joepie schreef:Zelfs een verkrachter moet dan sterven.

Zelfs, noem je dat ZELFS

Castratie mag mijns inziens in ieder geval. (als iemand ergens om gedood mag worden, dan dat toch zeker) Overigens, moet dit dan wel een 'brute' verkrachting zijn, en geen 'onvrijwillige seks'.
joepie schreef:En een overspelige vrouw. En daarover kunnen we lezen wat Jezus zei toen de farizeeers een overspelige bij Jezus brachten.
Toriso schreef: Het klassieke voorbeeld waar Jezus de vrouw die in overspel gegrepen was, 'niet veroordeelde', wordt vaak verkeerd begrepen, en aldus misbruikt. Immers, Jezus was geen aards rechter en koning. Verder waren alle personen die het oordeel moesten voltrekken, vertrokken. Al zou Jezus aards rechter zijn, de rechter is niet de beul.
Verder was het natuurlijk dwaas om alleen de vrouw te grijpen. In overspel gegrepen, maar waar was de man die bij haar lag? Als het oordeel voltrokken zou moeten worden, dan moesten beiden gelijkelijk sterven, en niet alleen de vrouw (eenzelfde dorre dwaasheid tref je aan bij die hatelijke moslimstaten waar er al veel te veel van zijn).
joepie schreef:Dus waar zouden we blijven.
Toriso schreef:Door de (linkse)tegenstanders wordt vaak gevreesd dat de wetten van het OT hoge 'dodencijfers' op leveren. Echter, dat valt reuze mee. De getuigen zijn (waren) heel belangrijk. Zij waren ook de personen die het vonnis metterdaad (als eerste) bekrachtigden en ten uitvoer brachten. Proefprocessen werden niet gespeeld. Op vals beschuldigen stond dezelfde straf voor de beschuldiger, als voor de daad zelve!
joepie schreef:Hallo,
Geen haar beter dus dan die volkert!
Groetjes.
Ik ben inderdaad niet beter dan Volkert. Maar er zit geen bloed van PF op mijn jas. Verder, het gaat er deze dicussie niet om of we het leuk vinden of niet. Ook niet of wij mensen de doodstraf terecht vinden. Maar of de regering de doodstraf zou moeten toepassen op mensen die zondigen tegen het leven van eigen burgers
Moeten we dan leven in een land waarin iemand die een Rijksmonument (illegaal) afbreekt jaren de bak in kan draaien, evenals moordenaars

Waar is dan de maat

Me dunkt het afbreken van een mensenleven (door moord, overspel, verkrachting of ontvoering) is niet te vergelijken met materiele of culturele schade.
Bovendien kan men het symbool voor de Rechtsspraak dan ook wel weggooien. Een geBLINDDOEKte vrouw met WEEGSCHAAL en ZWAARD die zonder aanzien des persoons werkt.
Wat Surfer, Joepie, Geertje, en anderen bepleiten is met BRIL kijkt naar de persoonlijke omstandigheden, en het zwaard in de schede. De weegschaal wordt overbelast door er van alles mee te laten wegen wat er mee te maken zou kunnen hebben.
Toriso schreef:De wetten van Oud-Israel zijn op te splitsen in de 10 geboden (evenals de Noachietische wetten, universeel geldend). Verder de burgerlijke wetten (hieraan zouden onze Nederlandse wetten gespiegeld moeten worden). En dan nog de ceremoniele wetten (deze laatste zijn in Christus vervuld geworden). Het zou best eens kunnen dat bepaalde Godslasteringswetten ceremonieel waren. Vergeet niet dat daardoor Christus aan het kruis is gespijkerd, omdat er anders geen eensluidend getuigenis tegen Hem ingebracht werd.
surfer schreef:Deze wetten zijn niet meer van deze tijd. Ik kan zo drie argumenten noemen waarom dat zo is.
1) het volk Israel had bijna 500 jaar in slavernij geleefd, een strenge wet was nodig om het volk te behoeden voor uitspattingen.
2) Israel was een volk van nomaden en kende dus niet het verschijnsel gevangenis. De moordenaar zou bijvoorbeeld ook in de woestijn achtergelaten kunnen worden (verbannen), maar dan zou hij zeker ook sterven en een pijnlijke dood. In die zin kun je ook zeggen dat het barmhartiger was om hem zelf te doden.
3) De wetten pasten in het beeld van die tijd
1) Alsof de Nederlander een 'haar beter' zijn.
2) Nog steeds nomaden onder Koning David? Nee toch he. Toch werden de wetten van Mozes niet aangepast.
3) Jij past ook wel in het beeld van die tijd, ik zie je zo sjouwen door die woestijn.
surfer schreef:ik heb eerder al beweerd dat deze oudtestamentische wetten voor zover ik dat kan zien niet meer van toepassing zijn voor deze tijd.
Daar zit de kern van jouw probleem (met de doodstraf).
joepie schreef:Hallo,
Als we nu op Bijbelse gronden voor de doodstraf zouden kunnen zijn.
Ik heb nog geen argumenten daarvoor gehoord.
Maar wie van ons wil dan de beul zijn die deze doodsvonnissen uit gaat voeren?
Ik in ieder geval niet!
Sterkte.
Als de overheid niemand zou kunnen vinden, zou ik me beschikbaar stellen. Ik zou de straf huilend uitvoeren (beseffend dat ik geen haar beter ben, maar dat ik er door God voor ben bewaard).