het probleem van de regenboog

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Parpar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Parpar » 02 mar 2004 09:02

FonsV schreef:Dat is je goed recht natuurlijk. maar ik heb geen enkele behoefte om de wereld te bekijken vanuit een bijbels, of sumerisch of babylonisch of egyptisch of weet ik wat voor antiek perspectief. Ik bekijk de dingen vanuit mijn eigen perspectief en neem met interesse kennis, want ik vind het wel interessant, van hoe men dat vroeger deed. Is daar iets vreemds aan?

Nee hoor. Helemaal niet :D

groeten,
Parpar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 10:25

FonsV schreef:Dag Aragon,

Toch kan ik me nog steeds niet goed voorstellen dat alleen het feit dat het niet regende ervoor zorgde dat er geen regenboog was.

Is er dan een noodzaak of verplichting om je je dat wel te kunnen voorstellen? :)

Groeten.

Fons.

Ja, omdat dat hier als verklaring wordt aangedragen voor het bijbelse gegeven dat de regenboog pas na de zondvloed zichtbaar was.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 13:33

Dag Aragorn,

Ja, omdat dat hier als verklaring wordt aangedragen voor het bijbelse gegeven dat de regenboog pas na de zondvloed zichtbaar was.

Mijn beste, wat jij 'verklaring' noemt is een 'voorlopige verklaring', anders gezegd: een 'vooronderstelling'. En nu rest je nog die voorlopige verklaring óf te verifieren óf te falsificeren óf te zeggen: geen van beide is mogelijk. Je staat dus nog helemaal aan het begin van je verhaal en hebt nog niets 'verklaard'. :)

En ten andere: er is nog nooit bewezen dat een gegeven waar is alleen maar omdat het in de bijbel staat. Ook dat is maar een aanname of vooronderstelling. :)

Groeten.

Fons.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 13:57

FonsV schreef:Dag Aragorn,

Mijn beste, wat jij 'verklaring' noemt is een 'voorlopige verklaring', anders gezegd: een 'vooronderstelling'. En nu rest je nog die voorlopige verklaring óf te verifieren óf te falsificeren óf te zeggen: geen van beide is mogelijk. Je staat dus nog helemaal aan het begin van je verhaal en hebt nog niets 'verklaard'. :)

En ten andere: er is nog nooit bewezen dat een gegeven waar is alleen maar omdat het in de bijbel staat. Ook dat is maar een aanname of vooronderstelling. :)

Groeten.

Fons.

Waar denk je dat ik mee bezig was dan??!!! :roll:
Overigens gaat deze discussie volgens mij over het probleem van: hoe zou het kunnen dat voor de zondvloed de regenboog niet zichtbaar was en erna wel (of is er later pas die betekenis aan gegeven). Als je dan niet uitgaat van de bijbel is de hele discussie niet relevant en is er ook geen enkel probleem. Je hoeft van mij niet de bijbel als enige waarheid te zien, maar dat is een andere discussie.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 14:49

Dag Aragorn,

hoe zou het kunnen dat voor de zondvloed de regenboog niet zichtbaar was en erna wel

En als we dat niet op te lossen vraagstuk hebben gehad dan kunnen we een volgende nemen b.v. 'Hoe zou het kunnen dat het avond en morgen werd op aarde vóór de zon, maan en sterren er waren'?

En op die manier zijn in de Bijbel massa's 'problemen' te vinden. Maar... ik heb niet zoveel belangstelling voor die 'problemen' en laat ze dus liever aan anderen over. :)

Vriendelijke groet.

Fons.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 15:20

FonsV schreef:Dag Aragorn,

hoe zou het kunnen dat voor de zondvloed de regenboog niet zichtbaar was en erna wel

En als we dat niet op te lossen vraagstuk hebben gehad dan kunnen we een volgende nemen b.v. 'Hoe zou het kunnen dat het avond en morgen werd op aarde vóór de zon, maan en sterren er waren'?

En op die manier zijn in de Bijbel massa's 'problemen' te vinden. Maar... ik heb niet zoveel belangstelling voor die 'problemen' en laat ze dus liever aan anderen over. :)

Vriendelijke groet.

Fons.

Maar over dat probleem gaat dit topic wel, dus waarom post je er dan in als je er geen belangstelling voor hebt? verder niet dat ik je weg wil hebben hoor... :mrgreen:

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 02 mar 2004 15:28

Beste Aragorn,
Aragorn schreef:Overigens gaat deze discussie volgens mij over het probleem van: hoe zou het kunnen dat voor de zondvloed de regenboog niet zichtbaar was en erna wel (of is er later pas die betekenis aan gegeven).

misschien geef jij wel een gedeeltelijke oplosing voor het raadsel.
Misschien is het zo dat die regenboog er wel was, maar dat de mensen er helemaal geen woord voor hadden. Dat heeft God eraan gegeven, en van dan af konden de mensen het verschijnsel ook benoemen.
Staat er immers niet:
12 En God zeide: (...)
13 Mijn boog heb Ik gegeven in de wolken; die zal zijn tot een teken des verbonds tussen Mij en tussen de aarde.

God heeft dat ding dus "boog" genoemd, en pas vanaf dit moment zàgen de mensen ook een (regen)boog.

Ik heb niet alle bijdragen gelezen, maar het zou ook kunnen dat er wél een regenboog was voor de zondvloed, alleen zat die niet in de wolken (maar ergens anders). Want er staat geschreven:
13 Mijn boog heb Ik gegeven in de wolken; die zal zijn tot een teken des verbonds tussen Mij en tussen de aarde.
14 En het zal geschieden, als Ik wolken over de aarde brenge, dat deze boog zal gezien worden in de wolken;
en
16 Als deze boog in de wolken zal zijn, (...)

Waar die boog daarvoor dan wél zat wordt niet aangegeven, dat is dan wel een nieuw probleem.
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 15:30

Dag Aragorn,

Maar over dat probleem gaat dit topic wel, dus waarom post je er dan in als je er geen belangstelling voor hebt?

Misschien wel omdat ik de deelnemers aan de discussie wil duidelijk maken dat het - in mijn ogen dus - een onnodige discussie is en dat ze hun tijd en energie beter aan meer 'wezenlijke' onderwerpen kunnen spenderen. Maar als dat bij niemand overkomt, dan houd ik me wel weer afzijdig. :)

Groeten.

Fons.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 15:41

Ah zo! Maar dan kan ik je wel vertellen dat het duidelijker overkomt als je dat in 1x zo zegt ipv dat je eerst zelf veel tijd en moeite in deze zinloze discussie steekt... :wink:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 mar 2004 15:42

Ik zie nog steeds het probleem niet echt.

Parpar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Parpar » 02 mar 2004 21:01

Sabra schreef:Ik zie nog steeds het probleem niet echt.

Welk probleem?

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 02 mar 2004 23:44

Dag Parpar,

Welk probleem?

Dat lijkt op het eerste gezicht een 'heel goeie'! Maar... ik kan me vergissen! :)

Groeten.

Fons.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 23:44

drosofila schreef:Beste Aragorn,
Ik heb niet alle bijdragen gelezen, maar het zou ook kunnen dat er wél een regenboog was voor de zondvloed, alleen zat die niet in de wolken (maar ergens anders). Want er staat geschreven:
14 En het zal geschieden, als Ik wolken over de aarde brenge, dat deze boog zal gezien worden in de wolken;
en
16 Als deze boog in de wolken zal zijn, (...)

Waar die boog daarvoor dan wél zat wordt niet aangegeven, dat is dan wel een nieuw probleem.

Het lijkt mij dat die boog, als hij er altijd al geweest is, overal was waar lichtbreking door water oid (weetikveel hoe het precies gaat) optrad.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 03 mar 2004 00:17

Vanaf de zondvloed waren er twee dingen nieuw waarover men zich verbaasde. Het één was afschrikwekkend dodelijk: de regen.
Het andere was juist zo vol troost: de regenboog.

God stelt Noach gerust. die man zou gigantisch schrikken als hij op een ochtend bij het opstaan zou zien dat het weer regende. God laat hem de regenboog zien en vertelt Noach daarbij dat de regenboog het teken is dat de wereld niet nog eens een keer op deze manier zou worden gestraft.

Noach hoefde dus niet in paniek te raken als het weer ging regenen. Voortaan zou het normaal zijn.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 03 mar 2004 00:18

Dag Aragorn,

Het lijkt mij dat die boog, als hij er altijd al geweest is, overal was waar lichtbreking door water oid (weetikveel hoe het precies gaat) optrad.

Een klein 'lesje' natuurkunde, als je het niet erg vindt.

* Het zonnelicht is bijna absoluut wit, d.w.z. dat alle - voor ons zichtbare - kleuren erin zitten.

* Als dat zonlicht op een oppervlakte valt, worden delen van dat licht geabsorbeerd (verdwijnen dus in het verlichte oppervlak) en andere delen worden terggekaatst. De teruggekeerde delen zien wij en kennen dus aan het oppervlak de kleur toe die wij zien. Bij een rode roos is dan de kleur rood en bij eigeel de kleur geel etc.

* Als zonlicht (of ander wit licht) onder een hoek een glazen prisma of H2O (water) raakt, 'ketst het licht af'. Alleen…het ene deel van dat licht doet dat wat meer dan het andere deel. Dat wordt dan doorgaans 'breken' genoemd. Het licht breekt in stukken. Hoe hoger de 'frequentie' van een lichtgolf, des te meer die afketst.

* Als de zon ondergaat zie je dus dat hij (soms) rood wordt. Wordt ie natuurlijk niet echt, maar alle hoge frequenties ketsen af en hoe vochtiger de dampkring is des te meer doen ze dat.
Tot de hoge frequenties horen violet en wat daar onder zit, tot de lage frequenties horen rood en wat daar boven zit. Boven violet zit ultraviolet, dat onze ogen niet meer kunnen zien en onder rood zit infrarood en dat kunnen onze ogen ook niet kunnen zien. Er ketst dus zo goed als alles boven rood af. Wij zien dus alleen rood.

* Dit alles hoort tot de 'natuurwetten' en die hebben als kenmerk dat ze onveranderbaar zijn.

In de oude fabriek van Philips brachten ze je vroeger tot verbazing door je b.v. een stralend wit lapje fluweel in handen te geven, dat je in een kastje mocht houden. In het eerste kastje was je lapje knalrood, in het tweede helgeel, in het derde… Hoe kan dat nou? Omdat de lamp in het kastje slechts één kleur bevatte en dus kon het lapje niets anders terugkaatsen dan die ene kleur.
Mag je raden wat je overkwam als je een blauw lapje fluweel kreeg en dan langs diezelfde kastjes ging. :-)

Overdenk dit alles maar eens en dan zie je dat je opmerking echt hout sneed. :)

Groeten.

Fons.

Terug naar “Archief”