de wereld in Johannes 3:16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 apr 2004 13:01

Het Weermannetje schreef:Hehe. Nee, maar je mag wel vragen of de Heere je wil bekeren. Ik bedoel, anders wist je gewoon wanneer je zalig zou worden, kon je rustig wachten.
de grap is dat iedereen die dat vraagt uitverkoren is, anders zou hij het niet vragen!
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 13:04

Je kunt ook op grond van historisch geloof het vragen. Maar of je het dan oprecht meent?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 apr 2004 14:15

Het Weermannetje schreef:Je kunt ook op grond van historisch geloof het vragen. Maar of je het dan oprecht meent?
dat weet je toch voor jezelf of je het meent?
Afbeelding

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 apr 2004 09:52

@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:Je kunt ook op grond van historisch geloof het vragen. Maar of je het dan oprecht meent?

Je zou jezelf misschien voor de gek kunnen houden. Je kan misschien ook jezelf aanpraten dat jij een kind van God bent, terwijl dat niet zo is.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2004 09:56

mystery schreef:
@mic schreef:

Je zou jezelf misschien voor de gek kunnen houden. Je kan misschien ook jezelf aanpraten dat jij een kind van God bent, terwijl dat niet zo is.

Jezus vroeg aan petrus 3 x van: hebt u mij lief? en petrus zijn 3 keer ja. Het kwam diep uit zijn hart. Zo vraag God het aan iedereen: hebt jij mij lief? iedereen moet daar maar vanuit zijn hart ja of nee op zeggen
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 apr 2004 10:02

Maar als je er nou van overtuigd bent en 'ja' zegt.. terwijl je jezelf(onbewust) voor de gek houdt??
Of kan dat niet?

Ik hoorde zondag dat Paulus (Saulus van Tarsen) voor zijn bekering ook dacht dat hij een kind van God was. Gods wil deed door de mensen die in Jezus geloofden te vervolgen...
Paulus was er toen toch ook van overtuigd dat hij een kind van God was? Hij zou zeggen dat hij God liefhad.

Hoe zit dat dan?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 29 apr 2004 10:10

dat je dus nooit kan berusten maar telkens naar een nieuwe bevestiging moet zoeken.

14.Doorgrond m’ en ken mijn hart, o HEER’;
Is ‘t geen ik denk niet tot Uw eer?
Beproef m’ en zie of mijn gemoed
Iets kwaads, iets onbehoorlijks voed’,
En doe mij toch met vaste schreden
Den weg ter zaligheid betreden.

(Ps 139:24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg. )

dit bad en zong een bekeerde David.

Nooit gearriveerd dus.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 29 apr 2004 10:15

jacobH schreef:dat je dus nooit kan berusten maar telkens naar een nieuwe bevestiging moet zoeken.

(Ps 139:24 En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg. )

Nooit gearriveerd dus.

Maar dat is juist zo moeilijk. Dat je constant twijfelt. Is dat wel de bedoeling? Is dat niet een voorgeschreven 'regeltje' in de reformatorische leer??

David weet hier wel dat hij een kind van God is. Dat zie je aan de band tussen hem en God die hier in spreekt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 10:35

jacobH schreef:dat je dus nooit kan berusten maar telkens naar een nieuwe bevestiging moet zoeken.

Nooit gearriveerd dus.

Gearriveerd is ook een beetje een beladen woord, door de term 'gearriveerde christenen' die evangelischen vaak meekrijgen van reformatorischen.
Aan de ene kant ben je hier nooit gearriveerd want zonde blijf je doen. Maar aan de andere kant ben je natuurlijk wel gearriveerd. Want je zonden zijn vergeven, dat is zo en dat blijft zo, wat er ook gebeurd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2004 10:43

mystery schreef:Maar als je er nou van overtuigd bent en 'ja' zegt.. terwijl je jezelf(onbewust) voor de gek houdt??
Of kan dat niet?

Ik hoorde zondag dat Paulus (Saulus van Tarsen) voor zijn bekering ook dacht dat hij een kind van God was. Gods wil deed door de mensen die in Jezus geloofden te vervolgen...
Paulus was er toen toch ook van overtuigd dat hij een kind van God was? Hij zou zeggen dat hij God liefhad.

Hoe zit dat dan?

jou gevoel is niet jou hart!
Net zoals paulus die worsteling had: Het goede dat ik wil dat doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil dat doe ik. Hij wou wel goede dingen doen met zijn hart (nieuwe wil) maar zijn gevoel sprak hem tegen en wou andere dingen doen.

Als jij met heel je hart zegt: Jezus ik heb u lief, en ik vertrouw op uw beloftes (geloof en je zal het eeuwige leven hebben). Je weet dat je wil leven voor God. Je weet dat je God lief hebt. Dan hoef je echt niet te twijvelen aan Gods liefde voor jou! omdat hij het zelf zegt dat hij jou lief heeft.

Over paulus even: Paulus had absoluut Jezus niet nodig! Hij had geen verzoener nodig voor zijn zonde. Hij had die achtelijke Jezus van nazert niet nodig, hij knapte het zelf wel op.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 apr 2004 12:11

mystery schreef:Maar als je er nou van overtuigd bent en 'ja' zegt.. terwijl je jezelf(onbewust) voor de gek houdt??
Of kan dat niet?

Hoe zit dat dan?
Hoe kun je jezelf voor de gek houden in een keuze? Je weet toch van jezelf of je zin hebt in een lollie of niet? Je weet toch van jezelf of je kind van God wilt zijn of niet?
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2004 12:15

Maar Paulus wilde God wel... hij had alleen een verkeerde opvatting over God en Christus enzo.

Maar misschien wilde hij zichzelf wel, terwijl hij dacht God te willen. Dat kan natuurlijk ook.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 29 apr 2004 12:44

mystery schreef:

Nooit gearriveerd dus.

Maar dat is juist zo moeilijk. Dat je constant twijfelt. Is dat wel de bedoeling? Is dat niet een voorgeschreven 'regeltje' in de reformatorische leer??

David weet hier wel dat hij een kind van God is. Dat zie je aan de band tussen hem en God die hier in spreekt.

In de Psalm van David was geen twijfel over zijn behoudt. Neeeeeeee maar wel over zichzelf!
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 apr 2004 12:50

Aragorn schreef:Maar Paulus wilde God wel... hij had alleen een verkeerde opvatting over God en Christus enzo.

Maar misschien wilde hij zichzelf wel, terwijl hij dacht God te willen. Dat kan natuurlijk ook.

hij dacht om Christus heen God te kunnen dienen. Dan kan niet

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 apr 2004 15:23

Aragorn schreef:Maar Paulus wilde God wel... hij had alleen een verkeerde opvatting over God en Christus enzo.

khad meer de indruk dat hij z'n eigen eer zocht door GOd te dienen. Maar dat is natuurlijk achteraf altijd makelijk te zeggen.

Je kunt natuurlijk ook zeggen, als het niet zo is, dat hij gezocht heeft, en inderdaad ook heeft gevonden zoals belooft.
Afbeelding

Terug naar “Archief”