Moderator: Moderafo's
Napoleon schreef:Ikke21 schreef:Maar ik denk wel dat van eeuwigheid tot eeuwigheid alles vast staat!!
Het is toch niet zo dat God vandaag (met eerbied gezegd) zegt, van nu ga Ik is dat en dat doen, nee alles staat vast, van het begin van de wereld.
hm, ik ga mijn visie maar weer eens van stal halen![]()
ik denk niet dat je God in ons chronologisch beeld mag plaatsen. inderdaad zegt God niet van nu ga Ik dit doen, en over een uur dat. God is namelijk niet onderhevig aan tijd, wat ook vrij logisch is als Hij zelf de tijd gemaakt heeft. voor God is alles Nu, zowel de schepping is nu, als dit moment, als de toekomst. het is dus ook niet zo dat God ooit heeft bedacht wie er uitverkoren zijn, maar dat bepaalt hij nu, omdat alles voor God nu is. Hij kent geen toekomst en geen verleden. daarmee komen m.i. ook de uitverkiezing en het verbidden van God met elkaar in balans.
God heeft de mens van eeuwigheid uitverkoren, maar de mens die tot God bidt, heeft dit voor God ook van eeuwigheid gedaan.
zo zit het denk ik, maar ik sta hel erg open voor kritische geluiden. Ik besef dat dit niet strookt met het traditionele beeld van uitverkiezing, dat God in een "grijs" verleden heeft bepaald wie er tot Hem zullen komen. dat zou op kunnen gaan als God aan tijd (of tenminste chronologie) gebonden was, maar dat gaat er bij mij weer niet in.
Napoleon schreef:Ikke21 schreef:Maar ik denk wel dat van eeuwigheid tot eeuwigheid alles vast staat!!
Het is toch niet zo dat God vandaag (met eerbied gezegd) zegt, van nu ga Ik is dat en dat doen, nee alles staat vast, van het begin van de wereld.
hm, ik ga mijn visie maar weer eens van stal halen![]()
ik denk niet dat je God in ons chronologisch beeld mag plaatsen. inderdaad zegt God niet van nu ga Ik dit doen, en over een uur dat. God is namelijk niet onderhevig aan tijd, wat ook vrij logisch is als Hij zelf de tijd gemaakt heeft. voor God is alles Nu, zowel de schepping is nu, als dit moment, als de toekomst. het is dus ook niet zo dat God ooit heeft bedacht wie er uitverkoren zijn, maar dat bepaalt hij nu, omdat alles voor God nu is. Hij kent geen toekomst en geen verleden. daarmee komen m.i. ook de uitverkiezing en het verbidden van God met elkaar in balans.
God heeft de mens van eeuwigheid uitverkoren, maar de mens die tot God bidt, heeft dit voor God ook van eeuwigheid gedaan.
zo zit het denk ik, maar ik sta hel erg open voor kritische geluiden. Ik besef dat dit niet strookt met het traditionele beeld van uitverkiezing, dat God in een "grijs" verleden heeft bepaald wie er tot Hem zullen komen. dat zou op kunnen gaan als God aan tijd (of tenminste chronologie) gebonden was, maar dat gaat er bij mij weer niet in.
Petertje schreef:
Ja,. ik heb die visie ook weleens aangehoord, en ik geloof inderdaad dat God veel machtiger, en veel groter kan denken dan wij. Dus we kunnen ons onmogelijk verplaatsen in Zijn tijd. Toch kom ik dan Abraham in de Bijbel tegen. Hij wordt door God op de proef gesteld. Dus God wist niet van tevoren hoe Abraham zou reageren.(Gen. 22:1-12). Hoe kan ik dit plaatsen?
Wat ik niet begrijp is waarom God Abraham's geloof op de proef stelde. Als God dat vantevoren wist wat Abraham zou gaan doen, dan hoefde God hem niet op de proef te stellen. (zie Gen. 22: 1-12)
Napoleon schreef:Petertje schreef:
Ja,. ik heb die visie ook weleens aangehoord, en ik geloof inderdaad dat God veel machtiger, en veel groter kan denken dan wij. Dus we kunnen ons onmogelijk verplaatsen in Zijn tijd. Toch kom ik dan Abraham in de Bijbel tegen. Hij wordt door God op de proef gesteld. Dus God wist niet van tevoren hoe Abraham zou reageren.(Gen. 22:1-12). Hoe kan ik dit plaatsen?
inderdaad wist God niet vantevoren hoe Abraham zou reageren, omdat voor God geen vantevoren bestaat. ik vat het zelf ook niet helemaal hoe het zit, maar God weet geen dingen vantevoren, omdat de toekomst voor God ook al heden is.
surfer schreef:ik geloof eigenlijk niet dat God precies weet wat wij gaan doen. Dat is nl. strijdig met het oorspronkelijke principe van de vrije wil.....
is het nu echt van belang om een antwoord op deze vraag te hebben? Maar ik neig naar nee. Ik denk dat God gestart is met het volste vertrouwen in Zijn schepselen, zoals iedere goede ouder dat heeft in zijn kinderen.Komen we bij het heikele punt, wist God vantevoren dat dit zou gebeuren? Om het menselijk te zeggen: 'Had God al een noodplan klaar liggen"???
surfer schreef:is het nu echt van belang om een antwoord op deze vraag te hebben? Maar ik neig naar nee. Ik denk dat God gestart is met het volste vertrouwen in Zijn schepselen, zoals iedere goede ouder dat heeft in zijn kinderen.Komen we bij het heikele punt, wist God vantevoren dat dit zou gebeuren? Om het menselijk te zeggen: 'Had God al een noodplan klaar liggen"???
surfer schreef:als de mens een vrije wil had, dan is het moeilijk te geloven dat God van te voren al wist dat de mens zou vallen... Die twee dingen lijken strijdig.
Daarnaast, als God gedacht had, dat kan nooit goed gaan, dan had Hij misschien de mens niet geschapen.
Ik vind de uitleg van Napoleon, nl. dat God tijdloos is, en dus weinig te maken heeft met tijdsaanduidingen, van te voren etc., een goede optie.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten