Wat is jouw mooiste lied in deze lijdens week ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 18 mar 2005 13:57

Mijn mooiste lied, slaat niet echt op de lijdens tijd maar vind ik toch het mooist:

Ik droomde eens en zie ik liep aan't strand bij lage tij.
Ik was daar niet alleen want ook de Heer liep aan mijn zei...
Enz...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 18 mar 2005 16:21

Aragorn schreef: Ik denk dat het eerder de bedoeling is dat je juist extra blij kunt zijn met een uitlopende natuur omdat er het sticktertje 'deze lente werd mede mogelijk gemaakt door...' opzit. :)

Loop hier nog over na te mijmeren :) ......k'Blijf'm mooi vinden.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 18 mar 2005 23:19

[quote="Cathy"][quote="Aragorn"] Ik denk dat het eerder de bedoeling is dat je juist extra blij kunt zijn met een uitlopende natuur omdat er het sticktertje 'deze lente werd mede mogelijk gemaakt door...' opzit. :)[/quote]
Loop hier nog over na te mijmeren :) ......k'Blijf'm mooi vinden.[/quote]

Volgens mij is het niet echt de bedoeling van lijdensweken om er blij mee te zijn. Maar die discussie moeten we misschien ergens anders voeren.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 mar 2005 01:06

4ever2all schreef:
Cathy schreef:
Aragorn schreef: Ik denk dat het eerder de bedoeling is dat je juist extra blij kunt zijn met een uitlopende natuur omdat er het sticktertje 'deze lente werd mede mogelijk gemaakt door...' opzit. :)

Loop hier nog over na te mijmeren :) ......k'Blijf'm mooi vinden.

Volgens mij is het niet echt de bedoeling van lijdensweken om er blij mee te zijn. Maar die discussie moeten we misschien ergens anders voeren.

Hij voor mij, daar ik anders de eeuwige dood sterven zou....(blijdschap)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mar 2005 02:09

Idd, dat is toch het uiteindelijke doel lijkt me. Je herdenkt het lijden toch omdat het de reden is waarom je nu blij kunt zijn?

Wat voor nut heeft het anders?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 mar 2005 11:43

Ik las net dat Klaagliederen veel wordt aangehaald tijdens Pasen in de niet-protestantse kerken. Dat heb ik eerder ook wel eens gelezen. Er is dus blijkbaar een verband te leggen tussen Klaagliederen en het lijden van Jezus Christus met Pasen.

De vraag die bij mij opkwam was: wat doen de protestantse kerken met Klaagliederen? Ik kan me nauwelijks heugen dat een predikant over dit boek gepreekt heeft. Het boek valt toch niet onder (protestants-)kerkelijke censuur of zo? ( c|:) c|:) 8-[ c|:) ) Wel zag ik op Prekenweb twee preken uit dit boek. (Gelukkig!)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 13:42

Boekenlezer schreef:Ik las net dat Klaagliederen veel wordt aangehaald tijdens Pasen in de niet-protestantse kerken. Dat heb ik eerder ook wel eens gelezen. Er is dus blijkbaar een verband te leggen tussen Klaagliederen en het lijden van Jezus Christus met Pasen.

De vraag die bij mij opkwam was: wat doen de protestantse kerken met Klaagliederen? Ik kan me nauwelijks heugen dat een predikant over dit boek gepreekt heeft. Het boek valt toch niet onder (protestants-)kerkelijke censuur of zo? ( c|:) c|:) 8-[ c|:) ) Wel zag ik op Prekenweb twee preken uit dit boek. (Gelukkig!)

Nou, vroeger in de ggin werd er bijna uit niets anders gepreekt. Elke preek is daar zowat een klaagzang.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 19 mar 2005 14:26

Het is maar net wat je onder een "klaagzang" verstaat. Dan zouden de preken bij ons in de kerk ook elke zondag klaagzangen zijn. Toch lijkt het mij het belangrijkst dat de mens gewezen word op zijn zonde en schuld.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 mar 2005 14:28

4ever2all schreef:Het is maar net wat je onder een "klaagzang" verstaat. Dan zouden de preken bij ons in de kerk ook elke zondag klaagzangen zijn. Toch lijkt het mij het belangrijkst dat de mens gewezen word op zijn zonde en schuld.

EN HET LEVEN IN CHRISTUS!!!!!!!

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 19 mar 2005 14:34

Er is volgens mij geen leven in Christus mogelijk zolang de mens niet besteft hoe groot zijn zonden en schuld zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 mar 2005 14:37

Okay....

Maar als je alleen preekt over zonde en schuld doe je God te kort.
Ik vind het beide net zo belangrijk, anders verzwijg je ook dat er uitkomst is.
Maar de Heer'zal uitkomst geven.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 19 mar 2005 14:46

Dat is waar ik denk alleen wel dat daar heel moeilijk een middenweg in te vinden is. :|

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 mar 2005 14:48

4ever2all schreef:Dat is waar ik denk alleen wel dat daar heel moeilijk een middenweg in te vinden is. :|

Waarom? Als je het leven kent, kun je ook over allebei vertellen. Ik vind nl dat het in een preek absoluut beide aan bod moet komen!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 19 mar 2005 15:04

4ever2all schreef:Het is maar net wat je onder een "klaagzang" verstaat. Dan zouden de preken bij ons in de kerk ook elke zondag klaagzangen zijn. Toch lijkt het mij het belangrijkst dat de mens gewezen word op zijn zonde en schuld.

Toch lijkt mij het belangrijkst dat mensen de weg naar Christus gewezen wordt. De kennis van zonde en schuld maakt niemand zalig, maar de kennis aan Christus wel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 mar 2005 15:08

jas schreef:

Toch lijkt mij het belangrijkst dat mensen de weg naar Christus gewezen wordt. De kennis van zonde en schuld maakt niemand zalig, maar de kennis aan Christus wel.

Oh ja...dan kunnen we daar ook wel mee kappen dan?

Terug naar “Archief”