Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 sep 2003 12:31

maar als mensen iets per se niet willen, dan schrijven ze toch wel af...Ik denk dat dat de echte achtergrond is, en niet het geringe aantal blz. van Blauwendraad enz.

Bovendien horen die citaten etc. oorspronkelijk toch voor een groot deel uit de bijbel te komen...
Laatst gewijzigd door surfer op 26 sep 2003 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 26 sep 2003 12:32

Dikte van het boek zegt misschien meer over het feit hoe ver sommige (oud)gergem(inned) predikanten zijn afgedwaald...
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 26 sep 2003 13:54

sterretje schreef:dan vraag ik me af wie hier niet vaak genoeg in de GerGem komt. Je ervaring die je hebt bij een kerk moet je niet gaan afspiegelen aan alle kerken!

Ik kom vaak genoeg in verschillende gergems, en kan niet zeggen dat alle dominees op en top hypercalvinistisch zijn, maar wel dat ze er bijna allemaal een scheutje van hebben. Met niet vaak genoeg bedoelde ik trouwens joris en niemand anders, dat zij duidelijk.

sterretje schreef:ik vraag me af waarom je vind dat Ger.Gemmers zich alleen laten overtuigen door oudvaders en niet door de prediking van een predikant wanneer hij buiten oudvaders om preekt....

Nee hoor, ik ben er stellig van overtuigd dat gergemmers heel goed naar hun dominee luisteren, over het algemeen :mrgreen: helaas wel. Maar de enige anderen waar ze nog enigszins naar plachten te luisteren (wordt ook minder) zijn oudvaders :D

sterretje schreef:en daarom zou het vruchten afwerpen binnen de Ger.Gem? Of juist de Ger. Gemeente afzwakken?

Dat kan ook samengaan :mrgreen: vruchten afwerpen voor individuele leden en het vastgeroeste systeem afzwakken, misschien?

Calvin schreef:Dikte van het boek zegt misschien meer over het feit hoe ver sommige (oud)gergem(inned) predikanten zijn afgedwaald...

*onderschrijft dit volledig*

surfer schreef:maar als mensen iets per se niet willen, dan schrijven ze toch wel af...Ik denk dat dat de echte achtergrond is, en niet het geringe aantal blz. van Blauwendraad enz.

Bovendien horen die citaten etc. oorspronkelijk toch voor een groot deel uit de bijbel te komen...

De meeste rechtsbuitens geloven iets nooit op basis van verstand, maar wel op basis van gezag. En de bijbel is al door de elite in een schemaatje gepropt en geperst, dus die interpreteren ze sowieso fout. Sommige 'oudvaders' zijn eenduidig in hun afwijzing van de standenleer etc. en zijn absoluut niet te misinterpreteren. Als zij dan de waarheid spreken en mensen hun gezag aanvaarden is dat toch mooi? en dan komen ze vanzelf weer bij de bijbel uit (mag je hopen)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 26 sep 2003 19:03

Invincible schreef:
Willempie schreef:Een boek van 1100 bladzijden. Dan kun je beter de bijbel lezen.

Groeten Willempie

Pluim voor de sterkste posting van deze draad tot nu toe :)

Dan zeg ik tegen jullie: Ja evenzo kun je net zo goed geen tijd op Internet of refoweb besteden, maar de Bijbel lezen...

Je hebt natuurlijk wel gelijk dat uiteindelijk de Bijbel het uitgangspunt moet zijn en niet vdZ of oudvaders/reformatorer

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 26 sep 2003 21:42

parsifal schreef: Blauwendraad is zo'n beetje uit zijn gemeente gezet.

Hoe kom je dáár bij?
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 26 sep 2003 23:13

Misschien mag ik een concluderende (en afsluitende :wink: ) opmerking maken over de 1100 pag.

1) Voor de meeste mensen zijn dit erg veel pagina's. Dus niemand zal het zo even lezen. Bij persoonlijk belangstelling kom je ver en anders lees je het niet.

2) Voor een (wetenschappelijk) overzichtswerk is het niet extreem veel. Een heel aantal mensen zal ook wel een studieboek hebben dat in deze buurt komt.

joris

Berichtdoor joris » 27 sep 2003 21:05

sorry, ik trek me terug uit deze discussie. iK heb geen zin om mij erin te verdiepen. heb het boek niet gelezen, kendiehele zwaag niet. En dus heb ik geen recht van spreken.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 sep 2003 12:31

Elsa schreef:
parsifal schreef: Blauwendraad is zo'n beetje uit zijn gemeente gezet.

Hoe kom je dáár bij?

Misschien is wat gebeurde niet helemaal hetzelfde als wat ik omschreef. Er werd hem verzocht om niet aan het avondmaal deel te nemen. Wat toch dicht in de buurt komt van het verzoek tot vertrek. Het ging hier niet om zonde waarom dit verzoek kwam.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 sep 2003 15:11

Het ging m.i. ook niet om zonde, maar hem werd wel scheurmakerij/ketterij verweten, dat is de reden dat hij niet aan het avondmaal mocht deelnemen. Volgens mij was het wel volgens de kerkelijke-tucht-regeltjes. Alleen was het natuurlijk geen ketterij...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 29 sep 2003 23:05

Kan het niet zo zijn dat hij in onmin leefde met zijn medebroeders en daarom van de tafel werd afgehouden? (lees het avondmaalsformulier)
Tucht is overigens een liefde-maatregel, Gershwin!

- Louis Paul Boon

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 29 sep 2003 23:46

Elsa schreef:Kan het niet zo zijn dat hij in onmin leefde met zijn medebroeders en daarom van de tafel werd afgehouden? (lees het avondmaalsformulier)
Tucht is overigens een liefde-maatregel, Gershwin!

Ik denk inderdaad dat openbare heibel tussen gemeenteleden niet goed is in zijn algemeenheid en zeker niet in verband met het avondmaal. Maar over het algemeen zal dat dan twee partijen gelden.

Over deze concrete situatie kan ik echter niet oordelen. Ik vind het eerlijk gezegd ook niet handig om via de "Kan het niet zo zijn ..." constructie allerlei ideeen in de wereld te brengen.

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 02 okt 2003 23:14

Oké. Het vorige was allemaal een beetje off topic. :oops:
Er ontstaat nog steeds geen echte discussie over de inhoud van het boek. :x

Wat ik mij afvraag, is of vd. Zwaag echt objectief kan blijven. Kan hij een dergelijk onderwerp zuiver objectief benaderen, of heeft hij uiteindelijk toch ook de preken gelezen die hij het liefst leest? (en misschien ook wel: het liefst niet!)
Het lijkt mij onmogelijk om dit soort zaken écht objectief te beschrijven.
Heeft iemand al zoveel gelezen dat hij/ zij hier een antwoord op geven kan?

- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 okt 2003 23:28

Elsa:
Heeft iemand al zoveel gelezen dat hij/ zij hier een antwoord op geven kan?

Ik weet niet of dat antwoord echt interessant is. Hoogstwaarschijnlijk zullen zijn medestanders hem objectief vinden en zijn tegenstanders subjectief. Iemands antwoord zaldan ook meer zeggen over hem/haarzelf dan over Vd Zwaag.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 02 okt 2003 23:43

Is waar, Klaas! Ik was zo naïef om te denken dat iemand objectief antwoord kan geven :oops:
Overigens praat jij over 'voorstanders' en 'tegenstanders'. Daarmee geef je, m.i. aan dat jij het een soort 'strijdschrift' vindt. :lol:

- Louis Paul Boon

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 okt 2003 07:55

Of het een strijdschrift is weet ik niet; ik heb het boek niet gelezen. Van wat ik ervan gelezen heb denk ik niet dat Vd Zwaag het zo bedoeld heeft, al zal hij geweten hebben dat het boek het nodige stof zou laten opwaaien. Ik denk echter wel dat vooral de mensen die het niet met hem eens zijn het als een strijdschrift zullen beschouwen.

Overigens lijkt het wel dat hoe rechtser je komt des te langer de tenen worden. Maar dat terzijde.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”