Waarom mag een kandidaat de zegen niet uitspreken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 jun 2004 15:03

Het heeft volgens mij alles met orde in de kerk te maken.
Ales een predikant de zegen op legt, dan doet hij dat als ambtsdrager. Dan is het dus in feite de Heere Jezus zelf die zegent.
En om als kerk daar zorgvuldig mee om te gaan, krijgt niet iedereen toestemming om dat te mogen doen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 jun 2004 15:26

Maja de Bij schreef:Het heeft volgens mij alles met orde in de kerk te maken.
Ales een predikant de zegen op legt, dan doet hij dat als ambtsdrager. Dan is het dus in feite de Heere Jezus zelf die zegent.
En om als kerk daar zorgvuldig mee om te gaan, krijgt niet iedereen toestemming om dat te mogen doen.
Misschien ben ik dom ofzo, maar als iedereen de zegen uit mag spreken wordt het er toch niet minder ordelijker op? Orde wordt bepaald door liturgie, niet door rechten. OF een dominee, of een kandidaat na zijn preek de zegen uitspreekt maakt volgens mij 0,0 uit.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: zegen

Berichtdoor @mic » 17 jun 2004 15:27

Erik schreef:[Vraag: Mag je als gemeentelid iemand zegenen of mag alleen een predikant dat?

Antwoord: Bij zegenen denk ik aan verschillende situaties:

-Aan het eind van een kerkdienst. Dat is in de reformatorische traditie voorbehouden aan een wettig geroepen en bevestigd predikant. In Peru was er de afspraak van de kerkenraad dat een ouderling bij afwezigheid van een
predikant ook de zegen mocht uitspreken.

-Aan een inzegening van een huwelijk. Daarvoor geldt hetzelfde.

-Aan een kandidaat tot de Heilige Dienst die bevestigd wordt onder handoplegging. Daar doen veelal predikanten van de classis en bevriende predikanten aan mee. Maar ook steeds vaker de ouderling van dienst van die plaats. Daaraan zie je dat het zegen met handoplegging niet een exclusief recht van een dominee is. In de Bijbel vinden we dat ook terug. Maar in de loop van de kerkgeschiedenis is het zegenen wel eens uit de hand gelopen. Er werd bijgelovig teveel aandacht aan besteed. Sommigen eigenden zich het recht van zegenen toe om daarmee macht en invloed uit te oefenen. Zo ontstonden zelfs sektarische bewegingen. Maar misbruik sluit goed gebruik door oprecht gelovigen niet uit.

- Aan een kind die het ouderlijk huis verlaat en op kamers gaat wonen of gaat trouwen. Als vader mag je dan je kind -na een gebed liefst met het hele gezin erbij- zegenen.

-Als ik vermoed dat iemand spoedig gaat sterven spreek ik wel eens aan het eind van een gebed voor diegene de zegen uit en leg dan mijn hand op het hoofd van die persoon. M.i. mag elke ambtsdrager dat doen, mits die gelooft dat hij een gezondene van God is die de zegen in de Naam van de HEERE mag uitspreken.

Duidelijk genoeg?

Als je iemand zegent in Jezus Naam dan wens je iemand het allerbeste toe! is dat niet iets geweldigs?! Dat wil je al je vrienden toewensen, het allerbeste in Christus! Dat kan en mag in alle situaties en niet alleen in de situaties die hierboven genoemd zijn, naar ik meen.
Spreek die zegen alleen uit met heel je hard en niet zomaar. Zoals je iemand groet! Het is een zegen en daar mag je best eerbiedig mee omgaan.
Eemm de vraag was niet wanneer je de zegen wel uit mag spreken. (want dat mag volgens mij gewoon altijd). De vraag was waarom het in sommige kerken in sommige situaties niet mag.
Afbeelding

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 jun 2004 17:35

@mic schreef:
Misschien ben ik dom ofzo, maar als iedereen de zegen uit mag spreken wordt het er toch niet minder ordelijker op? Orde wordt bepaald door liturgie, niet door rechten. OF een dominee, of een kandidaat na zijn preek de zegen uitspreekt maakt volgens mij 0,0 uit.

Onze kerken worden toch ambtelijk geleid? De ambtsdrager vertegenwoordigt Christus in de gemeente. Het is aan de gemeente (kerk) om dit ordelijk te regelen, om tyrannie en geestdrijverij in te perken. Wat is anders de waarde van het bevestigen van een kandidaat?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 jun 2004 17:54

Maja de Bij schreef:
@mic schreef:

Onze kerken worden toch ambtelijk geleid? De ambtsdrager vertegenwoordigt Christus in de gemeente. Het is aan de gemeente (kerk) om dit ordelijk te regelen, om tyrannie en geestdrijverij in te perken. Wat is anders de waarde van het bevestigen van een kandidaat?
Allemaal leuk en aardig, maar ik zie absoluut niet in wat zegenen hiermee te maken heeft. Of valt dat tegenwoordig ook onder geestdrijverij als het niet door een dominee gebeurd. Lijkt me niet (zie ook de post van Erik)
Afbeelding

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jun 2004 09:47

Waar het me om gaat is dat de zegen aan het einde van de dienst niet door de voorganger wordt opgelegd, maar door de Heere Jezus zelf.
Juist omdat de Heere er zelf in meekomt, dienen we een en ander te ordenen in de kerk. En daar zijn door de kerk van de reformatie de ambten voor in het leven geroepen.
Natuurlijk had het ook anders geregeld kunnen worden, de Heilige Geest is veelkleurig in Zijn wijsheid, maar ik vind het wel belangrijk dat het geregeld is.
Eenzelfde verhaal kan w.m.b. over de bediening van de sacramenten gehouden worden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 jun 2004 11:42

Maja de Bij schreef:Waar het me om gaat is dat de zegen aan het einde van de dienst niet door de voorganger wordt opgelegd, maar door de Heere Jezus zelf.
Juist omdat de Heere er zelf in meekomt, dienen we een en ander te ordenen in de kerk. En daar zijn door de kerk van de reformatie de ambten voor in het leven geroepen.
Natuurlijk had het ook anders geregeld kunnen worden, de Heilige Geest is veelkleurig in Zijn wijsheid, maar ik vind het wel belangrijk dat het geregeld is.
Eenzelfde verhaal kan w.m.b. over de bediening van de sacramenten gehouden worden.
:roll: Ja maar wat is er onordelijk aan als iemand anders de zegen uitspreekt?
Afbeelding

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jun 2004 12:12

@mic schreef:
Maja de Bij schreef:Waar het me om gaat is dat de zegen aan het einde van de dienst niet door de voorganger wordt opgelegd, maar door de Heere Jezus zelf.
:roll: Ja maar wat is er onordelijk aan als iemand anders de zegen uitspreekt?

De vraag was waarom een kandidaat de zegen niet mag leggen op de gemeente bij het einde van de dienst. Het enige antwoord daarop is volgens mij, dat de vastgestelde orde daar geen ruimte voor laat. En ik denk nog steeds dat orde in de gemeente belangrijk is, want ook Gods Geest schept orde in de chaos.

Laat maar eens een vrouw de zegen opleggen aan het einde van een gergem dienst, en je snapt gelijk wat ik bedoel met orde en wanorde :D :D :D

joris

Berichtdoor joris » 18 jun 2004 13:09

Als je ooit van iemand een spontane zegen hebt gekregen dan heb je het niet meer over deze futiliteiten.
Vaders zegenen hun kinderen in de bijbel, in Christus zijn we allemaal broertjes en zusjes dus is er niets toffer dan elkaar te zegenen> Niet omdat het af en toe in het programma staat, maar omdat je er woroden voor van Godkrijgt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2004 13:48

Ehm sorry hoor maar als een kandidaat voorgaat... of een preeklezer.... dan leidt die persoon op dat moment toch de kerkdienst? Waarom mag hij dan de zegen niet geven? Lijkt me ordelijk genoeg.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jun 2004 16:53

Marnix schreef:

Ehm sorry hoor maar als een kandidaat voorgaat... of een preeklezer.... dan leidt die persoon op dat moment toch de kerkdienst? Waarom mag hij dan de zegen niet geven? Lijkt me ordelijk genoeg.

Als je, zoals ik, lid bent van de PKN ben je van nature achterdochtig naar allerlei vernieuwingen in de erediensten. Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd naar de achterliggende reden van de vraag naar het zegenen door kandidaten.
Ik draai de vraag dus een beetje om. Waarom is het zo erg dat kandidaten nog even hiermee moeten wachten, totdat hun roeping door God door een gemeente wordt overgenomen en bevestigd ?

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er in kerken met een enorm predikantentekort plaatselijke gemeenten (bijna) nooit meer gezegend worden, omdat er bijna nooit een predikant voorgaat. Het kan niet anders dan dat tot geestelijke verschraling leidt. Misschien is het om die reden dan wel verstandig ruimte te geven aan ouderlingen en kandidaten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2004 23:02

Als je, zoals ik, lid bent van de PKN ben je van nature achterdochtig naar allerlei vernieuwingen in de erediensten. Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd naar de achterliggende reden van de vraag naar het zegenen door kandidaten.
Ik draai de vraag dus een beetje om. Waarom is het zo erg dat kandidaten nog even hiermee moeten wachten, totdat hun roeping door God door een gemeente wordt overgenomen en bevestigd ?

Omdat ze een leidende functie hebben, ze leiden de eredienst. Door ze wel de dienst te laten leiden maar ze niet te laten zegenen maak je duidelijk dat eigenlijk hun leidingscapactiteiten onbeperkt zijn. Als je ze een dienst laat leiden moeten ze ook mogen zegenen.

Overigens zegt de bijbel dat we allemaal priesters zijn... ik denk dat iedereen in de kerk dus het recht heeft de zegen uit te spreken, ongeacht of het een predikant, kandidaat of gewoon gemeentelid is.

Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er in kerken met een enorm predikantentekort plaatselijke gemeenten (bijna) nooit meer gezegend worden, omdat er bijna nooit een predikant voorgaat. Het kan niet anders dan dat tot geestelijke verschraling leidt. Misschien is het om die reden dan wel verstandig ruimte te geven aan ouderlingen en kandidaten.

Het gaat toch niet om te frequentie? Als je 2x per maand gezegend wordt is het wel goed? Alsof de zege alleen zou werken als iemand zijn theologiestudie heeft afgerond? Lijkt me niet... Nogmaals, volgens mij kun je bijbels gezien iedereen de zegen uit laten spreken... want God geeft de zegen en niet degene die deze uitspreekt... dan is het toch ook niet van invloed wie dat doet?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 jun 2004 09:28

Marnix schreef:Alsof de zege alleen zou werken als iemand zijn theologiestudie heeft afgerond? Lijkt me niet... Nogmaals, volgens mij kun je bijbels gezien iedereen de zegen uit laten spreken... want God geeft de zegen en niet degene die deze uitspreekt... dan is het toch ook niet van invloed wie dat doet?

Lijkt me onverstandig. Allereerst en nogmaals, het heeft niets met studie of capaciteiten te maken maar met wettige roeping en bevestiging door de gemeente.
Iedereen mag alles doen in de gemeente? Zelfs bij organisten niet aan te raden... :D
Kenissen van ons gaan (gingen?) naar een evangelische gemeente. Prachtig allemaal, totdat iemand op vakantie in Toronto gezegend werd, en met die zegen onder de arm thuis kwam. Je wilt niet weten hoeveel ellende en ruzie dat teweeg heeft gebracht (daar is de parallellopende discussie over 41 ontslagen predikanten werkelijk kinderspel bij!).
Mijn mening is daarom dat een gemeente niet zonder goede regels en afspraken kan functioneren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2004 12:12

Oh... dus je angst is niet gebaseerd op bijbelse juistheid of niet... maar op het feit dat sommige mensen het niet zullen begrijpen...

Dat kan ook de enige reden zijn om een dergelijke zegen te veroordelen... en dat er zoveel problemen van zijn gekomen. Niet je door de bijbel laten leiden maar door tradities en kerkcultuur. Als dat het geval is kan ik me voorstellen dat het een schok is als iemand gezegend wordt door iemand anders dan een dominee.... Als je echter in de bijbel kijkt zie ik nergens dat dit verkeerd is, integendeel.

Dat is vaak ook het probleem in de kerk... dat mensen heel erg hechten aan tradities, cultuur en gewenning... en daarom elke vorm van verandering tot ruzie lijkt... ook als het bijbels is.

God zegent... wat mij betreft laat je een kind van 4 de zegen uitspreken... dat maakt totaal niet uit :)

Gods zegen!

Marnix

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 19 jun 2004 14:23

Marnix schreef:God zegent... wat mij betreft laat je een kind van 4 de zegen uitspreken... dat maakt totaal niet uit :)

Marnix

Had je meer kennis van traditie en belijdenis gehad, dan had je geweten dat met kinderzegen echt iets anders bedoeld wordt.... :D :D

Terug naar “Archief”