sterretje schreef:dan vraag ik me af wie hier niet vaak genoeg in de GerGem komt. Je ervaring die je hebt bij een kerk moet je niet gaan afspiegelen aan alle kerken!
Ik kom vaak genoeg in verschillende gergems, en kan niet zeggen dat alle dominees op en top hypercalvinistisch zijn, maar wel dat ze er bijna allemaal een scheutje van hebben. Met niet vaak genoeg bedoelde ik trouwens joris en niemand anders, dat zij duidelijk.
sterretje schreef:ik vraag me af waarom je vind dat Ger.Gemmers zich alleen laten overtuigen door oudvaders en niet door de prediking van een predikant wanneer hij buiten oudvaders om preekt....
Nee hoor, ik ben er stellig van overtuigd dat gergemmers
heel goed naar hun dominee luisteren, over het algemeen

helaas wel. Maar de enige anderen waar ze nog enigszins naar plachten te luisteren (wordt ook minder) zijn oudvaders
sterretje schreef:en daarom zou het vruchten afwerpen binnen de Ger.Gem? Of juist de Ger. Gemeente afzwakken?
Dat kan ook samengaan

vruchten afwerpen voor individuele leden en het vastgeroeste systeem afzwakken, misschien?
Calvin schreef:Dikte van het boek zegt misschien meer over het feit hoe ver sommige (oud)gergem(inned) predikanten zijn afgedwaald...
*onderschrijft dit volledig*
surfer schreef:maar als mensen iets per se niet willen, dan schrijven ze toch wel af...Ik denk dat dat de echte achtergrond is, en niet het geringe aantal blz. van Blauwendraad enz.
Bovendien horen die citaten etc. oorspronkelijk toch voor een groot deel uit de bijbel te komen...
De meeste rechtsbuitens geloven iets nooit op basis van verstand, maar wel op basis van gezag. En de bijbel is al door de elite in een schemaatje gepropt en geperst, dus die interpreteren ze sowieso fout. Sommige 'oudvaders' zijn eenduidig in hun afwijzing van de standenleer etc. en zijn absoluut niet te misinterpreteren. Als zij dan de waarheid spreken
en mensen hun gezag aanvaarden is dat toch mooi? en dan komen ze vanzelf weer bij de bijbel uit (mag je hopen)
Together, we can. But we won't.
Goodbye.