Zou Jezus in staat zijn geweest om te zondigen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 21 feb 2004 09:33

Nee Jezus kon niet zondigen. Want dan zou hij tegen zichzelf gezondigt hebben. Hij was tenslotte tegelijk God en Mens.
ALs we spreken over God, dan hebben we het tegelijk over God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest!
Dus als Hij zou zondigen zou hij dat tegen zichzelf doen, en dat kon dus niet.
Hij was God!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 13:22

joepie schreef:Nee Jezus kon niet zondigen. Want dan zou hij tegen zichzelf gezondigt hebben. Hij was tenslotte tegelijk God en Mens.
ALs we spreken over God, dan hebben we het tegelijk over God de Vader, God de Zoon en God de Heilige Geest!
Hij was God!

Jezus wou niet zondigen, hij kon het wel.
Als je het niet kan, kan je nooit in verzocht worden denk ik.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2004 14:26

Nee Jezus kon niet zondigen. Want dan zou hij tegen zichzelf gezondigt hebben. Hij was tenslotte tegelijk God en Mens.
Hij was God!

Inderdaad, waarom verzocht satan hem dan.... Jezus was God, maar Hij werd mens... hij had de gebreken van een mens... en de zelfde keuze als Adam... .Jezus maakte de goede keus. Hij wilde niet zondigen maar kon het wel.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 feb 2004 15:30

Jezus KON niet zondigen, want dan zou hij tegen zichzelf gezondigt hebben. Dat hij verzocht werd was door de duivel die tenslotte blijft rondtieren als een woedende leeuw, en geen kans voor bij zal laten gaan om het te proberen. Maar Jezus kon het niet. Hij was de mensen gelijk, uitgezonderd de zonde!

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 21 feb 2004 15:58

joepie schreef:Jezus KON niet zondigen, want dan zou hij tegen zichzelf gezondigt hebben. Dat hij verzocht werd was door de duivel die tenslotte blijft rondtieren als een woedende leeuw, en geen kans voor bij zal laten gaan om het te proberen. Maar Jezus kon het niet. Hij was de mensen gelijk, uitgezonderd de zonde!

Hoe zit dat dan met de vrije wil van Jezus? Moet je daaruit dan besluiten dat Jezus geen vrije wil had? Immers de eerste mensen hadden die wel, en hebben gekozen om te zondigen.
Niet dat ik Jezus meteen met de eerste mensen wil vergelijken, maar dit is toch een bedenking die uit je stelling voortvloeit.
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2004 16:40

Hm moeilijk.

God heeft een vrije wil maar Hij is puur goed. Hij kan geen kwaad doen. Daar ben ik het in met Joepie eens. Omdat Jezus (de Zoon) en de Vader 1 zijn geloof ik ook dat Jezus als God niet kon zondigen. Het knelpunt zit hem in het tegelijk God en mens zijn, zoals Jezus op aarde was. Mensen kunnen zondigen, God niet... Maar Jezus was beide.... kon Hij het dan wel of niet?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 16:46

joepie schreef:Jezus KON niet zondigen, want dan zou hij tegen zichzelf gezondigt hebben. Dat hij verzocht werd was door de duivel die tenslotte blijft rondtieren als een woedende leeuw, en geen kans voor bij zal laten gaan om het te proberen. Maar Jezus kon het niet. Hij was de mensen gelijk, uitgezonderd de zonde!

Mijn vraag dus aan jou: is Jezus dan wel verzocht geweest?
De duivel weet meer dan ons: als hij wist dat Jezus toch niet zou zondigen waarom heeft hij hem dan op allerlei manieren proberen te laten zondigen.

Ik vindt de verzoekingen juist zo mooi, jezus als mensen heeft nooit gezondigt omdat hij zijn vertrouwen volkomen op zichzelf en zijn Vader had. Zo hoeven wij ook niet te zondigen, als wij volkomen vertrouwen op Jezus.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 feb 2004 17:36

Juist omdat de duivel God zou moeten kennen (net als wij dat kunnen) had hij kunnen weten dat God zich niet zou laten verzoeken. Maar je kunt niet zeggen : omdat Jezus verzocht geweest is, kan hij zondigen.
En wij hadden bij de schepping de keus tussen goed en kwaad en hebben voor het kwaad gekozen, die keus hoefd God niet te hebben want Hij heeft het zelf geschapen. Dus hij is het goed.
Hij moest juist God zijn om de straf te kunnen dragen. Als hij dus had kunnen falen ( en die mogelijkheid zat er dan dus bij in als hij had kunnen zondigen) dan had het maar zo kunnen zijn dat Hij voor niets mens geworden was.

Vraag 14: Kan een schepsel dat alleen maar schepsel is, voor ons betalen?
Antwoord:
Nee, want ten eerste wil God geen ander schepsel straffen voor de schuld die de mens gemaakt heeft; ten tweede kan ook geen schepsel dat alleen maar schepsel is, de last van de eeuwige toorn van God tegen de zonde dragen en andere schepselen daarvan verlossen

Vraag 15: Wat voor een Middelaar en Verlosser moeten wij dan zoeken?
Antwoord:
Een Middelaar die een echt en rechtvaardig mens is en toch sterker dan alle schepselen, dat wil zeggen: die tegelijk echt God is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 17:59

joepie schreef:Juist omdat de duivel God zou moeten kennen (net als wij dat kunnen) had hij kunnen weten dat God zich niet zou laten verzoeken. Maar je kunt niet zeggen : omdat Jezus verzocht geweest is, kan hij zondigen.
En wij hadden bij de schepping de keus tussen goed en kwaad en hebben voor het kwaad gekozen, die keus hoefd God niet te hebben want Hij heeft het zelf geschapen. Dus hij is het goed.
Hij moest juist God zijn om de straf te kunnen dragen. Als hij dus had kunnen falen ( en die mogelijkheid zat er dan dus bij in als hij had kunnen zondigen) dan had het maar zo kunnen zijn dat Hij voor niets mens geworden was.

Vraag 14: Kan een schepsel dat alleen maar schepsel is, voor ons betalen?
Antwoord:
Nee, want ten eerste wil God geen ander schepsel straffen voor de schuld die de mens gemaakt heeft; ten tweede kan ook geen schepsel dat alleen maar schepsel is, de last van de eeuwige toorn van God tegen de zonde dragen en andere schepselen daarvan verlossen

Vraag 15: Wat voor een Middelaar en Verlosser moeten wij dan zoeken?
Antwoord:
Een Middelaar die een echt en rechtvaardig mens is en toch sterker dan alle schepselen, dat wil zeggen: die tegelijk echt God is.

ehh ff een conclusie trekken hoor.
Jezus als mens was in staat om te zondigen, maar omdat hij tegelijk God was kon hij niet zondigen.

zeg het maar :mrgreen:

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 22 feb 2004 09:29

Marnix schreef:Inderdaad, waarom verzocht satan hem dan.... Jezus was God, maar Hij werd mens... hij had de gebreken van een mens... en de zelfde keuze als Adam... .Jezus maakte de goede keus. Hij wilde niet zondigen maar kon het wel.

Heeft Jezus dan altijd de goede keus gemaakt? Heeft Hij nooit, in zijn hele leven, gezondigd? Dan lijkt Hij toch niet een mens met gebreken zoals alle anderen (zoals Adam dus).

joepie schreef:En wij hadden bij de schepping de keus tussen goed en kwaad en hebben voor het kwaad gekozen, die keus hoefd God niet te hebben want Hij heeft het zelf geschapen. Dus hij is het goed.

De mens met zijn vrije wil kan dus kiezen voor goed of kwaad.
Maar aangezien God oneindig volmaakter is dan de mens, moet God zeker ook een vrije wil hebben (anders zou de mens iets meer hebben dan Hij). God heeft ook gezegd: Laat ons ..., dit was dan toch een beslissing van Hemzelf.

Welnu, als God ook een vrije wil heeft, dan zou Hij ook moeten kunnen kiezen voor het kwade. Indien Hij alleen voor het goede zou (kunnen) kiezen, dan zou hij eigenlijk niet echt meer een vrije wil hebben, en dus op dat punt minder hebben dan de mens.

Indien Jezus, als Zoon van God, niet had kunnen zondigen, dan had Hij niet echt een vrije wil gehad. En dit zou dan in tegenspraak zijn met zowel zijn menselijke als goddelijke aard.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 22 feb 2004 11:32

Het is volgens de bijbel niet toegestaan om op de sabbat werkzaamheden te verrichten, maar kijk eens hoe Jezus omging met een sabbatsrustdag.
Hij gaat met zijn leerlingen de natuur in, het veld op zo staat er in de bijbel, en plukken wat aren. Het lijkt in die verhalen wel of de schriftgeleerden als een hondje achter Jezus aanlopen.
Neem ook eens de genezing van die zieke man, 38 jaar wacht deze al aan de waterkant om als eerste het water in te kunnen, steeds te laat, doch als je verlamd bent en niemand helpt je. Maar Jezus geeft die man de opdracht om op de sabbat zijn matje te dragen en gezond enwel naar huis te gaan.
Zonden zijn in onze ogen voor Jezus soms geen zonden maar regels door mensen gesteld en Jezus wist en zag het onderscheid en wij vaak niet.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 22 feb 2004 11:53

BertV schreef:Zonden zijn in onze ogen voor Jezus soms geen zonden maar regels door mensen gesteld en Jezus wist en zag het onderscheid en wij vaak niet.
BertV.

Daar kan ik je helemaal in volgen, Bert.
Bedoel je daarmee dat Jezus mischien wel vaak gezondigd heeft in de ogen van mensen, maar niet van God? En dat wij vaak net het omgekeerde doen: niet zondigen in de ogen van mensen, maar wel in die van God?

Ik interpreteer dat als volgt: dan is de boodschap van Jezus er allereerst een geweest van medemenselijkheid, waarmee wij Gods schepping eer aandoen.

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 22 feb 2004 13:37

drosofila schreef:Daar kan ik je helemaal in volgen, Bert.
Bedoel je daarmee dat Jezus mischien wel vaak gezondigd heeft in de ogen van mensen, maar niet van God? En dat wij vaak net het omgekeerde doen: niet zondigen in de ogen van mensen, maar wel in die van God?

Ik interpreteer dat als volgt: dan is de boodschap van Jezus er allereerst een geweest van medemenselijkheid, waarmee wij Gods schepping eer aandoen.

Lees maar eens hoe de schriftgeleerden over Jezus dachten, Hij is des doods schuldig zouden zij later gaan roepen.
Jezus had ook Zijn mening over hen en noemde ze huichelaars in luc.13.
Jezus heeft vaak geen lief woord over voor de Farizeeën en wetgeleerden.
In luc. 11 staat er ook zo iets over; wee u wetgeleerden, want gij legt de mensen ondraaglijke lasten op en raakt zelf die lasten niet met één uwer vingers aan.
Wat Jezus deed was dus geen zonde doch regels door mensen bedacht.
Wij mochten vroeger niets, fietsen op zondag was al zonde; ook allemaal menselijke regels.

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

joepie

Berichtdoor joepie » 23 feb 2004 07:52

Ik mag toch hopen dat deze discussie over zonden gaat en niet over regeltjes die mensen gemaakt hebben en die je kunt overtreden?

Er staat ook in de Bijbel dat Jezus als de mensen gelijk werd, UITGESLOTEN de zonde.
Het is niet zo dat hij geen echt mens was omdat hij niet de vrije wil had om zonde te doen. Hij was wel degelijk echt mens naar de natuur van de mens, maar omdat hij ook God was kon Hij dus niet zondigen.
En het overtreden van de regels die de farizeers gemaakt hadden was zeker geen zonde.

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 23 feb 2004 08:29

joepie schreef:Ik mag toch hopen dat deze discussie over zonden gaat en niet over regeltjes die mensen gemaakt hebben en die je kunt overtreden?

Ik dacht dat dit niet het geval was, integendeel. Zo zie ik het: Jezus zondigde meermalen in de ogen van mensen omdat hij zinloze en soms onmenselijke regels overtrad, maar hij zondigde niet in de ogen van God. Integendeel, hij handelde in overeenkomst met de wil van God.

joepie schreef:Er staat ook in de Bijbel dat Jezus als de mensen gelijk werd, UITGESLOTEN de zonde.
Het is niet zo dat hij geen echt mens was omdat hij niet de vrije wil had om zonde te doen. Hij was wel degelijk echt mens naar de natuur van de mens, maar omdat hij ook God was kon Hij dus niet zondigen.

Ik denk dat we het erover eens zijn dat de vrije wil een natuurlijke eigenschap is van de mens. Dit betekent dat hij kan kiezen tussen het goede doen of het kwade.
Maar jij zegt dat Jezus niet kon zondigen.
Dan blijf ik wel met de vraag zitten: hoe kan het dat Jezus echt mens naar de natuur was, maar niet kon zondigen?

Terug naar “Archief”