Schijn en zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 27 nov 2003 18:28

cire schreef:
Tabitha schreef:
essieee schreef:Nou het schijn en zijn heeft grote verschillen hoewel het soms niet eens goed te merken is. Je herkend het geloof aan zijn vruchten. Ook ken je een kind des Heeren aan praat, gelaaat, gewaad en de daad!

Waar staat dat in de Bijbel dat je een christen aan zijn gewaad herkent??Ik lees dat nergens. Ik denk zelfs dat Jezus echt geen bijzonder gewaad gedragen heeft op de aarde, niet anders dan bijvoorbeeld Judas. Ook staat er nergens in de Bijbel dat je een christen herkent aan zijn gelaat.
Dat fabeltje lijkt dus nergens op!
Ik denk dat als iemand zegt dat hij een gelovige is, dat je dat dan moet geloven. Je moet niet op basis van wantrouwen met iemand praten. Als zijn daden er niet naar zijn, mag je hem op zijn foute daden wijzen, maar mag je nog niet stellen dat hij geen gelovige zou zijn!

Volgens mij wordt met gepraat, gewaad en daad vooral bedoeld dat het niet in tegenspraak moet zijn met de belijdenis Christen te zijn. Jouw felle reactie op gewaad (waarom eigenlijk :?: ) lijkt me wat ver gaan.

Wat het gelaat erbij doet, is me even niet helemaal duidelijk.

Dat bedoel jij er waarschijnlijk mee, maar meestal wordt het zo uitgelegd:
Gewaad = geen uitbundige of enigszins naar vrolijkheid riekende kleding
Gepraat = geen onderwerpen die niet over het geloof gaan
Gelaat = somber

En dan heb ik er wel moeite mee...

Wat betreft de voorwaarden voor het tot geloof komen: wie zich ziek genoeg voelt gaat naar de dokter. En wie ziet dat hij ziek is ook. Je hebt emotionele en rationele ellendekennis, en beide zijn volgens mij genoeg om je heil ergens anders te zoeken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 05 dec 2003 14:08

cire schreef:
Tabitha schreef:
essieee schreef:Nou het schijn en zijn heeft grote verschillen hoewel het soms niet eens goed te merken is. Je herkend het geloof aan zijn vruchten. Ook ken je een kind des Heeren aan praat, gelaaat, gewaad en de daad!

Waar staat dat in de Bijbel dat je een christen aan zijn gewaad herkent??Ik lees dat nergens. Ik denk zelfs dat Jezus echt geen bijzonder gewaad gedragen heeft op de aarde, niet anders dan bijvoorbeeld Judas. Ook staat er nergens in de Bijbel dat je een christen herkent aan zijn gelaat.
Dat fabeltje lijkt dus nergens op!
Ik denk dat als iemand zegt dat hij een gelovige is, dat je dat dan moet geloven. Je moet niet op basis van wantrouwen met iemand praten. Als zijn daden er niet naar zijn, mag je hem op zijn foute daden wijzen, maar mag je nog niet stellen dat hij geen gelovige zou zijn!

Volgens mij wordt met gepraat, gewaad en daad vooral bedoeld dat het niet in tegenspraak moet zijn met de belijdenis Christen te zijn. Jouw felle reactie op gewaad (waarom eigenlijk :?: ) lijkt me wat ver gaan.

Wat het gelaat erbij doet, is me even niet helemaal duidelijk.

Waarom ik tegen zulke regeltjes ben? Omdat het nergens in de Bijbel staat. Aan de hand van zulke voorwaarden meent men vaak mensen te kunnen opdelen in ware en geen ware gelovigen, met als gevolg dat allerlei mensen uitgesloten worden, die God verkoren heeft.

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 05 dec 2003 14:43

De Bijbel stelt dat ons 'gewaad' een voudig moet zijn. Dat heeft dus niks met kleur etc te maken, maar wel met wat je draagt!

Ja, de boom wordt aan zijn vrucht gekend, niet aan de wortel...
In Galaten 5 vers 22 staan de vruchten van de Geest, en die zijn vaak ver te zoeken! Men is zo druk met alle uiterlijke regeltjes en gebodjes, en met theologische discussies, dat men de vruchten van de Geest helemaal vergeet!

Nee, Chrsitus droeg geen speciale kleren, etc, maar er was liefde, vrede, vreugde, lankmoedigheid, etc. Lees ze maar na! Daar herken je een Christen aan, niet of 'ie in het zwart loopt, met een lang gezicht, en altijd met een tekst aan komt zetten!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 05 dec 2003 17:08

dode zee schreef:De Bijbel stelt dat ons 'gewaad' een voudig moet zijn. Dat heeft dus niks met kleur etc te maken, maar wel met wat je draagt!

Ja, de boom wordt aan zijn vrucht gekend, niet aan de wortel...
In Galaten 5 vers 22 staan de vruchten van de Geest, en die zijn vaak ver te zoeken! Men is zo druk met alle uiterlijke regeltjes en gebodjes, en met theologische discussies, dat men de vruchten van de Geest helemaal vergeet!

Nee, Chrsitus droeg geen speciale kleren, etc, maar er was liefde, vrede, vreugde, lankmoedigheid, etc. Lees ze maar na! Daar herken je een Christen aan, niet of 'ie in het zwart loopt, met een lang gezicht, en altijd met een tekst aan komt zetten!

:!: :!: :!:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 dec 2003 19:28

Niemand heeft mij horen zeggen dat je somber moet zijn, in 't zwart lopen moet en alleen over het geloof moet praten. Maar waar het hart vol van is.....
Ik heb gemerkt bij twee kinderen des Heeren dat het gewoon niet onopgemerkt gaat voor de buitenwereld. Dat wil ik er mee zeggen. Ik ken mensen die zich uitgeven voor een Kind des Heeren en gaan gewoon naar de kroeg, bios, doen 's zondags waar ze zin in hebben en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Daar gaat toch niets van uit? Ben je dan een leesbare brief van Christus?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 06 dec 2003 16:07

essieee schreef:Niemand heeft mij horen zeggen dat je somber moet zijn, in 't zwart lopen moet en alleen over het geloof moet praten. Maar waar het hart vol van is.....
Ik heb gemerkt bij twee kinderen des Heeren dat het gewoon niet onopgemerkt gaat voor de buitenwereld. Dat wil ik er mee zeggen. Ik ken mensen die zich uitgeven voor een Kind des Heeren en gaan gewoon naar de kroeg, bios, doen 's zondags waar ze zin in hebben en zo kan ik nog wel ff doorgaan. Daar gaat toch niets van uit? Ben je dan een leesbare brief van Christus?

Als alles ermee door kan, straalt dat inderdaad niet veel uit, hoewel het natuurlijk uitmaakt wat voor film in de bios draait en wat ze dan op zondag doen. Overigens vind ik ook niet veel uitgaan van mensen die altijd in donkerblauw/zwarte kleren lopen en die precies weten hoe het hoort, maar die niet over hun eigen persoonlijke geloof praten.
Ik denk dat je een kind van God inderdaad herkent aan vruchten, maar die vruchten zijn dan niet hun zedelijke gewaad ofzo, maar vruchten als naastenliefde, rechtvaardig handelen. Daar vind ik veel meer vanuit gaan, maar als jij denkt dat gewaad en gelaat ook vruchten zijn, ben ik benieuwd op welke tekst je dat grond.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 dec 2003 13:16

Ik denk meer aan ervaring die ik verschillende malen heb meegemaakt. Ook staat er een leesbare brief zijn van Christus, sorry hoor maar dan ga je niet naar de bios en wil je de dag des Heeren naar Zijn wil invullen.
En ik ben het helemaal met je eens dat je een Kind van God zeker herkend aan een Godzalige levenswandel!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 dec 2003 18:47

essieee schreef:Ik denk meer aan ervaring die ik verschillende malen heb meegemaakt. Ook staat er een leesbare brief zijn van Christus, sorry hoor maar dan ga je niet naar de bios en wil je de dag des Heeren naar Zijn wil invullen.
En ik ben het helemaal met je eens dat je een Kind van God zeker herkend aan een Godzalige levenswandel!

Als je gelooft dat Hij voor jou is gestorven, en als je er achter komt dat het allemaal niet zo makkelijk gaat (het breken met de zonde) kan het voor iedereen
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 08 dec 2003 16:23

Tabitha, waarvoor die uitroeptekens? Ik vat em niet helemaal.

Ja, ik ben het er mee eens dat er een duidelijk breken met de zonden moet zijn. En Zondagsrust staat duidelijk in de Bijbel, en het samenkomen etc. Dus daar mag iemand zeker op gewezen worden!
Ik zeg niet dat iemand geen donkere kleren mag dragen, maar dat is toch geen Bijbels kenmerk, al maken velen dat er wel van! Wee degene die dan niet in het zwart loopt! Nou, dat vind ik niet juist, want de Bijbel is daar vrij duidelijk in! En een hoop mensen geven een vermogen uit aan zwarte kleren, terwijl de Bijbel daar op tegen is!

Ja, er hoort iets uit te gaan van mensen. Ik weet dat karakter iemand stil kan houden, en niemand leeft z'n hele leven in een soort Christelijke zeepbel op de top van de berg, maar toch is het vreemd als je iemand nooit hoort spreken over Christus! Immers, Petrus schrijft dat wij bereid moeten zijn om getuigenis af te leggen van de hoop die in ons is! Maar theologie schijnt een favorite te zijn, maar het leven met Christus van dag tot dag wordt bijna nooit genoemd, de goeden niet ten na gesproken!

Dus ja, E., ik ben het met je eens dat er iets te zien moet zijn, in gewaad, gepraat, en de daad, maar traditie legt dat in Nederland vaak anders uit dan de Bijbel, en dat vind ik triest!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 08 dec 2003 19:00

[quote="dode zee"]Tabitha, waarvoor die uitroeptekens? Ik vat em niet helemaal.

Omdat ik het gewoon een keer met je eens was!

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 08 dec 2003 19:04

essieee schreef:Ik denk meer aan ervaring die ik verschillende malen heb meegemaakt. Ook staat er een leesbare brief zijn van Christus, sorry hoor maar dan ga je niet naar de bios en wil je de dag des Heeren naar Zijn wil invullen.

In de bioscoop draaien inderdaad meestal films die je op grond van de Bijbel moet verwerpen, maar als er bijv. een film als De schippers van de Kameleon draait, heb ik er geen moeite mee om deze i.p.v. thuis in de bioscoop te kijken.
Ik ben het helemaal met je eens dat je de dag van God naar Zijn wil moet invullen. Alleen denken mensen er nogal verschillend over hoe ze dat het beste kunnen doen. In Afrika doen ze dat bijv. heel anders dan in Nederland, maar dat wil nog niet zeggen dat je die mensen daarom uit Gods Levensboek moet schrappen!

Terug naar “Archief”