Met de auto naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Met de auto naar de kerk

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 mei 2014 22:57

schelpje3 schreef:Pardon???
Dit was ongeveer 25 jaar geleden, mijn man en zus en zwager waren getuige!
Ik hoef geen verhalen te verzinnen! En waarom zou die vrouw dat doen?

Marnix schreef:Memmem, je vergeet dat in Staphorst het is alsof de tijd heeft stilgestaan :)

:schaterlach:
Behalve hier.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 mei 2014 23:02

Wat een toestand, waar maken we druk over.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 26 mei 2014 23:28

Vroeger ging ik met "een autootje" naar de kerk. Ik weet het nog goed, een klein rood sportautootje, waar je de deurtjes van open kon doen. Met rubber bandjes, anders maakte het zoveel geluid op de kerkbank. Eén keer wilde ik het rijdende autootje begeleiden met een luidkeels " vvvrrrrrooooeeeeeemmm....", maar dammochnievammemoeder.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 26 mei 2014 23:34

gravo schreef:Vroeger ging ik met "een autootje" naar de kerk. Ik weet het nog goed, een klein rood sportautootje, waar je de deurtjes van open kon doen. Met rubber bandjes, anders maakte het zoveel geluid op de kerkbank. Eén keer wilde ik het rijdende autootje begeleiden met een luidkeels " vvvrrrrrooooeeeeeemmm....", maar dammochnievammemoeder.

gravo

:lol:
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 31 mei 2014 17:46

Boaz schreef:Wat een geneuzel!
Wat zou er mis zijn met autorijden op zondag? Waar lees je in de Bijbel dat je op zondag niet mag autorijden?

Wellicht omdat ze toen nog niet bestonden.............

Miepje90
Mineur
Mineur

Berichtdoor Miepje90 » 31 mei 2014 19:05

Spreeuw, ik probeer te bedenken waarom je 'met de auto naar de kerk gaan' als zondagsontheiliging ziet..
Het kost geld, maar dat doet het doordeweeks ook en benzine kan je ook op zaterdag kopen. Het is slecht voor het milieu, maar dat is het doordeweeks ook. Dus als kosten en milieubewustzijn de argumenten zijn, dan zouden we als christenen ook het doordeweeks autorijden tot een minimum moeten beperken. Lijkt mij overigens geen slecht idee.

Aan de andere kant, vanuit diezelfde gedachtengang - en met wél een Bijbelse basis: mag je op zondag wel eten koken? Van het manna moest op de dag voor de sabbat toch ook een dubbele portie verzameld worden?
Waarom vinden we dan koken geen enkel probleem, maar is autorijden zondagsontheiliging?

Marnix schreef:Nog even en Jezus had de Farizeeers gewoon met rust moeten laten.... hoe durfde Hij tegen die regels in te gaan en ze daarop aan te spreken? Als dat daar de gewoonte was had Hij het toch gewoon kunnen accepteren en respecteren?

:).
There may be pain in the night, but joy comes in the morning

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 02 jun 2014 20:42

Koken op zondag is soms ook een probleem. Zo krijg ik steevast de kous op mn kop als ik zondag in de soep sta te roeren: 'Ik maak de soep altijd zaterdag klaar, dan hoef ik m zondag alleeeeeen nog maar af te maken..'

Pfffffff ja mam :mrgreen:

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 02 jun 2014 20:52

Aardappels schillen mocht vroeger ook niet op zondag, en het vlees werd ook op zaterdag al gestoofd. Maar aardappels koken werd dan wel weer gedaan. Etc

Het gaat niet om die specifieke regeltjes, maar wel om het algemene principe van zo min mogelijk te werken op zondag, zodat je meer tijd voor de HEERE hebt. En met dat algemene principe lijkt mij niets mis, maar je moet natuurlijk niet verzanden in regeltjes die hun doel voorbijschieten.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 02 jun 2014 21:00

De praktijk is meestal dat men dan meer tijd heeft om op zondagmiddag in bed te liggen...
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 02 jun 2014 21:02

Katlheen schreef:De praktijk is meestal dat men dan meer tijd heeft om op zondagmiddag in bed te liggen...

Dan moet je juist met de auto, ben je veel sneller thuis...

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 jun 2014 22:28

Zijn er geen belangrijkere dingen in het leven die God van ons vraagt behalve autogebruik op zondag, wel of geen rok aan.

Als God het echt allemaal zo verkeerd vindt dan laat Hij dat wel merken.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 03 jun 2014 07:58

Is dat niet te merken dan?
In de uiterst rechtse flank, hoeveel mensen komen daar tot geloof? Hoeveel nieuwe mensen mogen deelnemen aan het avondmaal?
Misschien eentje, of niemand, al jaren lang, terwijl er toch honderden mensen vaak in de kerk zitten, misschien 5% zegt gelovig te zijn? En dat groeit niet? Er komt niemand bij?
Geen zegen?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 jun 2014 08:26

janneke7337 schreef:Is dat niet te merken dan?
In de uiterst rechtse flank, hoeveel mensen komen daar tot geloof? Hoeveel nieuwe mensen mogen deelnemen aan het avondmaal?
Misschien eentje, of niemand, al jaren lang, terwijl er toch honderden mensen vaak in de kerk zitten, misschien 5% zegt gelovig te zijn? En dat groeit niet? Er komt niemand bij?
Geen zegen?

In dergelijke kerken is de ervaring van de gelovige, in plaats van de Boodschap, de maatstaf .
Ze leren wat een zondaar moet voelen vóórdat hij tot Christus mag komen, maar niet wat een heilige is, nádát hij tot Christus gekomen is.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 03 jun 2014 08:33

gravo schreef:Vroeger ging ik met "een autootje" naar de kerk. Ik weet het nog goed, een klein rood sportautootje, waar je de deurtjes van open kon doen. Met rubber bandjes, anders maakte het zoveel geluid op de kerkbank. Eén keer wilde ik het rijdende autootje begeleiden met een luidkeels " vvvrrrrrooooeeeeeemmm....", maar dammochnievammemoeder.

gravo

Als het geen snoepje is, is het dit wel....

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 jun 2014 10:20

janneke7337 schreef:Is dat niet te merken dan?
Geen zegen?

En ja hoor, daar gaan we weer. ](*,)
Wat heeft dit met het autogebruik te maken?

Terug naar “Archief”