat bega je de zonde al. je denkt zelfs al aan om die zonde te doen. de keuze is om het snoepje te kopen of door te lopen.

Dan kun je nog steeds zelf kiezen of je de zonde tot uiting brengt of niet.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 apr 2004 12:56

Ik denk ook dat wij zelf kunnen kiezen. En ben je er echt van overtuigd dat een mens alleen maar kwade dingen kan doen???? Hoe zit het dna met de niet christenen of degenen met een ander geloof, dat zijn alleen maar mensen die kwade dingen doen, want God werkt niet in hun dor middel van De Heilige Geest? Ik geloof dat niet, ik denk dat de mens prima in staat is om te kiezen voor '' het goede of het kwade'. We zijn toch geen marionetten, die constant verkeerd bezig zijn en als God het wil, toch een keer wat goeds doen.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Ichtus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ichtus » 27 apr 2004 12:59

Vind ik ook :lol:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 apr 2004 12:59

rosekapje schreef:Ik denk ook dat wij zelf kunnen kiezen. En ben je er echt van overtuigd dat een mens alleen maar kwade dingen kan doen???? Hoe zit het dna met de niet christenen of degenen met een ander geloof, dat zijn alleen maar mensen die kwade dingen doen, want God werkt niet in hun dor middel van De Heilige Geest? Ik geloof dat niet, ik denk dat de mens prima in staat is om te kiezen voor '' het goede of het kwade'. We zijn toch geen marionetten, die constant verkeerd bezig zijn en als God het wil, toch een keer wat goeds doen.

Ik wil ook niet zeggen dat je heel bewust alles verkeerd doet, maar ik geloof zeker dat als wij proberen het beste te doen, dat het nog met zonde bevlekt is, dus dat het uiteindelijk nog niet goed is, wij kunnen als mens geen goed doen, in de zin van geen zonde doen. lees het stuk hierboven uit Romeinen 7, het staat er beschreven hoe ik het bedoel.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 apr 2004 13:02

Maar in dat stukje komt het woord wil ook regelmatig voor.... misschien moeten we het eens over wilskracht hebben.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 apr 2004 13:03

Thamara schreef:Wat me opvalt is dat het grootste gedeelte van de mensen op dit forum gelooft, dat al het kwade in de mens van een satan komt, en al het goede van God.

De mens is dan zelfs niets, puur een speelbal van het lot: als de satan hem boze dingen influistert doet hij iets slechts, als God zich met hem bemoeit, kan hij weleens tot goede daden komen.

Maar is het niet gewoon zo dat de mens 'zelf' enorm slecht is? Hierbij wil ik nog niet eens ingaan op het probleem wat slecht is en wat niet, ik ga even uit van de algemeen aanvaarde westerse normen en waarden.

Mijn mening is namelijk dat de mens niet in staat is iets te doen, dat onbelangeloos goed is. Als hij iemand helpt, dan krijgt hij daar altijd wat voor terug, al is het alleen maar het gevoel dat hij iets goeds gedaan heeft. Ik wil het zelfs zo stellen: omdat de mens er anders een slecht gevoel bij heeft, helpt hij de ander.

Wanneer mijn stelling namelijk waar zou zijn, kun je daar de volgende conclusie uit trekken: er zijn geen goede daden, dus er is ook geen God die mensen goede daden laat doen.

Ik ben werkelijk benieuwd, wie mij een voorbeeld kan geven van belangeloze daden van een mens.

Hier kan ik mij wel in vinden.
Verder vind ik de opmerking van Spyg wel heel gemakkelijk is: als we heerlijk bidden komt het wel goed...

En ja, ik denk dat verdeeldheid voortkomt uit de slechte macht.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 apr 2004 13:05

rosekapje schreef:Maar in dat stukje komt het woord wil ook regelmatig voor.... misschien moeten we het eens over wilskracht hebben.

Ja precies WIL, je wil het goede doen, maar je kan het niet! Omdat al het goed al met zonde bevlekt is.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 27 apr 2004 13:07

Als de wil er is, moet je het ook kunnen, heeft volgens mij ook met wilskracht te maken...
Ik geloof nog steeds dat we zelf kunnen kiezen en dat als de wil er is, we ook steeds minder voor het kwade kiezen....

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 apr 2004 13:07

Ikke21 schreef:Kunnen wij zelf kiezen? Wij kunnen toch alleen maar kwade dingen doen?! In een mens ligt geen goed, dus als wij het goede willen doen, doen wij toch het kwade!!

Ik denk dat we best iets kunnen kiezen hoor! Wij zullen het eens zijn dat de mens "geneigd is tot alle kwaad". Maar meen je nou echt dat een mens helemaal NIKS goeds kan doen? En als hij iets goeds doet dat het dan automatisch toch kwaad is? Jij zult toch wel eens een goeds doen?
Zit er dan toch iets kwaads in het goede wat je doet?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 27 apr 2004 13:17

Je moet de woorden goed en goed niet door elkaar halen, tuurlijk kunnen wij goede werken doen. Als wij voor een oud vrouwtje boodschappen doen is dat goed, als wij iets voor de kerk doen is dat ook goed. Maar bij al deze goede werken doen wij zonde, dat wordt ook in romeinen 7 bedoeld. We kunnen uit ons zelf geen goed doen (niet zonder zonde leven) en zijn dus geneigd tot al het kwaad.

Terug naar “Archief”