Offer van Izaak

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 feb 2004 18:44

Nu denk ik dus na over de opmerking betreft relatie God – mens. In bepaald opzicht mag je dat vergelijken met een relatie tussen twee mensen. Maar er is 1 verschil, namelijk dat God de Wijsheid is, en de wijsheid van de mens slechts heel beperkt.
Ik geloof niet dat God Abraham zomaar iets voorloog of hem misleidde als een dominante vader die zijn kinderen op een uiterst onpedagogische wijze gehoorzaamheid bijbrengt. Ook werd Abraham er niet slechter op. Volgens mij ging het niet om een ordinair iets als gehoorzaamheid, of een vage geloofstest: doettiehetofdoettiehetniet. Volgens mij ging het veel dieper. Was dit de enige wijze waarop God Abraham een levenswijsheid kon leren. Wat voor ons ‘gemeen’ en ‘liefdeloos’ overkomt: spelen met iemands gevoelens.
Maar misschien een wijsheid wat Abraham nog niet begreep van God maar wat van cruciaal belang is. En daarbij denk ik al snel aan de les: God wil de mensen niet dood, Hij gaf een ram, maar later Zijn eigen zoon als vervanging voor de dood van de mensen die Hij liefheeft. Abraham heeft ten diepste ervaren wat het is om je eigen zoon te moeten afstaan. Maar het hoefde uiteindelijk niet. Omdat God een Plaatsvervanger zou geven. Misschien wilde God dat in Abrahams ziel branden, op een, inderdaad, behoorlijk radicale wijze. Misschien kan je het voorliegen of misleiding noemen….maar ik geloof wel dat Abraham dat moment een klein stukje inzage kreeg in het hogere plan van God met hem en de mensheid, wat hij op een andere wijze niet begrepen had. Dat lijkt me een behoorlijke eer en bewijs van vertrouwen.

Ik denk ook, dat God Abraham niet verworpen had, wanneer hij geweigerd had Izak te offeren. Hij zou hem nog net zo lief hebben. Maar Abraham zou dan nooit begrepen hebben wat God van plan was, wat God over heeft voor de mensheid.

Dan blijft nog de onmenselijke gehoorzaamheid van Abraham. Als God mij vroeg mijn dochtertje te gaan offeren, zou ik direct weigeren, met Hem gaan onderhandelen. Maar ik zou mijn dochtertje echt niet in de fik steken. Maar misschien besef ik niet wat het is om zo direct met God te leven wat Abraham deed.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 21 feb 2004 19:59

En wat niemand verwachte, is gebeurd. Als een donderslag aan heldere hemel.
Ik heb het laatste woord in plaats van Vin. :mrgreen: :wink:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 feb 2004 18:15

Ik zou ook geen betere weten, hoor :D helemaal met je eens.

PS ff teruggrijpend op die exegese van jullie van 'de blinde en het slijk' (daarom plaats ik dit bericht eigenlijk :) ): ik heb zelf nooit het idee gehad dat dit vernederend was. Die modder was denk ik eerder een extra teken. Als er iets onwaarschijnlijk is, is het wel dit: ziende worden door modder in je ogen. Juist door de onwaarschijnlijkheid van die methode bewijst Jezus m.i. Zijn macht.
Maar mijn interpretatie is natuurlijk ook maar een interpretatie (ja, echt, ik maak ook fouten :mrgreen: )
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 26 feb 2004 22:39

Gershwin schreef:Ik zou ook geen betere weten, hoor :D helemaal met je eens.

PS ff teruggrijpend op die exegese van jullie van 'de blinde en het slijk' (daarom plaats ik dit bericht eigenlijk :) ): ik heb zelf nooit het idee gehad dat dit vernederend was. Die modder was denk ik eerder een extra teken. Als er iets onwaarschijnlijk is, is het wel dit: ziende worden door modder in je ogen. Juist door de onwaarschijnlijkheid van die methode bewijst Jezus m.i. Zijn macht.
Maar mijn interpretatie is natuurlijk ook maar een interpretatie (ja, echt, ik maak ook fouten :mrgreen: )

Het vernederende is het gebruik van het slijk. Maar het gebruik van de modder daarbij duid.. denk ik op: dat Jezus macht zo groot is dat Hij alles zou kunnen gebruiken om iemand te kunnen genezen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 01 mar 2004 16:33

ehmja, En dan vooral de modder in combinatie met zijn gang naar het badwater. hij moest dus een antal kilometer lopen, blind, met modder op zijn gezicht.

Maar dan nog weten we nooit zeker of het door de blinde zelf als vernederend kon worden ervaren. De daad van Jezus zelf is vernederend, menselijkerwijs gezien. . Maar misschien was de blinde al zoveeel vernederd dat hij dit niet eens meer zo ervaarde.

Terug naar “Archief”