Het heil komt eenzijdig bij God vandaan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 10 feb 2004 22:35

@mic schreef:
Ik heb het wel eens geprobeerd om Jezus aan te nemen, maar er is daarna niks veranderd in mijn leven. Dat komt ook omdat ik alleen met mijn verstand geloof en niet met mijn hart. Er staat toch ook in de Bijbel: Wie met zijn hart gelooft en met zijn mond belijdt, die zal zalig worden. Aan een geloof met alleen je verstand heb je dus niet genoeg.
Maar er staat ook: een ieder die komt zal ik geenzins uitwerpen, wie gelooft zal niet verloren gaan. Zou het zo kunnen zijn dat je wel verstandelijk kan geloven, maar de dankbaarheid daarover juist veel meer in je hart voelt? Het hart is ook wisselvalliger als het verstand, met het hart twijfel je veel makelijker. Dus ik betwijfel of daar je zaligheid van afhangt.

(misschien muggezifterij: er staat dat die mensen zalig worden, maar niet dat anderen niet zaligworden, net als bij de zaligsprekeningen zegmaar (zalig zijn de armen etc...., dat betekent niet dat als je rijk bent niet zalig kan worden))

Maar goed hierboven waren een paar losse hersenspinsels van me :P

Natuurlijk is het zo, dat verstand en gevoel (hart) niet los van elkaar zijn. Maar God werkt het geloof in je hart, niet in je verstand.
En ik kan wel bij God komen en bijvoorbeeld vragen of God mijn zonden wil vergeven, maar als ik dat alleen weet met m'n verstand, maar dit niet in mijn hart voel dat die zonden verkeerd zijn en dat ik er eigenlijk geen spijt van heb, dan zal God het mij ook niet vergeven.
God kijkt in je hart of je meent wat je zegt.

En nog ff over het aannemen:
2 kor. 1:22: Die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten gegeven.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 10 feb 2004 23:20

Ik denk dat dat inderdaad de clu (hoe spel je dat) is bloempie, hij kijkt of je het meent.

Ik zou niet weten wat het verschil is tussen met het verstand vragen of met het hart. Ik denk dat je juist als je met je hart twijfelft of God je wil vergeven, je met je verstand op de beloften kan vertrouwen. Ik denk dat je inderdaad op moet passen dat je niet alleen met je verstand weet dat je verkeerd bent doordat je het zo geleerd is. Kgloof dat ik het eigenlijk wel redelijk met je enes ben 8)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 feb 2004 12:30

@mic schreef:Ik denk dat dat inderdaad de clu (hoe spel je dat) is bloempie, hij kijkt of je het meent.

Ik zou niet weten wat het verschil is tussen met het verstand vragen of met het hart. Ik denk dat je juist als je met je hart twijfelft of God je wil vergeven, je met je verstand op de beloften kan vertrouwen.

Daarom zijn je hart en je verstand onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar hart en verstand is niet hetzelfde. Je kan bijvoorbeeld met je verstand weten dat iets niet goed is, maar je hart (gevoel) wil het toch doen.
Ik denk dat je inderdaad op moet passen dat je niet alleen met je verstand weet dat je verkeerd bent doordat je het zo geleerd is. Kgloof dat ik het eigenlijk wel redelijk met je enes ben 8)

Da's fijn @mic! :P
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 feb 2004 14:37

idd :D

ff kleine opmerking over je onderschrift: het is niet wie in mij gelooft zal ik geenzins uitwerpen, maar "wie tot Mij komt, zal Ik geenzins uitwerpen"
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 feb 2004 18:41

:oops: oeps...foutje! :oops: :mrgreen:
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Vin

Berichtdoor Vin » 12 feb 2004 06:48

@mic schreef:Ik denk dat dat inderdaad de clu (hoe spel je dat) is bloempie, hij kijkt of je het meent.

clou 8)

Vin

Berichtdoor Vin » 12 feb 2004 06:54

bloempie19 schreef:Natuurlijk is het zo, dat verstand en gevoel (hart) niet los van elkaar zijn. Maar God werkt het geloof in je hart, niet in je verstand. En ik kan wel bij God komen en bijvoorbeeld vragen of God mijn zonden wil vergeven, maar als ik dat alleen weet met m'n verstand, maar dit niet in mijn hart voel dat die zonden verkeerd zijn en dat ik er eigenlijk geen spijt van heb, dan zal God het mij ook niet vergeven.
God kijkt in je hart of je meent wat je zegt.

Waarom in 'hart'? Dat is ook maar beeldspraak. En er zijn wat beeldspraak betreft ook weer 2 harten. Jaja tis wat.

Neem een huwelijk bijvoorbeeld, soms wil je hart echt niet meer. Soms is 't gevoel weg. Is je hart dan versteend... of zou je 'hart' meerdere lagen hebben? Want het is juist ook dan dat je aan je huwelijkse belofte vasthoud, verstandelijk, terwijl je hart heen en weer zwiept in de storm van wat je kunt voelen. Maar ben je dan echt diep in je hart dan weg en zonder liefde? Ben je dan op zielsniveau niet meer oprecht?

Ik denk dat ook als je hart twijfelt in je geloof, maar je verstandelijk vasthoud aan beloftes, dat je dan nog steeds oprecht kan zijn in je ziel. Dat je dus meer 'in het vlees' vasthoud aan zonden, en dat je in je hart wel spijt hebt.

Lastig met zoveel vage begrippen eigenlijk.

Nou ja, ik ga kopje thee zetten nou :D

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 feb 2004 22:15

Ik heb toch ook niet gezegd dat het alleen op gevoel aankomt? :roll: :?:
Bij de een zal het meer op verstand aankomen en bij de ander meer op gevoel. Dat komt omdat de een meer een gevoelsmens is en de ander meer een verstandsmens. Die beredeneert meer.
Misschien dat ik daarom wel zo op het gevoel hamer, omdat ik meer een gevoelsmens ben. Maar het verstand is minstens zo belangrijk!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 12 feb 2004 23:36

Het gaat in eerste instantie niet over denken, voelen, etc., maar over geloven in Jezus!. Dat is de kern. Geloven in het feit, dat Jezus niets liever wil dan zondaren vergeven. Geloven in het feit dat Jezus van je houdt! Geloven in de Zoon! Het is vertrouwen dat Gods beloften ja en amen zijn!

Geloven daar is alles bij betrokken. Al verschilt het zeker per persoon hoe het beleefd wordt. CS Lewis was bijv. een zeer rationeel mens. Maar hij geloofde!

Overigens het onderscheid hart en verstand kent de Bijbel m.i. niet zo. Het hart is de kern van de ziel. Daar hoort netzo goed ook verstand bij. Denk bijv. eens aan de Psalm: Mogen de woorden van mijn mond en de overleggingen van mijn hart, uw welgevallig zijn. (overleggen is een rationeel gegeven).

Bloempje, over het feit dat jullie leer moeilijker zou zijn. Ik geloof gewoon van harte dat wat er in Joh 1:12 waar is. Dat ervaar ik niet als "moeilijker".

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 feb 2004 09:49

HereIam schreef:Het gaat in eerste instantie niet over denken, voelen, etc., maar over geloven in Jezus!. Dat is de kern. Geloven in het feit, dat Jezus niets liever wil dan zondaren vergeven. Geloven in het feit dat Jezus van je houdt! Geloven in de Zoon! Het is vertrouwen dat Gods beloften ja en amen zijn!

Geloven daar is alles bij betrokken. Al verschilt het zeker per persoon hoe het beleefd wordt. CS Lewis was bijv. een zeer rationeel mens. Maar hij geloofde!

Overigens het onderscheid hart en verstand kent de Bijbel m.i. niet zo. Het hart is de kern van de ziel. Daar hoort netzo goed ook verstand bij. Denk bijv. eens aan de Psalm: Mogen de woorden van mijn mond en de overleggingen van mijn hart, uw welgevallig zijn. (overleggen is een rationeel gegeven).

Bloempje, over het feit dat jullie leer moeilijker zou zijn. Ik geloof gewoon van harte dat wat er in Joh 1:12 waar is. Dat ervaar ik niet als "moeilijker".

Ik geloof dat we nu toch wel op één lijn zitten. Ik ben het hier in ieder geval wel mee eens. :)
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Vin

Berichtdoor Vin » 13 feb 2004 10:15

Oh dan zijn we het allemaal met elkaar eens :shock: :lol:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 feb 2004 17:04

Wat zijn we allemaal lieve broertjes en zusjes toch :mrgreen:
Afbeelding