Moderator: Moderafo's
Dit is een van die teksten die vaak in een discussie gebruikt worden, maar eigenlijk niets concreets zegt, net als dat je "niet van de wereld" altijd tegenover "voor de Jood een Jood" gezet wordt. De genoemde teksten zijn zonder meer waar (ze komen tenslotte uit de Bijbel) alleen kom je er in een discussie niets verder mee, omdat je nog steeds niet op grond van de bijbel gedefinieerd heb wat duivels, natuurlijk, aards etc is. In feite worden ze meestal gewoon als dooddoener gebruikt. "Ik weet een mooie bijbeltekst dus ik heb gelijk."Jac 3:13-18 "Wie is wijs en verstandig onder u? die bewijze uit zijn goeden wandel zijn werken in zachtmoedige wijsheid. Maar indien gij bitteren nijd en twistgierigheid hebt in uw hart, zo roemt en liegt niet tegen de waarheid. Deze is de wijsheid niet, die van boven afkomt, maar is aards, natuurlijk, duivels. Want waar nijd en twistgierigheid is, aldaar is verwarring en alle boze handel. Maar de wijsheid, die van boven is, die is ten eerste zuiver, daarna vreedzaam, bescheiden, gezeggelijk, vol van barmhartigheid en van goede vruchten, niet partijdig oordelende, en ongeveinsd. En de vrucht der rechtvaardigheid wordt in vrede gezaaid voor degenen, die vrede maken."
Ben jij een broeder van Dennis?
##Ik ben een broeder van Dennis en Dennis is een broeder van mij. Ben jij ook Dennis' en mijn broeder? Dan ben je ook broeder van Christus!
Reader schreef:Corné schreef:Ben jij een broeder van Dennis?
##Ik ben een broeder van Dennis en Dennis is een broeder van mij. Ben jij ook Dennis' en mijn broeder? Dan ben je ook broeder van Christus!
Als die twee de norm worden om te bepalen wie broeder van Christus is, ziet het er beroerd uit. Uit de tijd van de oudvaders ken ik eigenlijk maar één voorbeeld van een voorganger die er dezelfde redenering op na hield: Jean de Labadie. Daar is het slecht mee afgelopen. Pas op Corné, 'wie staat, zie toe dat hij niet valle'.
1 Maar de Heilige Geest zegt ons heel duidelijk dat er een tijd zal komen waarin sommigen in de gemeente zich van Christus afwenden en leraars gaan volgen, die zich door satan laten leiden. 2 Deze schijnheilige leraars vertellen leugens en hebben hun eigen geweten het zwijgen opgelegd. 3 Zij zullen zeggen dat het niet goed is om te trouwen en dat het verkeerd is om vlees te eten, zelfs al heeft God deze dingen gegeven, opdat goed onderwezen christenen er dankbaar van zullen genieten. 4 Want alles wat God gemaakt heeft, is goed. Wij mogen het gerust eten, als we er maar dankbaar voor zijn. 5 Omdat God gezegd heeft dat het goed is en omdat wij Hem vragen het te zegenen, is alle voedsel aanvaardbaar. 6 Als je dit zo aan de anderen uitlegt, doe je je plicht als dienaar van Jezus Christus. Daaruit zal blijken dat je gevoed wordt door het geloof en door het goede onderwijs dat je hebt genoten. 7 Verknoei je tijd niet met discussies over zinloze ideeën en flauwe sprookjes.
Zijn Koelman en Voetius dan de ondergrond onder ons geloof of zullen we ons gewoon laten leiden door God en de bijbel? Vredelievendheid lijkt me verder tegenover iedereen wel een goede eigenschap...Theophilus Parresius schreef:Hallo mensen,
ik heb de reacties doorgelezen. Maar ik kan wel zien dat er toch een kern van getrouw geluid te vinden is in de mening van Corne van 't Hof. Iedereen moet natuurlijk wel bedenken dat als het waar is wat Andreas Poetin schrijft (dat Corne in lijn van Koelman en Voetius staat), dan zouden jullie veel vredelievender met Corne om moeten gaan. Laat door een goed voorbeeld eens zien dat je een goede christen bent.
Rudolf Meuser schreef:Ga dan ook zo met hem om en zeik hem niet af. Als je hem zou kenne; 't is een supertoffe gozer, die gewoon in de lijn van Jakobus Koelman staat. Is dat erg? Laat hem gewoon zijn eigen mening hebben.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten