Nu denk ik dus na over de opmerking betreft relatie God – mens. In bepaald opzicht mag je dat vergelijken met een relatie tussen twee mensen. Maar er is 1 verschil, namelijk dat God de Wijsheid is, en de wijsheid van de mens slechts heel beperkt.
Ik geloof niet dat God Abraham zomaar iets voorloog of hem misleidde als een dominante vader die zijn kinderen op een uiterst onpedagogische wijze gehoorzaamheid bijbrengt. Ook werd Abraham er niet slechter op. Volgens mij ging het niet om een ordinair iets als gehoorzaamheid, of een vage geloofstest: doettiehetofdoettiehetniet. Volgens mij ging het veel dieper. Was dit de enige wijze waarop God Abraham een levenswijsheid kon leren. Wat voor ons ‘gemeen’ en ‘liefdeloos’ overkomt: spelen met iemands gevoelens.
Maar misschien een wijsheid wat Abraham nog niet begreep van God maar wat van cruciaal belang is. En daarbij denk ik al snel aan de les: God wil de mensen niet dood, Hij gaf een ram, maar later Zijn eigen zoon als vervanging voor de dood van de mensen die Hij liefheeft. Abraham heeft ten diepste ervaren wat het is om je eigen zoon te moeten afstaan. Maar het hoefde uiteindelijk niet. Omdat God een Plaatsvervanger zou geven. Misschien wilde God dat in Abrahams ziel branden, op een, inderdaad, behoorlijk radicale wijze. Misschien kan je het voorliegen of misleiding noemen….maar ik geloof wel dat Abraham dat moment een klein stukje inzage kreeg in het hogere plan van God met hem en de mensheid, wat hij op een andere wijze niet begrepen had. Dat lijkt me een behoorlijke eer en bewijs van vertrouwen.
Ik denk ook, dat God Abraham niet verworpen had, wanneer hij geweigerd had Izak te offeren. Hij zou hem nog net zo lief hebben. Maar Abraham zou dan nooit begrepen hebben wat God van plan was, wat God over heeft voor de mensheid.
Dan blijft nog de onmenselijke gehoorzaamheid van Abraham. Als God mij vroeg mijn dochtertje te gaan offeren, zou ik direct weigeren, met Hem gaan onderhandelen. Maar ik zou mijn dochtertje echt niet in de fik steken. Maar misschien besef ik niet wat het is om zo direct met God te leven wat Abraham deed.