Teus schreef:Je snapt het niet, hoe ik er bij kom omdat je niet ziet dat het kruis de oorsprong van je kind zijn blijft.
Je kunt een maag hebben voor het voedsel, als je de melk gehad heb ben je misschien toe aan vast voedsel maar om dat te verwerken hebben we ook tanden en kiezen nodig.
Aan je opmerkingen te zien bgrijp je juist niet wat ik bedoel.
Je leest slecht hoor, en laat mij maar voor mezelf bepalen wat ik zie.
Het kruis is niet de oorsprong van mijn bestaan, dat is God zelf: Wedergeboren door water (woord) en Geest. Joh. 3.
Inderdaad is het kruis een onmisbaar onderdeel voor bovenstaande, maar dat had ik al gezegd.
Teus schreef:Is je relatie met God niet ontstaan door het kruis?
Aanbidden is God de eer bewijzen, God vertellen wat je in Christus gezien heb en wat is het belangrijkste wat Hij gedaan heeft? Dan kun je niet anders dan naar het kruis. Wat is het belangrijkste wat God voor je gedaan heeft, ik dank Hem er heel veel voor. Daardoor Geeft Hij Zijn Liefde, Zijn Trouw en Nabijheid.
Als er geen kruis was, was er geen vergeving en wedergeboorte, dus ook geen relatie. Dat was toch al duidelijk?
Ik aanbid God om wie hij is en wat hij heeft gedaan.
Als ik hem aanbid dan ga ik rechtstreeks naar hem, en hoef ik niet weer eerst naar het kruis.
Dat wil niet zeggen dat ik nooit meer aan het kruis denk, Joh. 3:16 leeft echt wel voor me hoor.
We behoren hem te aanbidden in Geest en waarheid, en dan is het goed. Het hoeft niet aan jouw maatstaven te voldoen.
Teus schreef:Waar dank je God voor? Dat je elke dag eten en drinken hebt? Dat Hij bepaalde dingen in je leven stuurt of je ziekte wegneemt? Jazeker kun en moet je Hem daarvoor danken, Hij is het waard en je kan het nooit genoeg doen, we komen er altijd in te kort.
Geweldig mooie dingen zijn dit maar voor mij ligt het toch wat anders, het is allemaal vergankelijk, het feit dat God deze dingen voor me doet, dat Hij, de Allerhoogste naar mij om wil zien, zulke dingen voor mij doet, specifiek voor mij. Dat vind ik het grootste wonder en dat is begonnen aan het kruis. Niet om de zonden die ik gedaan heb, daar hebben mijn Vader en ik het niet meer over maar wel de Liefde die mijn Vader en mijn Heiland voor mij hebben en daar geuit is en nu daar door mag groeien.
Nu suggereer je dat ik hem voornamelijk dankbaar ben voor de aardse zegeningen, en jij doet het zoveel beter omdat jij hem dankt voor het kruis.
Als je nou eens beter leest dan weet je dat ik gezegd heb dat ik God ook dankbaar ben voor het kruis, maar óók voor alle
geestelijk zegeningen waarmee hij ons gezegend heeft. (en bij deze: ook voor de aardse zegeningen)
Teus schreef:Bedank je elke keer je vrouw dat ze eten voor je maakt je bed verzorgt en misschien sex met haar gehad heeft? Of zie je ook nog die blik in haar ogen waar je kunt zien dat ze van je houdt? Kijk je ook nog eens terug toen ze voor je opkwam toen men je beledigde, die veelzeggende glimlach die je stiekem kreeg op een drukke verjaardag?
Die kleurplaten en tekeningen die m'n kleinkinderen voor me maken, daar is niet zoveel moois aan hoor, het werk dat ze er aan gehad hebben, dat ze de moeite gedaan hebben om opa te verblijden, dat raakt mij. Daaraan kun je zien dat ze van je houden.
Misschien is het goed even op te merken dat ik je kleinkind niet ben.
Ik ben heel goed in staat om de gezindheid van het hart te onderscheiden van de gaven.
Teus schreef:Het is te kortzichtig te zeggen dat na genade het kruis niet meer nodig is, Ik denk dat het vaste voedsel nog niet geproefd is als men allen waarde hecht aan het kruis alleen voor de zonden.
Nodig, in de zin van onmisbaar, is het inderdaad niet meer voor Gods kind.
Echter
kan het wel nodig zijn om voor je innerlijke gesteldheid om regelmatig vol dankbaarheid terug te denken wat hij allemaal voor ons gedaan heeft.
En nogmaals: het vaste voedsel gaat niet over het kruis. Als jij vind van wel kun je dat misschien even bijbels onderbouwen?
Teus schreef:Je schrijft dat je niets afdoet van de waarde van het kruis, helaas constateer ik dat je dat wel doet en eigenlijk met geweld, als je het kruis alleen als betaalmiddel van je zonden ziet, je moet dat nog leren denk ik, maar dan is het vaste voedsel welkom.
Gelukkig dan maar dat jij mij niet hoeft te beoordelen, want je zit er flink naast.
Hoe noodzakelijk, waardevol, grootst enz. het kruis ook is, het is geen doel maar een middel om tot het doel te komen nl: gelijkvormig worden aan het beeld van Jezus. (want daartoe zijn gelovigen uitverkoren) En daar hebben we de H.G. voor nodig, en niet het kruis.
Teus schreef:Je hoeft niet naar het kruis voor je zonden die daar achtergelaten zijn maar het feit dat Hij het heeft willen doen, dat is essentieel voor je geloofsleven en daarmee kan je groeien in het geloof.
Zo ervaar ik dat niet, en zo staat het ook niet in de bijbel dus maak ik me er maar niet ongerust over dat onze ervaringen niet synchroon lopen.
Het kruis laat niet alleen de liefde van God zien, maar herinnert tegelijk ook aan zonden en schuld.
Om de liefde van God te zien en ervaren hoef ik niet steeds terug naar het kruis, zijn liefde blijkt uit alle dingen.
Ik laat me liever leiden door de H.G. i.p.v. een door mensen voorgeschreven route die persé elke keer langs het kruis moet.
Als God jou op een andere manier leidt: dikke prima natuurlijk.
Maar maak niet de fout de weg die God met jou gaat aan een ander op te leggen.
En vermijdt zeker de klassieke misser: als je het anders ziet en ervaart als ik, dan ken je nog weinig of niets van God!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)