Moderator: Moderafo's
surfer schreef:tja, ik heb de moeite nog niet gedaan, maar ik kan ook niet zoveel met 'wetenschappelijke' bewijzen inzake de authenticiteit van wel erkende bijbelboeken.
Klaas schreef:ik stuur wel een rekening
tja, ik heb de moeite nog niet gedaan, maar ik kan ook niet zoveel met 'wetenschappelijke' bewijzen inzake de authenticiteit van wel erkende bijbelboeken.
Deze man heeft ook een artikel geschreven waarin hij al zijn natuurkundige kennis uit de kast trekt om te proberen te bewijzen dat de zon uiteindelijk toch om de aarde draait...surfer schreef:http://www.westerbeke.nl/theologie/henoch.rtf
Ik heb via 1 van de sites die je gaf trouwens wel iets gevonden over vreemde schedels. Schedels met hoorntjes (verdwenen) en met meer tanden dan gebruikelijk. Extra grote skeletten, skeletten van dwergen en skeletten van aliens. En dat alles op een paranormale pagina. Juist.
tja, dat gebeurt helaas nogal vaak. Ik zag gister een stukje van een reportage over kristallen schedel 'Max' die 'eindelijk' in Flevoland was aangekomen. Aan het woord gelaten werden een 'ufoloog' (compleet met hoed) en een 'medium' en allerlei mensen die repten van 'de energie die Max uitstraalde'. Het merkwaardige fenomeen van de gevonden kristallen schedels (men heeft geen idee hoe je die zou kunnen maken) wordt zo in een hele twijfelachtige sfeer getrokken.Nou zegt dat natuurlijk niet alles. Wellicht dat er best zulke schedels gevonden zijn, maar worden ze op de betreffende site ingepast in allerlei wilde fantasiën.
Klaas schreef:Volgens mij gaan we nu redelijk off-topic (tijd om een nieuw onderwerp te starten?)
Klaas schreef:Over de totstandkoming van de canon verschillen de meningen nogal. In grote lijnen kun je volgens mij twee stanpunten onderscheiden.
Allereerst is er de gedachte dat de kerk in de 3e/4e eeuw een selectie van boeken gemaak heeft die goed in het straatje van de kerk pasten. Vooral de synode waar Surfer naar verwijst krijgt dan vaak ed zwarte piet toegespeeld.
Klaas schreef:Het tweede standpunt stelt dat de kerk slechts de reeds algemeen aanvaarde samenstelling van de bijbel officieel bekrachtigd heeft. Met algemeen aanvaard bedoel ik niet dat er 100% consenus was, maar dat er grotendeels consensus was.
ik heb een paar canons even vluchtig doorgelezen, maar daarin worden toch al een behoorlijk aantal dingen vastgelegd, als zijnde wel of niet behoorlijk. In hoeverre zijn deze canons min of meer waarheden geworden?Klaas schreef:
Over de totstandkoming van de canon verschillen de meningen nogal. In grote lijnen kun je volgens mij twee stanpunten onderscheiden.
Allereerst is er de gedachte dat de kerk in de 3e/4e eeuw een selectie van boeken gemaak heeft die goed in het straatje van de kerk pasten. Vooral de synode waar Surfer naar verwijst krijgt dan vaak ed zwarte piet toegespeeld.
Ik vraag me dan idd af hoe groot de macht van 'Rome' toen al was, al zal dat wel speculeren blijven.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten