Welk Bijbelcitaat is jou dierbaar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lindal
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lindal » 23 jun 2004 15:16

werpt al uw bekommernissen op Mij en Ik zal u rust geven.

Dit is voor mij een tekst die mij vaak rust geeft. Verschillende dingen (faillissement bedrijf, problems in familie) maken dat je je soms verschrikkelijk druk maakt, terwijl het dus helemaal niet nodig is.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 23 jun 2004 15:36

Verschillende teksten wel, maar bijzonder mooi vind ik Romeinen 8:31-39 (al eerder geciteerd) en Efeze 2:8-10

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave; niet uit de werken, opdat niemand roeme. Want wij zijn Zijn maaksxel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in deze zouden wandelen.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 23 jun 2004 16:57

Hebreen 4: 14-16 liggen mij na aan het hart.
Daar wij dan een grote Hogepriester hebben, Die door de hemelen doorgegaan is, namelijkJezus, de Zoon van God, zo laat ons deze belijdenis vasthuden.
Want wij hebben geen hogepriester die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen zoals wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde
Laaat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade om barmhartigheid te verkrijgen en genade te vinden om geholpen te worden ter bekwamer tijd.

Heerlijk. De gedachte met een barmhartig God te maken te hebben, dat kan zo verkwikkend zijn als je ziet op wie ik ben en blijf.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jun 2004 16:26

een dierbare bijbeltekst is voor mij de volgende:

Johannes 8 32 En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

daarbij maak ik me wel een beetje schuldig aan het uit de context plukken.

Het paradoxale is juist dat ik door het zoeken naar de waarheid alleen niet meer in een God geloof.

Verder slaat Paulus (die toch echt vaak wartaal uitslaat) met dit tekstgedeelte de spijker op zijn kop:

1 Cor 13:1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de [gave] der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud [der armen] uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 29 jun 2004 14:03

surfer schreef:een dierbare bijbeltekst is voor mij de volgende:

Johannes 8 32 En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.

daarbij maak ik me wel een beetje schuldig aan het uit de context plukken.

Het paradoxale is juist dat ik door het zoeken naar de waarheid alleen niet meer in een God geloof.

Verder slaat Paulus (die toch echt vaak wartaal uitslaat) met dit tekstgedeelte de spijker op zijn kop:

1 Cor 13:1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de [gave] der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
3 En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud [der armen] uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
4 De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
8 De liefde vergaat nimmermeer; maar hetzij profetieen, zij zullen te niet gedaan worden; hetzij talen, zij zullen ophouden; hetzij kennis, zij zal te niet gedaan worden

Paulus was een mens . Hij schreef vanuit de belevenis van zijn tijd.
Dus soms niet echt relevant

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 jul 2004 10:16

:D
Nahum 1:7
De Heere is goed, Hij is er ter sterkte in den dag der benauwdheid, en Hij kent hen, die op Hem betrouwen.
:lol:
Jesaja 64:8
Doch nu, Heere! Gij zijt onze Vader; wij zijn leem, en Gij zijt onze pottenbakker, en wij allen zijn Uwer handen werk.
:P

Erik

Berichtdoor Erik » 10 jul 2004 08:53

Lukas 15:20
En toen de zoon nog ver van hem was zag de Vader hem en werd met innerlijke ontferming bewogen. En Hij liep naar hem toe viel hem om de hals en kuste hem.
Lied 599: Kom tot de Vader, kom zoals je bent heel je hard en al je pijn is bij Hem bekend. De liefde die Hij geeft de woorden die Hij spreekt... Hij wacht alleen nog maar totdat je komt.
Dit lied past er echt helemaal bij. :D

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 jul 2004 12:33

Erik schreef:Lied 599: Kom tot de Vader, kom zoals je bent heel je hard en al je pijn is bij Hem bekend. De liefde die Hij geeft de woorden die Hij spreekt... Hij wacht alleen nog maar totdat je komt.
Dit lied past er echt helemaal bij. :D

ja mooie cd he die nieuwe opwekking :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 jul 2004 10:40

Wat mooi om al die Bijbelcitaten van (andere) mensen te lezen.

Wat is de Bijbel toch een mooi boek. Hoe Liefdevol God tot je spreekt.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 11 jul 2004 12:39

Jesaja 55:1

O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk.

Zo ontzettend mooi
Geen commentaar

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 11 jul 2004 12:46

Psalm 18:3
"De Heere is mijn Steenrots, en mijn Burg, en mijn Uithelper; mijn God, mijn Rots op Welke ik betrouw; mijn Schild en de Hoorn mijns heils, mijn Hoog Vertrek."
Psalm 18:17
"Hij zond van de hoogte, Hij nam mij, Hij trok mij op uit grote wateren."
Psalm 18:29 en 30
"Want Gij doet mijn lamp oplichten; de Heere mijn God doet mijn duisternis opklaren. Want met U loop ik door een bende, en met mijn God spring ik over een muur."

Heel psalm 18 is erg mooi, maar om nu een hele psalm van 51 verzen over te typen... :shock:

Zodoende heb ik de verzen die er voor mij echt uitspringen maar geciteerd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 13 jul 2004 12:13

Romeinen 5:19

Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

André

Berichtdoor André » 13 jul 2004 14:19

Zie onderschrift Handelingen 26:29

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 15 jul 2004 15:06

1 Petrus 5: 7 Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor U.

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jul 2004 08:56

Jeremia 31 vers 9:

Zij zullen komen met geween, en met smekingen zal Ik hen voeren; Ik zal hen leiden aan de waterbeken, in een rechte weg, waarin zij zich niet zullen stoten; want Ik ben Israël tot een Vader, en Efraïm is Mijn eerstgeborene.

Terug naar “Archief”