Ja of nee donor

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 jan 2004 15:43

meschianza schreef:Het is een heel verschil wanneer je iemand kunstmatig in leven houd die al hersendood is, of een oude man sondevoeding geeft en hem nog 3 weken langer laat 'leven' Dat is in principe een hele andere discussie. Levens verlengen-kwestie zie ik als het kunstmatig toedoen van een korte periode aan een leven dat toch binnenkort zal sterven door ziekte of ouderdom.

dit is iets anders dan orgaantransplatatie.

rosekapje schreef:Johannes, ik ben het niet met je eens, Ik denk zeker dat Jezus Christus in ons leeft om ons te veranderen en daardoor ons leven te veranderen! en dat vind ik een mooie gedachte! Zonder Jezus Christus in mijn leven was datzelfde leven nu heel anders geweest! en dat geldt op verschillende vlakken! Zonder Jezus was ik een heel ander mens geweest....

ik denk dat jij mijn woorden anders opvatte dan dat ik ze bedoelde, want ik denk ook wat jij hierboven zegt. ik doelde dat God een doel heeft met die ziekte en dat wij daar niets aan mogen/kunnen veranderen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 12 jan 2004 17:34

Ik denk wel dat je wat mag proberen te veranderen aan een ziekte (proberen te genezen, beter maken/worden) Als je hoofpijn hebt of koorts, slik je toch ook weleens een paracetamolletje? Ben je niet ingeënt tegen verschillende ziekten?
en wat betreft de mensen die lijden aan kanker? mogen die ook niet proberen beter te worden (dmv bestralingen of chemotherapie)
En als je een been gebroken hebt laat je die toch ook in het gips zetten?

Zomaar een paar voorbeelden (uit de praktijk) mag ik vragen hoe je daar over denkt?
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 jan 2004 18:23

daar denk ik anders over dan over orgaan transplantatie. we lezen ook in de bijbel dat er toen al dokters waren, zoals lucas. en nu ga je zeggen van waarom wel genezen en niet transplatatie. ja, goede vraag. het is een talent om mensen te genezen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jan 2004 18:38

johannes1 schreef:daar denk ik anders over dan over orgaan transplantatie. we lezen ook in de bijbel dat er toen al dokters waren, zoals lucas. en nu ga je zeggen van waarom wel genezen en niet transplatatie. ja, goede vraag. het is een talent om mensen te genezen.

:roll:
ik snap je gedachten gang echt niet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 jan 2004 18:40

denk niet dat het bedoeld is om iets uit het ene lichaam te halen en dat in een andere lichaam te plaatsen.

de voorbeelden die rosekapje geeft zijn genezende middelen. zoals gips of een pilletje.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 12 jan 2004 18:42

johannes1 schreef:
meschianza schreef:Het is een heel verschil wanneer je iemand kunstmatig in leven houd die al hersendood is, of een oude man sondevoeding geeft en hem nog 3 weken langer laat 'leven' Dat is in principe een hele andere discussie. Levens verlengen-kwestie zie ik als het kunstmatig toedoen van een korte periode aan een leven dat toch binnenkort zal sterven door ziekte of ouderdom.

dit is iets anders dan orgaantransplatatie.

Juist ja, dat is iets anders, levensverlenging is iets anders dan orgaantransplantatie. En aangezien ik de indruk kreeg dat jij het op 1 lijn plaatste, gaf ik een uitleg waarom het in mijn ogen verschilt.. Maar blijkbaar zijn we het daar over eens.
:)
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 12 jan 2004 18:50

Ik ga ervan uit dat dat je antwoord op de vraag is? (je hebt hem zelf gesteld) en ik kan me voorstellen dat je het er niet mee eens bent, tot voor kort twijfelde ik erg en ik moet zeggen dat wat iemand ook beslist ik er respect voor heb, want ik weet hoe moeilijk het is om de beslissing te nemen (tenminste dat was het voor mij ik ben er twee jaar mee bezig geweest, natuurlijk niet aan de lopende band...)

Waar ik nog wel op terug wil komen is op op iemand in leven houden als die al hersendood is (als je hersendood bent, ben je dood, je functioneert niet meer, iemand die hersendood is, wordt al kunstmatig in leven gehouden) maar daar zie ik het nut niet van in, ik denk dat dat het de familie alleen maar moeilijker maakt, iemand lijkt te leven (ademhaling werkt nog en het hard ook, maar schijn bedriegt...) maar eigenlijk alleen nog maar kunstmatig. Terwijl dat bij orgaandonatie anders is, iemand krijgt een kans om weer een (redelijk) gewoon leven te krijgen!
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 jan 2004 19:12

johannes,

1 vraag aan jou:
waar baseer jij je mening op? op je gevoel? of iets anders?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jan 2004 19:59

rosekapje schreef:Waar ik nog wel op terug wil komen is op op iemand in leven houden als die al hersendood is (als je hersendood bent, ben je dood, je functioneert niet meer, iemand die hersendood is, wordt al kunstmatig in leven gehouden) maar daar zie ik het nut niet van in, ik denk dat dat het de familie alleen maar moeilijker maakt, iemand lijkt te leven (ademhaling werkt nog en het hard ook, maar schijn bedriegt...) maar eigenlijk alleen nog maar kunstmatig. Terwijl dat bij orgaandonatie anders is, iemand krijgt een kans om weer een (redelijk) gewoon leven te krijgen!

Als iemand donor wil zijn en er worden organen uit die persoon gehaald gaat hij/zij ademend (aan de machine) weg naar de operatiekamer. Als de organen weggehaald zijn en de familie mag het familielid zien is deze overleden. Lijkt me heel naar. In feite nog moeilijker dan wanneer iemand hersendood is.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 12 jan 2004 20:08

Je bedoelt de orgaandonor neem ik aan..
Maar als ik eerlijk ben snap ik je punt even niet
de familie weet dan al dat degene overleden is en heeft te respecteren dat het de keus van dat andere familielid is om zijn/haar organen te doneren. Ik denk ook dat het belangrijk is om je omgeving duidelijk te maken wat je wilt (op het vlak van donatie) zodat ze niet na je overlijden voor een onvoldongen feit komen te staan. (maar dit terzijde)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jan 2004 23:49

Ik wil alleen maar aangeven dat als je orgaandonor bent het heel naar is voor de familie dat je "als levend" weggaat naar de operatiekamer en "gestorven" terugkomt. Je hebt iemand niet zien sterven terwijl je er wel bij was. Dit is minstens net zo verschrikkelijk dan wanneer iemand hersendood is en aan allerlei machines ligt en zo "leeft".

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 13 jan 2004 13:44

Volgens mij kan je familie er gewoon bij zijn als je sterft, terwijl je orgaandonor bent (ik weet het niet zeker, maar ik zal het bij mijn tante wel even vragen, want die werkt in het ziekenhuis) en wordt je dan na je overlijden aan de apparatuur gelegd (als je er dan al niet aan ligt)
Ik denk daarom ook dat het draaglijker voor de familie is om ze ervan te voren op de hoogte te stellen (maar dat heb ik hier al vaker gemeld)....
Toch vind ik beide onderwerpen niet te vergelijken...

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 24 jan 2004 09:42

het is een moeilijke keuze.
je moet jezelf inleven in de situatie dat je zelf een orgaan nodig hebt om bijvoorbeeld verder te kunnen leven, zou je dan een donor aanpakken?
zo ja dan vind ik dat je daarom ook een donor af zou moeten staan.
zo nee, dan is het ook geen verkeerde keuze om een donor niet af te staan.

Je keuze moet dus zoals je nu in gezonde staat verkeerd hetzelfde zijn als dat je daar niet in verkeerd.

een ieder moet dit in zich zelf overwegen.
er is volgens mij geen verkeerde keuze mogelijk als je bovenstaande goed overdacht hebt,

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 jan 2004 12:27

ahuibers schreef:het is een moeilijke keuze.
je moet jezelf inleven in de situatie dat je zelf een orgaan nodig hebt om bijvoorbeeld verder te kunnen leven, zou je dan een donor aanpakken?
zo ja dan vind ik dat je daarom ook een donor af zou moeten staan.
zo nee, dan is het ook geen verkeerde keuze om een donor niet af te staan.

Je keuze moet dus zoals je nu in gezonde staat verkeerd hetzelfde zijn als dat je daar niet in verkeerd.

een ieder moet dit in zich zelf overwegen.
er is volgens mij geen verkeerde keuze mogelijk als je bovenstaande goed overdacht hebt,

vindt ik eigenlijk wel... omdat ik de keuze om geen donor aantenemen ook heel fout vindt. Het komt bij mij zo ondankbaar over

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 26 jan 2004 09:13

dat kan, maar als jij geen donor wilt worden en je wilt geen donor ontvangen dan is er toch nix aan de hand?

In de Bijbel worden er ook wel eens verschillende keuzes gemaakt, bijvoorbeeld: Ezra en Nehemia, ze moeten beiden over landsgrenzen heen. De koning bied Ezra brieven en begeleiders aan omdat het gevaarlijk is, hij neemt ze niet aan omdat hij op God vertrouwd en dit vertrouwen niet wilt beschamen.

Nehemia gaat naar de koning en vraagt om deze brieven en begeleiders,

Beiden prijzen ze God omdat Hij hen gespaard heeft, dan zijn beide keuzes toch goed? het gaat er om dat je keuze als donor altijd de zelfde zal zijn vind ik, als je nu nee zegt, dan mag je niet ja zeggen als je zelf iets nodig hebt, als je ja zegt mag je ook ontvangen.

het is dus een hele belangrijke keuze waar goed over nagedacht moet worden.

Terug naar “Archief”