Gershwin schreef:De gergem liggen wel degelijk onder vuur, als het aan mij ligt. De oorzaak is het feit dat de gergem ondertussen sectarische trekjes beginnen te vertonen doordat:
1. Slechts een klein deel van de leden als gelovig gezien wordt
Een eigenschap van een sekte is dat een gesloten groep de beweging coordineert en bepaald wat recht is en wat krom. Die groep is in de ger. gem. de toelatingscommisie van de dominees. Die bepalen in feite de leer die er gepreekt zal worden in de ger. gem.
Daarnaast fungeert de Saambinder als propagandamiddel en is volledig cencurabel gehouden.
De preken gaan altijd van een onbekeerd persoon uit. Dit bevestigt punt 1.
Gershwin schreef:2. Degenen die als gelovig gezien worden garant staan voor de juiste interpretatie van de bijbelse boodschap
Het oeverloos en klakkeloos quoten van overleden dominees in de preken. Het aanhalen van bekeringsverhalen als voorbeelden zoals het wel moet. En als klap op de vuurpijl de oudvaders van de nadere reformatie van wie hun leer zo ongeveer aanbeden wordt, al gaat dit in tegen andere bekende reformatoren zoals Calvijn en Luther.
Gershwin schreef:3. Er allerlei onbijbelse voorwaarden aan het geloof gesteld worden
Het komen tot Christus mag, maar dan wel als smekeling, wil dat komen effect hebben, want alleen een droefheid naar God werkt een waarlijke bekering. Anders is dit een valse Christus-aanname en gaat de gelovige met een onbekeerd hart naar de hel. Een zekere noodzaak van ellendekennis is dus aanwezig en de oudvaders laten daar een diepe doorleving zien, dus zal dit ook voor een gelovige moeten gelden. Daarmee is punt 3 uitgelegt.
Gershwin schreef:4. Niet God, maar de bekeerde mens centraal staat (toelichting: het gaat over 'hoe God een mens bekeert', waarbij meestal meer nadruk ligt op wat de mens ervaart dan op wat God doet)
De mens moet zijn ellende ervaren. De mens moet leren smeken om het plaatsmakende werk en de mens kan niets van zichzelf doen.
Gershwin schreef:5. De gergem niet meer de bijbel, maar de eigen interpretatie van de bijbel laten spreken
Bijvoorbeeld: Een oproep tot bekering is dus niet dat je je zelf daarom moet bekeren, maar fungeert alleen maar als niet te vervullen eis om onze onbekeerdheid en onbekeerbaarheid voor ogen te stellen, zodat wij in wanhoop tot God komen met de vraag of Hij ons nog wil bekeren.
Gershwin schreef:6. De gergem alle kritiek in het hoekje van 'vijandschap tegen de ware leer' duwen
Kritiek is gelijk een aanval op de ware leer. Als je dit punt bevestigt wil zien, hoef je maar enkele edities van de Saambinder te lezen.
Gershwin schreef:7. Het (te)veel nadruk leggen op Jezus en Zijn offer als een ketterij beschouwd wordt (zie laatste SB, over de 'Jesus Movement')
G. heeft het al uitgelegt.
Gershwin schreef:8. Het avondmaal, mede onder invloed van de standenleer, door veel gelovigen (in mijn omgeving, GerGem) als 'te heilig' gezien wordt.
40 man van de 2000 aan het avondmaal.
Gershwin schreef:9. Het verbond (de doop) puur tot een teken verworden is, en van alle beloften ontdaan.
De doop en zijn beloften worden alleen vervult aan de uitverkorenen. Deze mag dus bij de doop niet aangeboden worden, ten einde om valse hoop en grijpen naar dingen waar men geen recht op heeft, te voorkomen.
Ik heb letterlijk de dominee horen vertellen dat de doop zelf niet meer is dan het scheiden van de babies van gelovige ouders, van de babies van ongelovige ouders.
Gershwin schreef:10. Belijdenis geen belijdenis van het geloof maar van de leer is.
"Je moet niet verwachten dat je nu belijdenis van het geloof doet hoor! Je bent immers nog onbekeerd? Je stemt in met de leer van de kerk en meer kun je niet doen. Ik hoop dat je later er nog eens achter komt dat je nu eigenlijk dus liegt." Dit is letterlijk gezegt.
Gershwin schreef:11. Er in de preken vaak meer nadruk ligt op uiterlijke dan innerlijke heiliging.
Dit wil ik niet onderstrepen.
Gershwin schreef:12. Gelovigen die niet in de gereformeerde traditie staan vaak als verloren beschouwd worden, en niet erkend worden als het lichaam van Christus.
Nog sterker: Gelovigen die niet in de leer van de nadere reformatie staan, worden als verloren beschouwt, want die hebben immers geen waarlijke bekering kunnen meemaken?