Gods goedheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 22 aug 2003 13:28

Volgens mij staat er niet letterlijk: "Kinderen van ongelovige ouders gaan verloren", maar er staat wel "er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt." (Romeinen 3:10,11).

Verder kun je ook van de andere kant af redeneren: De mens is ongehoorzaam geweest, en het was rechtvaardig geweest als God ons daarvoor gestraft had. "Ten dage als gij daarvan eet, zult gij sterven", heeft Hij tegen Adam en Eva gezegd. Hij heeft hen vervolgens nog de tijd gegeven om weer tot Hem te komen. Als ze meteen gestorven waren, waren wij er niet eens geweest! Vervolgens is God Zelf Mens geworden, om ons te redden. Dat hebben we niet verdiend, niet nu we groot zijn, en niet toen we baby's waren. Vanuit dit gezichtspunt bekeken is het niet onrechtvaardig om ons allemaal naar de hel te sturen, baby's inbegrepen. Het is Gods genade dat er nog mensen zijn die zalig worden!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 13:45

zullen we dan ook maar zeggen, Vader, u wil geschiede gelijk in de hemel zo ook op de aarde!!!
We komen er met elkaar niet uit en we moeten (hoe moeilijk ook) Gods wil accepteren en laten we dan maar bidden of we ook in deze kwestie met ons hart mogen zeggen, God, wat Gij doet is goed!!
Dit is geen makkelijke zaak (ik kan het ook niet, ben ook een broertje verloren)maar we mogen ook niet op Gods rechterstoel gaan zitten

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 aug 2003 14:43

Dat klinkt zo makkelijk he eessie...ik probeer ook vaak zo te denken, Uw wil geschiede en wil alles in Gods handen leggen, maar iedere keer kom ik er weer achter dat ik zo graag alles zelf wil doen en weer terug val op dingen die ik eigenlijk niet wil, dan probeer ik maar iedere keer opnieuw te beginnen, want God verdient zoveel beter.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 aug 2003 14:52

OK, maar het gaat nu even om de onderbouwing op grond van de Bijbel. Ik wil dat best eens op een meer analytische manier aanpakken, eerst even wat bijbels feitenmateriaal verzamelen. Dus met jullie goedvinden probeer ik even een lijn hierin aan te geven.

Klaas weet geen letterlijke texten die laten zien dat kinderen van ongelovige ouders verloren gaan, ik ook niet. Iemand anders? Ik wacht even op evt. reacties, en dan gaan we over op teksten die mogelijk aantonen dat kinderen van gelovige ouders zalig worden.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 aug 2003 15:15

dan wil ik ook bewijzen vanuit de bijbel dat kinderen uit ongelovige ouders verloren gaan. (wat ik niet per definitie denk)

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 aug 2003 15:17

ik ben aan het zoeken in de bijbel, maar kan het ook zo snel niet vinden, zal thuis is op mn gemak gaan kijken.

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 22 aug 2003 22:32

Dan wachten wij in spanning even af! :)

Maar ik blijf van mening dat mensen die niet bewust voor of tegen God gekozen hebben per definitie in de hemel komen! Erfzonden houden dat denk ik niet tegen want dat zie ik niet als rechtvaardig voor iemand die nog geen (bewuste) fout begaan heeft...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 aug 2003 11:19

de_zoekende schreef:Dan wachten wij in spanning even af! :)

Maar ik blijf van mening dat mensen die niet bewust voor of tegen God gekozen hebben per definitie in de hemel komen! Erfzonden houden dat denk ik niet tegen want dat zie ik niet als rechtvaardig voor iemand die nog geen (bewuste) fout begaan heeft...

maar hoe verklaar je dan dat er in de bijbel staat..zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen (ps 51 vers7)
We zijn al vanaf het begin van ons leven, dus in de baarmoeder, al zondig . de erfzonde bedoel ik.We zijn allen in adam gevallen dus ook de ongeborene. Hoe harteloos dat klinkt. Hiermee wil ik niet zeggen dat God ongeboren kinderen verdoemd. Ik weet daar HET antwoord niet op maar ik hoop op Gods Liefde

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 aug 2003 12:17

essieee schreef:maar hoe verklaar je dan dat er in de bijbel staat..zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen (ps 51 vers7)
We zijn al vanaf het begin van ons leven, dus in de baarmoeder, al zondig . de erfzonde bedoel ik.We zijn allen in adam gevallen dus ook de ongeborene. Hoe harteloos dat klinkt. Hiermee wil ik niet zeggen dat God ongeboren kinderen verdoemd. Ik weet daar HET antwoord niet op maar ik hoop op Gods Liefde

Ik ben het helemaal met je eens. Laten we bidden of alle ongeboren kinderen in de hemel mogen komen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 aug 2003 16:38

bij ons in het dorp is een tijd geleden ook een jongetje verongelukt, ik meen ook van ongelovige ouders, hoewel ik dat niet heel zeker weet eigenlijk, waarvan onze er zeker van was dat het kind bij God was, en dat hij dat ook moest vertellen tijdens de kerkdienst. hij wilde het in eerste instantie niet zeggen, omdat hij er toch wat huiverig van was, maar God liet hem niet los tot hij het gezegd had.

ik geloof zeker dat God ook jonge kinderen van ongelovige ouders kan heiligen, waarom zou Hij dat niet kunnen? bovendien staat nergens in de Bijbel dat God per definitie alle kinderen van ongelovige ouders verdoemt, laten wij dat er dan ook maar niet inzetten. Als God dat zo gewild had en Hij wilde dat wij dat wisten, had Hij dat er vast wel bij laten zetten.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 aug 2003 22:43

Ja dat ben ik met je eens. Wat God wilde dat wij moesten weten staat van kaft tot kaft in de bijbel!Dus eigenlijk houd de discussie dan op. Wat in de bijbel staat moeten we voor waarheid aannemen, voor al het genen wat we niet weten mogen we alleen maar bidden!

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 23 aug 2003 23:29

Maar stel je dan dat erfzonden er voor kunnen zorgen dat doodgeboren kinderen alsnog niet naar de hemel gaan!? Dat kan er bij mij niet in!
Bovendien zie ik het sowieso niet als rechtvaardig als ik zou moeten boeten voor een fout van mn ouders... zeker niet op het niveau van hemel en hel...
God heeft in beginsel het goede voor met de mens dus niet-zondige mensen (in mijn perspectief zijn dat mensen die zelf in hun bewustzijn nog geen (te grote) zonden hebben begaan; maar wat is te groot, daar kunnen wij als eenvoudige mensen toch al moeilijk over oordelen) gaan per definitie naar de hemel...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 25 aug 2003 08:55

Ik kan er niks over vinden in de bijbel, misschien heb ik een bril nodig :mrgreen: maarre misschien weet iemand anders of er iets over in de bijbel staat.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 aug 2003 09:53

maar hoe verklaar je dan dat er in de bijbel staat..zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen (ps 51 vers7)
Jzeker! Hier op de wereld IS ongerechtigheid en leven de meest mensen in zonde. Dus zodra jij geboren wordt:

:arrow: zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, en in zonde heeft mij mijn moeder ontvangen

Ik denk dat het effect van de erfzonde is dat zonde onze 'natuurlijke' omgeving is als we geboren worden, met alle negatieve gevolgen van dien.

Ik denk dat we vast kunnen stellen dat er in de Bijbel geen teksten staan die ook maar enigzins aantonen dat doodgeboren kinderen van ongelovige ouders 'naar de hel gaan'.

Nu graag teksten die er op zouden wijzen dat kinderen van bekeerde ouders naar de hemel gaan.

Deze tekst is genoemd:

1 Corinthiers 7 14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Ik denk niet hier staat dat de kinderen van gelovige ouders vanwege het geloof van hun ouders naar de hemel gaan.

Als dat er wél zou staan, betekent een consequente uitleg dat ook de ongelovige vrouw daarom naar de hemel zou gaan vanwege het geloof van haar man. Wie gelooft dat?

Ergens door geheiligd zijn is iets anders dan bekeerd zijn.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 25 aug 2003 10:29

surfer schreef:1 Corinthiers 7 14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Ik denk niet hier staat dat de kinderen van gelovige ouders vanwege het geloof van hun ouders naar de hemel gaan.

Als dat er wél zou staan, betekent een consequente uitleg dat ook de ongelovige vrouw daarom naar de hemel zou gaan vanwege het geloof van haar man. Wie gelooft dat?
Als ik de tekst zo lees staat er volgens mij dat de vrouw heilig is, opdat het kind heilig zou zijn. Dus om het kind heilig te laten zijn, moeten beide ouders heilig zijn.
Een andere tekst is Hand 16:31, waar gesproken wordt in gezinsverband als het gaat om de zaligheid. 'Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.'
In NTtijd werd ook meer gedacht in gezinsverband dan nu. Wij denken nu behoorlijk individualistisch, maar vroeger was dat gewoon anders. Je vormde een eenheid met de rest van je familie.

Opvallend ook dat in het Jodendom de kinderen pas vanaf hun bar mitswah zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden. Voor hun dertiende zijn de ouders dus verantwoordelijk voor de daden van de kinderen. Het verzoenend (heil)offer werd alleen verwacht van mensen die ouder zijn dan twintig (zie Ex 30 vanaf vers 11). Dit was natuurlijk in het OT, maar ik denk dat je die lijn door mag trekken, met name omdat dat gezinsdenken in het NT nog steeds bestaat (en één voorbeeld daarvan is Hand 16, maar ook de verzen waar staat dat mensen met hun hele huis gedoopt werden).

Groetjes, Chloë

Terug naar “Archief”