Hoe reageer je op een vloekende medestudent/ collega?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 13 okt 2004 00:16

Ik ben voor zover ik het weet de enige christen op mijn werk. Ik zeg er meestal wat van tegen mijn collega's. Ze accepteren het wel, ze proberen er ook wel op te letten, al moet ik het wel eens wat vaker zeggen. Ze merken ookw el da thet mij echt wat doet, want ik heb met drie al hele discussies gehad over het geloof en het doet ze ook wel wat dat ik zelf een beleving heb bij het geloof.
ik heb gelukkig geen collega's die het nog een keer expres doen,w el die dan grapjes gaan maken over het geloof (als ik op maandagochtend om zeven uur een smsje krijg: heb je ook al vrienden die op maandagochtend naar de kerk gaan?) Heel flauw, maar ja daar kan ik gelukkig wel tegen, ben allang blij als ze niet meer vloeken en ik wat met ze mag delen als het gaat om geloven

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 okt 2004 00:18

Onze predikant is tevens lid van de plaatselijke voetbalvereniging FC Perkouw. Hij heeft binnen twee weken het vloeken uit de kleedkamers weten te verdrijven. Voorwaar, geen slechte prestatie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

just_mary
Mineur
Mineur

Re: Vloeken.

Berichtdoor just_mary » 13 okt 2004 09:57

cornelis schreef:Wat is nu vloeken precies.
Ik stap er meestal op het werk wel op af,maar dan zeg ik meestal waarom geef je nu God de schuld?
Maar ik heb begrepen,dat dit niets met vloeken te maken heeft.
Ergens las ik,dat het een oorlogsverlkaring is aan God.
En dat laat me niet meer los.
Ik weet,dat als iemand er echt heel van spijt van heeft,dat ook dan de Here deze vloeker wil vergeven.
Ik wordt bijna schaamrood,omdat het uit pure paniek ook mij eens is overkomen,en ik vond het verschrikkelijk.
Maar ik heb er moeite mee,als mensen er maar mee doorgaan.
Kan ik deze mensen straks nog wel Gods onmisbare Zegen toewensen op een nieuwjaarsreceptie.?
Wie kan mij helder uiteenzetten,wat vloeken nu echt is,denk er om,ik bedoel het 100% serieus.
Want een vader uitschelden,doen we toch ook niet,hoe kunnen we dan onze Hemelse Vader,die zo enorm goed en genadig is uitschelden.
Hier past een nederig knielen toch?
Ik wacht af met vriendelijke groeten Cornelis.

Is wel een goede vraag: wanneer vloek je precies? Wat houdt het in?
Ik denk dat het het ONnodig gebruiken van Gods naam is. Dit wil niet zeggen dat je God uitscheld, maar meer dat je Zijn Naam in een context gebruikt waar God niet in past zeg maar. Een vloek is ook vaak niet op God gericht, maar betreft het gebruiken van God en Jezus zomaar in de ruimte, zonder dat je er God mee bedoeld. Want voor veel mensen is een vloek een krachtterm. Ze denken er niet bij na dat ze het over God of Jezus hebben en daardoor gebruiken ze Zijn Naam onnodig en oneerbiedig en dat is zonde.
Je kunt mensen die vloeken zeker Gods zegen wel toewensen. Juist als ze die zegen dan ook krijgen, zullen die mensen erachter komen wat ze gedaan hebben en vergeving kunnen krijgen. En dat zou toch super mooi zijn? :)
Als je mensen gaat beoordelen op hun daden en of we ze dan wel of niet Gods zegen kunnen toewensen vind ik nogal ehm... bizar. Voor mij is het iets wat ik iedereen toe kan wensen. Niet alleen de nette brave lieftallige christenen die nooit vloeken, en nooit blablabla. Want ja, die hebben Gods zegen blijkbaar al gekregen, dus kan ik het beter iemand toewensen die God nog niet kent. :wink:

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 18 okt 2004 19:59

als ze vloeken of schelden, dan zijn dit de meeste gestelde reacties van mij

- Gert van Driel
- Ik hoop voor je dat Hij het niet doet
- Wil je kappen me Vriend te beledigen
- Je geloof toch niet? waarom roep je Hem dan aan?
- Waarom geef je Hem de schuld?
- Jantje en tante tiena
- frikandel speciaal
doe er eens een paar, sommige collega's kennen het woord "respect" en andere totaal niet!

En nog iets, bid om ze ;)
.......Door naar MC donalds te gaan, maak jezelf nog niet tot hamburger....

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 okt 2004 13:54

Het is belangrijk om vanaf het eerste moment voor God op te komen.
Leg uit dat vloeken God en jou zeer doen.
Ga de discussies er over niet uit de weg.

Zelf werk ik ook in een team waarvan niemand in God geloofd.
in het begin was het lood zwaar om alles steeds uit te leggen. In de loop der tijd werdt het steeds makkelijker. Ze gingen zich naar mij verontschuldigen als ze vloekten. Waarop ik ze verteld heb dat het belangrijker is om bij God vergeving te vragen.
Als ik op mijn werk ga eten wachten ze tot dat ik gebeden heb en daarna beginnen ze zelf pas met eten.

Geef de moet niet op. Bid om kracht.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 24 okt 2004 13:17

Tis echt wel moeilijk allemaal! op mn werk wordt er niet gevloekt als ik in de buurt ben, maar op school is't niet van de lucht!
Heb direct laten weten dat ik Christelijk ben, veel ook over gepraat, zijn ook mensen die het niet doen, tenminste, waar ik bij ben. Maar er zijn er ook wat die bijna na elke zin vloeken. Heb er een paar keer wat van gezegd, maar ze snappen het niet en gaan er toch mee door...
Moet je er dan wat van BLIJVEN zeggen??

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 28 okt 2004 22:59

Ik zeg er eigenlijk alleen maar wat van als ik degene ken. Ik zal niet zo snel tegen een onbekende er iets van zeggen (daar zeg ik sowieso niet snel iets tegen :wink: ) of 'zomaar' een studiegenoot die in het lokaal zit en een vloek zegt.
Maar wel tegen mensen die ik ken. Vorige jaar deed ik regelmatig prakticum met een jongen en als er dan iets mis ging dan gaf hij een vloek. Hij wist wel dat ik christelijk was, maar ja, daar dacht hij ook niet altijd bij na... Dan zei ik er wel wat van, zoiets als: 'Hey, dat mag je niet zeggen he!' 'O nee, das waar ook' zei hij dan. We hebben het zo vaak over het geloof gehad, dus ja, hij wist het wel, maar op dat moment ga floept het er gewoon uit. In zo'n geval kun je er goed iets van zeggen... Maar ja, er zijn ook mensen waarbij je dat niet zo gemakkelijk kunt doen.
Laatst gewijzigd door just_mary op 28 okt 2004 23:10, 2 keer totaal gewijzigd.

just_mary
Mineur
Mineur

Berichtdoor just_mary » 28 okt 2004 23:00

Jannoek schreef:Tis echt wel moeilijk allemaal! op mn werk wordt er niet gevloekt als ik in de buurt ben, maar op school is't niet van de lucht!
Heb direct laten weten dat ik Christelijk ben, veel ook over gepraat, zijn ook mensen die het niet doen, tenminste, waar ik bij ben. Maar er zijn er ook wat die bijna na elke zin vloeken. Heb er een paar keer wat van gezegd, maar ze snappen het niet en gaan er toch mee door...
Moet je er dan wat van BLIJVEN zeggen??

Het gaat er niet om hoe vaak je het zegt. Als je het maar zegt, daarna weten die mensen precies hoe je erover denkt en dat je het vervelend vind. Als ze het dan nog heel vaak blijven doen, dan willen ze gewoon niet luisteren. Het heeft dan ook geen zin om het weer te zeggen, vaak werkt dat alleen maar averechts. In dat geval kun je misschien een schietgebedje doen... Of God wil geven dat ze niet meer vloeken...

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 29 okt 2004 08:27

Ik reageer altijd. Gewoon met: niet vloeken!
Uit de intonatie in mijn stem snappen ze altijd wel wat ik bedoel. Het is kwetsend, niet netjes, onbeleefd, etc. En ik denk dat (bijna) alle vloekende mensen dat ook best weten.

scapaboy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor scapaboy » 21 nov 2004 17:28

Iedereen laat wel eens een "vloekje"vallen. Als het te erg wordt kun je er toch gewoon wat van zeggen. Meestal hebben de mensen die super erg veel vloeken het zelf niet eens door!
Laat ons allen gezamelijk chillen...

caprice

Berichtdoor caprice » 22 nov 2004 06:11

Een vrij veel vloekende klasgenoot waar ik wel veel mee samenwerk heb ik zover gekregen dat hij weet dat het slecht is (wist hij niet), en hij probeerde zich in te houden. Ik krijg hem alleen niet wijsgemaakt dat de GVD-vloek als bastaard vloek met i.p.v. de 'o' een 'a' ook een vloek is. :(

Weet iemand daar wat op?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 nov 2004 10:25

scapaboy schreef:Iedereen laat wel eens een "vloekje"vallen. Als het te erg wordt kun je er toch gewoon wat van zeggen. Meestal hebben de mensen die super erg veel vloeken het zelf niet eens door!

Dus af en toe een vloekje is niet erg? Dan hoeven we niet te reageren? :shock:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 nov 2004 10:26

caprice schreef:Een vrij veel vloekende klasgenoot waar ik wel veel mee samenwerk heb ik zover gekregen dat hij weet dat het slecht is (wist hij niet), en hij probeerde zich in te houden. Ik krijg hem alleen niet wijsgemaakt dat de GVD-vloek als bastaard vloek met i.p.v. de 'o' een 'a' ook een vloek is. :(

Weet iemand daar wat op?

Als je zijn moeder zou betietelen als een slecht mens wordt tie ongetwijfeld kwaad op je. Als je niet zijn moeder maar zijn moer als een slecht mens betiteld, begrijpt hij echt wel dat je zn moeder bedoeld.

Verder denk ik wel moeilijk dat aan iemands verstand te brengen ja.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 nov 2004 23:08

dat is idd moeilijk om uit te leggen. Heb het zelf ook geprobeerd maar snappen doen ze het niet. Ze vinden het ver gezocht. Dan is alles onderhand een vloek vinden ze.

Toch moet je het blijven zeggen. Of kijk ze allen maar aan en laat zien dat het je raakt. Kan al veel schelen. Mijn collega's vloeken nu minder dan toen ik er kwam werken.
Soms zeggen ze voor dat ze gaan vloeken al;' sorry, het moet ff!'
Als ik dan zeg dat ze in tussen allang een ander woord hadden kunnen verzinnen geven ze me ook wel gelijk.

Zelf denk ik dat je niet alleen moet vertellen dat het niet mag en waarom niet maar ook tips geven hoe je dan je ergenis kan laten blijken of laten zien dat je boos bent!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 nov 2004 23:19

tijdens mijn opleiding vond ik het niet zo moeilijk om er wat van te zeggen, maar waar ik nu werk (allemaal "nette kerkmensen") loopt ook iemand rond uit een rechts-reformatorische kerk, die bij het minste of geringste de vloeken uit zijn mond laat rollen, en dat vind ik wel een stuk moeilijker. zeker als je, als je er wat van zegt "zeur toch niet" te horen krijgt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Terug naar “Archief”