Moderator: Moderafo's
Gershwin schreef:Dat vind ik niet, want het 'avond geweest, morgen geweest' is inderdaad erg poetisch maar ook erg onzinnig als het niet letterlijk bedoeld is. M.a.w.: ook als het puur een poetische vorm van herhaling is vind ik het nog raar dat het er zo staat. Ik ga er in elk geval van uit dat de schrijver veronderstelde dat het letterlijk in 7 dagen was, in de door hem genoemde volgorde.
De willibrordbijbel (Genesis 2:4b-9) schreef:Toen de HEER God aarde en hemel maakte, 5 waren er op aarde nog geen wilde planten en groeide er geen enkel veldgewas, want de HEER God had nog geen regen op de aarde laten vallen en er was nog geen mens om de grond te bebouwen, 6 om het water uit de aarde omhoog te halen en de aardbodem te bevloeien. 7 Toen boetseerde de HEER God de mens uit stof dat Hij van de aarde nam, en Hij blies hem de levensadem in de neus: zo werd de mens een levend wezen.
8 Daarna legde de HEER God een tuin aan in Eden, ergens in het oosten, en daarin plaatste Hij de mens die Hij geboetseerd had. 9 De HEER God liet uit de grond allerlei bomen opschieten, aanlokkelijk om te zien en heerlijk om van te eten. Midden in de tuin stonden de boom van het leven en de boom van de kennis van goed en kwaad.
Klaas schreef:Nu is er op de evolutietheorie best het e.e.a. aan te merken. Het is echter nog steeds zo dat er geen betere wetenschappelijke evrklaring is. Een theorie die het ontstaan van de aarde in 7 dagen beschrijft komt al helemaal niet in aanmerking voor die titel. Wetenschappelijk gezien rammelt dat verhaal vele malen harder en aan veel meer kanten dan de evolutietheorie. Helaas voor jou, maar domweg waar...
TheEdge schreef:Tja, daar zeg je zowat. Toch zit ik nog steeds met het 'volksverhaal'-idee in mijn hoofd. Hoewel Mozes ongetwijfeld een goede opleiding heeft gehad aan het hof van de Farao, zullen ze daar destijds toch minder wetenschappelijk onderlegd zijn dan de moderne westerse wereld nu is. En zal het scheppingsverhaal geschreven zijn in een vorm die voor die tijd aannemelijk was. Dus met een verhaal over een schepping in 7 dagen, in plaats van een 'door God gestuurde evolutie'. Als je de scheppingsvolgorde bekijkt, zou die volgorde best goed overeenkomen met de volgorde waarvan de evolutionisten beweren dat de plantjes en de diertjes bij toeval ontstaan zijn. En is voor God 1000 jaar niet als 1 dag en vice versa?
TheEdge schreef:Maargoed, even iets anders.
Ik heb Genesis 2 er nog eens bijgepakt:De willibrordbijbel (Genesis 2:4b-9) schreef:Toen de HEER God aarde en hemel maakte, 5 waren er op aarde nog geen wilde planten en groeide er geen enkel veldgewas, want de HEER God had nog geen regen op de aarde laten vallen en er was nog geen mens om de grond te bebouwen, 6 om het water uit de aarde omhoog te halen en de aardbodem te bevloeien. 7 Toen boetseerde de HEER God de mens uit stof dat Hij van de aarde nam, en Hij blies hem de levensadem in de neus: zo werd de mens een levend wezen.
8 Daarna legde de HEER God een tuin aan in Eden, ergens in het oosten, en daarin plaatste Hij de mens die Hij geboetseerd had. 9 De HEER God liet uit de grond allerlei bomen opschieten, aanlokkelijk om te zien en heerlijk om van te eten. Midden in de tuin stonden de boom van het leven en de boom van de kennis van goed en kwaad.
Hetgeen wat tegenstrijdig lijkt, is met name dat God eerst de mens lijkt te scheppen, en DAARNA (verspas een tuin in Eden. Vers 5 en 6 lijken te zeggen dat er nog niemand was die een akker kon aanleggen en kon irrigeren, en dat God daarom maar een mens schept die dat kan gaan doen.
Statenvertaling, Genesis 2 schreef:4 Dit zijn de geboorten des hemels en der aarde, als zij geschapen werden; ten dage als de HEERE God de aarde en den hemel maakte.
5 En allen struik des velds, eer hij in de aarde was, en al het kruid des velds, eer het uitsproot; want de HEERE God had niet doen regenen op de aarde, en er was geen mens geweest, om den aardbodem te bouwen.
6 Maar een damp was opgegaan uit de aarde, en bevochtigde den gansen aardbodem.
7 En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel.
8 Ook had de HEERE God een hof geplant in Eden, tegen het oosten, en Hij stelde aldaar den mens, dien Hij geformeerd had.
TheEdge schreef:Begrijp me goed, ik ben niet afvallig of vrijzinnig ofzo, maar ik wil het allemaal wel graag tot op de bodem uitzoeken... en als je me daarbij kan helpen, dan graag! *hihi*
Klaas schreef:Het gaat er echter niet om wat Hij kan, maar hoe het gegaan is.
.
Klaas schreef:Wetenschappelijk gezien is dit toch in grote lijnen wel waar. In de wetenschap gaat het nl. zo. Je neemt iets waar en zoekt naar een verklaring. Deze theorie staat of valt met de mate waarin deze verifieerbaar dan wel falsificeerbaar is. De theorie die de waarnemingen het beste verklaart / beschrijft wordt als (voorlopige) 'waarheid' aanvaard.
Klaas schreef:Wetenschappelijk gezien rammelt dat verhaal vele malen harder en aan veel meer kanten dan de evolutietheorie. Helaas voor jou, maar domweg waar...
Neem nou die ijsman die twee jaar terug op een hoge pas is gevonden in ijs van naar schatting 10.000 jaar. Zelfs die zou onderdeel zijn van de grote truc om een nieuw geschapen aarde (althans de stoffering ervan) een ouwe look te geven. Datzelfde geldt ook voor het licht van zonnen die op miljoenen lichtjaren van ons hun leven leiden.
Ik zie het eigenlijk veel simpeler: je gelooft iets, of je gelooft dat niet. In beide gevallen zul je moeten leven met twijfels en (nu nog) onverklaarbare verschijnselen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 34 gasten