Je ziel naar de hemel en je geest op aarde, kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 feb 2004 15:48

Sjmoeel? Aggenebbisj!

Vin

Berichtdoor Vin » 12 feb 2004 06:35

HereIam schreef:Al weet ik dat dit glad ijs is, maar mensen die BDE ervaringen hebben gehad, spreken over een werkelijkheid na dit aardse leven. BDE's pleiten niet voor een zielslaap.

BTW, niet iedereen die een BDE ervaring heeft gehad zag de hemel. Er zijn er ook verschillende die de hel zagen. Alleen is dit taboe en durven mensen hier moeilijk over te spreken.

Het lijkt me niet dat een 'BDE' bijbels gezien mogelijk is, ook niet met hoe jij het dan ziet wat er met de ziel gebeurd. Dat is mij veel te Hollywood; net alsof de engelen je al vast oppakken voor het geval je overlijd en je halverwege naar de Hemel sjouwen.. en oeps dan overleef je het en brengen ze je weer terug. Zit daar enige logica in?

BDE's pleiten niet voor een zielslaap nee, maar wat pleit voor BDE?

Ik dacht echter dat de meesten in de kerken de mening deelden dat we gewoon zouden 'slapen' tot het oordeel? Maar nu zitten we nog steeds met het ziel/geest probleem, heeft er iemand leuke ideeen? Wat was Samuel :shock:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 12 feb 2004 10:53

Dat je gaat slapen tot het laatste oordeel denken Jehovasgetuigen. Maar ik denk dat je of in de hemel komt of in de hel. En wat dat nou precies is, weet ik ook niet. De hel denk ik een stadium waar je je heel ongemakkelijk voelt, niet leuk. En de hemel denk ik, bij God en bij Jezus, een stadium waar je gelukzaligheid voelt, waar het fijn is, maar hoe je het zou moeten omschrijven, kan ik niet, want ik ben er nog nooit geweest................

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 feb 2004 13:38

De hel wordt in de Bijbel omschreven als een poel van vuur en sulfer. Ook staat er dat er wening zal zijn en knersing der tanden.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 feb 2004 13:41

Ik geloof niet in een zieleslaap. Volgens mij gaat je ziel direkt naar de hemel of naar de hel. En met het oordeel zullen lichaam en ziel verenigd worden en worden je werken ge/veroordeeld.
Maar mijn vraag is nog steeds: Wat gebeurd er met je geest?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Vin

Berichtdoor Vin » 12 feb 2004 13:41

bloempie19 schreef:De hel wordt in de Bijbel omschreven als een poel van vuur en sulfer. Ook staat er dat er wening zal zijn en knersing der tanden.

Knarsentanden? Das alleen vervelend als je er wakker van word :mrgreen:

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 feb 2004 13:47

Ik heb even zitten denken. Je geest is je psyche. Met je psyche denk en voel je, het is je geweten.
Misschien wordt je geest niet herenigd met je lichaam en ziel op de oordeelsdag. Dat heeft dan als gevolg dat we niet meer weten wat voor zonden we hebben gedaan. Ook herkennen we andere mensen in de hemel dan niet meer, waardoor je geen verdriet hebt over iemand die in de hel is. Je kunt je dan totaal richten op God.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 feb 2004 13:48

Vin schreef:
bloempie19 schreef:De hel wordt in de Bijbel omschreven als een poel van vuur en sulfer. Ook staat er dat er wening zal zijn en knersing der tanden.

Knarsentanden? Das alleen vervelend als je er wakker van word :mrgreen:

Nou, ik wordt gillend gek van dat geluid. Ik kan er echt niet tegen! :|
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 12 feb 2004 13:53

bloempie19 schreef:Ik heb even zitten denken. Je geest is je psyche. Met je psyche denk en voel je, het is je geweten.
Misschien wordt je geest niet herenigd met je lichaam en ziel op de oordeelsdag. Dat heeft dan als gevolg dat we niet meer weten wat voor zonden we hebben gedaan. Ook herkennen we andere mensen in de hemel dan niet meer, waardoor je geen verdriet hebt over iemand die in de hel is. Je kunt je dan totaal richten op God.
Je ziel is je psyche.

Je geest is dat deel van je dat kan communiceren met God. Je psyche kan dat niet. Zie Rom 8:16 en verder heel het hoofdstuk en hfdst 7.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 feb 2004 14:14

windekind schreef:Je ziel is je psyche.

Je geest is dat deel van je dat kan communiceren met God. Je psyche kan dat niet. Zie Rom 8:16 en verder heel het hoofdstuk en hfdst 7.

Psyche is het (latijnse?) woord voor geest.
Ik lees trouwens nergens dat je psyche niet kan communiceren met God. Ik geloof dat dat wel kan, omdat je psyche je geest is. Ik geloof trouwens dat je met ziel, geest en lichaam kan communiceren met God. God heeft deze drie gemaakt. Zou je er dan niet mee kunnen communiceren?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 12 feb 2004 14:51

Sorry, over het algemeen gebruiken mensen het woord 'psyche' als ze de ziel/persoonlijkheid van iemand bedoelen. Dan heb ik je dus verkeerd begrepen, mijn excuses. Ik bedoelde te zeggen: je geest is niet je persoonlijkheid (emoties ed), maar je ziel is dat wel. Nogmaals: sorry.

Iets dat zondig is kan niet communiceren met God, en ik denk dat bijv. Adam niet rechtstreeks met God communiceerde. Je geest is na de rechtvaardigmaking geheiligd, onberispelijk en dus zonder zonde (2 Kor 5), en die kan met God 'in contact komen'. (wat vreemd uitgedrukt, sorry) Gods Geest spreekt ook via onze geest, zie Rom 8:16.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 12 feb 2004 23:02

Dan zou ik voor mijn bekering dus niet met God kunnen communiceren. Hoe kan ik dan ooit bekeerd worden?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 12 feb 2004 23:46

Windekind, je onderscheid tussen geest en ziel (psyche) lijkt mij een Bijbels en correct onderscheid.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 feb 2004 04:47

bloempie19 schreef:Dan zou ik voor mijn bekering dus niet met God kunnen communiceren. Hoe kan ik dan ooit bekeerd worden?

Dat is ook de vraag. Maar toch kan het. Als God gaat werken met Zijn Geest. Dat kan ook gebeuren zonder dat je het zelf beseft.

'Het gebed van de goddeloze is God een gruwel.'

Wat is het gebed van een goddeloze? Een gedachteloos gebed. Denk maar bijvoorbeeld aan iemand die Voor het eten gebeden heeft, en even later zegt: 'we moeten nog bidden'.

Maar weet je wat er ook in Gods Woord staat?

Spreuken 15 vers 29:
De HEERE is ver van de goddelozen; maar het gebed der rechtvaardigen zal Hij verhoren.

Wie God zoekt zal Hem vinden! Zoekt Hem in de dagen uwer jongelingschap eer de kwade dagen komen, waarvan gij zeggen zult: ik heb geen lust in dezelve. De duivel zegt vaak: 'Je bent te jong om bekeerd te worden. De dienst van God geeft alleen maar verdriet'.
In de wereld is het niet te vinden. Dat is allemaal zo betrekkelijk. De genadetijd is zo kostbaar.

Denk eens aan David. Een kind van God. Een type van Christus. Was hij zonder zonden? Nee.
Wie is/was er hier op aarde zonder zonde? Slechts Een, en toch heeft Hij de straf vrijwillig gedragen om zondige mensen daarvan te redden.

En daarom is er ook nu nog genade.

Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
(Hebreeen 4 vers 16).

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 13 feb 2004 13:38

bloempie19 schreef:Dan zou ik voor mijn bekering dus niet met God kunnen communiceren. Hoe kan ik dan ooit bekeerd worden?
Via de Heere Jezus is het wel mogelijk. God is een verterend vuur van heiligheid, en kan dus op geen enkele manier contact hebben met zonde. In principe is het 'na je bekering', wat die term ook in moge houden, ook alleen via Jezus mogelijk, omdat je alleen in Hem heilig bent en kunt zijn.

caprice schreef:Wat is het gebed van een goddeloze? Een gedachteloos gebed. Denk maar bijvoorbeeld aan iemand die Voor het eten gebeden heeft, en even later zegt: 'we moeten nog bidden'.
In de tekst (die ik lees althans, de grondteksten ken ik niet) slaat het 'goddeloos' mi op de persoon die bidt, en niet op het gebed zelf. Je uitleg lijkt me ook discutabel.

Windekind

Terug naar “Archief”