zingen op Danielkamp

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 sep 2004 21:06

*Annet* schreef:en ritmisch zingen dan???????? Klinkt al stuk beter!

Dat is erg lastig, kan je beter hele nieuwe liederen leren.

Het project Psalmen voor nu maakt nieuwe berijmingen en nieuwe melodieen voor de psalmen. Ik heb er wat van gehoord en het was echt gaaf! Maar ja, daar zullen mensen ook wel weer problemen over gaan maken... Ik ga iig de cd kopen alstie uitkomt in april :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 sep 2004 12:31

Lalage schreef:

Het project Psalmen voor nu maakt nieuwe berijmingen en nieuwe melodieen voor de psalmen. Ik heb er wat van gehoord en het was echt gaaf! Maar ja, daar zullen mensen ook wel weer problemen over gaan maken... Ik ga iig de cd kopen alstie uitkomt in april :)

Weet je? de psalmen die wij in mijn kerk zingen die heb ik vroeger op de basisschool geleerd! en daar heb ik nu heel veel aan. Nu hoef ik niet elke keer in mijn boekje te kijken welke noot we moeten gaan zingen en welke regel ik moet zingen. En ik ben erg blij met de vertaling die wij nu zingen die ik vroeger heb geleerd. Maar ieder zijn eigen mening en opvattingen over de psalmen (nu of van vroeger). :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 sep 2004 17:06

Ow maar in jouw kerk zullen ze die oude psalmen ook wel blijven zingen hoor ;) Dit is gewoon voor mensen die eens wat anders willen. Het is niet de bedoeling ze meteen in kerken in te voeren. Laat de mensen er eerst maar aan wennen en er thuis van genieten en als iemand het dan in de kerk wil gaan zingen is het ok. En anders is het ook ok.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 20 sep 2004 19:05

Lalage schreef:

Haha! je loopt het gelijk al te promoten :D kunnen we hier een 'psalmen van nu'-workshop-doorpraattopic van maken.
maar het is ook een heel goed project idd, dat is een feit. Psalmen in eigentijdse taal rechtstreeks uit de grondtaal berijmen en in eigentijdse maar niet al te tijdbepaalde liedvormen gieten.
En Rien van den Berg rouleert 8)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 sep 2004 21:21

Ja, geweldig he. Het was bijna cabaret :)
Maar ik was eigenlijk van plan een apart topic hierover te openen als de cd uit is in april, dan kan iedereen hem meteen kopen.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Lang leve de Psalmen!!

Berichtdoor alex leusink » 20 sep 2004 21:35

Lalage Schreef:

'Maar ja, daar zullen mensen ook wel weer problemen over gaan maken... Ik ga iig de cd kopen alstie uitkomt in april...'

=> Jammer dat je het op deze manier benadert. Ik heb het idee (Zeg 't maar ak t mis heb [-X ) dat jij ook niet positief bent over het gebruik van de mooie , oude psalmen, die harten raken, en het geloof meevoert naar Hogere dingen.

(Ik wil je niet kwetsen :oops: )
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 22:50

Haha, wat een heerlijk subjectieve reactie :)

Ik heb het idee dat jij nogal fan bent van de oude psalmen en het daarom wat overdrijft :D Alsof nieuwe psalmen niet net zo je harten kunnen raken en je geloof kan "meevoeren naar Hogere dingen" ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 20 sep 2004 22:58

Marnix schreef:Haha, wat een heerlijk subjectieve reactie :)

Ik heb het idee dat jij nogal fan bent van de oude psalmen en het daarom wat overdrijft :D Alsof nieuwe psalmen niet net zo je harten kunnen raken en je geloof kan "meevoeren naar Hogere dingen" ;)

Het lijkt me goed om in dit kader toch onderscheid te gaan maken tussen psalmen die je zingt op je kamer met je gitaar als begeleiding, psalmen die je (topic!) zingt op Danielkamp en psalmen die je zingt in een gemeente met pakweg 1500 mensen. Want dat zijn wel drie verschillende zaken, die ieder hun eigen specifieke eisen stellen.
~~Soli Deo Gloria~~

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 sep 2004 23:30

Zou je dat willen toelichten?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 sep 2004 07:25

Wel, ik kan me voorstellen dat een jongere het fijn vindt om op z'n eigen kamer, met z'n eigen gitaar, in z'n eigen muzikale idioom God te loven en te prijzen, ook door middel van de psalmen. Dat een groep jongeren op kamp of op JV iets dergelijks zoekt: uitstekend. De psalmen zijn ook heus niet met de Geneefse melodieën en/of met de berijming 1773 getrouwd, laat dat duidelijk zijn. Beatus Vir van Vivaldi, Psalm 42 van Mendelssohn en "The Lord is my shepherd" van Rutter (om maar niet méér te noemen) zijn prachtige voorbeelden van composities op basis van psalmteksten, in genoemde voorbeelden specifiek voor koor bedoeld en niet voor gemeentezang of voor privégebruik.

Maar behalve thuis, Daniëlkamp, JV of koor hebben we ook nog de gemeente. Voor gemeentezang zijn de Geneefse psalmen uitermate geschikt: slechts twee notenwaarden, geen gecompliceerde ritmes (want die gaan bij gemeentezang toch altijd mis), logische melodieën, tijdloos. En, los daarvan: een wezenlijk onderdeel van onze traditie. Want: we hoeven de traditie niet te verafgoden, maar het is wel degelijk van betekenis en van waarde dat we beseffen waar onze roots liggen. We gooien de Nederlandse geloofsbelijdenis van Guido de Brès ook niet zomaar overboord omdat het nou toch wel eens hoog tijd wordt voor wat actuelere taal. We mogen ons best verbonden voelen met het Geneefse psalter, daar is niks mis mee. Dat er daarnaast ook andere toonzettingen worden gemaakt, prima: maar laat het niet zijn in plaats van - maar hooguit náást het Geneefse psalter.
~~Soli Deo Gloria~~

joepie

Berichtdoor joepie » 21 sep 2004 07:40

SDG schreef:.
Voor gemeentezang zijn de Geneefse psalmen uitermate geschikt: slechts twee notenwaarden, geen gecompliceerde ritmes (want die gaan bij gemeentezang toch altijd mis), logische melodieën, tijdloos.

Hoezo gaat dat toch altijd mis?? Wat een onzin. Gaat gewoon goed. Wij zingen in onze kerk gewoon ritmisch en dat gaat helemaal niet ALTIJD mis. Zou zeggen kom eens lekker mee zingen!

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 sep 2004 07:58

joepie schreef:
SDG schreef:.
Voor gemeentezang zijn de Geneefse psalmen uitermate geschikt: slechts twee notenwaarden, geen gecompliceerde ritmes (want die gaan bij gemeentezang toch altijd mis), logische melodieën, tijdloos.

Hoezo gaat dat toch altijd mis?? Wat een onzin. Gaat gewoon goed. Wij zingen in onze kerk gewoon ritmisch en dat gaat helemaal niet ALTIJD mis. Zou zeggen kom eens lekker mee zingen!

Goed lezen, Joepie. Ik had het niet over ritmisch zingen (natuurlijk gaat dat goed: juist omdat het maar twee notenwaarden zijn - dat zei ik toch?) maar over gecompliceerde ritmes. Probeer maar eens met 1500 man bepaalde ritmisch gecompliceerde opwekkingsliederen te zingen: dat rammelt alle kanten uit...
~~Soli Deo Gloria~~

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 09:17

helemaal mee eens. Ik zit 's zondags weleens in een gemeente met 2500 mensen. Het is een traditionele gemeente ( :8> ), ze zingen nog erg langzaam. Maar het is geweldig om te horen, en ik denk niet dat ze veel sneller moeten gaan zingen.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 21 sep 2004 09:32

alex leusink schreef:helemaal mee eens. Ik zit 's zondags weleens in een gemeente met 2500 mensen. Het is een traditionele gemeente ( :8> ), ze zingen nog erg langzaam. Maar het is geweldig om te horen, en ik denk niet dat ze veel sneller moeten gaan zingen.

Dan ben je 't wèl eens met iets wat ìk niet gezegd heb... :roll: :shock: :roll:
Trouwens: 2500? Waar mag dat zijn?
~~Soli Deo Gloria~~

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 21 sep 2004 09:36

Je zei, geen gecompliceerde melodieën met 1500 man, dat kon volgens jou niet, met 2500 man dus helemaal niet.

Ken je St.horst??? ( o:=) )

Terug naar “Archief”