Wat is er in toch mis met de RK leer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 sep 2003 11:37

De beelden moeten wijzen op Christus. Het zijn degenen die voorgegaan zijn in de reis door dit leven. Aangezien men de Kerk als een ziet. Kun je de beelden in de kerken zien als de foto van de overleden vader, in een huis.

en daar gaan ze de mist in, want er wordt ons bevolen dat je niets geen beeld mag maken van hetgeen boven de aarde is en .............

De Rk gaat hier tegen 1 van de 10 geboden in. het wordt wel niet aanbeden, maar ze maken wel een gelijkenis van Hem.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 sep 2003 13:26

Toen een goede vriend van mij was overleden, ging ik automatisch bidden voor hem en Borkdude betrapte zichzelf daar ook op. Dus zo raar is dat niet. Katholieken zelf vertelden mij dat het gaat om gedenken van de overledenen en niet zozeer bidden of ze in de hemel komen, dat vond ik wel een beetje vaag.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 sep 2003 13:45

johannes1 schreef:
De beelden moeten wijzen op Christus. Het zijn degenen die voorgegaan zijn in de reis door dit leven. Aangezien men de Kerk als een ziet. Kun je de beelden in de kerken zien als de foto van de overleden vader, in een huis.

en daar gaan ze de mist in, want er wordt ons bevolen dat je niets geen beeld mag maken van hetgeen boven de aarde is en .............

De Rk gaat hier tegen 1 van de 10 geboden in. het wordt wel niet aanbeden, maar ze maken wel een gelijkenis van Hem.

Valt de foto daar ook onder? Of het standbeeld voor het gemeentehuis?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 sep 2003 14:33

johannes1 schreef:

er staat nog wat achter: Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen. het gaat er dus over dat je geen beelden mag maken om ze te aanbidden, dus geen afgoden.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 sep 2003 22:09

wat doen ze dan met die beelden in de kerk. en waarom de Maria aanbidding dan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 13 sep 2003 22:33

johannes1 schreef:wat doen ze dan met die beelden in de kerk. en waarom de Maria aanbidding dan?

Hij die zonder zonden is gooie de eerste steen...

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 sep 2003 22:37

die opmerking slaagt dus nergens op. in de RK knielen ze voor het beeld. en bidden om bepaalde dingen.

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 13 sep 2003 22:42

johannes1 schreef:die opmerking slaagt dus nergens op. in de RK knielen ze voor het beeld. en bidden om bepaalde dingen.

Ontkende ik dat dan?! Ik ken vele katholieken die dat al niet meer doen maar er zijn inderdaad tradities in die richting en die worden in ere gehouden door deze en gene...
Echter, zolang er ook allerlei stromingen zijn binnen de refo's vind ik niet dat we anderen of hun handelen mogen afkeuren... je hoeft het zelf toch niet te doen!? Zou God niet capabel genoeg zijn om in te grijpen als Hij zich daar aan stoort!?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 sep 2003 22:43

we mogen hun handelen wel afhandelen, want het druist in tegen Gods geboden.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 13 sep 2003 22:48

In de officiele leer aanbid men Maria niet maar roept men haar aan. Dit is een essentieel verschil. Men vraagt voorbede, maar men geeft haar officieel geen eer die God toekomt. In de praktijk is het echter anders.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 13 sep 2003 22:49

johannes1 schreef:we mogen hun handelen wel afhandelen, want het druist in tegen Gods geboden.

Ik hou je niet tegen maar doe niet met je mee... Zolang we zelf de waarheid niet weten moeten we toch het woord tolerantie maar even in de praktijk brengen denk ik...
Als het echt verkeerd was geweest dan had God zijn mening ook wel uitgesproken, ten koste van betreffende rk-ers...

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 15 sep 2003 12:15

Mi heeft de RKK in een grijs verleden met haar opkomst het christendom gemengd met plaatselijke (heidense) religies.
Op de plaatsen waar heidense heidligdommen stonden, zijn kerken of gebedshuisjes gekomen, om daarmee aan de plaatselijke bevolking tegemoet te komen.
Men heeft mi de toen populaire god en godin (die nu weer in trek zijn) gemengd tot G.d en Maria.
Feestdagen zijn vrijwel letterlijk overgenomen, echter in een ander jasje, hoewel de kerstboom en kerstballen (>deze worden ook vandaag de dag gebruikt in de magie) gewoon bleven bestaan.
Net zoals andere gebruiken van de RKK met wierrook, kaarsjes, kruisje slaan ed.
Allemaal politieke keuzes om de pas 'bekeerde' bevolking rustig te houden.
Vandaar Luther > back to the basics.

Daarnaast valt het me op dat veel hedendaagse wicca's (heksen) bij de RKK vandaan komen.

Ik heb reden genoeg om mn ? te zetten bij de RKK, ook al hou ik van mijn broertjes en zusjes die zich binnen die kerk bevinden :)
..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 sep 2003 21:32

de_zoekende schreef:Ik hou je niet tegen maar doe niet met je mee... Zolang we zelf de waarheid niet weten moeten we toch het woord tolerantie maar even in de praktijk brengen denk ik...

Onzin, als de bijbel duidelijk zegt wat NIET de waarheid is, mag dat toch gewoon gezegd worden? Afkeuren van of vraagtekens zetten bij bepaalde leerstukken van een bepaalde kerk wil nog niet zeggen dat je denkt dat alle leden van die kerk naar de hel gaan, ofzo.
Jezus is trouwens ook absoluut ontolerant (maar Hij is dan ook de Waarheid)

de_zoekende schreef:Als het echt verkeerd was geweest dan had God zijn mening ook wel uitgesproken, ten koste van betreffende rk-ers...

Nee, weer mis (m.i. uiteraard :) ) God spreekt Zijn mening duidelijk genoeg uit in de bijbel. Hoe zou je dat trouwens voor je zien, dan?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 15 sep 2003 23:06

Als hij het echt dramatisch had gevonden dan had ie wel ingegrepen... Machtsvertoon heeft God in het verleden ook laten zien als Hij het ergens niet mee eens was (plagen in Egypte en noem maar op) dus waarom niet als mensen zijn leer niet naar zijn zin uitvoeren!?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 sep 2003 07:40

de_zoekende schreef:Als hij het echt dramatisch had gevonden dan had ie wel ingegrepen... Machtsvertoon heeft God in het verleden ook laten zien als Hij het ergens niet mee eens was (plagen in Egypte en noem maar op) dus waarom niet als mensen zijn leer niet naar zijn zin uitvoeren!?
God werkt in deze tijd anders als in de tijd van het O.T. Dat was de tijd van de Vader, waarin God heel direct regeerde en ingreep. Nadat Jezus op aarde was geweest brak de tijd van de Geest en het woord aan. De Heilige Geest heeft een iets subtielere methode van ingrijpen.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Terug naar “Archief”