Bekering gepaard met depressie???!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 dec 2003 11:29

God heeft ook mij door een depressie losgetrokken van de wereld waarin ik verstrikt zat en liet inderdaad ook mij de relativiteit en de platheid van de huidige gepropagandeerde levenstijl zien.

De depressie heeft bij mij niet de ellendekennis bewerkstelligt. Integendeel. Het is zelfs heel moeilijk om nog in een God te geloven wanneer je depressief bent. Gelukkig was ik zo hopeloos calvinistisch dat zelfmoord geen optie was.

Achteraf heb ik pas kunnen inzien wat ik aangericht heb en wie ik nu maar was. Een totaal afgebroken hoopje shit. Daardoor heb ik wel mijn ellende kunnen ontdekken.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 16 dec 2003 13:01

We hebben het nu toch allemaal over een depressie VOORAFGAANDE aan een bekering?
Ik geloof best dat mensen dat zo kunnen hebben, maar ik vind niet dat alle mensen dat hoeven te hebben.
Hoe maak je die mensen duidelijk dat je ook van het leven mag genieten?
Dat staat toch ook in de Bijbel? :cry: :cry: :cry: :cry:
Engaged @ 07-01-2005

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 14:12

M@rije schreef:We hebben het nu toch allemaal over een depressie VOORAFGAANDE aan een bekering?
Ik geloof best dat mensen dat zo kunnen hebben, maar ik vind niet dat alle mensen dat hoeven te hebben.
Hoe maak je die mensen duidelijk dat je ook van het leven mag genieten?
Dat staat toch ook in de Bijbel? :cry: :cry: :cry: :cry:
Heel vaak zelfs, doen dan ook hart mijn best :wink:

Verder heb ik al eerder gezegd, dat je net zo goed verstandelijk overtuigd kunt raken van de noodzaak tot bekering en dat die verstandelijke overtuiging in principe niet minder waard is dan de emotionele overtuiging. Tenminste, dat kan ik niet uit de bijbel opmaken
Sterker nog, oudvaders als Brakel noemen die eerder meer waard als minder waard omdat die dieper gaat (als je ergens verstandelijk van overtuigd bent ben je er vaak meer van overtuigd dan dat je ergens op basis van gevoel overtuigd bent) en meestal ook constanter is. Zelf ben ik ook meer zo'n verstandelijk iemand, het gevoel kwam er pas iets later bij, op het moment dat je gaat beseffen hoe diep datgene gaat wat je verstandelijk al begreep.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 dec 2003 15:30

essieee schreef:Helemaal mee eens! Je word niet lachend bekeerd!

Ja gevaarlijke uitspraak ook al ben ik wel een beetje met je eens.
Bekering is bij iedereen verschillend, jij kan dit niet zeggen net zo min als ik zal zeggen: "mensen die niet gelukkgi zijn kennen God niet"

Nee, sorry dit mag je niet zeggen.
Ik heb zelf nooit een depressie meegemaakt, ik ben daar veel en veel te nuchter voor. Maar ik had wel een verlangen dat het weer goed zal komen tussen mij en God. Dan ga je niet direct huppelend naar God toe met een dikke glimlach op je gezicht. Nee als je wil dat het goed komt, dan neem je Hem volkomen serieus. Maar als ik wel met een glimlach op mijn mond naar Jezus zou toegaan in vol vertrouwen (als een kind) op zijn genade. Dan zal Hij mij dat net zo goed geven.

Het maakt niet uit hoe je naar Jezus toe komt. Je mag komen zoals je bent, dus als God jou heeft geschapen met een glimlach op je mond dan mag je ook zo komen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 dec 2003 15:33

nog even wat?

Is dan een depressie een voorwaarde voordat je bij God mag komen?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 16 dec 2003 15:35

hijwel schreef:nog even wat?

nou dat kan ik me niet voorstellen eerlijk gezegd...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 dec 2003 15:36

hijwel schreef:Ik heb zelf nooit een depressie meegemaakt, ik ben daar veel en veel te nuchter voor.

Depressie is een soort ziekte en heeft niets met nuchterheid te maken.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 15:43

Kaw schreef:
hijwel schreef:Ik heb zelf nooit een depressie meegemaakt, ik ben daar veel en veel te nuchter voor.

Optimistischer positieve opgewekte nuchtere mensen zijn er over het algemeen wel minder gevoelig voor, terwijl juist artistieke mensen er over het algemeen gevoeliger voor zijn. Ook opvoeding e.d. heeft er invloed op.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 dec 2003 15:49

hijwel schreef:nog even wat?

Nee hoor. God laat mensen zien dat ze Hem nodig hebben. Dat ze tot Jezus moeten gaan. De ene geeft Hij zo'n heerlijk gezicht van de Middelaar dat zo iemand terstond Hem aanneemt en over niks anders meer nadenkt, de ander wordt eerst in het nauw gebracht, etc. Gods wegen zijn wonderlijk, Hij is vindingrijker in dit soort dingen als wij, dus dienen we Hem niet op één manier vast te pinnen, dat staat niet in de Bijbel.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 dec 2003 15:53

@mic schreef:
Kaw schreef:

Optimistischer positieve opgewekte nuchtere mensen zijn er over het algemeen wel minder gevoelig voor, terwijl juist artistieke mensen er over het algemeen gevoeliger voor zijn. Ook opvoeding e.d. heeft er invloed op.

Dat klopt, maar dit heeft niets met nuchterheid te maken. Ook optimistische mensen kunnen trouwens depressief worden wanneer hun sociale leefomgeving negatief verandert of wanneer ze een lichamelijke verandering ondergaan waarbij de neurologische chemie in de hersenen negatief worden beinvloed. Mijn psych heeft me als optimist betiteld. Ook een gek vind zichzelf trouwens altijd erg nuchter, terwijl je dat misschien helemaal niet bent. Nuchterheid is erg relatief en slecht meetbaar.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 dec 2003 16:29

kootje schreef:Depressie kan het betrekkelijke van het leven doen inzien, en uitdrijven naar God toe!
Ik ben zelf het levende bewijs.

Maar voor zover ik weet ben jij nog nooit bij de psychiater/psycholoog geweest? (of het moet bij een psy in opleiding zijn :wink: ) En heb je wel eens met zelfmoordneigingen/-gedachten rondgelopen? Aan welke criteria voldeed jij?

Ik wil jouw ervaring helemaal niet in twijfel trekken, maar vraag me toch af: was jij zwaar depressief of was het eerder een 'existentiele crisis'?

Overigens hangt e.e.a. sterk af van de definitie van depressie, die we hanteren...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 dec 2003 16:30

Kaw schreef:

[/quote]
oke, het heeft er wel wat mee te maken. Maar ik kan niet zeggen dat ik te nuchter ben voor een depressie :mrgreen:
Maar ik denk dat je wel gelijk hebt, maar ik ben wel een optimistisch positief opgewekt nuchter iemand.

Ik zal het voortaan niet meer zeggen.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 dec 2003 16:32

hijwel schreef:
Kaw schreef:

oke, het heeft er wel wat mee te maken. Maar ik kan niet zeggen dat ik te nuchter ben voor een depressie :mrgreen:
Maar ik denk dat je wel gelijk hebt, maar ik ben wel een optimistisch positief opgewekt nuchter iemand.

Ik zal het voortaan niet meer zeggen.

Nou, ik vind eigenlijk dat je gelijk hebt, hoor. Jij komt veel te nuchter over om depressief te zijn. Vatbaarheid voor depressie is heel sterk aan je persoonlijkheid gebonden.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 dec 2003 16:41

Och... Ik zal het maar niet al te serieus nemen, maar iedereen kan depressief worden. Iemand die van nature altijd al alles een beetje zwaar ziet heeft wel een grotere kans.

Als iemand niet depressief kan worden, dan kan die bijvoorbaad al niet bekeerd worden en zou ie bijvoorbaad gedoemt zijn voor de hel. :wink: :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 dec 2003 16:44

Gershwin schreef:Nou, ik vind eigenlijk dat je gelijk hebt, hoor. Jij komt veel te nuchter over om depressief te zijn. Vatbaarheid voor depressie is heel sterk aan je persoonlijkheid gebonden.

Ach ja, het doet er ook niet toe.
Ik geloof gewoon dat ik me nooit ongelukkig zal gaan voelen want ik weet zeker dat ik straks bij God mag zijn.

Maare als ik andere mensen met zulke uitspraken op hun tenen trap, dan wil ik best wat rustiger lopen hoor :mrgreen:

Terug naar “Archief”