De ander naar de hel verwijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 jan 2004 16:28

caprice schreef:
@mic schreef:
caprice schreef:Het is zeker niet zo dat een mens niets hoeft te doen. Hij moet bidden en pleiten.
En dus alles doen wat God hem geeft. Dus als God geloof geeft moet hij geloven, maar geloven kan hij niet uit zichzelf.
Maar hij moet het wel doen zeg je, dus kan hij het ook laten, dus heeft hij een keuze (al dan niet ten goede) dus drukt God z'n zin niet door...

God maakt diegene dan gewillig tot die keuze toch?
Zo iemand wil nooit meer voor de wereld kiezen, wat overigens niet zegt dat hij niet meer in de zonde kan vallen (David => Bathseba).
Precies zoals je het zegt: God maakt gewillig tot de keuze
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jan 2004 16:47

@mic schreef:
caprice schreef:
@mic schreef:
caprice schreef:Het is zeker niet zo dat een mens niets hoeft te doen. Hij moet bidden en pleiten.
En dus alles doen wat God hem geeft. Dus als God geloof geeft moet hij geloven, maar geloven kan hij niet uit zichzelf.
Maar hij moet het wel doen zeg je, dus kan hij het ook laten, dus heeft hij een keuze (al dan niet ten goede) dus drukt God z'n zin niet door...

Zo iemand wil nooit meer voor de wereld kiezen, wat overigens niet zegt dat hij niet meer in de zonde kan vallen (David => Bathseba).

In sommige kerken (ik zeg niet specifiek eo) moet de mens dat dus zelf doen zonder Gods hulp.

Dan zijn we het eens?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jan 2004 17:12

God vraagt wel van jou om te geloven (of je dat nou kan of niet). Geloven is niet iets van: "komop ik ga ff geloven".

Geloven is je in volledige vertrouwen overgeven aan God die jou leven mag hebben om daar een nieuw leven in te beginnen. Daar is niks en ook niks van jou bij.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 jan 2004 17:14

caprice schreef:In sommige kerken wordt niet het volle aanbod van genade gepreekt.

Wat ik daar mee bedoel is:

Geloof! (maar je kan het toch niet) en je zult zalig zijn.
(als God het zo bedoelt had dan stondt het er zo)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 jan 2004 17:15

caprice schreef:
@mic schreef:
caprice schreef:
@mic schreef:

In sommige kerken (ik zeg niet specifiek eo) moet de mens dat dus zelf doen zonder Gods hulp.

Dan zijn we het eens?
Ik ben nog nergens tegengekomen dat mensen het zonder Gods hulp zouden moeten doen. Juist in de eo-achtige kerken om het zo maar te zeggen, worden er doordeweeks en voor de diensten veel en gezamelijk gebeden. (als je het mij vraagt zelfs meer dan in de traditionelere kerken) Dat getuigt dus niet echt dat men denkt het zonder Gods hulp te moeten doen.
Afbeelding

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 jan 2004 11:46

Een dominee mag zijn bedenkingen hebben en de gevaren zien tegen de EO-jongerendag. Hij mag er tegen waarschuwen, dat is zijn goed recht. Ik ben ook nog nooit bij die jongerendag geweest omdat ik niet denk dat ik me aangesproken voel door een aantal bands , een meerwaarde is voor mijn geloof, het trekt me daarom niet. Ook ik heb soms mijn twijfels over de EO, maar ik hoor ook heel veel goeds. Ik geloof dat God zo groot is dat Hij mensen aanraakt en hun roept in hun eigen leefcultuur, een 17-jarige rockmuziekliefhebber op de EO-jongerendag net zo goed als een psalmenzingende ouderling in een behoudende kerk. Van een swingende, black-gospel zingende Afrikaan tot een ondergedoken christen in China.

Goed, het kan je leefwereld niet zijn, je kan je (soms terechte) kritiek hebben. Maar de hel!!! Hallo! Met het argument dat iets wat niet uit God is zonde is, waarbij je eigenlijk al zelf invult 'wat niet uit God is' namelijk datgene wat vreemd en onbekend voor je is!

En niet alleen de EO-jongerenda is de hel gelijk, maar heel de EO. Dus het programma wat via het grootse medium heel NEderland tenminste nog weet te bereiken, . Die programma's biedt waar een toevallige passant misschien blijft hangen. Die acties heeft waardoor zoveel niet-christelijke jongeren met het christelijke geloof in aanraking komen waar de behoudende kerken nog een voorbeeld aan kunnen nemen, die apologisch bezig is van hier tot gunter, waar heel veel christenen hun rugzakje met verdedigingen tegen aanvallen richting het christelijk geloof mee kunnen vullen.

En nee Klaasje :mrgreen: , ik ben niet van plan weg te gaan van refoweb omdat die reactie hier ook gesignaleerd is. Maar hier kan je er tenminste over doorpraten, er mogen hier ook andere geluiden zijn. En dat zag ik op die andere website niet. Ik ging daar echt spaans benauwd weg.

ik denk dat desbetreffende dominee echt wel het goede voor heeft met de joingeren die hij wil waarschuwen. Maar ik hoop dat hij ooit het lef heeft om de wereld in te trekken, christenen uit alle volkeren en natien durft te ontmoeten, en met ze in gesprek durft te gaan. Wie weet, zal hij ervaren hoe groot Gods werk is op de wereld, van de eskimo's tot de papoeas roept Hij iedereen op Zijn wijze en niet alleen op de wijze van de bekeringsgeschiedenis van een Nederlandse 86-jarige vrouw uit 1912 lid van een behoudende gemeente.
Laatst gewijzigd door meschianza op 31 jan 2004 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jan 2004 12:00

Ik denk dat bovenstaand stuk de waarheid wel benadert. Maar we moeten nooit naar een andere kerk gaan om maar van God af te zijn. Dat kan een stap zijn naar de wereld.
De eo kan voor mensen uit de wereld juist een stap naar God zijn, maar voor mensen uit behoudende kerken heel goed een stap naar de wereld.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 jan 2004 15:59

caprice schreef:De eo kan voor mensen uit de wereld juist een stap naar God zijn, maar voor mensen uit behoudende kerken heel goed een stap naar de wereld.

Ja, inderdaad caprice, dat vind ik nou een wijze opmerking. Ik denk dat je mag waarschuwen dat het bezoeken van evenementen of kerken die heel andere cultuur vertegenwoordigen dan je gewend bent, voor veel verwarring kan zorgen in je persoonlijk geloof. Of dat nu een EO-jongerendag is of iets anders. Ook kan het een dekmantel zijn voor je ouders om uiteindelijk voor een hele andere behoeft te gaan, dan God te eren. Die gevaren moet je niet onderschatten.
Maar het is voor mij uitgesloten om een hemel-hel oordeel als mens daarover te mogen vellen. En een dominee die dat doet, daar kan ik gewoon niet in mee gaan. Sterker nog, ik denk dat een dominee zich daarmee op heel gevaarlijk terrein begeeft. Wat hoe schokkend zal het zijn als hij zich ooit moet erkennen dat God daar heel veel jongeren heeft opgezocht.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 jan 2004 16:00

dat laatste is ook andersom. dat de organisatie van de eo-jongerendag van de goede weg heeft afgetrokken
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 31 jan 2004 16:11

johannes1 schreef:dat laatste is ook andersom. dat de organisatie van de eo-jongerendag van de goede weg heeft afgetrokken

De vraag is of zo'n organisatie daar verantwoordelijk voor is, maar eerder de jongeren die er met verkeerde intenties komen. Een dominee van een behoudende gemeente kan je toch ook niet de schuld geven dat een jongere in die kerk nooit opzoek is gegaan naar de Weg , de waarheid en het leven? maar altijd koud onder de preek zit.

Dat is dus geen vergelijking. Die is er pas, als de organisatie van de EO-jongerendag gaat beweren dat jongeren in zeer behoudende gemeentes op weg naar de hel zijn omdat ze aleen de verdoemenis en niet de boodschap van genade wordt uitgelegd. (ik noem maar iets heel cru's, niet op mijn mening en ervaring gebaseerd hoor)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 jan 2004 16:13

maar als de EO in de ogen van de dominee een verkeerde weg aangeeft, mag hij dan niet de gemeente daarvoor behoeden?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jan 2004 17:26

johannes1 schreef:maar als de EO in de ogen van de dominee een verkeerde weg aangeeft, mag hij dan niet de gemeente daarvoor behoeden?

Dat moet hij doen op grond van Gods Woord naar eer en geweten.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 jan 2004 17:37

dat bedoel ik

caprice

Berichtdoor caprice » 31 jan 2004 17:38

johannes1 schreef:dat bedoel ik

Op die manier mag het dus.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 31 jan 2004 19:08

kzou er graag nog in broederlijke liefde aan toevoegen, want dat is volgens mij meer het probleem. Als ik dat gedoe van Pieterse lees proef ik daar geen grammatje maar dan ook geen grammetje liefde in.
Afbeelding

Terug naar “Archief”