cire schreef:Tabitha schreef:essieee schreef:Nou het schijn en zijn heeft grote verschillen hoewel het soms niet eens goed te merken is. Je herkend het geloof aan zijn vruchten. Ook ken je een kind des Heeren aan praat, gelaaat, gewaad en de daad!
Waar staat dat in de Bijbel dat je een christen aan zijn gewaad herkent??Ik lees dat nergens. Ik denk zelfs dat Jezus echt geen bijzonder gewaad gedragen heeft op de aarde, niet anders dan bijvoorbeeld Judas. Ook staat er nergens in de Bijbel dat je een christen herkent aan zijn gelaat.
Dat fabeltje lijkt dus nergens op!
Ik denk dat als iemand zegt dat hij een gelovige is, dat je dat dan moet geloven. Je moet niet op basis van wantrouwen met iemand praten. Als zijn daden er niet naar zijn, mag je hem op zijn foute daden wijzen, maar mag je nog niet stellen dat hij geen gelovige zou zijn!
Volgens mij wordt met gepraat, gewaad en daad vooral bedoeld dat het niet in tegenspraak moet zijn met de belijdenis Christen te zijn. Jouw felle reactie op gewaad (waarom eigenlijk) lijkt me wat ver gaan.
Wat het gelaat erbij doet, is me even niet helemaal duidelijk.
Dat bedoel jij er waarschijnlijk mee, maar meestal wordt het zo uitgelegd:
Gewaad = geen uitbundige of enigszins naar vrolijkheid riekende kleding
Gepraat = geen onderwerpen die niet over het geloof gaan
Gelaat = somber
En dan heb ik er wel moeite mee...
Wat betreft de voorwaarden voor het tot geloof komen: wie zich ziek genoeg voelt gaat naar de dokter. En wie ziet dat hij ziek is ook. Je hebt emotionele en rationele ellendekennis, en beide zijn volgens mij genoeg om je heil ergens anders te zoeken.