Als je, zoals ik, lid bent van de PKN ben je van nature achterdochtig naar allerlei vernieuwingen in de erediensten. Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd naar de achterliggende reden van de vraag naar het zegenen door kandidaten.
Ik draai de vraag dus een beetje om. Waarom is het zo erg dat kandidaten nog even hiermee moeten wachten, totdat hun roeping door God door een gemeente wordt overgenomen en bevestigd ?
Omdat ze een leidende functie hebben, ze leiden de eredienst. Door ze wel de dienst te laten leiden maar ze niet te laten zegenen maak je duidelijk dat eigenlijk hun leidingscapactiteiten onbeperkt zijn. Als je ze een dienst laat leiden moeten ze ook mogen zegenen.
Overigens zegt de bijbel dat we allemaal priesters zijn... ik denk dat iedereen in de kerk dus het recht heeft de zegen uit te spreken, ongeacht of het een predikant, kandidaat of gewoon gemeentelid is.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er in kerken met een enorm predikantentekort plaatselijke gemeenten (bijna) nooit meer gezegend worden, omdat er bijna nooit een predikant voorgaat. Het kan niet anders dan dat tot geestelijke verschraling leidt. Misschien is het om die reden dan wel verstandig ruimte te geven aan ouderlingen en kandidaten.
Het gaat toch niet om te frequentie? Als je 2x per maand gezegend wordt is het wel goed? Alsof de zege alleen zou werken als iemand zijn theologiestudie heeft afgerond? Lijkt me niet... Nogmaals, volgens mij kun je bijbels gezien iedereen de zegen uit laten spreken... want God geeft de zegen en niet degene die deze uitspreekt... dan is het toch ook niet van invloed wie dat doet?