Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Moet koning Willem Alexander meer over God praten?

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2014 17:21

De zoon van Salomo die op de troon kwam, heette Rehabeam. Manasse was de zoon van Hizkia.

Wellicht is het wijs om de boeken van Samuël en die der Koningen en der Kronieken nog eens door te lezen. Dan zie je meteen hoe de politieke situatie in die regio per generatie wisselde.

Het "Zo waarlijk helpe mij God almachtig" staat niet in de troonrede, maar wordt uitgesproken indien er een eed wordt afgelegd.

Wellicht is het wijs om het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden en de Grondwet nog eens door te lezen. Dan leer je iets over het Nederlandse staatsrecht.

De "Hoog-Mogende heren der Staten Generaal der verenigde Nederlanden" zijn vervangen door de dames en heren leden van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal, die, in tegenstelling tot de "Hoog-Mogende heren der Staten Generaal der verenigde Nederlanden" niet allemaal behoren tot de Neder-Duitsche Gereformeerde Kerk, welke destijds de enige officieel toegelaten kerk in de Verenigde Nederlanden vormde.

Wellicht is het wijs om een geschiedenisboek te lezen, bijvoorbeeld "The Dutch Republic" van Jonathan Israel, één van de beste standaardwerken over de Nederlandse Republiek. Dan leer je iets over de Nederlandse geschiedenis.

Als zich nu de dames en heren leden van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal zich nu, anno 2014, met het vertalen van de Bijbel zouden gaan bezighouden, dan zou dat betekenen dat ook niet-christelijke en/of semi-ongeletterde flapdrollen als Dion Graus, Martin Bosma en Lutz Jacobi zich met de inhoud van de vertaling van de Schrift zouden gaan bezighouden. Ik heb zo m'n twijfels over de wenselijkheid hiervan.

Ik ga er niet vanuit dat AIVD, RVD en/of W.A. zich heel intensief met jouw bijdragen bezighouden. De kans dat W.A. ze leest, neigt naar nul. Wellicht kun je overwegen om W.A. een brief te sturen. Tip: hanteer een iets minder agressieve schrijfstijl dan dat je hier doet. Koningen schijnen niet erg genegen te zijn naar agressieve onderdanen te luisteren.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 27 aug 2014 18:10

ineke-kitty schreef:Misschien zou het inderdaad beter zijn als W.A. eens meer met God gaat praten.
In ieder geval mogen wij met God over onze koning praten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2014 20:19

Dat is een prima suggestie, Mona.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 aug 2014 09:25

mona schreef:In ieder geval mogen wij met God over onze koning praten.

Goed opgemerkt Mona!
Wordt er bij jullie in de kerk wekelijks voor onze koning en regering gebeden?
Niet alleen om wijsheid, maar of de Heere in hun harten wil werken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 10:26

Mocht Willem-Alexander dingen beginnen te zeggen als 'ik ben niet jullie echte koning, maar hij die uit de dood is opgewekt is koning voor eeuwig.' Dan zou ik daar echt geen moeite mee hebben. :mrgreen:

Indien echter verwacht wordt dat Willem-Alexander gaat preken voor zijn protestantse parochie dan hoeft het van mij niet zo nodig. Het is niet voor niets dat ik me heb laten uitschrijven bij de PKN dacht ik zo.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 10:29

mona schreef:In ieder geval mogen wij met God over onze koning praten.

schelpje3 schreef:Goed opgemerkt Mona!
Wordt er bij jullie in de kerk wekelijks voor onze koning en regering gebeden?

Wie is jullie koning?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 aug 2014 10:33

De PKN is dan ook niet het beste voorbeeld om te gaan preken voor een protestantse parochie.
Dan kan hij inderdaad maar beter z'n mond houden.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 aug 2014 10:43

quote schelpje: "wordt er bij jullie in de kerk wekelijks voor onze koning en regering gebeden?"

Die tekst uit 1 Tim. 2 wordt nogal eens misverstaan.
De ENIGE reden waarom wij zouden bidden voor "onze" koning en regering staat er notabene gewoon bij, namelijk opdat WIJ een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
Dus: niet omwille van die koning of regering, maar omwille van ONS dat we in alle rust God zouden kunnen dienen.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 aug 2014 11:11

ineke-kitty schreef:Misschien zou het inderdaad beter zijn als W.A. eens meer met God gaat praten
Ik weet niet hoevaak en wanneer Willem Alexander met God praat, maar dat mag hij natuurlijk altijd méér doen. Dus ik ben het wel met I-K eens.
schelpje3 schreef:Wordt er bij jullie in de kerk wekelijks voor onze koning en regering gebeden?
Ja gelukkig heel regelmatig, en dat vind ik fijn. De overheid (plaatselijk, landelijk) heeft wijsheid nodig, en boven al Gods wijsheid. De vreze des Heeren is immers het beginsel der wijsheid?
mohamed schreef:Wie is jullie koning?
Onze aardse koning is Willem Alexander, en God is onze hemelse koning. Hij is Koning der koningen. Waarom vraag je dit?
ineke-kitty schreef:Die tekst uit 1 Tim. 2 wordt nogal eens misverstaan.
De ENIGE reden waarom wij zouden bidden voor "onze" koning en regering staat er notabene gewoon bij, namelijk opdat WIJ een gerust en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
Dus: niet omwille van die koning of regering, maar omwille van ONS dat we in alle rust God zouden kunnen dienen.
Waarom zou dat de enige reden moeten zijn dat wij voor de overheden bidden? Een stil en gerust leven op aarde is heel waardevol. Maar een Godvrezende koning is ook voor de koning zelf het belangrijkste.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 aug 2014 11:22

Mona: "waarom zou dat de enige reden moeten zijn dat wij voor de overheden bidden?"

Omdat die reden er gewoon bijstaat.
En welke "overheden" bedoel je dan? de "overheden" van deze wereld?
Je weet toch hopelijk dat die overheden "geleid" worden door DE wereld-[be] heerser dezer eeuw?

Kortom het gaat erom dat WIJ als christenen een rustig en stil leven leiden mogen in alle godzaligheid en eerbaarheid.
Want DAT is goed en aangenaam voor God ONZEN Zaligmaker.

Overigens ben je vrij om te bidden dat "onze" aardse koning tot bekering zal komen.
Want dit is uiteraard Gods wil, echter wil dat niet zeggen DAT hij dan ook tot bekering zal komen.
Gods wil is dat ALLE mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen.
Echter leert de Schrift dat slechts een overblijfsel tot bekering zal komen. De meerderheid van de mensheid , inclusief koningen en regeringen willen niets met God te maken hebben.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 aug 2014 13:01

ineke-kitty schreef:En welke "overheden" bedoel je dan? de "overheden" van deze wereld?
Je weet toch hopelijk dat die overheden "geleid" worden door DE wereld-[be] heerser dezer eeuw?
ik bedoel met overheden, de plaatselijke overheid en de landelijke overheid. Twee keer een overheid, is meervoud overheden. Alhoewel ze allen over ons gesteld zijn. Je zou het als één kunnen zien, maar ik maakte in mijn gedachten een onderscheid.
ineke-kitty schreef:Want dit is uiteraard Gods wil, echter wil dat niet zeggen DAT hij dan ook tot bekering zal komen.
Dat weet ik Ineke.
ineke-kitty schreef:Echter leert de Schrift dat slechts een overblijfsel tot bekering zal komen. De meerderheid van de mensheid , inclusief koningen en regeringen willen niets met God te maken hebben.
Dat ontslaat ons niet van de plicht om te voor hen bidden.
Tante Pollewop schreef:Wat een verschrikkelijk wereldbeeld.
Hoe bedoel je dat?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 aug 2014 13:26

Tante Pollewop schreef:Wat een verschrikkelijk wereldbeeld.
mona schreef:Hoe bedoel je dat?

Nou, het beeld wat ineke-kitty schetst is nogal negatief en zwart.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 aug 2014 13:37

Tante Pollewop schreef:Nou, het beeld wat ineke-kitty schetst is nogal negatief en zwart.
Welk beeld? bedoel je dit:
ineke-kitty schreef:Echter leert de Schrift dat slechts een overblijfsel tot bekering zal komen. De meerderheid van de mensheid , inclusief koningen en regeringen willen niets met God te maken hebben.
Als je dat bedoelt dan is de Bijbel ook negatief en zwart, want daar staat het duidelijk in. En de bijbel bewijst zichzelf in deze duidelijk in de praktijk.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 aug 2014 13:42

Het is maar net hoe je het bekijkt. :wink:

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 28 aug 2014 13:49

Mona: "dat ontslaat ons niet van de plicht om voor hen te bidden"

Ja, OPDAT.............[vers 2b]

Overigens stelt de apostel het niet als een verplichting, maar hij vermaant ons, en dat is heel wat anders.
In vers 8 zegt hij dat hij WIL dat de mannen bidden in alle plaatsen, opheffende heilige handen zonder toorn en twisting.
Houdt men zich daar dan ook aan in de kerk?

Terug naar “Archief”