Mag je als christen een crematie bijwonen ??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 09 apr 2004 13:58

RECI-TATIVO schreef:Wat is er enger of luguberder aan een crematieplechtigheid dan aan een begrafenisplechtigheid dan? Wat velen niet weten is, dat het lichaam niet gecremeerd wordt tijdens of vlak na de plechtigheid maar pas een dag later veelal...

Nou, mijn dochter is begraven en dat vond ik niet eng, maar mijn grootouders, sommige ooms en tantes hebben zich laten cremeren, en dat vond ik eng. Het idee dat hun lichaam verbrand werd.
Ik heb het er met mijn kinderen over gehad, en die gaan mij gewoon begraven.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 09 apr 2004 15:15

Ik snap het mariamagdalena. Kijk velen vinden die plechtigheid eng omdat ze denken dat de kist rechtstreeks de oven ingaat, maar dat is dus niet het geval. Bij begraven geldt eigenlijk het zelfde, de kist laat men wel of niet zakken, maar het eigenlijke begraven gebeurt altijd later en nooit haast in bijzijn van de familie enz.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 12 apr 2004 14:27

mag het wel, mag het niet: een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

en ik vind het inderdaad een beetje vreemd om onderscheid te maken tussen familie en vage bekenden: als je er principieel op tegen bent, moet je helemaal niet gaan, en geen uitzonderingen maken voor familie ofzo. als ik tegen bioscoop ben, ga ik daar toch ook niet opeens naartoe omdat mijn broer een bios opent? (om de bios maar weer in de discussie te betrekken :D )

maar goed, wie voor zijn geweten vindt dat hij naar een crematie kan gaan, vooral doen, wie dat voor zijn geweten niet vindt kunnen, vooral niet doen.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 apr 2004 19:57

Jij zegt dat als je er op tegen bent, dat je dan geen onderscheid moet maken en moet gaan. Maar wat als het je eigen moeder is die gecremeerd wordt? Ga je dan ook niet?
Dat kan toch niet?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 apr 2004 22:23

Napoleon schreef:en ik vind het inderdaad een beetje vreemd om onderscheid te maken tussen familie en vage bekenden: als je er principieel op tegen bent, moet je helemaal niet gaan, en geen uitzonderingen maken voor familie ofzo.

Bedoel je principieel tegen op crematies zelf of ook op het gaan naar crematies?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 09:44

Napoleon schreef:mag het wel, mag het niet: een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

en ik vind het inderdaad een beetje vreemd om onderscheid te maken tussen familie en vage bekenden: als je er principieel op tegen bent, moet je helemaal niet gaan, en geen uitzonderingen maken voor familie ofzo. als ik tegen bioscoop ben, ga ik daar toch ook niet opeens naartoe omdat mijn broer een bios opent? (om de bios maar weer in de discussie te betrekken :D )

maar goed, wie voor zijn geweten vindt dat hij naar een crematie kan gaan, vooral doen, wie dat voor zijn geweten niet vindt kunnen, vooral niet doen.

Je kunt dat doen uit goed fatsoen, maar idd is het beter om qua principe zo weinig mogelijk te gaan. Je laat doordat je niet gaat dan blijken dat je het met de crematie niet eens bent.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 19 apr 2004 11:10

Het Weermannetje schreef:Omdat crematie gekomen is met de bedoeling om te voorkomen dat de mens met de wederopstanding nog kan opstaan.

Ieder kan z'n eigen motivatie hebben voor crematie. Ik kan het trouwens niet volgen. Waarom zou dat de opstanding onmogelijk maken? Omdat er geen resten meer zijn van het lichaam? Die zijn er bij begraven na een aantal jaren ook niet meer. We worden sowieso gerecycleerd... Maar God heeft ons sterfelijke lichaam daarvoor niet nodig. Hij is groter dan dat.
@mic schreef:
Het Weermannetje schreef:Maar je gaat toch niet naar iets toe, wat jij principieel fout vind?
ga je voor de crematie of voor de persoon die gecremeerd wordt?

Als ik naar een begrafenis ga, ga ik voor de nabestaanden, om hun mijn deelneming te laten blijken en, als het iemand is, die ik persoonlijk ken, voor mezelf, als deel van het verwerken. Voor de overledene zelf hoef ik niet te gaan, want die merkt er toch niets van. Ik ben daar tamelijk nuchter in. Begraven/cremeren is een soort ritueel dat dient voor de nabestaanden om aan het rouwproces vorm te geven.

Ikzelf ben opgevoed met het idee, dat crematie verboden is. Ik heb er echter nog nooit een goed - voor mij betekent dat bijbels - argument voor gehoord. Ik heb wel eens een artikel van een dominee erover gelezen (ik meen in "Visie" van de EO). Hij haalde wel bijbelteksten aan, maar die gaven volgens mij niet echt duidelijk richting in deze. Mijn voorlopige conclusie is, dat als er je gekunstelde argumenten moet gebruiken - en andere heb ik nog niet gehoord - dat er dan waarschijnlijk geen goede argumenten voor zijn.
The Lord is the Potter, not Harry!!

zussie
Mineur
Mineur

Berichtdoor zussie » 19 apr 2004 13:59

Persoonlijk ben ik geen voorstander van crematie. Ik ben er niet mee opgevoed en vind het buiten het wel of niet bijbels om een beetje luguber..je verbrand iemand waar je van houd. Je kan dan zeggen iemand waar je van houd begraaf je toch ook niet?? Toch vind ik dat gevoelsmatig anders, het komt minder hard over...je neemt dan bij het graf afscheid en je sluit dan wat af...ik zelf ben verschillende keren bij een crematie geweest. ( bewoners van het tehuis waar ik werk mogen zelf kiezen of ze begraven of gecremeerd willen worden) maar bij een crematie ga je de kamer uit en laat de kist achter...het geeft mij niet het gevoel dat je iets afsluit.. Ik weet dat het allemaal gevoelsmatig is, maar waarom zou je iets wat je zo voelt niet mogen uiten op dit forum. De bijbelse aspecten worden al genoeg naar voren gehaald :wink: dus nu een gevoelsmatige
Ieder heeft recht op zijn mening. Respect is belangrijk

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 14:35

Het Weermannetje schreef:Je kunt dat doen uit goed fatsoen, maar idd is het beter om qua principe zo weinig mogelijk te gaan. Je laat doordat je niet gaat dan blijken dat je het met de crematie niet eens bent.

Er schoot me net iets interessants te binnen: Jezus was het niet eens met hoeren en tollenaren (Hij was er principieel op tegen zegmaar), maar ging er wel naartoe!

Jos de klos

Berichtdoor Jos de klos » 19 apr 2004 14:40

Juist ja, precies, om ze zalig te maken. Ik weet alleen niet Aragorn, of dit op hetzelfde vlak ligt als crematie. Maar ik ben het wel helemaal met je eens.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 apr 2004 14:49

Jos de klos schreef:Juist ja, precies, om ze zalig te maken. Ik weet alleen niet Aragorn, of dit op hetzelfde vlak ligt als crematie. Maar ik ben het wel helemaal met je eens.
volgens mij ligt het wel op het zelfde vlak. Als Lazarus gecremeerd was was Hij er ook naar toe gegaan en had Hij hem ook opgewekt.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Jos de klos

Berichtdoor Jos de klos » 19 apr 2004 14:54

Weet je niet, want Lazarus is niet gecremeerd. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 14:58

Jos de klos schreef:Juist ja, precies, om ze zalig te maken. Ik weet alleen niet Aragorn, of dit op hetzelfde vlak ligt als crematie. Maar ik ben het wel helemaal met je eens.

Nee, het gaat zelfs nog een stapje verder...

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 apr 2004 15:04

Jos de klos schreef:Weet je niet, want Lazarus is niet gecremeerd. :wink:
jawel, want Jezus vertelt z'n doel waarom Hij lazarus opwekt: Zodat Zijn heerlijkheid getoond wordt. NIet omdat Lazarus zo gelovig was of zich netjes liet begraven o.i.d.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 08:42

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Je kunt dat doen uit goed fatsoen, maar idd is het beter om qua principe zo weinig mogelijk te gaan. Je laat doordat je niet gaat dan blijken dat je het met de crematie niet eens bent.

Er schoot me net iets interessants te binnen: Jezus was het niet eens met hoeren en tollenaren (Hij was er principieel op tegen zegmaar), maar ging er wel naartoe!

Wat heeft bekering te maken met crematie? Is er bij crematie nog bekering noodzakelijk?

Terug naar “Archief”