Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 apr 2004 13:13

en als je die verzekering uit Gods Hand wilt ontvangen?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 13:17

Waar vertrouw je op?
Op God of op de verzekering?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 apr 2004 13:19

caprice schreef:Waar vertrouw je op?

Hier heb ik dus ook grote moeite mee, moet ik heel mn huis + inboedel verzekeren???? Je mag van me weten dat ik het daar heel moeilijk mee heb, dat ik zo graag op God wil vertrouwen en dan toch maar overal een verzekering voor nemen???

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 13:22

Ikke21 schreef:

Hier heb ik dus ook grote moeite mee, moet ik heel mn huis + inboedel verzekeren???? Je mag van me weten dat ik het daar heel moeilijk mee heb, dat ik zo graag op God wil vertrouwen en dan toch maar overal een verzekering voor nemen???

Ik heb mijn telefoon laten verzekeren, en achteraf is dat een heel domme zet geweest.
Om dezelfde reden.

Ik heb altijd een respect voor mensen die zich niet verzekeren, als ze dan volledig op God vertrouwen. Dat is dan toch de kinderlijke vreze? Niet als je de rest van de kerk naloopt, en het doet uit gewoonte.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 13:22

Ik op God... en op de middelen die Hij me geeft...

Als het niet verplicht was... zou je dan ook zonder gordel gaan rijden? :) Je weet namelijk niet of je een ongeluk krijgt.

Alleen net als met een verzekering: Als het gebeurt is het wel makkelijk :)

Ik zie het probleem niet zo tussen verzekeren en op God vertrouwen.Kan volgens mij prima samengaan.

Als het echt om Godsvertrouwen zou gaan zouden niet-verzekerden van de kerk ook niets moeten krijgen... God zorgt dan toch wel dat het allemaal goed komt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 01 apr 2004 13:25

Marnix schreef:Als het echt om Godsvertrouwen zou gaan zouden niet-verzekerden van de kerk ook niets moeten krijgen... God zorgt dan toch wel dat het allemaal goed komt?

De diaconie kan een middel in Gods hand zijn om voor zulke mensen te zorgen, als ze het nodig hebben.

Die cultuur hier in Nederland om alles te verzekeren gaat me tegenstaan.
Denk eens aan een levensverzekering, terwijl iedereen al weet dat hij/zij eens moet sterven. Het is in feite geen verzekering meer, maar een spaarpot.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 apr 2004 14:04

Memmem schreef:
Boekenlezer schreef:Maar eh, als je auto of motor wilt rijden moet je je ook verzekeren, anders mag je niet eens de weg op. Dat zou dus betekenen, dat iedereen die tegen verzekeren is, geen auto, motor, of brommer (...) zou kunnen rijden. Maar ik heb zo de indruk dat die consequentie niet getrokken zal worden.

Dit is niet waar, als je gemoedsbezwaard bent kun je dit aangeven en hoef je je niet te verzekeren.

Oké, dat zou kunnen.
Maar dit is wèl waar: dat je maar beter gelijk een motor kan kopen, dan zo'n slome rotbrommer waarop je weinig anders kunt dan je kapot zitten vervelen omdat 'ie geen vermogen heeft. :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 15:59

Precies! Dat is de kernvraag: waar je je vertrouwen op stelt. Dan maakt het niet uit of je verzekerd bent of niet, als je je vertrouwen maar op God stelt ipv op andere dingen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 16:05

Precies. Het is niet zo: Je vertrouwt niet op God als je verzekerd bent... dat wilde ik graag horen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 09:06

Aragorn schreef:

Precies! Dat is de kernvraag: waar je je vertrouwen op stelt. Dan maakt het niet uit of je verzekerd bent of niet, als je je vertrouwen maar op God stelt ipv op andere dingen.

Maar je zegt dan als het ware tegen God dat je niet alle dingen uit Zijn hand wil ontvangen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 02 apr 2004 10:23

Het Weermannetje schreef:
Aragorn schreef:

Maar je zegt dan als het ware tegen God dat je niet alle dingen uit Zijn hand wil ontvangen.
Oh? leg uit
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 02 apr 2004 10:37

Nou als je je verzekert tegen de kwade dingen, zeg je tegen God dat je die liever niet hebt. En misschien zijn die juist wel goed voor je.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 14:01

Het Weermannetje schreef:Nou als je je verzekert tegen de kwade dingen, zeg je tegen God dat je die liever niet hebt. En misschien zijn die juist wel goed voor je.

Nou, dat wil ik zo ook wel tegen God vertellen dat ik die liever niet wil. En dat weet Hij zelf ook goed genoeg! En denk je dat financiele rampen de enige middelen zijn die God in kan zetten ofzo?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 apr 2004 14:20

Wat is nou het probleem? God heeft toch allang voorzien dat ik me zou gaan verzekeren? Dan kan Hij daar ook wel rekening mee houden.

Nou als je je verzekert tegen de kwade dingen, zeg je tegen God dat je die liever niet hebt. En misschien zijn die juist wel goed voor je.

Denk je dat die verzekering voor God een probleem is?

Als een auto op je af komt rijden kun je 2 dingen doen: Snel wegduiken, of blijven staan en denken: Als ik wegspring verzet ik me tegen kwade dingen, en zeg ik tegen God dat ik liever niet wordt aangereden... Misschien zou die aanrijding wel goed voor je zijn. Maar als dat echt goed voor je zou zijn zou God wel zorgen dat je geen tijd meer had om weg te springen.. of een andere manier vinden.

Je twijfelt daarin toch niet aan Gods kunnen?[/i]

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 apr 2004 14:27

En nu gaat weermannetje zeggen: ja, maar bij die auto weet je zeker dat je aangereden wordt..

(waar dat op slaat weet ik ook niet, maar dat zij hij al eerder)

Terug naar “Archief”