The Passion of the Christ

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 28 feb 2004 18:14

Even een stukje van de site 'Decentfilms', een site waar films worden besproken door een overtuigd katholiek (kijk naar het uitgebreide overzicht en de verschillende criterea waaraan de films moeten voldoen wil de rescent de film 'goed' vinden! Een must wil ik wel zeggen, voor elke (christelijke)filmkijker. Dat terzijde)

For all this, though, the single most overwhelming aspect of the scourging at the pillar remains its sheer savagery. No previous Jesus film has ever approached this level of brutal violence — in part because no previous film has ever focused so closely on the passion particularly.

Certainly, Jesus’ passion and death was horrific and violent; and there is a long tradition, especially in the West, of devout meditation on the specifics of Jesus’ sufferings (the sorrowful mysteries, the stations of the cross, etc.).

Yet when the film shows the soldiers stretching Jesus prone to nail him to the cross, then flipping the cross over and crushing him under it before raising it upright, some viewers, especially those less used to cinematic violence, may wonder whether this goes too far. Some, indeed, may not wish to see the film at all — and may even feel guilty for feeling that way, as if having reservations about this film were somehow unchristian.

That would be a mistake. Movies, like everything human, are a matter of Christian liberty; no one is obligated to see, or like, any film in the world. The Passion of the Christ is an artistic expression of the faith, not the faith itself.

Yet it is also a preeminently important cinematic expression of the faith — probably one of the most important religious films of all time. It tells only a part of the gospel story, as the passion narratives themselves are only a part of the gospels; but that part is the very crux: that Christ died for us.

De volledige resencie is te lezen op: http://www.decentfilms.com/commentary/p ... hrist.html

Equilibrist.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 29 feb 2004 23:50

Equilibrist schreef:Oke, misschien een iets boute vergelijking omdat ik niet bekend ben onder miljoenen, maar goed. Ook ik heb keihard gevloekt onder de mensen die ik kende. Zelfs bijna de christenen vervloekt die in mijn buurt waagden te komen. Zolang jij niets over mij weet gaat de vergelijking dus wel op. Want ik maak m niet voor niets! :wink:

Beste Equilibrist,

Jij weet ook niets over mij. Dus misschien kan ik er wel uitstekend over oordelen. Maar is dit niet een beetje zwakke basis om te discussieren?
Hier kunnen we natuurlijk niets mee.

Nu, bijna 3,5 jaar naar mijn bekering zijn er mensen die ik lang niet heb gezien. Zonder voorteken, zonder enige inlichtingen vooraf en zonder verdere ondertiteling leren ze mij ineens kennen als christen.
En een geïnspireerde film? Lijkt me teken van verandering genoeg!

Zoals ik al zei, wordt Gibson bijna dagelijks geinterviewd. Dat is toch totaal niet vergelijkbaar met jouw situatie?
Een geinspireerde film zou inderdaad een geweldig teken van verandering zijn. Nu nog het bewijs.

Nou, ik vond het prima dat mijn broertje eens verder kijkt dan de menigte mensen die op zondag statig, verveeld en/of haastig zich over de weg begeeft naar de kerken. Vanuit huis kunnen wij de kerk leeg zien lopen, en jammergenoeg is dat meestal niet in combinatie met vrolijke geluiden/gezichten. Enige positieve beeldvorming kan denk ik geen kwaad.

Vanzelfsprekend is het erg mooi als er een positieve beeldvorming van christenen is. Maar voorop staat een juiste beeldvorming.

Misschien volgt dat nog. Ik verwacht massa's interviews met sir Gibson, en er zal wel een slimme interviewer zijn die hier naar gaat vragen! 8)

had dat niet al lang gebeurd moeten zijn? Als ik hoor dat dit het beste evangelisatiemiddel is van de afgelopen 2000 jaar, verwacht ik wel wat diepgaander onderzoek.
Nog een vraag...vind jij het noodzakelijk dat in dit geval een soort van openbare biecht volgt? Moet Gibson afstand doen van de rommel die hij eerder heeft geproduceerd?

groeten,

Henk

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 01 mar 2004 00:02

Enige wat ik te melden heb is dat ik m graag wil zien en dan mn eigen mening wel vestig ;)
Bedshaped

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 01 mar 2004 00:28

henkie schreef:Nog een vraag...vind jij het noodzakelijk dat in dit geval een soort van openbare biecht volgt? Moet Gibson afstand doen van de rommel die hij eerder heeft geproduceerd?

Hier moest ik even over nadenken, maar ik vind dat je wel een punt hebt! Wanneer het zo is dat sir Gibson degelijk een bekering heeft beleeft verwacht ik (misschien in tegenstelling tot wat ik eerder deze week schreef?) een openbare ''biecht". Hij hoeft van mij niet gefilmt te worden in een biechtstoel, maar in een tv/anderzins interview of persconferencie zou het zeker goed passen. Ja, dus.

Voor de rest: je hebt gelijk, we kennen elkaar niet, dus mijn oordeel was overbodig en onjuist, mijn excuses. Laten we ons inderdaad bij de feiten houden. (Misschien toch maar wachten met discusseren tot de film door ons gezien is :) )
Over beeldvorming van en over en door christenen: ik ben het met je eens, een juiste beeldvorming is van zeer groot belang. Persoonlijk vond ik de reactie van mijn broertje wel kenmerkend en misschien wel tekenend voor zijn leefsfeer. Ik was al opgelucht met enige positieve opmerking over christenen, misschien vandaar mijn enthousiasme. :|

Ik moet wel zeggen: nieuwsgierig ben ik wel nu! 8)

Groetjes!

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 01 mar 2004 08:12

jacobH schreef:Vandaag staat een lezenswaardig artikel in het RD. Hier wordt ingegaan op de film van Mel Gibson.

Dit vertolkt over de grote lijnen ook wel mijn mening.

Eigenlijk ben ik het totaal niet met het artikel eens. Wel om een aantal redenen:
-selectief gebruik van het tweede gebod
-de kop boven het artikel
-selectief gebruik van bijbeltekst

Het tweede gebod is een stuk langer als 'Gij zult u geen gesneden beeld maken'. Daar staat achter: 'noch van iets wat boven in de hemel is, noch van iets wat onder op de aarde is, noch van iets wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten'. Ik heb de kanttekeningen er eens bij gepakt. Hier wordt aangegeven dat het woord 'hemel' zoals hier gebruikt over het algemeen de zichtbare hemel mee wordt bedoeld (in de zin van: hemel, aarde en water, de zichtbare werkelijkheid). Soms wordt met het woord in de grondtekst ook de eeuwigheid aangeduid. Nu vraag ik me, in alle eerlijkheid gezien de context van het tweede gebod, of dit laatste hier wel mee wordt bedoeld.

Om maar meteen te koppen dat een film een karikatuur is, daar verlies je je geloofwaardigheid mee. Misschien heeft deze kop ook wel te maken met de vooringenomenheid van het RD wat betreft films. Een karikatuur heeft als eigenschap, dat iets spottend wordt weergegeven. Na een aantal interviews met Mel Gibson te hebben gezien, denk ik absoluut niet dat hij deze film zo heeft bedoeld. Buiten dat, het is goedkoop kritiek leveren, terwijl de film in Nederland nog helemaal niet uit is.

'Het geloof is uit het gehoor, en het gehoor is uit het Woord Gods'. Welja, laten we die er ook nog even bijnemen. Dit is voor mij overigens de reden om in de vorige alinea te stellen dat het RD recenseert met een duidelijke vooringenomenheid tégen het fenomeen film. Hoe wordt gehoor hier bedoeld? Alleen het spreken? Of gaat het hier om overdracht, in de zin van 'je moet iets overgedragen hebben gekregen, en die overdracht moet als basis Gods Woord hebben gehad'? Het is een beetje goedkoop om met deze ene tekst meteen elke andere vorm van overdracht dan die door het gesproken woord maar niet te accepteren.

Buiten dat, al is er maar één die door deze film tot een levend geloof in Jezus Christus komt, dan is de film de investering meer dan waard geweest.
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 mar 2004 10:55

Ik ga 'm vanavond kijken :D Daarna zal ik even mijn mening spuien! 8)
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2004 10:57

Zou Hij ook geleden hebben voor illegaal downloaden? :mrgreen:

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 mar 2004 11:44

Klaas schreef:Zou Hij ook geleden hebben voor illegaal downloaden? :mrgreen:

Klaas
Okay, die zit :roll:

Ik zal achteraf netjes de film in de bios bezoeken en de DVD aanschaffen... dan ist vast wel goed... toch? :mrgreen:

jaop

Berichtdoor jaop » 01 mar 2004 15:24

--------------------------------------------------------------------------------

jacobH schreef:
Vandaag staat een lezenswaardig artikel in het RD. Hier wordt ingegaan op de film van Mel Gibson.

Dit vertolkt over de grote lijnen ook wel mijn mening.

Eigenlijk ben ik het totaal niet met het artikel eens. Wel om een aantal redenen

inderdaad, met dat tweede gebod zat ik ook enigszins in mn maag, en vond het ook een wat ondoordacht gebruik van dit gebod, wat voor-de-kar-span-achtig. wat afbeelden van Jezus betreft in relatie tot dit gebod> houdt in gedachten dat bijv. Jesaja, God niet mocht en kon zien, zonder de dood te sterven, niemand kon God zien. Denk ook aan de eerste hoofdstukken van het evangelie van Johannes> niemand heeft ooit God gezien(al moet je ook hier weer voorzichtig zijn om die tekst zo maar bij zn lurven te pakken).
Daartegen over staat dat Jezus door al Zijn tijdgenoten gezien kon worden, omdat Jezus namelijk verscheen in menselijke gedaante, en dat niet alleen, dat Hij mens was.
Ik zie er persoonlijk geen bezwaar in om Jezus af te beelden (het bezwaar tegen deze film is dan ook zwaar selectief, schaf de beeldende kunst dan ook maar af) Dat het mensen desondanks tegen de borst stuit kan ik me na wat voorstukjes enigszins voorstellen.
de vraag is natuurlijk of gibson niet al te zeer inspeelt op sentiment en gruwelijkheid, en dat die elementen de overhand nemen op het 'ware verhaal', ook vergeleken met de summierheid van de evangelisten (daar had kranendonk zeker wel een punt wat mij betreft)

Het gehoor is door het Woord Gods. enne... wat betekent dat eigenlijk?......

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 mar 2004 16:59

Jaop:
de vraag is natuurlijk of gibson niet al te zeer inspeelt op sentiment en gruwelijkheid, en dat die elementen de overhand nemen op het 'ware verhaal'

Ik weet niet precies wat je bedoelt met het 'ware verhaal' maar ik zou bij deze (uiterst legitieme) kanttekening het volgende willen opmerken. Allereerst is deze film neit een film over het leven van Christus maar een film over de passie (in de oorspronkelijke betekenis van het woord) van Christus. dat gegeven leidt logischerwijs tot een bepaalde focus. Daarnaast is het denk ik uit interviews wel duidelijk dat het Gibson niet gaat om het vertellen van een aansprekend verhaal, het shockeren van mensen etc d.m.v. goedkoop effectbejag. Uiteraard kan dit op bepaalde mensen zo overkomen, maar ik denk dat het in eerste instantie om de motieven gaat.

Jaop:
ook vergeleken met de summierheid van de evangelisten (daar had kranendonk zeker wel een punt wat mij betreft)

Ik heb het artikel niet gelezen, maar dit argument heb ik al vaker gezien. Ik denk dat je dan in het oog moet houden dat de evangeliën over de gehele breedte niet uitvoerig op gebeurtenissen ingaan. Nergens vinden we uitgesponnen dialogen, sfeerschetsen e.d. Het lijden van Christus wordt redelijk 'droog' beschreven, maar datzelfde geldt b.v. voor de vreugde na de opstanding/ Voor jou moet het met je academie-achtergrond (?) toch niet moeilijk zijn in te zien dat dit te maken heeft met de gekozen vorm. De evangeliën zijn geen roman en al helemaal geen speelfilm. Het medium film stelt nu eenmaal heel andere eisen om iets over te brengen.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 02 mar 2004 10:56

Ik heb nog niet echt een vast standpunt over deze film. Aan de ene kant is het misschien goed om niet-christelijke mensen door het te laten zien van deze film aan het denken te zetten, maar wordt dat niet op een verkeerde manier gedaan? Ik vind het moeilijk om hier over te oordelen als ik de film zelf niet gezien heb...Maar aan de andere kant vraag ik me af of het goed is om hem te zien :?

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 02 mar 2004 13:16

jacobH schreef:Welk zondig mens haalt het in zijn botte hersens om een Heilig God na te spelen. Wat is dit voor rare onzin.

Christus is ook volledig mens geweest, dus op grond daarvan mag je Hem afbeelden... overigens waren op de Ark des verbonds ook engelen afgebeeld, dus mijns inziens is de beeldenstorm voor niets geweest.

Overigens beeldt men Christus/God ook niet uit in de muziek?

jacobH schreef:Als het op de bijbel zou zijn gebaseert is het onmogelijk dat het zou aanzetten tot anti semitisme. De mensheid heeft Christus geslacht en zeker niet de Joden alleen. Daar zou absoluut in de film naar voren moeten komen.

Sorry maar, de Joden waren het instrument in de Bijbel, net als Adam bij de zondeval. Als een niet-kenner, een Bijbel-leek, de film gaat bekijken ziet hij alleen een groep Joden die Christus kruisigen. Dit zie je ook bij de film Spartacus, waar de Romeinen ff de slaven allemaal kruisigen. Dit zie je ook in Schindler's list en Saving private Ryan waar je ook een beeldvorming van de Duitsers krijgen. Dus de suggestie is zeker aanwezig van anti-semitisme, hoewel je moeilijk het anders kunt vertellen :wink:
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 02 mar 2004 13:41

jaop? Ik ken alleen joab :lol: :wink:

Overigens om op het onderwerp terug te keren: Ik vraag me af of het RD zich aan recensies van deze film moet wagen. Redenen:
- Objectiviteit (als je namelijk al tegen het fenomeen 'bioscoop' bent...);
- De recensent heeft weinig affiniteit met een film... (had ie het trouwens al gezien? via illegale download :wink: )

Ik vind een blad als CV Koers gezaghebbender met onderwerpen als deze...
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2004 13:52

sanderious schreef:jaop? Ik ken alleen joab :lol: :wink:

Overigens om op het onderwerp terug te keren: Ik vraag me af of het RD zich aan recensies van deze film moet wagen. Redenen:
- Objectiviteit (als je namelijk al tegen het fenomeen 'bioscoop' bent...);
- De recensent heeft weinig affiniteit met een film... (had ie het trouwens al gezien? via illegale download :wink: )

Ik vind een blad als CV Koers gezaghebbender met onderwerpen als deze...

Ligt eraan welk publiek je probeert te bereiken. Ik denk dat het RD nu een grote groep mensen bijvoorbaat alvast een reden heeft gegeven om die hele film af te wijzen. Anders hadden ze die zelf moeten gaan zoeken en nu is het RD de discussie mooi voor. Iedereen alvast bevestigd in z'n oordeel, mooi, klaar, afgehandeld, de film is uit den boze!

Wil je daarentegen er echt over discussieren en dieper op de film ingaan, dan moet je er experts bijhalen, openminded zijn, enz. enz. Veel mensen zitten daar niet op te wachten en willen alleen maar een paar argumenten horen om hun mening bevestigd te zien.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 02 mar 2004 16:26

Gisteren gezien.... ongelofelijke film... indrukwekkend is een te kleine term... valt verder gewoon niet te beschijven, gewoon allemaal gaan kijken!

Terug naar “Archief”