tanteoranje schreef:... daarom heeft onze CGK een universiteit
Ja dat vind ik heel goed. Nou nog de goede leerstof en dan ben je er.
Moderator: Moderafo's
jas schreef:tanteoranje schreef:... daarom heeft onze CGK een universiteit
tanteoranje schreef:jas schreef:tanteoranje schreef:... daarom heeft onze CGK een universiteit
... hebben we ook niet over te klagen... eh, in onze gemeente dan.
tanteoranje schreef:... daarom heeft onze CGK een universiteit
jas schreef:tanteoranje schreef:... daarom heeft onze CGK een universiteit :mrgreen:
Peter L schreef:jas schreef:tanteoranje schreef:... daarom heeft onze CGK een universiteit
Tja, jas, als we nu eens alle discussie over de oudvaders, "geestdrijvers" e.d. laten voor wat het is (dat is hier toch off-topic), dan kom ik terug bij de oorspronkelijke vraag: moeten predikanten per sé universitair geschoold zijn? Jij hebt met beroep op de 16e eeuw daarop ja gezegd, omdat volgens jou toen de meeste dominees doctors in de theologie waren en er toen de zuiverste leer was. Nu ondergraaf je dat weer, want de CGK universiteit heeft kennelijk volgens jou niet de juiste leer.
Peter L schreef:En, zoals ik al eerder aangaf, zowel Gomarus als Arminius waren hoogleraren theologie en nog wel aan dezelfde Leidse universiteit! Hun opleiding en wetenschappelijke statuur konden dus niet voorkomen, dat er fundamenteel verschil van inzicht ontstond.
Aragorn schreef:jas schreef:Verder heb ik niets tegen de cgk wat ik ook niet tegen de gg heb.
Dat zegt veel.. want op de gg heb je ook niks tegen.
![]()
jas schreef:Ik heb nergens gezegd dat een universitaire studie een garantie is dat dwalingen uitblijven. Wel sluit ik me bij een andere schrijver hier aan, dat een gestudeerd iemand weet dat hij een afwijkende leer verkondigt en dat ook kan beargumenteren, en een ongestudeerd iemand vaak niet.
Verder heb ik niets tegen de cgk wat ik ook niet tegen de gg heb. Ik had de opmerking min of meer schertsend bedoeld dus maak daar svp niet zo'n drama van.
jas schreef:Peter L schreef:En, zoals ik al eerder aangaf, zowel Gomarus als Arminius waren hoogleraren theologie en nog wel aan dezelfde Leidse universiteit! Hun opleiding en wetenschappelijke statuur konden dus niet voorkomen, dat er fundamenteel verschil van inzicht ontstond.
Daaruit blijkt dat opleiding alleen geen waarborg is voor het niet dwalen maar dat dit gepaard moet gaan aan het onderwijs van de Heilige Geest. Dat laatste misten de remonstranten. Anderszins is het wel zo, dat de discussies, de retoriek, de stellingen en weerleggingen tussen remonstranten en contra-remonstranten op zeer hoog niveau gevoerd werden. Een niveau dat zonder studie absoluut niet haalbaar was geweest en waarbij zeker de remonstranten hun leer hadden kunnen doordrijven.
Niemand uit ggin en og ziet toch tegenwoordig dat daar puur remonstrantse stellingen verkondigd worden? Dat zijn nou precies 2 kerkverbanden die zich in het openbaar wel expliciet tegen de remonstranten keren, maar dus zelf absoluut niet zien dat ze er eigenlijk zelf bij horen. En dat is zeker een gebrek aan scholing op het vakgebied.
jas schreef:Ach nee joh, iedereen moet zelf maar weten naar wat voor kerk hij gaat.
jas schreef:Als men maar beseft dat geen enkele kerk zaligmakend is. De kern is of men daadwerkelijk is ingeplant als een vruchtdragende rank in de ware Wijnstok. Met minder zal het niet kunnen.
jas schreef:Ik kan gemakkelijk accepteren dat mensen naar bepaalde kerken gaan. De moeite zit er eerder andersom. Mensen hebben er blijkbaar meer moeite mee dat ik niet naar de kerk ga.
Peter L schreef:Als je kijkt naar hoe het pleit beslecht is in de Dordtse Synode, dan zie je, dat het meer een kwestie van macht, dan van theologische discussie was. De remonstranten werden gelokt met het idee, dat ze hun leer konden verdedigen. In plaats daarvan mochten ze alleen het "vonnis" aanhoren.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten