FrankB schreef:Jacob, reageer je zo fel omdat we je aan het twijfelen brengen?
Blijkbaar hecht jij meer belang aan de geschriften van Paulus dan aan de woorden van Jezus. Jezus was voor Paulus eigenlijk niets meer dan iemand aan wie hij (= Paulus) zijn eigen religie kon ophangen.
Teveel klopt er niet in de evangelieen. Zo lezen we bijv. niets maar dan ook helemaal niets over de Romeinse bezetting van Judea. Zoals ze in de documentaire al zeiden, het is alsof je een beschrijving geeft van Nederland gedurende de periode 1940/1945 zonder de Duitsers te noemen. Nergens doet Jezus, althans volgens de evangelieen, een uitspraak omtrent de bezetting.
Verder is het opvallend hoe snel Jezus volgens het evangelie stierf aan het kruis. zo snel dat zelfs Pilatus verbaasd was. Vervolgens wordt Jezus gebalsemd hetgeen volgens het evangelie de gewoonte was onder joden. Balsemen was echter helemaal geen joodse gewoonte! Had Johannes het helemaal fout, wist die niet hoe joden ter aarde werden besteld of is er meer aan de hand? Vervolgens herkent Maria Magdalena de herrezene Jezus niet eens maar houdt zij hem voor de tuinman. Erg vreemd voor een van zijn trouwste volgelingen. Nog vreemder is dat een glorieus herrezene er blijkbaar uitziet als een slaaf.
Je hebt het misschien al begrepen, ik geloof absoluut niet dat Jezus aan het kruis is gestorven en al helemaal niet voor onze zonden. Volgens mij is hij er in een coma afgehaald, verzorgd in het graf en vervolgens heeft men hem snel laten ontsnappen.
Vreemde bijkomstigheden zijn dat Thomas in zijn handelingen schrijft Jezus nog ontmoet te hebben tijdens zijn (= Thomas) reis naar India. In Srinegar in Kashmir bevindt zich het graf van iemand die gekruisigd is. Het graf wordt vereerd als zijnde het graf van Jezus. Hoe weten we dat de persoon erin gekruisigd is? Voor het graf zijn in een steen voeten uitgehakt met daarin op de juiste plek littekens van kruisiging. Blijkbaar zijn die littekens belangrijk genoeg om apart aan te worden gegeven. Kruisiging is overigens geen in India toegepaste straf.
Verder is er nog een weide in Kashmir die de Weide van Jezus wordt genoemd. Een weide in een niet christelijk gebied genoemd naar Jezus? Moslims hebben niet de gewoonte plekken naar profeten te vernoemen.
zo zijn er nog tal van dingen aan te geven die op zijn minst gerede twijfel geven omtrent waarheid van de gebeurtenissen zoals die in de evangelien worden beschreven.
ik zal me een keer laten verleiden tot een reactie op de onzin dat ik aan het twijfelen zou raken.
dat is dus gewoon niet zo. Hoe kan ik twijfelen aan iets wat ik niet heb gezien. En trouwens ik twijfel er geen moment aan dat de bijbel niet waar zou zijn. Wat zou er dan eigenlijk nog overblijven. Ik snap niet dat jullie je ziel vergooien aan zulke dwaasheden
Dat van Paulus en Jezus. ach laat maar zitten waar slaat dit nou op. Ik zou haast zeggen kom dan met bewijzen. Maar nog liever vermoei me niet met deze dwaasheden.
Jezus is niet gekomen voor de dagelijkse beslommeringen van Israel maar om te lijden aan de zonde van Zijn volk. Verder sta ik er van te kijken dat Jezus niet zou hebben gezegd over de Romeinen? Heeft hij het er niet zelf over in Mattheus 22:21 Zij zeiden tot Hem: Des keizers. Toen zeide Hij tot hen: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is.
Markus 12:17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is. En zij verwonderden zich over Hem.
Lukas 20:25 En Hij zeide tot hen: Geeft dan den keizer, dat des keizers is, en Gode, dat Gods is.
Heb niet het idee dat hij een andere keizer dan de keizer van Rome bedoelt.
Verder wordt er over de tollenaars gesproken. Nou ja wat een onzin he zie je nu.
dan dat stukje dat Jezus te snel zou zijn overleden. Dit is weer een puur staaltje van. Ik denk dat het niet kan dus is het niet waar. Ik weiger me hier tegen te verdedigen. DIt slaat namelijk helemaal nergens op.
Dat balsemen weet ik niet. Maar ik wil je wijzen op Lazarus. Hij kwam zo ongeveer als een mummie uit zijn graf. Dus........
en toen kom bij de hoogst eigenaaridge uitspraak dat je niet gelooft dat Jezus aan het kruis is gestorven.
Tja eigenlijk loopt hier de discussie vast. Hier komen we toch niet uit. Je zult begrijpen dat ik dat verdrietig vind. Helaas zou ik zeggen. Ik hoop dat je een en ander ooit anders zal gaan zien. Ik stop verder met reageren.
ps de handelingen van thomas zijn niet opgenomen in de canon. Ik hecht dus niet zoveel waarde aan dat boek.
MEt vr gr
JacobH