Is Materialisme fout???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alex Dekkers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alex Dekkers » 22 aug 2003 20:47

Chloë schreef:Ik ben bang dat je me niet echt begrijpt. :|

Ik ben het echter niet met de mening eens dat je je niks mag afvragen.
Ik ook niet.

Laat maar waaien.. ;) We zijn het nu iig met elkaar eens.

Groeten van Chloë

Dat is toch wel het grote nadeel van een forum (ofwel internet) je ziet elkaar niet face-to-face, waardoor dingen harder overkomen dan bedoeld. We waren het al de hele tijd eens, maar weten het allebei op een andere manier uit te leggen. :mrgreen: :wink:

Groeten van Alex

Chloë

Berichtdoor Chloë » 22 aug 2003 20:48

Allright. :mrgreen:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 20:59

Als ik de vraag lees, is materialisme fout dan heb ik daar wel een antwoord/mening op.
Ik lees, daar waar uw schat is daar zal ook uw hart zijn. Dus als we hangen aan materieeele zaken ipv Christus is het antwoord denk ik JA

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 22 aug 2003 21:09

Theodoor schreef:Over Drugs verslaafde ben ik erg hard! zoals ik al zij ken ik de een hij weet dat ie dr helemaal kapot aan gaat maar gaat gewoon verder de drugs verslaafde hier in nederland weten machtig goed wat ze doen dus.
ik ben niet zo Barmhartig als Jezus al zou dat moeten maar op de een of andere manier kan ik echt geen medelijden met deze mensen krijgen.

niet zo barmhartig als Jezus. Een excuus?

Verder ben ik van mening dat materialisme inderdaad fout is.
Een hele grote fout, waar enorm veel mensen zich schuldig aan maken.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 21:28

Recitativo schreef:hoe meer ik van de topicstarter lees, hoe verdrietiger ik ervan word, ik ga er niet eens meer op reageren, maar christelijk kan ik het niet noemen, sorry.

Edit: ik wilde er nog aan toevoegen, als je dan een topic opent, en je vraagt om een mening, en je reageert zoals jij reageert, agressief verdedigend, hard, dan geeft dat wel erg te denken hoor!

droog je tranen!!!!

ik regeer misschien hard???? maar bedoel het niet zo kgeef mijn mening weer leuk dat je niet meer op me reageert ook erg Christelijk
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 21:31

Kom op mensen. En dat in deze tijd van normen en waarden. Reageer respectvol en doe gewoon zoals je hoort te doen!
Jammer dat jij je zo over drugsverslaafde uitspreekt. Je genaraliseerd gigantisch wannt er zijn ook tig andere voorbeelden!

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 23 aug 2003 10:04

Theodoor schreef:
droog je tranen!!!!

ik regeer misschien hard???? maar bedoel het niet zo kgeef mijn mening weer leuk dat je niet meer op me reageert ook erg Christelijk

Mag ik in oprechtheid vragen, waarom je je mening dan zo weergeeft, terwijl je nu zegt het niet te menen. Wat is je mening dan wel, het tegenovergestelde van dat wat je tikt, want nu weet ik dus echt niet meer wat je wel of niet vindt. Als je even terugleest, zie je dat ik wel weer reageer en vooralsnog op het punt van de drugsverslaafde, ik zou me verheugen in een reactie van jou op dat punt.

Dat ik aanvankelijk niet van plan was verder op jou te reageren had alles te maken met het idee, dat ik heb, dat jij je ontzettend aangevallen lijkt te voelen door tegenovergestelde meningen. Dan heb je als gesprekspartner al snel de indruk dat je argumenten niet aankomen en dat verder reageren zinloos lijkt. Een mede refo-webber heeft me er echter op gewezen, dat het beter zou zijn, de discussie weer te openen, dat heb ik dan ook gedaan.

Ik stel voor elkaar niet langer voor christelijk dan wel onchristelijk uit te maken en inhoudelijk verder te gaan op materialisme. Ik heb wat geschreven naar aanleiding van je in mijn ogen harde oordeel over drugsverslaafden en heb er ook bijgezet, waarom ik denk dat de Bijbel ons in dat opzicht anders leert. Graag zie je jouw reactie daarop.

Een ander punt dat ik wilaansnijden is het volgende: Je zegt niet zo barmhartig te zijn als Jezus. Dat is ook zo en dat is geen van ons allen, simpelweg omdat we mensen en dus zondaren zijn, ik denk echter dat we dat nooit als excuus mogen gebruiken om het niet te proberen. Denk maar aan de gelijkenis van de bijv. de barmhartige samaritaan. OF aan het grote gebod ... en de naaste als u zelf. Als jj dan verslaafd in de goot ligt en je komt niet van die troep af en je wanhoopt, hoe zou jij behandeld willen worden door de naasten?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 aug 2003 10:45

.Als jj dan verslaafd in de goot ligt en je komt niet van die troep af en je wanhoopt, hoe zou jij behandeld willen worden door de naasten?[/quote]

Zoals God van ons eist, hebt u naasten lief!

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 23 aug 2003 13:35

Beste Recitativo,

Dat standpunt over die drugsverslaafden, ik ben niet van plan mensen geld te gaan geven die eerst het geld van ons jatten voor drugs en daarna van mijn geld die gasten weer op de right way krijgen?????
Deze mensen vang je niet op met geld. maar met zorginstellingen zoals de hoop in Dordrecht ik ben een soort lid van de hoop geloof ik want krijg veel van die blaadjes van de hoop.

het andere punt, de reacties op dit topic zijn ook niet echt vriendelijk ofzo twordt keihard afgekeurd. denk nou is allemaal over je eigen situatie na of je vader of moeder nou een modaal of boven modaal inkomen hebben, elke Nederlander heeft meer geld dan een andere wereld burger, en wat wordt er afgestaan aan de arme???

Ik heb het al vaker gemerkt maar als je maar iets meer geld hebt als een ander (heb ik zelf niet voor gekozen) dan wordt je al in een hoek gezet zo van ach weer zo'n patser, kakker enz enz

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 23 aug 2003 14:39

Theodoor schreef:Beste Recitativo,

Dat standpunt over die drugsverslaafden, ik ben niet van plan mensen geld te gaan geven die eerst het geld van ons jatten voor drugs en daarna van mijn geld die gasten weer op de right way krijgen?????

** Nu is het zo dat niet alle verslaafden stelen, maar ze zijn er natuurlijk wel. Om die mensen weer op de goede weg te krijgen zijn zorginstellingen nodig.

Deze mensen vang je niet op met geld. maar met zorginstellingen zoals de hoop in Dordrecht ik ben een soort lid van de hoop geloof ik want krijg veel van die blaadjes van de hoop.

** Je zegt het hier zelf al, maar die instellingen kosten geld, dat geld is hard nodig. Het is mooi te lezen dat je lid bent van de hoop!

het andere punt, de reacties op dit topic zijn ook niet echt vriendelijk ofzo twordt keihard afgekeurd.

** Materialisme, het woord heeft nu eenmaal een negatieve bijklank, is op zich niet goed. Vinden wij dat? De Bijbel waarschuwt er veelvuldig voor, denk maar aan de rijke jongeling, teksten over het niet op aarde verzamelen van schatten, het niet dienen van de mammon enz. Dit betekent vanzelfsprekend niet dat je niets zou mogen bezitten en daarvan genieten, maar het moet wel in evenwicht zijn: genoeg afstaan aan de behoeftige naaste, genoeg voor de kerk en je niet teveel hechten aan het materiële, omdat het simpelweg niet goed voor je is. God waarschuwt altijd vanwege ons eigen best wil. Geld en goed kan ons makkelijk, net als veel andere dingen, weghouden van de dingen die er echt toe doen.

denk nou is allemaal over je eigen situatie na of je vader of moeder nou een modaal of boven modaal inkomen hebben, elke Nederlander heeft meer geld dan een andere wereld burger, en wat wordt er afgestaan aan de arme???

** Dat is inderdaad heel gezond om je dat af te vragen en die balans te zoeken, waarik net al over schreef, daar komt bij, dat we niet moeten vergeten dat het niet ons eigen verdienste is. Ook al werk je keihard,z oals jezelf zegt, het is wel God die maakt dat jij hard kunt en mag werken, dat je die baan hebt of krijgt, dat je in Nederland geboren bent. Als je dat beseft dan is het helemaal niet zo erg om wat meer af te staan aan mensen die er minder warm bij zitten, eigenlijk zou ons dat een vreugde moeten zijn, de ander laten delen in dat, wat we van God gekregen hebben. In de praktijk echter is dat, ook voor mij, niet altijd even eenvoudig, maar ik denk wel dat we het zoveel mogelijk moeten proberen.

Ik heb het al vaker gemerkt maar als je maar iets meer geld hebt als een ander (heb ik zelf niet voor gekozen) dan wordt je al in een hoek gezet zo van ach weer zo'n patser, kakker enz enz

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 23 aug 2003 14:49

essieee schreef:Kom op mensen. En dat in deze tijd van normen en waarden. Reageer respectvol en doe gewoon zoals je hoort te doen!
Jammer dat jij je zo over drugsverslaafde uitspreekt. Je genaraliseerd gigantisch wannt er zijn ook tig andere voorbeelden!

Ik heb het idee dat er in dit topic wel meer mensen erg genaraliserend reageren.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 aug 2003 18:26

Sorry maar ik wil niet afkeurend reageeren.

Ik vindt het niet erg dat iemand veel geld heeft, ik vindt het niet erg dat hij een mercedus voor de deur heeft staan, en een zwembad heeft, enz.
Maar jij zegt dat je niet aan geld vast zit, en toch hou je het liever wel zelf. Waarom zou je het voor je zelf houden als je er toch niet aan vast zit? Ik vindt het zelf ook heerlijk om een beetje ruim budjet te hebben, hier kan ik zelf lekker van leven, en ik kan andere mensen hiermee ook weer blij maken.

Jij zegt in 1 van je eerste reacties dit: "weet jij wat er wordt overgemaakt aan goede doelen weet jij wat wij in de collekte zak gooien!! er zou best wat vanaf kunnen allemaal iets minder kunnen maar waarom??"
In 1 van je laatse reacties zeg je dit: "elke Nederlander heeft meer geld dan een andere wereld burger, en wat wordt er afgestaan aan de arme???"

Ik ben het met je laatse reactie volkomen eens, wij als rijke nederlanders kunnen best wat meer weggeven aan arme mensen. Dit hoeft niet persee rechtstreeks op een bankrekening nr.

Maar dat kan op verschillende manieren, door inkopen te doen in nederland en de winkeliers wat extras te geven (inversteren in de economie), op vakantie gaan naar een nog niet zo ontwikkeld land en daar de mensen blij maken met wat geld.

Ik ben het met je eens dat we eerst bij ons eigen moeten kijken. Maar jij stelt dit onderwerp aan de orde. Het lijkt er op dat je je zelf wil verontschuldigen, of goed wil praten.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 aug 2003 22:40

Theodoor schreef:
essieee schreef:Kom op mensen. En dat in deze tijd van normen en waarden. Reageer respectvol en doe gewoon zoals je hoort te doen!

Ik heb het idee dat er in dit topic wel meer mensen erg genaraliserend reageren.

Bedoel je dat rechtstreeks naar mij toe?Helaas generalisren word heel veel gedaan. jammer

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 aug 2003 12:51

mattheus 5:

19 Verzamel op aarde geen kostbaarheden, want die vergaan of worden gestolen.
20 U kunt beter kostbaarheden in de hemel verzamelen.
21 Die zullen nooit vergaan en nooit worden gestolen. Als uw rijkdom in de hemel ligt, zal uw hart daar ook naar uitgaan

Waarom zou je je geld niet aan de zendig geven als je er niet aan vast zit?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 aug 2003 08:42

Alex:
Wat een rare redenering hou je er op na!

Sorry, je maakt hier een denkfout. Als jij mijn redenering niet begrijpt wil dat niet zeggen dat hij raar is ;-)

Alex:
Zodra men er niet over nadenkt of materialisme fout is (of wat dan ook), dan ben je goed bezig?

Stelde ik dat dan? Ik dacht het niet. Ik stelde dat er slechts weinig westerse mensen zijn die niet vastzitten aan de wereld. Verder stelde ik dat deze mensen niet vragen of materialisme goed of fout is. Dit omdat ze het antwoord op die vraag wel weten. Jij draait echter de zaken om. Als je niet vraagt hoor je 'dus' bij die kleine groep. Kijk, dat noem ik nou een rare redenering.

Alex:
Het is juist goed om dit soort vragen aan jezelf te blijven stellen (of aan andere). Zo kun je nl. met God kijken of iets wel of niet kan als Christen zijnde.

En daar ben ik het dan ook van harte mee eens.

Alex:
Daarbij is vastzitten (zoals jij stelt) nog iets heel anders dan ook daadwerkelijk zo opgeslokt worden door het materialisme. Die mensen hebben in hun hart alleen maar plaats meer geld en goederen.

Dat soort onderscheiden (hoe waar ook) is normaal gesproken 1 van de eerste tegenwerpingen van mensen die vastzitten aan hun geld, maar zich niet aangesproken wensen te voelen door wat de bijbel over materialisme zegt.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”